Του Χρήστου Τσαλικίδη
Ως «παγίδα» αξιολογούν στη ΝΔ την πρωτοβουλία του Αλέξη Τσίπρα να ανοίξει τώρα η συζήτηση για την συνταγματική αναθεώρηση.
Το βασικό επιχείρημα της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι πως με την ανάληψη της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας το Μέγαρο Μαξίμου επιχειρεί απεγνωσμένα να στρέψει την προσοχή της κοινής γνώμης μακριά από τα σοβαρά εθνικά, πολιτικά και οικονομικά ζητήματα που απασχολούν τη χώρα.
Όπως σχολιάζουν κομματικοί κύκλοι: «Με τις αλληλοκατηγορίες Καμμένου-Κοτζιά να μονοπωλούν το ενδιαφέρον των ΜΜΕ και τους θεσμούς να απορρίπτουν το ενδεχόμενο αναστολής του μέτρου περικοπής των συντάξεων, η κυβέρνηση αναζητά νέο αφήγημα, στρέφοντας την προσοχή της στην αλλαγή του καταστατικού χάρτη της χώρας».
Οι βασικές αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση είναι η αποσύνδεση της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής, η καθιέρωση ορίου θητειών για τους βουλευτές, η κατάργηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών και η καθιέρωση -με ευρεία συναίνεση- διακριτών ρόλων στις σχέσεις κράτους-εκκλησίας.
Οι παραπάνω άξονες αξιολογούνται προσεκτικά από τη ΝΔ, η οποία είναι αποφασισμένη να αγωνιστεί με όλες τις δυνάμεις της για την αλλαγή του άρθρου 16 του συντάγματος. Αυτό είναι για τα στελέχη της, το πρωτεύον ζήτημα. «Χωρίς τροποποίηση του νόμου που θα επιτρέψει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα δεν τίθεται για εμάς ζήτημα συνταγματικής αναθεώρησης» τονίζουν συνεργάτες του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Το στίγμα των προθέσεών του ως προς το συγκεκριμένο θέμα φρόντισε να δώσει ο ίδιος ο πρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, μιλώντας χθες το απόγευμα σε μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας στην εκδήλωση με θέμα: «Προκλήσεις και προοπτικές στην ανώτατη παιδεία».
«Να αναβαθμιστεί και να ενισχυθεί το δημόσιο πανεπιστήμιο»
Όπως εξήγησε η αναθεώρηση του άρθρου 16 είναι επιτακτική ώστε να μπορούν να δημιουργηθούν μη κρατικά πανεπιστήμια και στη χώρα μας. «Όμως η καρδιά της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης χτυπά και θα χτυπά στο δημόσιο πανεπιστήμιο. Το δημόσιο πανεπιστήμιο πρέπει να στηριχθεί, να αναβαθμιστεί και να ενισχυθεί. Πρέπει επιτέλους να γεφυρώσει το σημερινό χάσμα μεταξύ της παρεχόμενης εκπαίδευσης και των αναγκών μιας αγοράς εργασίας που αλλάζει διαρκώς», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.
Έκανε, μάλιστα, αναλυτική παρουσίαση του οράματος που έχει για τα ΑΕΙ της πατρίδας μας. Ένα όραμα το οποίο βασίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες: «Όταν μιλάμε για πανεπιστήμια, σε τι ακριβώς αναφέρομαστε;
Πρώτον, ακαδημαϊκά ιδρύματα πραγματικά αυτόνομα, αυτοδιοικούμενα, αξιολογούμενα. Ανταγωνιστικά, σύγχρονα, εξωστρεφή, σίγουρα σε κοινό βηματισμό με την αγορά εργασίας. Μόνο έτσι θα μείνουν εδώ τα καλύτερα ελληνικά μυαλά, δίνοντας προστιθέμενη αξία στην πατρίδα μας.
Δεύτερον, πανεπιστήμια με άξιους διδάσκοντες, οι οποίοι θα πρωτοστατούν στην επιστήμη τους. Που θα αμείβονται αξιοπρεπώς και θα αισθάνονται ασφαλείς, αλλά και υπερήφανοι για το λειτούργημά τους.
Τρίτον, ιδρύματα-δημιουργικές κυψέλες για ολόκληρη την κοινωνία. Που θα διοικούνται σωστά, παράγοντας μετρήσιμο ερευνητικό αποτέλεσμα. Και θα εμβολιάζουν με γνώσεις αλλά και με ήθος όλους τους πολίτες και συχνά και το πολιτικό μας προσωπικό».
«Το δίκιο δεν θα το έχει αυτός που φωνάζει πιο δυνατά»
Όπως εξήγησε, δεν έχουμε ως χώρα άλλη επιλογή από την υπέρβαση. «Θέλει τόλμη –την έχουμε. Θέλει πολιτική βούληση –τη διαθέτουμε. Θέλει σχέδιο και ιδέες –τις εκθέτουμε στη δική σας κρίση, επιζητώντας και τη δική σας αντίδραση. Ξέρω ότι δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις. Πρέπει όμως να αντιδράσουμε όλοι, πολιτεία, γονείς, εκπαιδευτικοί, φοιτητές, πρυτανικές αρχές, με σθένος σε αυτά τα φαινόμενα. Η δική μου δέσμευση είναι να χτίσουμε μια κοινωνία όπου το δίκιο δεν θα το έχει αυτός που φωνάζει πιο δυνατά. Θα ακούγονται όλοι και θα προστατεύονται όλοι. Δεν υπάρχει, πρόοδος χωρίς γνώση, ούτε και γνώση χωρίς ελευθερία και προσωπική ασφάλεια. Πρόκειται για αναφαίρετο δημοκρατικό δικαίωμα που πάει να ποδοπατηθεί στα πανεπιστήμια με την Πολιτεία να απέχει προκλητικά. Ένα δικαίωμα που εμείς θα το αποκαταστήσουμε» σημείωσε χαρακτηριστικά.