Λοβέρδος: «Πολιτική ανυποληψία η αναθεώρηση του Συντάγματος»

Λοβέρδος: «Πολιτική ανυποληψία η αναθεώρηση του Συντάγματος»

Τις «συνθήκες πολιτικής και κοινωνικής ανυποληψίας» που επικράτησαν κατά τις διαδικασίες αναθεώρησης του Συντάγματος, στηλίτευσε ο εισηγητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Ανδρέας Λοβέρδος, κατά την ομιλία του στη συζήτηση που διεξάγεται στην Ολομέλεια.

Όπως είπε, υπερίσχυσαν στην διαδικασία οι ανοικτοί λογαριασμοί των κομμάτων με το εκλογικό σώμα, οι επιστημονικές προτιμήσεις, οι ιδεοληψίες και τα εσωτερικά θέματα του πολιτικού μας συστήματος.

Αναφερόμενος στη στάση του κόμματός του κατά την ψηφοφορία, είπε ότι οι βουλευτές της ΔΗΣΥ θα συμμετέχουν στην ψηφοφορία αλλά με έναν μόνο βουλευτή, ούτως ώστε να προκύπτουν τα «ναι» και τα «όχι» τους, δίχως όμως να καταστήσουν την αναθεώρηση μικροκομματική υπόθεση του νικητή των επερχόμενων βουλευτικών εκλογών.

Εξήγησε ότι η ΔΗΣΥ έχει 20 βουλευτές, υπέβαλε προτάσεις που, ωστόσο, δεν συγκέντρωσαν τον αριθμό «50», που είναι απαραίτητος για την υποβολή επισήμως κατά το Σύνταγμα, προτάσεων για την Αναθεώρηση, ούτως ώστε να τεθούν αυτές σε ψηφοφορία. Άρα – όπως είπε – «είμαστε υποχρεωμένοι να συμμετάσχουμε στην ψηφοφορία που θα διεξαχθεί, με βάση όμως τις προτάσεις των άλλων».

Απευθυνόμενος στη συνέχεια προς τους βουλευτές όλων των κομμάτων, αλλά πρωτίστως σε εκείνους του ΣΥΡΙΖΑ, επισήμανε: «Είστε που είστε χορηγοί της Νέας Δημοκρατίας σε επίπεδο ψήφων των πολιτών, μην καταστείτε χορηγοί της και στο θέμα της αναθεώρησης του Συντάγματος».

Τι πρέπει να αλλάξει στο Σύνταγμα

Κατά την ομιλία του ο κ. Λοβέρδος κατέθεσε διεξοδικά τις θέσεις της ΔΗΣΥ για το τι πρέπει να αλλάξει στο Σύνταγμα:

Σχετικά με τα άρθρα 86 περί ευθύνης υπουργών και 62 περί ασυλίας, που αφορούν δηλαδή στην «τιμή του πολιτικού κόσμου», η ΔΗΣΥ προτείνει την αντιστροφή της λογικής του άρθρου 62, δηλαδή ο βουλευτής έχει το ακαταδίωκτο, ως θεσμική εγγύηση, μόνο εάν ο ίδιος το ζητήσει. Ως προς το άρθρο 86 η ΔΗΣΥ προτείνει την αναθεώρησή του μετά λόγου γνώσεως, ενώ – όπως είπε ο κ. Λοβέρδος – «η σημερινή πλειοψηφία-μειοψηφία του ΣΥΡΙΖΑ προχωρά ανεπιγνώστως» και από την άλλη, απεργάζεται διώξεις πολιτικών αντιπάλων.

Σχετικά με τα άρθρα για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ο κ. Λοβέρδος είπε ότι όσοι προτείνουν άμεση εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, εισηγούνται μια αντιδημοκρατική οπισθοδρόμηση και προτείνουν την επαναφορά του διχασμού. «Διχασμός, όμως, είναι η ευκολία για κάποιους μέσα στη δυσκολία, προκειμένου να αντλήσουν εκλογικά οφέλη. Η άμεση εκλογή εξοπλίζει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας με υπερβολική πολιτική ισχύ, ακόμη κι αν δεν έχει αρμοδιότητες. Και αυτή με τη σειρά της οδηγεί σε πολιτικές κρίσεις, οι οποίες θα μετατρέπονται σε πολιτειακές» είπε για να προσθέσει: «Όχι, λοιπόν, στην άμεση εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας. Ναι, σε μια λελογισμένη αύξηση των ρυθμιστικών του αρμοδιοτήτων, όπως η διεύρυνση της αρμοδιότητάς του να αναπέμπει σχέδια νόμου και να εκφωνεί διαγγέλματα δίχως προσυπογραφή».

Ο κ. Λοβέρδος εξέφρασε την αντίθεσή του σε δημοψηφίσματα κατά την εφαρμογή του άρθρου 28 του Συντάγματος, επικαλούμενος το «νόθο δημοψήφισμα» του Ιουλίου του 2015, και την ανάγνωση του ερωτήματος που ετέθη στον ελληνικό λαό η οποία – όπως είπε – αρκεί, από μόνη της, για να εξηγήσει την απόρριψη της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ.

Για την ενότητα που αφορά στις Σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας, ο κ. Λοβέρδος τάχθηκε υπέρ της ερμηνευτικής δήλωσης στο άρθρο 3 του Συντάγματος, ότι η ανακήρυξη της επικρατούσας θρησκείας δεν μπορεί να αποτελεί βάση για διακρίσεις. Έκανε επίσης λόφο για «άτακτη υποχώρηση» του ΣΥΡΙΖΑ, «αφού δεν προτείνει ούτε το διαχωρισμό Κράτους-Εκκλησίας, ούτε την αναθεώρηση του άρθρου 16§2 περί θρησκευτικού περιεχομένου στην εκπαιδευτική διδασκαλία».

Στην τέταρτη ενότητα «περί δικαιωμάτων» ξεκαθάρισε ότι το κόμμα του, λέει «ναι» στην αναθεώρηση του άρθρου 16§5 περί ίδρυσης μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών ΑΕΙ, «ναι» στην πρόβλεψη περί ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος και συλλογικών διαπραγματεύσεων, «ναι» στην πρόθεση στο άρθρο 5§2 της απαγόρευσης των διακρίσεων λόγω σεξουαλικών προτιμήσεων, αλλά – όπως επισήμανε – με μία διατύπωση που να επιτρέπει το ερμηνευτικό συμπέρασμα, πως απαγορεύονται όλες οι διακρίσεις και οι αναφερόμενες, μνημονεύονται ενδεικτικά, «ναι» στην διαζευκτική παροχή όρκου ή διαβεβαίωσης προ της ανάληψης των καθηκόντων του Προέδρου της Δημοκρατίας, των βουλευτών, των υπουργών.

Αναφορικά με τη «σχέση πολίτη-πολιτικής», ο Ανδρέας Λοβέρδος τόνισε ότι πρέπει να αναβαθμιστεί και λύση δεν είναι τα δημοψηφίσματα, ούτε η άμεση εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Όπως είπε, η ΔΗΣΥ, προτείνει την απρόσκοπτη παρουσία των πολιτών στις αναφορές στη Βουλή, τη σύσταση Εξεταστικών Επιτροπών ως δικαιώματος και της μειοψηφίας, τη θέσπιση της λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας, την αλλαγή των νόμων που αφορούν μεγάλες επενδύσεις μόνο με αυξημένη πλειοψηφία και, τέλος, του σταθερού τετραετή πολιτικού κύκλου.

Για την ενότητα που «αφορά τον πολίτη ως διάδικο και ως διοικούμενο», Διοίκηση-Δικαιοσύνη, δηλαδή, ο εισηγητής της ΔΗΣΥ είπε πως η μεγαλύτερη απογοήτευση από τους βουλευτές της «πλειοψηφίας μειοψηφίας» του ΣΥΡΙΖΑ, προκύπτει από την ενότητα αυτή. «Άρθρα 36 τον αριθμό, μεταξύ των οποίων και το άρθρο 110 του Συντάγματος περί της αναθεώρησής του και η πλειοψηφία τηρεί σιγή ιχθύος.

Εμείς προτείναμε την καθιέρωση αποκλειστικών προθεσμιών στη Διοίκηση προκειμένου τα όργανα της να λαμβάνουν απόφαση μη υφαρπάζοντας το χρόνο των διοικουμένων, τη δυνατότητα πρόσληψης εξωτερικών βοηθών-δικαστών, την expressis verbis καθιέρωση της αρχής της ταχείας απονομής της Δικαιοσύνης, τη δυνατότητα να καταθέτουν προτάσεις νόμων οι Ο.Τ.Α., τη θέσπιση ειδικού καθεστώτος για τη στελέχωση της Δοίκησης, τον έλεγχο της συνταγματικότητας των νόμων απευθείας από τις Ολομέλειες των Ανωτάτων Δικαστηρίων, εν πολλοίς τη νίκη κατά της γραφειοκρατίας! Προτείναμε, επίσης, την αναβάθμιση των στρατοδικείων, την κατάργηση του Μισθοδικείου, αλλά και τη συντόμευση του χρόνου ανάμεσα σε δύο αναθεωρήσεις του Συντάγματος. Εις μάτην. Η πλειοψηφία-μειοψηφία του ΣΥΡΙΖΑ αγρόν ηγόραζε» τόνισε ο κ. Λοβέρδος.

Loading