Αναθεώρηση: Τι ψήφισε και τι όχι ο ΣΥΡΙΖΑ και γιατί
INTIME

Αναθεώρηση: Τι ψήφισε και τι όχι ο ΣΥΡΙΖΑ και γιατί

Ο ΣΥΡΙΖΑ, σύμφωνα με κοινοβουλευτικές πηγές της αξιωματικής αντιπολίτευσης, επέμεινε μέχρι την ύστατη ώρα να αφήσει η κυβέρνηση τα μικροκομματικά παιχνίδια και να υπερψηφίσει την πρότασή του για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας. Ο ΣΥΡΙΖΑ συμφωνεί στην ανάγκη αποσύνδεσης της εκλογής ΠτΔ από τις πολιτικές εξελίξεις, ώστε να διασφαλιστούν ομαλοί κύκλοι τετραετούς διακυβέρνησης, δεν μπορεί όμως να συμφωνήσει στην απαξίωση του θεσμού του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας.

Η πρόταση της ΝΔ είναι ενδεικτική της αντίληψης που έχει για το κράτος και τους θεσμούς. Προτείνει ο ανώτατος πολιτειακός θεσμός, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, να μπορεί να εκλέγεται ακόμα και από μια μειοψηφία των αντιπροσώπων της εθνικής αντιπροσωπείας. Δηλαδή να εκλέγεται Πρόεδρος της Δημοκρατίας και με λιγότερες από 151 ψήφους και να είναι επί της ουσίας κομματάρχης της εκάστοτε πλειοψηφίας και του στερεί τη συνταγματική πρόβλεψη να είναι ρυθμιστής του πολιτεύματος.

Η ΝΔ υπερψήφισε στην προτείνουσα Βουλή διάταξη για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, με την οποία ρητά είχε δηλώσει ότι διαφωνεί, ως τέχνασμα για να υποστηρίξει στην παρούσα Βουλή μια εντελώς διαφορετική θέση. Μάλιστα, η υποκρισία της ΝΔ δεν σταματάει εδώ διότι η ρύθμιση, με την οποία διαφωνεί, μολονότι την υπερψήφισε στην προτείνουσα Βουλή, είναι αυτούσια αυτή που είχε καταθέσει το 2014, στο πλαίσιο της τότε δικής της πρότασης αναθεώρησης, με την υπογραφή όχι μόνο του τότε Πρωθυπουργού κ. Σαμαρά, αλλά και του νυν Πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη. Να υπάρχουν δηλαδή αλλεπάλληλες κοινοβουλευτικές διαδικασίες εξεύρεσης αυξημένης πλειοψηφίας για έναν ΠτΔ, ώστε να εξασφαλίζεται η συναίνεση μεταξύ πολιτικών δυνάμεων και εάν αυτό δεν καταστεί εφικτό μετά από 6 φορές, η εκλογή να γίνεται απευθείας από τους πολίτες.

Νόμος περί ευθύνης υπουργών

Ο ΣΥΡΙΖΑ υπερψηφίζει την κοινή πρόταση με την ΝΔ για την αναθεώρηση του άρθρου 86 παράγραφος 3 που προβλέπει την κατάργηση της σύντομης αποσβεστικής προθεσμίας ώστε ο χρόνος παραγραφής των αδικημάτων που τελέστηκαν από μέλη της κυβέρνησης να εξισωθεί με ό,τι ισχύει στον ποινικό κώδικα για τους πολίτες.
Όπως δήλωσε κατά τη διάρκεια της ομιλίας ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας έπρεπε να έρθει ο ΣΥΡΙΖΑ να προτείνει την κατάργηση και αυτό να γίνει πράξη.
«Η πρότασή μας καθαρή και κρυστάλλινη», είπε και συνέχισε, «λέμε το αυτονόητο. Λέμε ότι τα αδικήματα των υπουργών πρέπει να παραγράφονται όπως όλων των υπολοίπων Ελλήνων μετά από 5, 15, 20 χρόνια. Ό,τι προβλέπει ο νόμος για όλους, όχι ειδικές παραγραφές»
Αναφερόμενος στην ερμηνευτική δήλωση που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ τόνισε: «Και σήμερα έχετε το θράσος», τόνισε ο Αλέξης Τσίπρας, «απέναντι τους Έλληνες πολίτες να έρχεστε και να μας λέτε ότι αν κάποιος υπουργός δωροδοκήθηκε, πήρε μίζες πριν το 2015 δεν θα διωχθεί γιατί τα αδικήματά του πηγαίνουν με την παλιά ρύθμιση και έχουν παραγραφεί. Μας λέτε δηλαδή, ότι όσες πράξεις δωροδοκίας τυχόν τελέστηκαν πριν το 2015 πρέπει να μπουν στο αρχείο, πρέπει να σταματήσουν να ερευνώνται από τη Δικαιοσύνη. Αυτός είναι ο λόγος που εμείς στην προηγούμενη διαδικασία της προτείνουσας Βουλής δεν φέραμε μονάχα την αναθεώρηση του 86 αλλά και μια διευκρινιστική δήλωση, έχοντας την αίσθηση ότι θα τύχει της έγκρισης μιας ευρύτατης πλειοψηφίας και μάλιστα δεν υπήρξε καμία αντιπαράθεση επ’ αυτού στο δημόσιο διάλογο, κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ότι κακώς το φέρνουμε.
Και το φέραμε για να είναι ξεκάθαρο ότι καμία προνομιακή παραγραφή για υπουργούς δε θα υπάρχει όχι μόνο για αδικήματα που τυχόν διαπράξουν υπουργοί από την αναθεώρηση και μετά αλλά και για δωροδοκίες που έχουν τελεστεί στο παρελθόν ώστε η δικαιοσύνη να μην σταματά τις έρευνες στο ’15, αλλά να μπορεί να πάει και πιο πίσω στο 2014, 2012, 2010, στο 2007 μέχρις ότου φτάνει ο χρόνος παραγραφής της κανονικής που ισχύει για όλους τους Έλληνες και όχι αυτής της παρωδίας παραγραφής που βάλατε στο Σύνταγμα το 2001. Και τότε στα μουλωχτά αποφύγατε να το ψηφίσετε χωρίς να ανοίξετε μέτωπο με αυτή τη διευκρινιστική δήλωση».

Ψήφος αποδήμων

Στο άρθρο 54 ψηφίζουμε την πρότασή μας, η οποία προβλέπει την διευκόλυνση ψήφου για όλους τους αποδήμους και επιπλέον το δικαίωμα να εκλέγουν οι ίδιοι τους εκπροσώπους τους και κυρίως γιατί η πρόταση της ΝΔ, αντίθετα με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, δεν προβλέπει ξεχωριστή εκπροσώπηση των εκλογέων του εξωτερικού με δικούς τους βουλευτές, μην αναγνωρίζοντάς τους έτσι το δικαίωμα του εκλέγεσθαι.

Κοινωνικά δικαιώματα

Μεγάλο μέρος των προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ για αναθεώρηση αφορούσε τη συνταγματική εγγύηση των κοινωνικών δικαιωμάτων και ενός ολοκληρωμένου συστήματος για αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης για όλους. Η ΝΔ απέρριψε σχεδόν το σύνολο των προτάσεων αυτών και θεωρεί ότι αρκεί η πρότασή της για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα (ΕΕΕ).
– Θέλει μεγάλο θράσος να λες ότι μέσω του Συντάγματος εξασφαλίζεις συνθήκες αξιοπρεπούς διαβίωσης με το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα όταν ο ίδιος ο κ. Βρούτσης είπε στη Βουλή ότι ο μέσος όρος παροχής ανά νοικοκυριό είναι 213 ευρώ μηνιαίως. Αυτό το μέλλον αξιοπρεπούς διαβίωσης μας επιφυλάσσει ο κ. Μητσοτάκης;
– Το μόνο που κάνουν είναι να βάλουν συνταγματική βούλα στα Μνημόνια και τις συνταγές του ΔΝΤ, που ήθελε ακριβώς αυτό. Το κόψιμο των επιδομάτων κατά ένα δισ. ευρώ και να τα ενσωματώσουμε στο ΕΕΕ.
– Η πρότασή μας για τη Συνταγματική Αναθεώρηση διακηρύσσει ότι το προνοιακό κράτος για την Αριστερά δεν είναι μόνο προστασία κατά της ακραίας φτώχειας, αλλά ειδική προστασία, παρέχεται στην οικογένεια, το γάμο, τη μητρότητα, στα παιδιά, τους νέους, τους ηλικιωμένους, τα άτομα με αναπηρία και τους άπορους.
Η διαφωνία μας με τη ΝΔ έγκειται στο ότι εμείς δεν θεωρούμε ότι το εγγυημένο εισόδημα είναι το αποκλειστικό εργαλείο, αλλά ένα μόνο από τα μέσα ενός ευρύτερου πλέγματος άσκησης κοινωνικής πολιτικής, ένα μόνο από τα όπλα καταπολέμησης της ακραίας φτώχειας και του αποκλεισμού. Γι’ αυτό θεσμοθετήσαμε, μεταξύ άλλων, το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ) για εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας, με σκοπό την αντιμετώπιση και της ανθρωπιστικής κρίσης. Παράλληλα όμως αναπτύξαμε μια ολόκληρη βεντάλια στοχευμένων κοινωνικών πολιτικών. Γι’ αυτό, σε πολύ δύσκολα χρόνια, εμείς διαπραγματευθήκαμε σκληρά με τους θεσμούς και πετύχαμε η εδραίωση του ΚΕΑ να μην προέρχεται από κατάργηση άλλων μέσων κοινωνικής πολιτικής, κάτι που η ΝΔ είχε αποδεχθεί πλήρως.

Οι προτάσεις που απορρίπτουν ΝΔ και σύμμαχοί της

Σχέσεις Κράτους- Εκκλησίας
-Θρησκευτική ουδετερότητα του κράτους (άρθρο 3. Παρ. 1, άρθρο 3. Παρ. 2)
-Άρθρο 3 (εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης). Ο όρος επικρατούσα θρησκεία δεν αποτελεί αναγνώριση επίσημης κρατικής θρησκείας και δεν επιφέρει καμία δυσμενή συνέπεια σε βάρος άλλων θρησκευμάτων και γενικότερα στην απόλαυση του δικαιώματος της θρησκευτικής ελευθερίας.
– Άρθρο 13. Παρ. 5-Πολιτικός όρκος. Η ορκωμοσία κρατικών αξιωματούχων και δημόσιων λειτουργών και υπαλλήλων γίνεται με πολιτικό όρκο.
Μπλόκο στις διακρίσεις
– Άρθρο 5. Παρ. 2. Όλοι όσοι βρίσκονται στην Ελληνική Επικράτεια απολαμβάνουν την απόλυτη προστασία της ζωής, της τιμής και της ελευθερίας τους, χωρίς διάκριση εθνικότητας, φυλής, γλώσσας και θρησκευτικών ή πολιτικών πεποιθήσεων, φύλου, ταυτότητας φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού.

Σε δημόσιο έλεγχο Νερό και Ηλεκτρική Ενέργεια

-Δημόσιος έλεγχος βασικών κοινωνικών αναγκών. Βασικά κοινωνικά αγαθά, όπως το νερό και η ηλεκτρική ενέργεια, και τα δίκτυα διανομής τους υπόκεινται σε καθεστώς δημόσιας υπηρεσίας και τελούν σε δημόσιο έλεγχο.

Κατοχύρωση εργασιακών δικαιωμάτων
– H εργασία αποτελεί δικαίωμα και προστατεύεται από το Kράτος, που μεριμνά για τη δημιουργία συνθηκών απασχόλησης όλων των πολιτών και για την ηθική και υλική εξύψωση του εργαζόμενου αγροτικού και αστικού πληθυσμού. Όλοι οι εργαζόμενοι, ανεξάρτητα από φύλο, ηλικία ή άλλη διάκριση, έχουν δικαίωμα ίσης αμοιβής για παρεχόμενη εργασία ίσης αξίας.
-Συλλογικές διαπραγματεύσεις. Mε νόμο καθορίζονται οι γενικοί όροι εργασίας, οι οποίοι εξειδικεύονται και συμπληρώνονται από συλλογικές συμβάσεις εργασίας που συνάπτονται με ελεύθερες διαπραγματεύσεις και αν αυτές αποτύχουν με διαιτητικές αποφάσεις που εξομοιώνονται πλήρως με συλλογικές συμβάσεις. Ο κατώτατος μισθός καθορίζεται με συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Η μονομερής προσφυγή στη διαιτησία είναι δικαίωμα των μερών της συλλογικής διαφοράς και ασκείται όπως νόμος ορίζει. Επί συρροής νόμου και συλλογικής σύμβασης, καθώς και συλλογικών συμβάσεων μεταξύ τους, υπερισχύουν οι πιο ευνοϊκές για τους εργαζομένους ρυθμίσεις.
– Απαγόρευση επίταξης. Oποιαδήποτε μορφή αναγκαστικής εργασίας απαγορεύεται. Eιδικοί νόμοι ρυθμίζουν τα σχετικά με την επίταξη προσωπικών υπηρεσιών σε περίπτωση πολέμου ή επιστράτευσης ή για την αντιμετώπιση αναγκών της άμυνας της Xώρας ή επείγουσας κοινωνικής ανάγκης από θεομηνία ή ανάγκης που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, καθώς και τα σχετικά με την προσφορά προσωπικής εργασίας στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης για την ικανοποίηση τοπικών αναγκών. Η επίταξη υπηρεσιών απαγορεύεται ως μέτρο αντιμετώπισης των συνεπειών απεργίας.
– Η κοινωνική ασφάλιση αποτελεί δικαίωμα. Το κράτος υποχρεώνεται να εξασφαλίζει αποτελεσματική προστασία έναντι όλων των ασφαλιστικών κινδύνων μέσω ενός ενιαίου δημόσιου αναδιανεμητικού συστήματος καθολικής κάλυψης, που λειτουργεί βάσει των αρχών της αλληλεγγύης και της ανταποδοτικότητας.
– Κατάργηση της απαγόρευσης της καταχρηστικής άσκησης δικαιώματος-εισαγωγή της αρχής της επιείκιας. Η άσκηση και η προστασία των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων διέπεται από δικαιοσύνη και επιείκεια.

Δημοψηφίσματα
-Δημοψηφίσματα για κύρωση διεθνών συνθηκών και συμφωνιών. Για να εξυπηρετηθεί σπουδαίο εθνικό συμφέρον και να προαχθεί η συνεργασία με άλλα κράτη, μπορεί να αναγνωρισθούν, με συνθήκη ή συμφωνία, σε όργανα διεθνών οργανισμών αρμοδιότητες που προβλέπονται από το Σύνταγμα. Για την ψήφιση νόμου που κυρώνει αυτή τη συνθήκη ή συμφωνία απαιτείται πλειοψηφία των τριών πέμπτων του όλου αριθμού των βουλευτών. Εάν η συνθήκη ή συμφωνία προβλέπει μεταβίβαση κυριαρχικών αρμοδιοτήτων του κράτους, η κύρωσή της γίνεται με δημοψήφισμα.

Μόνο μέλη του κοινοβουλίου και όχι διορισμένοι γίνονται πρωθυπουργοί

– Θέσπιση υποχρεωτικής βουλευτικής ιδιότητας του Πρωθυπουργού. Πρωθυπουργός διορίζεται ο αρχηγός του κόμματος το οποίο διαθέτει στη Bουλή την απόλυτη πλειοψηφία των εδρών. Με την εξαίρεση της περίπτωσης του τελευταίου εδαφίου της επόμενης παραγράφου, ο Πρωθυπουργός απαιτείται να έχει τη βουλευτική ιδιότητα. Aν κανένα κόμμα δεν διαθέτει την απόλυτη πλειοψηφία, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας παρέχει στον αρχηγό του κόμματος που διαθέτει τη σχετική πλειοψηφία διερευνητική εντολή για να διακριβωθεί η δυνατότητα σχηματισμού Kυβέρνησης που να απολαμβάνει την εμπιστοσύνη της Bουλής.
– Εποικοδομητική πρόταση δυσπιστίας: H Bουλή μπορεί με απόφασή της να αποσύρει την εμπιστοσύνη της από την Kυβέρνηση μόνο αν με την ίδια απόφαση προτείνει προς διορισμό νέο Πρωθυπουργό. Η Βουλή μπορεί επίσης να αποσύρει την εμπιστοσύνη της από μέλος της Κυβέρνησης. Πρόταση δυσπιστίας μπορεί να υποβληθεί μόνο μετά την πάροδο εξαμήνου αφότου η Bουλή απέρριψε πρόταση δυσπιστίας.
H πρόταση δυσπιστίας πρέπει να είναι υπογραμμένη από το ένα έκτο τουλάχιστον των βουλευτών και να περιλαμβάνει σαφώς τα θέματα για τα οποία θα διεξαχθεί η συζήτηση.
– Αναπληρωτής Πρωθυπουργός. Ο Πρωθυπουργός ορίζει στην αρχή της θητείας του Αναπληρωτή Πρωθυπουργό ο οποίος τον αντικαθιστά σε περίπτωση που αυτός εκλείψει ή αδυνατεί για λόγους υγείας να ασκήσει τα καθήκοντά του. Τον Αναπληρωτή Πρωθυπουργό ορκίζει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας όταν κληθεί να αναλάβει καθήκοντα.

Λαϊκή Νομοθεσία και Δημοψηφίσματα
-Θέσπιση λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας: Tο δικαίωμα πρότασης νόμων ανήκει στη Bουλή και στην Kυβέρνηση. Προτάσεις νόμων μπορεί επίσης να υποβληθούν από εκατό χιλιάδες πολίτες που έχουν το εκλογικό δικαίωμα, με τη διαδικασία και τους όρους που ορίζει ο νόμος. Η πρόταση αυτή εισάγεται υποχρεωτικά προς συζήτηση στην Ολομέλεια. Ο ΣΥΡΙΖΑ ψηφίζει και την πρόταση της ΝΔ παρά τους περιορισμούς που βάζει.
– Δημοψήφισμα με λαϊκή πρωτοβουλία. O Πρόεδρος της Δημοκρατίας προκηρύσσει με διάταγμα δημοψήφισμα για κρίσιμα εθνικά θέματα, ύστερα από απόφαση της απόλυτης πλειοψηφίας του όλου αριθμού των βουλευτών, που λαμβάνεται με πρόταση του Yπουργικού Συμβουλίου. Δημοψήφισμα του προηγούμενου εδαφίου προκηρύσσεται και μετά από αίτηση πεντακοσίων χιλιάδων πολιτών που έχουν το εκλογικό δικαίωμα, όπως νόμος ορίζει.
Δημοψήφισμα προκηρύσσεται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας με διάταγμα και για ψηφισμένα νομοσχέδια που ρυθμίζουν σοβαρό κοινωνικό ζήτημα, εκτός από τα δημοσιονομικά, εφόσον αυτό αποφασιστεί από τα τρία πέμπτα του συνόλου των βουλευτών, ύστερα από πρόταση των δύο πέμπτων του συνόλου και όπως ορίζουν ο Kανονισμός της Bουλής και νόμος για την εφαρμογή της παραγράφου αυτής. Δημοψήφισμα του προηγούμενου εδαφίου προκηρύσσεται και μετά από αίτηση ενός εκατομμυρίου πολιτών που έχουν το εκλογικό δικαίωμα, όπως νόμος ορίζει. Δεν εισάγονται κατά την ίδια περίοδο της Bουλής περισσότερες από δύο προτάσεις δημοψηφίσματος για νομοσχέδιο. Σε περίπτωση αμφισβήτησης ως προς το αν η αίτηση δημοψηφίσματος με λαϊκή πρωτοβουλία αφορά κρίσιμο εθνικό θέμα ή νομοσχέδιο που ρυθμίζει σοβαρό κοινωνικό ζήτημα αποφαίνεται η Βουλή με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών.
Aν νομοσχέδιο υπερψηφιστεί, η προθεσμία του άρθρου 42 παράγραφος 1 αρχίζει από τη διεξαγωγή του δημοψηφίσματος.

Απλή αναλογική
– Θέσπιση αναλογικού εκλογικού συστήματος. Για την εκλογή βουλευτών εφαρμόζεται αναλογικό εκλογικό σύστημα. Το εκλογικό σύστημα και οι εκλογικές περιφέρειες ορίζονται με νόμο που ισχύει από τις μεθεπόμενες εκλογές, εκτός και αν προβλέπεται η ισχύς του άμεσα από τις επόμενες εκλογές με ρητή διάταξη που ψηφίζεται με την πλειοψηφία των δύο τρίτων του όλου αριθμού των βουλευτών.
-Απλή αναλογική- Ερμηνευτική δήλωση. Εκλογικό σύστημα θεωρείται αναλογικό, εφόσον το τελικό ποσοστό κατανομής των βουλευτικών εδρών δεν αποκλίνει περισσότερο από δέκα τοις εκατό από το αντίστοιχο ποσοστό ψήφων που έλαβε κάθε συνδυασμός στο σύνολο της Επικράτειας. Επιτρέπεται η θέσπιση ελάχιστου ορίου ποσοστού ψήφων για την εκλογή βουλευτών, εφόσον αυτό δεν υπερβαίνει το τρία τοις εκατό.

Βουλευτική θητεία και ασυλία
Άρθρο 56 (προσθήκη παρ. 5): Όσοι έχουν διατελέσει βουλευτές σε τρεις διαδοχικές βουλευτικές περιόδους δεν μπορούν να ανακηρυχθούν υποψήφιοι ούτε να εκλεγούν βουλευτές στις αμέσως επόμενες εκλογές. Το κώλυμα της παραγράφου αυτής δεν συντρέχει για βουλευτικές περιόδους με διάρκεια μικρότερη των τριάντα δύο μηνών. Από το κώλυμα εξαιρούνται οι πρόεδροι κοινοβουλευτικών ομάδων και όσοι έχουν διατελέσει πρωθυπουργοί.
– Άρθρο 62: Ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε τη δική του πρόταση για Βουλευτική ασυλία που προβλέπει: Όσο διαρκεί η βουλευτική περίοδος και για αδικήματα που σχετίζονται άμεσα με την άσκηση των καθηκόντων του, εντός και εκτός της Βουλής, ο βουλευτής δεν διώκεται ούτε συλλαμβάνεται ούτε φυλακίζεται ούτε με άλλο τρόπο περιορίζεται χωρίς άδεια του Σώματος. Eπίσης δεν διώκεται για πολιτικά εγκλήματα βουλευτής της Bουλής που διαλύθηκε, από τη διάλυσή της και έως την ανακήρυξη των βουλευτών της νέας Bουλής.
Για τα λοιπά αδικήματα, καθώς και για τα αυτόφωρα κακουργήματα δεν απαιτείται άδεια της Βουλής.
Σύσταση εξεταστικών επιτροπών

Άρθρο 68, παρ. 2. Ο ΣΥΡΙΖΑ υπερψήφισε τη δική του πρόταση που προβλέπει:
-Σύσταση εξεταστικών επιτροπών: H Bουλή συνιστά από τα μέλη της εξεταστικές επιτροπές, με
απόφασή της που λαμβάνεται με πλειοψηφία των δύο πέμπτων του συνόλου των βουλευτών,
ύστερα από πρόταση του ενός πέμπτου του όλου αριθμού των βουλευτών. Η Βουλή δύναται σε
κάθε σύνοδό της να συστήσει από τα μέλη της μία εξεταστική επιτροπή, ύστερα από πρόταση
του ενός πέμπτου του όλου αριθμού των βουλευτών, εφόσον αυτή γίνει αποδεκτή από τα δύο
πέμπτα του συνόλου.
Προκειμένου να συσταθούν εξεταστικές επιτροπές για ζητήματα που ανάγονται στην εξωτερική
πολιτική και την εθνική άμυνα, απαιτείται απόφαση της Bουλής που λαμβάνεται με την
απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών.

Στήριξη νησιών και ορεινών περιοχών
Ο κοινός νομοθέτης και η Διοίκηση, όταν δρουν κανονιστικά, υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών και ορεινών περιοχών, μεριμνώντας για την ολόπλευρη κοινωνική και οικονομική ανάπτυξή τους.
-άρθρο 101 (εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης): Ερμηνευτική προσθήκη: Με την προσθήκη αυτή αναγνωρίζεται η ανάγκη προσαρμογής του διοικητικού μοντέλου στο ιδιαίτερο περιβάλλον των νησιωτικών και ορεινών περιοχών με την εκπόνηση ειδικών επιχειρησιακών σχεδίων διοίκησης γι’αυτές και την παροχή κινήτρων στους δημοσίους υπαλλήλους που υπηρετούν σε αυτές.
Ανεξάρτητες αρχές
1. Όπου από το Σύνταγμα προβλέπεται η συγκρότηση και η λειτουργία ανεξάρτητης αρχής, τα μέλη της διορίζονται με ορισμένη θητεία και διέπονται από προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία, όπως νόμος ορίζει. Ανεξάρτητες αρχές που δεν προβλέπονται στο Σύνταγμα ιδρύονται μόνο με νόμο που ψηφίζεται με την πλειοψηφία των τριών πέμπτων του όλου αριθμού των βουλευτών. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου δεν θίγει αρχές που έχουν ιδρυθεί πριν από τη θέση της σε ισχύ.
2. Νόμος ορίζει τα σχετικά με την επιλογή και την υπηρεσιακή κατάσταση του επιστημονικού και λοιπού προσωπικού της υπηρεσίας που οργανώνεται για την υποστήριξη της λειτουργίας κάθε ανεξάρτητης αρχής. Τα πρόσωπα που στελεχώνουν τις ανεξάρτητες αρχές πρέπει να έχουν τα ανάλογα προσόντα, όπως νόμος ορίζει. Η επιλογή γίνεται με απόφαση της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής κατ’ αρχήν με την αυξημένη πλειοψηφία των τεσσάρων πέμπτων των μελών της και εφόσον αυτή δεν επιτευχθεί, μετά την πάροδο οκταμήνου από τη λήξη της θητείας των απερχομένων μελών της οικείας ανεξάρτητης αρχής, με την πλειοψηφία των τριών πέμπτων αυτής.
3. Οι ανεξάρτητες αρχές υπόκεινται στον έλεγχο της Βουλής για πράξεις ή παραλείψεις τους. Με τον Κανονισμό της Βουλής ρυθμίζονται όσα αφορούν τη σχέση των ανεξάρτητων αρχών με τη Βουλή και ο τρόπος άσκησης του κοινοβουλευτικού ελέγχου.

– Τοπική αυτοδιοίκηση. Oι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης έχουν διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Οι αρχές της εκλέγονται με άμεση, καθολική και μυστική ψηφοφορία και με αναλογικό εκλογικό σύστημα, όπως νόμος ορίζει. Νόμος ορίζει τη συγκρότηση και λειτουργία τοπικών λαϊκών συνελεύσεων, καθώς και τις προϋποθέσεις και τον τρόπο διεξαγωγής τοπικών δημοψηφισμάτων και λαϊκών πρωτοβουλιών σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης. Αλλοδαποί που έχουν συμπληρώσει πενταετή συνεχή και νόμιμη διαμονή στη χώρα έχουν το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι στις εκλογές των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και συμμετοχής σε τοπικά δημοψηφίσματα, όπως νόμος ορίζει.

Γ.Σ.

Loading

Play