Αίτηση διεξαγωγής ονομαστικής ψηφοφορίας, σύμφωνα με το άρθρο 72 του Κανονισμού της Βουλής, για ορισμένα άρθρα του νομοσχεδίου με τίτλο «Απελευθέρωση αγοράς ενέργειας, εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ, ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και στήριξη των ΑΠΕ» κατάθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ.
Κοινοβουλευτικές πηγές της αξιωματικής αντιπολίτευσης εξηγούν τους λόγους που τους οδήγησαν σε αυτήν την απόφαση:
Άρθρο 3 Προσλήψεις προσωπικού αορίστου χρόνου
Καταργεί τον ουσιαστικό ρόλο του ΑΣΕΠ στις προσλήψεις της ΔΕΗ, στο όνομα της ευελιξίας. Καταργεί την διαφάνεια, την ισοτιμία και την αξιοπιστία του συστήματος προσλήψεων. Δημιουργούνται εργαζόμενοι δύο ταχυτήτων με την κατάργηση της συλλογικής σύμβασης της ΔΕΗ για νέους εργαζόμενους, οι οποίοι θα δουλεύουν με ατομικές συμβάσεις. Μετατρέπει και τους εργαζόμενους της ΔΕΗ σε παιδιά ενός κατώτερου θεού. Έχει σοβαρό πρόβλημα αντισυνταγματικότητας, λόγω της μονομερούς κατάργησης της επιχειρησιακής συλλογικής σύμβασης με νόμο.
Άρθρο 4 Προσλήψεις προσωπικού ορισμένου χρόνου
Καταργεί το πλαφόν στις αποδοχές (άρθρο 28 παρ.1 του ν.4354/2015 δηλαδή το όριο των αποδοχών του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου) για τους Αναπληρωτές Διευθύνοντες Συμβούλους, τους Γενικούς Διευθυντές και τους Διευθυντές της εταιρείας που προσλαμβάνονται με τις διατάξεις του παρόντος. Πρακτικά ανοίγει ο δρόμος για πρόσληψη γαλάζιων golden boys στη ΔΕΗ με πολύ υψηλές αμοιβές και εμμέσως οδηγείται σε εκκαθάριση όλο το προσωπικό των διευθυντικών θέσεων.
Άρθρο 9 Πολιτική προμηθειών
Η εκσυγχρονιστική πολιτική προμηθειών της ΔΕΗ, που, σύμφωνα με τη ΝΔ θα την απαγκιστρώσει από το «ζουρλομανδύα του δημοσίου», δεν περιλαμβάνει ρητά την ικανοποίηση του ευρωπαϊκού πλαισίου αλλά περιέχει επίσης την εξαίρεση της ΔΕΗ από το ανώτατο όριο κυβισμού κρατικών αυτοκινήτων, ανοίγοντας ο δρόμος και για αγορά αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού (λιμουζίνες) για τα golden boys tης ΔΕΗ.
Άρθρο 16 Ρυθμίσεις για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ ΑΕ –Τροποποίηση άρθρων 80ΣΤ επ. ν.4001/20111
Παραχωρείται σε ιδιώτες ολόκληρο το ποσοστό του δημοσίου (65%) τόσο στις Υποδομές όσο και στην Εμπορία. Δημιουργείται ένα ιδιωτικό μονοπώλιο στα δίκτυα φυσικού αερίου. Το Δημόσιο δεν κρατά ούτε τον ρόλο του μετόχου μειοψηφίας, παρότι θίγονται και θέματα ενεργειακής ασφάλειας της χώρας.
Παραχωρεί το δίκτυο, δηλαδή ένα φυσικό μονοπώλιο με σταθερό έσοδο, χωρίς να διασφαλίζει την τροφοδότηση όσο το δυνατόν περισσότερων πολιτών και επιχειρήσεων με φυσικό αέριο. Η μονοπωλιακή διαχείριση και ιδιοκτησία του δικτύου θα ανεβάσει το κόστος για νοικοκυριά και επιχειρήσεις και δεν εξασφαλίζει την επέκταση του δικτύου σε όσο το δυνατόν περισσότερες περιοχές.
Άρθρο 17 Τροποποίηση των άρθρων 80 και 80ΙΒ του ν.4001/2011
Σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους της ΔΕΠΑ, καταργούνται οι προβλέψεις που υπήρχαν στον 4206/2019 της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, που προέβλεπε την ισχύ των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, τη μεταβίβαση των εργασιακών σχέσεων στις νέες εταιρείες που θα προκύψουν και την απαγόρευση απολύσεων για τρία χρόνια μετά την ολοκλήρωση της μεταβίβασης των μετοχών.
Άρθρο 24 Πλαίσιο εγκατάστασης Φ/Β σταθμών σε αγροτική γη ( <1% αγροτικής γης)
Υποβαθμίζει την πρωτογενή παραγωγή της χώρας χρησιμοποιώντας υπερβολικά μεγάλο ποσοστό της γης υψηλής παραγωγικότητας για Φ/Β. Δεν είναι μόνο το 1% της γης υψηλής παραγωγικότητας, αλλά το 1% του συνόλου της αγροτικής γης. Άρα πρόκειται για την κατανάλωση ενός πολύτιμου φυσικού πόρου και μάλιστα ενός ανταγωνιστικού πόρου για την Ελλάδα, δηλαδή υψηλής θρεπτικής και οικολογικής αξίας αγροτικών προϊόντων.
Η προσπάθεια αυτή είναι συνεχής εδώ και χρόνια. Οι προσπάθειες που ξεκίνησαν τον Ιούνιο του 2010 για τον «κανιβαλισμό» της Γης Υψηλής Παραγωγικότητας από φωτοβολταϊκά και έως το 1% του συνόλου των καλλιεργούμενων εκτάσεων του νομού απέβησαν άγονες έως σήμερα χάρις στην μεταγενέστερη νομοθέτηση και ιδιαίτερα χάρις στην προστασία της όπως κατοχυρώθηκε με το ΠΔ Αρ. 59/2018.
Η θέση μας παραμένει σταθερή και όπως την διαμορφώσαμε για την προστασία της Γης Υψηλής Παραγωγικότητας απέναντι σε συμφέροντα που επιθυμούν την άλωσή της και τη μετατροπή της σε χωράφια φωτοβολταϊκών χωρίς περιορισμούς.
Ενώ δεν αξιοποιούνται οι τεράστιες αναλογικά εκτάσεις της υπόλοιπης διαθέσιμης λιγότερο γόνιμης γης και ενώ εξελίσσεται η μελέτη του Ειδικού Χωροταξικού για τις ΑΠΕ, το οποίο και πρέπει να δώσει κατευθύνσεις, η κυβέρνηση βιάζεται να προ-νομοθετήσει ώστε να δημιουργηθούν αναντίστρεπτες επιπτώσεις εις βάρος και της αγροτικής παραγωγής και του αγροτικού τοπίου.
Άρθρο 42 Τροποποίηση του άρθρου 57 του ν.4508/2017 και του άρθρου 4 του ν.4585/2018
Δίνεται μόλις ένας μήνας προθεσμία (με νομοτεχνική ρύθμιση κυριολεκτικά της τελευταίας στιγμής) στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) να γνωμοδοτήσει για τις αποφάσεις που αφορούν τον καθορισμό των εγγυήσεων που χρειάζεται να καταβάλουν οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας προς τον ΔΕΔΔΗΕ σε σχέση με τα ΥΚΩ και τον ΔΑΠΕΕΠ σε σχέση με τον ΕΛΑΠΕ (απόδοση προς ΔΑΠΕΕΠ π.χ. του ΕΤΜΕΑΡ, του Ειδικού Τέλους Λιγνίτη). Μετά την παρέλευση του μήνα τεκμαίρεται ότι η Ρυθμιστική Αρχή έχει γνωμοδοτήσει.
Επανέρχεται έμμεσα προσπάθεια παράκαμψης του ρόλου της ΡΑΕ που εξασφαλίζει την καταβολή εγγυήσεων και εισπραττόμενων πόρων από τους εναλλακτικούς παρόχους. Δηλαδή προετοιμάζεται ο δρόμος για ένα νέο σκάνδαλο HELLAS ENERGA.
Σημειώνεται ότι η ΡΑΕ ως ανεξάρτητη Αρχή διασφαλίζει περισσότερη διαφάνεια στο σύστημα, και οι εγγυήσεις για την απόδοση τελών αποτελούν σημαντικό στοιχείο της εύρυθμης λειτουργίας του. Εάν υπάρχει πρόβλημα καθυστερήσεων, το πρόβλημα επιλύεται με στελέχωση της ΡΑΕ, και όχι με ασφυκτικές προθεσμίες για να προκριθεί έμμεσα η συγκέντρωση αρμοδιοτήτων στο ΥΠΕΝ. Έτσι το ΥΠΕΝ θα έχει συγχωροχάρτι όταν σταματήσει η καταβολή των πόρων από το ΕΤΜΕΑΡ και υπάρχει κίνδυνος ελλειμματικότητας στον ΕΛ ΑΠΕ.
Άρθρο 44 Τροποποιήσεις του ν.3468/2006
Εξουσιοδοτείται ο Υπουργός ΠΕΝ να καθορίσει με ΚΥΑ νέα προτεραιοποίηση των σταθμών ΑΠΕ, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής και ειδικής διάταξης. Η προτεραιοποίηση αφορά τα πάντα (και περιοχές με κορεσμένα δίκτυα, και εκκρεμείς αιτήσεις σύνδεσης). Εκτός από τις προτεραιότητες, η απόφαση θα καθορίζει και όρους, προϋποθέσεις και περιορισμούς για κατηγορίες σταθμών, καθώς και τις προθεσμίες που θα έχει ο Διαχειριστής να εκδώσει μη δεσμευτική και στη συνέχεια οριστική προσφορά σύνδεσης. Η νέα προτεραιοποίηση αφορά όλες τις κατηγορίες έργων (π.χ. και βιοαέριο, και ενεργειακές κοινότητες κ.λπ. κ.λπ.).
Ωστόσο η εξουσιοδότηση είναι εν λευκώ. Παίρνει όλες τις εξουσιοδοτήσεις ο Υπουργός χωρίς προτεραιότητες και υπάρχει βάσιμος κίνδυνος να υποβαθμιστούν οι ενεργειακές κοινότητες, που έχουν προτεραιότητα με Νόμο.
Γ.Σ.