Άκης Σκερτσος: «Το σύστημα άντεξε στην πρωτοφανή πίεση εξαιτίας της πανδημίας»

O υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για το συντονισμό των κυβερνητικών πολιτικών μίλησε για τις κινήσεις της κυβέρνησης στον τομέα της υγείας

«Η κυβέρνηση φιλοδοξεί να διαμορφώσει ένα νέο Εθνικό Σύστημα Υγείας με επίκεντρο τον πολίτη»: με αυτή τη φράση-κλειδί, ο ‘Ακης Σκέρτσος, καταθέτει σε άρθρο του στην «Καθημερινή», το τριπλό κυβερνητικό όραμα, να αυξηθεί η αναλογία των ανθρώπων που είναι υγιείς σε όλα τα στάδια της ζωής τους, να βελτιωθούν οι συνθήκες εργασίας και οι απολαβές για το ανθρώπινο δυναμικό του Δημόσιου συστήματος Υγείας και να αξιοποιηθούν στο έπακρο οι πόροι από τα χρήματα των φορολογουμένων για τον τομέα της Υγείας.

Εν πρώτοις, «η καθιέρωση προσωπικού γιατρού, δωρεάν, για κάθε ελληνική οικογένεια με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας που ψηφίστηκε προ ημερών στη Βουλή, σηματοδοτεί το πέρασμα από μια υπερδιετή περίοδο σχεδόν μονοθεματικής διαχείρισης κρίσης στο εθνικό σύστημα υγείας, σε μια νέα φάση σχετικής κανονικότητας που μας επιτρέπει πλέον να εφαρμόσουμε τον φιλόδοξο σχεδιασμό μας για τη δημόσια υγεία. Σηματοδοτεί ταυτόχρονα την ενσωμάτωση των διδαγμάτων της πανδημίας και την αυτονόητη έμφαση που πρέπει να δοθεί στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας ως βασικότατου εργαλείου θωράκισης της δημόσιας υγείας συνολικά και της υγείας κάθε πολίτη ατομικά», γράφει εισαγωγικώς και προσθέτει διαπιστωτικά:

«Η διαχρονική έλλειψη της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας μας κόστισε πολύ τα τελευταία δυο χρόνια. Σε ανθρώπινες ζωές που θα μπορούσαν να είχαν σωθεί αν λάμβαναν εγκαίρως τη σωστή καθοδήγηση από τον προσωπικό τους γιατρό (σήμερα μόνο 1,3 εκ. πολίτες διαθέτουν). Και βεβαίως σε υπερφόρτωση των νοσοκομείων, ως πρώτης αντί δεύτερης γραμμής άμυνας -όπως θα έπρεπε να είναι κανονικά απέναντι σε μια οξεία μεταδοτική νόσο.

Πολύ πριν ενσκήψει η πανδημία ήταν προφανές ότι το εθνικό σύστημα υγείας αποτελούσε τον “μεγάλο ασθενή” που υποτροπίασε λόγω των δραστικών, στις περισσότερες περιπτώσεις “τυφλών’, περικοπών στη διάρκεια των μνημονιακών χρόνων», επισημαίνει επίσης και συνεχίζει παραθέτοντας τα κύρια προβλήματα:

«Η κορωνο-λαίλαπα απλώς κατέδειξε όλα τα δομικά του προβλήματα:

-υποχρηματοδότηση (είμαστε 22η χώρα στην ΕΕ σε δαπάνες για την υγεία ως ποσοστό του ΑΕΠ) και εξαιρετικά χαμηλές αμοιβές ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού,

απουσία συστημάτων μέτρησης και αξιολόγησης και επομένως άνιση χρήση των διαθέσιμων πόρων,

-έλλειψη επαρκούς δικτύου πρωτοβάθμιας φροντίδας που οδηγεί σε επιβάρυνση των νοσοκομείων μας ακόμη και με ήσσονος σημασίας περιστατικά,

-απουσία ενιαίων πρωτοκόλλων και διαδικασιών διαχείρισης κρίσιμων ασθενειών με αποτέλεσμα κέντρα υγείας και νοσοκομεία διαφορετικών ταχυτήτων και δυνατοτήτων ανά περιφέρεια,

-έλλειψη ψηφιοποίησης και ενός οργανωμένου και πλήρους ψηφιακού φακέλου ασθενούς που να συνδέει την παρακολούθηση της υγείας με την ευζωία κάθε πολίτη.

-σοβαρή αδυναμία σε εξειδικευμένες μονάδες εντατικής θεραπείας με επαρκές αριθμητικά και καλά εκπαιδευμένο προσωπικό

-κατατεμαχισμένες και μη ψηφιοποιημένες διαδικασίες προμήθειας ιατρικών υλικών από κάθε δομή υγείας χωριστά με αποτέλεσμα τη σπατάλη

-αισθητά λιγότερους νοσηλευτές σε σχέση με γιατρούς.

-διπλάσια ιδιωτική δαπάνη των πολιτών, το λεγόμενο out-of-pocket-spending, από την υπόλοιπη Ευρώπη, περίπου 35% επί της συνολικής εθνικής δαπάνης υγείας».

Είναι ασφαλώς σημαντικό, σύμφωνα με τον υπουργό Επικρατείας, ότι «αυτό το σύστημα άντεξε στην πρωτοφανή πίεση εξαιτίας της πανδημίας, χάρη στην υπερπροσπάθεια των ανθρώπων του, γιατρών, νοσηλευτικού, διοικητικού και τεχνικού προσωπικού -και όλοι μας τους ευχαριστούμε γι’ αυτό. Αλλά και χάρη στην ενίσχυση του σε υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό τα τελευταία 2,5 χρόνια: υπερδιπλασιάσαμε τις κλίνες ΜΕΘ, προσλάβαμε τουλάχιστον 18.500 άτομα, ψηφιοποιήσαμε υπηρεσίες που επέτρεψαν πρωτίστως τον έγκαιρο μαζικό και σωτήριο εμβολιασμό των πολιτών, εγκαινιάσαμε συνέργειες με τον ιδιωτικό τομέα για την καλύτερη/ταχύτερη κάλυψη των πιεστικών αναγκών».

Στη συνέχεια του άρθρου του επικεντρώνει στο θέμα της υπερβάλλουσας θνησιμότητας τα τελευταία δύο έτη: «Χάρη σε αυτές τις επεμβάσεις και τη συνολικότερη δυναμική διαχείριση της υγειονομικής κρίσης καταφέραμε, σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, να έχουμε τη 12η καλύτερη επίδοση στην ΕΕ των 27 (16η στους 27) στην συνολική υπερβάλλουσα θνησιμότητα κατά τα δυο έτη της πανδημίας. Η υπερβάλλουσα θνησιμότητα αποτελεί τον πλέον έγκυρο δείκτη των επιπτώσεων της πανδημίας που μετράει και συγκρίνει τον συνολικό πρόσθετο αριθμό θανάτων από κάθε αιτία σε κάθε χώρα παγκοσμίως. Για μια χώρα με τον 2ο πιο γηρασμένο πληθυσμό στην Ευρώπη και ένα “προβληματικό” σύστημα υγείας όπως το περιγράψαμε , αυτή είναι μια σημαντικά καλύτερη του αναμενομένου επίδοση», υπογραμμίζει ακόμη.

Ενώ αναδεικνύει ως «μεγαλύτερη πρόκληση πλέον της επόμενης μέρας», τον «ανασχεδιασμό του δημόσιου υγειονομικού χάρτη λαμβάνοντας υπόψη το υγειονομικό προφίλ σε κάθε περιφέρεια, ώστε να επιτελεί το σκοπό του, να παρέχει ποιοτική δωρεάν πρόληψη και περίθαλψη σε όλους τους πολίτες, που άλλωστε είναι βασική υποχρέωση του κράτους».

Και, φθάνοντας στον πυρήνα του άρθρου, «αυτός ο σχεδιασμός είναι κομμάτι του “Ελλάδα 2.0” και η υλοποίηση του θα χρηματοδοτηθεί από Ταμείο Ανάκαμψης με 1,5 δισ. ευρώ δημοσίων επενδύσεων έως το 2026. Ο μετασχηματισμός του συστήματος υγείας θα πραγματοποιηθεί με συγκεκριμένο και επιτεύξιμο χρονοδιάγραμμα πενταετίας που έχει αρχίσει ήδη να υλοποιείται:

-με την άυλη συνταγογράφηση και την ηλεκτρονική διακίνηση παραπεμπτικών για εξετάσεις

-με την καθιέρωση -δωρεάν- προσωπικού γιατρού ως πρώτη γραμμή άμυνας του Ε.Σ.Υ.

-με τις δωρεάν μαστογραφίες για 1.300.00 γυναίκες 50-69 ετών του προγράμματος “Φώφη Γεννηματά” που ξεκινούν πριν από το τέλος Μαΐου και για άλλα 4 χρόνια νοσήματα αμέσως μετά».

Καταθέτοντας δε, το κυβερνητικό σχέδιο για την Υγεία, ο ‘Α. Σκέρτσος δεσμεύεται ότι:

«Μέσα στο επόμενο 12μηνο θα ξεκινήσει η ανακαίνιση των 156 Κέντρων Υγείας, αλλάζουμε το πλαίσιο λειτουργίας των νοσοκομείων και το πλαίσιο επιλογής και στοχοθεσίας των διοικήσεων τους, δημιουργούμε ψηφιακή πλατφόρμα συλλογής, αναλύσεων, ερμηνείας δεδομένων για την επιδημιολογική επιτήρηση, κεντρικοποιούμε τις προμήθειες για περιορισμό της σπατάλης, δημιουργούμε τον ηλεκτρονικό φάκελο κάθε ασθενούς.

Τα επόμενα τρία χρόνια θα είναι αφιερωμένα μεταξύ άλλων στην εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας, στην εισαγωγή νέων ειδικοτήτων στο σύστημα της ΠΦΥ, στην σύσταση και πλήρη λειτουργία συνολικά 110 Μονάδων Ψυχικής Υγείας, στην αναβάθμιση 80 Νοσοκομείων, με νέα εργαστήρια στο Νοσοκομείο “Παπανικολάου” και κέντρο ακτινοθεραπείας στο “Σωτηρία” , στην ανάπτυξη 315 νέων σταθμών τηλεϊατρικής για την εξυπηρέτηση απομακρυσμένων περιοχών και 3.500 νέων σημείων κατ’ οίκον φροντίδας.

Το σχέδιο Υγεία 2.0 είναι κοστολογημένο και αρθρωμένο πάνω σε μετρήσιμους στόχους. Στοχεύει σε καλύτερους δείκτες ατομικής υγείας για τον καθένα μας, αύξηση της δημόσιας δαπάνης στο σύστημα υγείας και μείωση των χρημάτων που δίνει κάθε πολίτης για να φροντίσει την υγεία του, αύξηση και καλύτερη εκπαίδευση του νοσηλευτικού προσωπικού».

Εν κατακλείδι και «λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες και τις μελλοντικές υγειονομικές ανάγκες του πληθυσμού, η κυβέρνηση φιλοδοξεί να διαμορφώσει ένα νέο Εθνικό Σύστημα Υγείας με επίκεντρο τον πολίτη. Το θεωρούμε μείζονα επένδυση στην ευζωία της κοινωνίας. Το όραμα μας είναι να αυξηθεί η αναλογία των ανθρώπων που είναι υγιείς σε όλα τα στάδια της ζωής τους, να βελτιωθούν οι συνθήκες εργασίας και οι απολαβές για το ανθρώπινο δυναμικό του Δημόσιου συστήματος Υγείας, να αξιοποιηθούν στο έπακρο οι πόροι από τα χρήματα των φορολογουμένων. Μια σκληρή μάχη που έχει ξεκινήσει με ορατά αποτελέσματα αλλά ασφαλώς χρειάζεται να δίνεται κάθε μέρα».

Δείτε επίσης: Ν. Ηλιόπουλος: «Ανοιχτό κάλεσμα σε κάθε πολίτη που θέλει να δυναμώσει το μήνυμα της πολιτικής αλλαγής»