«Τα σιδηροδρομικά προβλήματα της χώρας είναι διαχρονικά και απαιτούν να εργαστούμε με μεθοδικότητα, συνέπεια, σύνεση, επιμονή και υπομονή για να επιλυθούν» τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας κατά την ακρόαση φορών του σχεδίου νόμου για την «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών», στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.
Ο κ. Σταϊκούρας υπογράμμισε ότι «τα σιδηροδρομικά προβλήματα της χώρας είναι συσσωρευμένα εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Υφίσταντο και πριν τα Τέμπη και έγιναν πολύ πιο ορατά με την σιδηροδρομική τραγωδία. Οφείλουμε να εργαστούμε με μεθοδικότητα, με συνέπεια, με σύνεση και προφανώς με επιμονή και υπομονή. Το νομοσχέδιο είναι ένα βήμα προς την σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν φτάνει. Θα πρέπει και να υλοποιηθεί αυτό το βήμα, αλλά και όλα τα επόμενα που είναι ενταγμένα στο σχέδιο δράσης που έχουμε ξεκινήσει να υλοποιούμε».
Ο υπουργός ανέφερε ότι μετά τα Τέμπη «υπάρχει μια μεγάλη και ευλόγως ανησυχία και ευαισθησία» σχετικά με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Απέρριψε όμως ότι το τελευταίο διάστημα έχουμε αυξημένα περιστατικά ασφάλειας στους σιδηροδρόμους.
Επιπλέον, παρέθεσε στοιχεία της τελευταίας δεκαετίας που δείχνουν ότι «το 2023 ήταν 17 τα σοβαρά καταγεγραμμένα συμβάντα συμπεριλαμβανομένου και του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών. Το 2022 ήταν 29, το 2021 ήταν 56, το 2020 ήταν 53, το 2019 ήταν 79 , το 2018 ήταν 74, το 2017 ήταν 84, το 2016 ήταν 71, το 2015 ήταν 76 , το 2014 ήταν 81, το 2013 ήταν 58». Σημείωσε ότι «πριν το δυστύχημα των Τεμπών είχαμε 500 σιδηροδρομικά συμβάντα», αλλά «μετά τα Τέμπη ευλόγως και ορθά αναδεικνύεται το κάθε περιστατικό».
Τα σιδηροδρομικά προβλήματα είναι διαχρονικά και απαιτούν μεθοδική προσέγγιση για να επιλυθούν. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σημείωσε ότι έχει ανοικτές υποθέσεις για 11 χώρες σχετικά με θέματα ενίσχυσης της σιδηροδρομικής ασφάλειας.
Ο κ. Σταϊκούρας επισήμανε ότι απαιτούνται πόροι και για υποδομές και ανακοίνωσε έργα ύψους 1,4 εκατομμυρίων ευρώ. Σχετικά με την εκπαίδευση, ανέφερε ότι σε συνεργασία με Πανεπιστήμια προχωρούν πρωτοβουλίες για τη διαχείριση ασφάλειας και την εκπαίδευση μηχανοδηγών.
Νωρίτερα, κατά την ακρόαση φορέων, η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας, Ζωής Κωνσταντοπούλου, αναφέρθηκε σε σοβαρές καταγγελίες για αλλοίωση του αποδεικτικού υλικού σχετικά με το δυστύχημα των Τεμπών. Τόνισε ότι η κυβέρνηση συνεχίζει να το αποκαλεί «ατύχημα» και «τραγωδία», αλλά όχι έγκλημα. Κάλεσε τους εκπροσώπους των φορέων να απαντήσουν αν έχουν υπάρξει μάρτυρες στη διερεύνηση της τραγωδίας των Τεμπών.
Ο κ. Σταϊκούρας υπογράμμισε ότι το νομοσχέδιο είναι το πρώτο βήμα σε μια συνολική στρατηγική, που συζητείται με τους Ευρωπαίους εταίρους. Πρέπει να προχωρήσουμε σε νομοθετικές ρυθμίσεις και να ενσωματώσουμε οδηγίες για να διασφαλίσουμε την ασφάλεια στο σιδηρόδρομο.
Η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, Ιωάννα Τσιαπαρίκου, δήλωσε ότι η συγχώνευση του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ είναι μια γενναία απόφαση που μπορεί να συνεισφέρει θετικά στην αναδιοργάνωση του σιδηροδρόμου. Τόνισε ότι απαιτείται τεράστια προσπάθεια από την πολιτεία και τις διοικήσεις των φορέων για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στο σύστημα των σιδηροδρόμων.
Η πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, Γιάννης Ντίτσας, επισήμανε ότι η Ομοσπονδία χαιρετίζει την ενοποίηση του δημόσιου σιδηρόδρομου, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για μόνιμο προσωπικό και την αποφυγή εργασιακής ομηρίας.
Το νομοσχέδιο παρουσιάζεται ως μια πολυδιάστατη προσπάθεια για την αναδιοργάνωση και ενίσχυση του σιδηροδρομικού τομέα, αλλά οι φορείς υπογραμμίζουν την ανάγκη για υλοποίηση και περαιτέρω πρωτοβουλίες.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ