Η Ιταλία επανέφερε σε ισχύ μέτρο για τους μαθητές με κακή συμπεριφορά, καθώς αυξάνονται οι ανησυχίες για την επιθετικότητα προς τους εκπαιδευτικούς. Η πολιτική των «βαθμών για τη συμπεριφορά», παρόμοια με ένα μέτρο που εισήγαγε για πρώτη φορά η φασιστική κυβέρνηση του Μπενίτο Μουσολίνι το 1924, αποτελεί μέρος ενός νομοσχεδίου για την εκπαίδευση που εγκρίθηκε από το κοινοβούλιο την Τετάρτη. Αυτό δίνει στα σχολεία την εξουσία να αποβάλλουν μαθητές με βάση αποκλειστικά τη συμπεριφορά τους.
Οι μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου, που θα βαθμολογούνται με πέντε ή λιγότερο από 10 βαθμούς στη συμπεριφορά, θα αποτυγχάνουν στη σχολική χρονιά και θα αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να την επαναλάβουν, ακόμη και αν το ακαδημαϊκό τους επίπεδο είναι στο ίδιο επίπεδο. Μάλιστα, οι μαθητές του Λυκείου που θα συγκεντρώσουν μόνον έξι βαθμούς στη συμπεριφορά θα πρέπει να κάνουν τεστ πολιτικής αγωγής. Οι βαθμοί στη συμπεριφορά θα επηρεάσουν επίσης σε μεγάλο βαθμό τη συμμετοχή στις κρίσιμες απολυτήριες εξετάσεις «maturità».
Ο Giuseppe Valditara, υπουργός Παιδείας στην ακροδεξιά κυβέρνηση της Τζόρτζια Μελόνι, δήλωσε πως «η μεταρρύθμιση των βαθμών για τη συμπεριφορά αποκαθιστά τη σημασία της ατομικής ευθύνης, καθιστά κεντρικό στοιχείο τον σεβασμό των ανθρώπων και των δημόσιων αγαθών, και αποκαθιστά την αυθεντικότητα των εκπαιδευτικών». Η Μελόνι έχει δηλώσει ότι η αλλαγή αυτή θα «επαναφέρει τον σεβασμό» στα σχολεία.
Για πράξεις επιθετικότητας ή βίας κατά του προσωπικού των σχολείων έχουν θεσπιστεί πρόστιμα ύψους 500 έως και 10.000 ευρώ. Ο νόμος, που αγκαλιάστηκε από την ANP, την ένωση διευθυντών σχολείων της Ιταλίας, ακολουθεί την αύξηση κατά 110% και πλέον των επιθετικών περιστατικών κατά του διδακτικού προσωπικού από την αρχή του έτους.
Πολλές επιθέσεις σε εκπαιδευτικούς έχουν οδηγήσει τους επαγγελματίες αυτούς να χρειάζονται ιατρική περίθαλψη, μερικές φορές μάλιστα οι δράστες να είναι γονείς των μαθητών. Ο Antonello Giannelli, πρόεδρος του ANP, δήλωσε ότι το μέτρο αποτελεί «ένα βήμα προς τα εμπρός» και ότι είναι σωστό οι μαθητές να καλούνται να αναλογιστούν τις ευθύνες τους ως συνέπεια των πράξεών τους.
Ο Tommaso Martelli, συντονιστής μιας εθνικής φοιτητικής ένωσης, σχολίασε ότι η κίνηση αυτή αποσκοπεί στην «ενίσχυση μιας αυταρχικής και τιμωρητικής κουλτούρας», προσθέτοντας πως η πιθανότητα αποτυχίας για παραβιάσεις των κανόνων καθιστά τους βαθμούς στη συμπεριφορά ως ένα εργαλείο για τον έλεγχο στις σχολικές μονάδες.
Αναφορές από την αντιπολίτευση υπογραμμίζουν ότι η εφαρμογή αυτής της νομοθεσίας είναι «επιστροφή σε μια εποχή που θα προτιμούσαμε να ξεχάσουμε», αναφέροντας την ιστορική καταβολή του αρχικού μέτρου της εποχής Μουσολίνι, το οποίο παρέμεινε σε ισχύ μέχρι τη δεκαετία του 1970 πριν αποσυρθεί.