Η Υφυπουργός Ζωή (Ζέττα) Μιχαήλ Μακρή, αρμόδια για θέματα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ειδικής αγωγής παραχώρησε συνέντευξη στην politic.gr, για τα θέματα της Παιδείας, τους εκπαιδευτικούς, τις εκλογές, τους στόχους για την επόμενη τετραετία ενώ έκανε και έναν σύντομο απολογισμό της θητείας της.
Συνέντευξη: Κερασία Κοφινά
–Ένα μεγάλο κεφάλαιο του εκπαιδευτικού συστήματος και της Παιδείας είναι οι εκπαιδευτικοί, ας ξεκινήσουμε τη συνέντευξή μας από εκεί.
Συμφωνώ μαζί σας. Θα τολμούσα να πω ότι το σπουδαιότερο κεφάλαιο του εκπαιδευτικού οικοδομήματος αποτελεί το ανθρώπινο μας δυναμικό, που στηρίζει αδιαλείπτως, το σύγχρονο και αναβαθμισμένο – τα τελευταία χρόνια – δημόσιο σχολείο και όχι μόνο. Οι εκπαιδευτικοί μας, οι οποίοι με εξαιρετική επάρκεια, στιβαρότητα, σοβαρότητα, τεχνογνωσία και σεμνότητα υπηρετούν το λειτούργημά τους, διαπλάθουν και ενισχύουν την κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών μας. Ιδιαίτερα τα χρόνια της υγειονομικής κρίσης, που με παρρησία, κατάφεραν, σε σύντομο χρονικό διάστημα, να μετατρέψουν τις αδυναμίες σε ευκαιρίες και τολμήσαν να υλοποιήσουν, δημιουργικά και με επιτυχία, την ψηφιακή εκπαίδευση στην χώρα όταν δεν ήταν εφικτή η διά ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία.
Ως Υφυπουργός Παιδείας, τα τελευταία δυόμισι χρόνια, είχα την μεγάλη τύχη, χωρίς τυπικές προσκλήσεις αλλά με αξιόλογες αφορμές στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, να επισκεφθώ πάρα πολλές σχολικές μονάδες στην επικράτεια αλλά και στο εξωτερικό – εκεί που η καρδιά της ομογένειας «χτυπά» -, να συνομιλήσω, διεξοδικά, με τους εκπαιδευτικούς μας για τον εξαιρετικά σημαντικό τους ρόλο στην διαπαιδαγώγηση των παιδιών μας, να ακούσω τους προβληματισμούς τους, αλλά και τις εποικοδομητικές τους προτάσεις για την ενδυνάμωση του παιδαγωγικού τους ρόλου.
Επίσης, μέσα από την αλληλεπίδραση με τα παιδιά, είχα την ευκαιρία να διακρίνω την εξαιρετική, σπουδαία και ποιοτική παιδαγωγική δουλειά που γίνεται, αφού μέσα από πλήθος εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, εκδηλώσεων, αλλά και διαδραστικών μαθημάτων, ενθαρρύνεται, συνεχώς, η εξωστρέφεια του μαθητικού μας δυναμικού, προωθείται η κριτική του σκέψη, αναπτύσσεται η νοητική και συναισθηματική του λειτουργία, βελτιώνονται οι συνθετικές και πνευματικές του ικανότητες.
Για εμάς το στοίχημα είναι να υλοποιήσουμε, ολιστικά και συντεταγμένα, το σύγχρονο σχολείο εισάγοντας καινοτόμες προσεγγίσεις και διεθνείς βέλτιστες πρακτικές, με σχεδιασμό ρεαλιστικό, χωρίς ανατροπές και αιφνιδιασμούς, που θεραπεύουν τις παθογένειες του παρελθόντος. Ένα σχολείο, που υποστηρίζει και ενισχύει την ποιοτική συμπεριληπτική εκπαίδευση, για πρώτη φορά, μέσα από το ολοκληρωμένο Στρατηγικό Σχέδιο Δράσης του Υπουργείου Παιδείας για την Ισότιμη Πρόσβαση των Ατόμων με Αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ένα σχολείο που προσφέρει ίσες ευκαιρίες ακόμη και στα άτομα με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο. Ένα τέτοιο σχολείο που έχει ως κύριο συστατικό τους εξαιρετικούς και επαρκέστατους εκπαιδευτικούς μας.
-Το νέο πλαίσιο της βάσης εισαγωγής στις σχολές, καθώς και οι μεταρρυθμίσεις για τις πανελλήνιες έδρασαν θετικά;
Δεσμευτήκαμε για το νέο σχολείο, για το δικαίωμα κάθε μαθήτριας και κάθε μαθητή, κάθε εκπαιδευτικού, για το δικαίωμα της κοινωνίας στην εξέλιξη και την πρόοδο της εκπαίδευσης.
Δεσμευτήκαμε για την τεράστια αλλαγή που επιφέρουμε στην εκπαιδευτική πράξη, στη μαθησιακή διαδικασία, στη λειτουργία και την ουσία της εκπαίδευσης στον τόπο μας, με σαφή προσανατολισμό στις παγκόσμιες καινοτόμες παιδαγωγικές και εκπαιδευτικές πρακτικές και εφαρμογές.
Ας μιλήσουμε για την Τράπεζα Θεμάτων, ένα σύγχρονο και πολύτιμο εκπαιδευτικό εργαλείο, που εφαρμόζεται στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, με σκοπό να προσδίδει μεγαλύτερη εγκυρότητα και αξιοπιστία τόσο στην εκπαιδευτική όσο και στην εξεταστική διαδικασία.
Είναι μέσο υποστήριξης της μάθησης και της διδασκαλίας και ως τέτοιο πρέπει, πρώτα από όλα, να αντιμετωπίζεται. Ως παιδαγωγικό εργαλείο, συμβάλει στη διαδικασία αξιολόγησης και στόχο της έχει να διευκολύνει και όχι να ελέγξει, να προσανατολίσει και όχι να δεσμεύσει.
Παράλληλα, αποτελεί μια βάση πληροφοριών που υπερβαίνει τη χρηστικότητα της βαθμολόγησης και δίνει τη δυνατότητα για ευρύτερη αποτίμηση και επανασχεδιασμό του μαθήματος και της διδακτικής πράξης.
Τα επιλεγόμενα, σε κάθε γνωστικό αντικείμενο, θέματα συνδέονται άμεσα με τις κατευθύνσεις του Προγράμματος Σπουδών, τις συνθήκες και την ποιότητα του διδακτικού έργου και τις δυνατότητες των μαθητών.
Μεταξύ άλλων, συμβάλλει στη διαμόρφωση όρων ισότιμης συμμετοχής στην εκπαίδευση, διασφαλίζει την απαιτούμενη κάλυψη ύλης για όλους τους μαθητές και μαθήτριες, ενώ, παράλληλα, αποτρέπει τη στείρα αποστήθιση και προωθεί την ενίσχυση της κριτικής σκέψης.
Μετά τις πανελλαδικές εξετάσεις οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να συμπληρώσουν δύο Μηχανογραφικά, ένα για τα ΑΕΙ κι ένα για τα ΔΙΕΚ, όπου, παράλληλα με το Μηχανογραφικό Α με τις προτιμήσεις των τμημάτων για τα ΑΕΙ, οι υποψήφιοι θα συμπληρώνουν το Μηχανογραφικό Β με τις ειδικότητες των 126 Δημόσιων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης, εκ των οποίων 15 Πειραματικά και Θεματικά ΔΙΕΚ, με δυνατότητα φοίτησης 30.000 σπουδαστών σε 134 ειδικότητες μεγάλης ζήτησης. Περισσότερες ειδικότητες και θέσεις, σε περιζήτητους τομείς με αυξημένες δυνατότητες απορρόφησης, παρέχονται στα Δημόσια ΙΕΚ, για όλους τους καταρτιζόμενους και για όσους αποκτούν πρόσβαση μέσω Παράλληλου Μηχανογραφικού, εφόσον επιλέξουν να ακολουθήσουν τον ποιοτικό δρόμο της Επαγγελματικής Κατάρτισης.
Με τον ν. 4777/2021 (Α΄25) θεσπίσαμε, όπως είχαμε προεκλογικά δεσμευθεί, την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στοχεύοντας στη διασφάλιση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων της επιτυχούς φοίτησης και της έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών, αλλά και στη θωράκιση του κύρους των Πανεπιστημιακών σπουδών, καθώς και στην ενίσχυση της αυτονομίας των ΑΕΙ και της δυνατότητας κάθε τμήματος, να διαμορφώσει την ιδιαίτερη ακαδημαϊκή του φυσιογνωμία.
Δίνουμε μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία στα Πανεπιστήμια, να καθορίζουν τους όρους εισαγωγής σε αυτά. Έχουμε θέσει τα θεμέλια για την αναβάθμιση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με την θεσμοθέτηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής.
Εμείς επιδιώκουμε την επιτυχή φοίτηση, αλλά και την έγκαιρη ολοκλήρωση των σπουδών με ανώτατο χρονικό όριο φοίτησης, όπως κάθε εκπαιδευτική διαδικασία, με στόχο τη βελτίωση του ρυθμού αποφοίτησης και τη γρηγορότερη ενσωμάτωση του ανθρώπινου δυναμικού στην αγορά εργασίας.
Στη χώρα μας επικρατεί το εξής παράδοξο: Είμαστε δεύτεροι με 7,14% του πληθυσμού να φοιτά σε κάποιο Πανεπιστημιακό ίδρυμα (όταν ο μέσος όρος είναι 3,9%), με το ποσοστό των αποφοίτων Λυκείου, που εισάγονται στην Ανώτατη Εκπαίδευση, να είναι γύρω στο 80%, περίπου διπλάσιο από τη διεθνή πρακτική. Ενώ είμαστε τελευταίοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε ποσοστό αυτών που καταφέρνουν να αποφοιτήσουν, με μόλις 9,17% ετήσιο ρυθμό αποφοίτησης (όταν ο μέσος όρος ΕΕ είναι 24%), με μόλις 1 στους 10 φοιτητές να αποφοιτά κάθε χρόνο, σε αντίθεση με την Ευρώπη, όπου το αντίστοιχο ποσοστό είναι 1 στους 4.
Τα ίδια τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ρυθμίζουν ποσοστό των βάσεων εισαγωγής, με γνώμονα τη συνολική βελτίωση των σπουδών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και με στόχο την εξάλειψη χρόνιων ζητημάτων. Με την ίδια λογική και στόχευση οι συντελεστές βαρύτητας των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων για εισαγωγή σε Τμήματα και Σχολές καθορίζονται πια από τα Πανεπιστήμιά μας με απόφαση της συγκλήτου του οικείου Α.Ε.Ι., η οποία εκδίδεται έπειτα από πρόταση κάθε σχολής, τμήματος ή εισαγωγικής κατεύθυνσης. Πιστοί στη δέσμευσή μας, ενισχύουμε την αυτονομία τους και μαζί με τον ορισμό του συντελεστή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής τα ΑΕΙ μας θα διαμορφώνουν πιο ολοκληρωμένα τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν οι υποψήφιοι και, επομένως, και την ακαδημαϊκή φυσιογνωμία των ιδρυμάτων.
Θέλουμε να εξασφαλίσουμε πραγματικές προοπτικές στα παιδιά μας, θέλουμε να αναβαθμίσουμε ακόμη περισσότερο το ελληνικό Πανεπιστήμιο!
Οι μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες μας αποβλέπουν σε μία συνολική βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας και με τις αλλαγές αυτές τα παιδιά μας της Γ’ Λυκείου βρίσκονται τώρα προ των πυλών για τις Πανελλαδικές εξετάσεις.
–Οδηγούμαστε πλέον στην τελική ευθεία προετοιμασίας των μαθητών για τις πανελλήνιες εξετάσεις. Πείτε μας δύο λόγια γι’ αυτό, καθώς και τι συμβουλή θέλετε να δώσετε στους μαθητές που προετοιμάζονται.
Η ώρα των Πανελλαδικών πλησιάζει και, φέτος, για πρώτη φορά στα χρονικά, το υπουργείο Παιδείας είχε ανακοινώσει το πρόγραμμα των πανελλαδικών εξετάσεων για όλες τις κατηγορίες των υποψηφίων πριν ακόμη ξεκινήσει η σχολική χρονιά. Ένας προγραμματισμός που δεν θα επηρεαστεί από το ενδεχόμενο δεύτερης κάλπης για την ανάδειξη κυβέρνησης μετά τις εθνικές εκλογές της 21ης Μαΐου.
Έτσι, οι πανελλαδικές εξετάσεις ξεκινούν την 1η Ιουνίου για τα Επαγγελματικά Λύκεια και στις 2 Ιουνίου για τα Γενικά Λύκεια, ενώ οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων ολοκληρώνονται μέχρι τα τέλη Ιουνίου.
Η σκέψη μου και οι ευχές μου για καλή επιτυχία είναι με τις υποψήφιες και τους υποψήφιους. Τα παιδιά αυτά έχουν προετοιμαστεί και κοπιάσει και φτάνει η στιγμή που η προσπάθειά τους θα τους δώσει τη δύναμη και την ψυχραιμία, να αντιμετωπίσουν και αυτήν τη διαδικασία αξιολόγησης γνώσεων, που, αξιοκρατικά και με διαφάνεια, θα οδηγήσει στο επόμενο βήμα αυτό της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ή όποιας άλλης εναλλακτικής επιλογής επιλέξουν.
Το μήνυμα μου όμως εκτός από τις μαθήτριες και τους μαθητές που είναι οι άμεσα εμπλεκόμενοι απευθύνεται κάθε χρόνο και στους εκπαιδευτικούς, αλλά και στις οικογένειες που στηρίζουν τα παιδιά και μοιράζονται την αγωνία τους.
Μαθητές, εκπαιδευτικοί και οικογένειες είναι μια μεγάλη και δυνατή ομάδα, έτοιμη να κυνηγήσει τον επόμενο στόχο και να πετύχει.
Εύχομαι σε όλες τις μαθήτριες και όλους τους μαθητές να προχωρήσουν με πίστη στις ικανότητες και τις γνώσεις τους και είμαι σίγουρη ότι το μέλλον τους θα είναι λαμπρό.
–Κάνοντας έναν σύντομο απολογισμό της θητείας σας, ποιες υποσχέσεις φέρατε εις πέρας στον Ν. Μαγνησίας και στην Περιφερειακή Ενότητα Βορείων Σποράδων;
Η υπόσχεση που έχω δώσει στους συντοπίτες μου, αλλά και η προσωπική δέσμευση, που έχω αναλάβει και καθημερινά υποστηρίζω, είναι ότι, με όλες μου τις δυνάμεις και με κάθε πρόσφορο μέσο, μέσα από τον διάλογο και τη συνεργασία με τοπικές αρχές, φορείς, συλλόγους και συλλογικότητες, θα εργάζομαι για την ανάδειξη και την ικανοποίηση των δίκαιων αιτημάτων της εκλογικής μου περιφέρειας.
Κάνοντας τον δικό μου απολογισμό της τετραετίας, συνειδητοποίησα για πόσα θέματα τοπικού ενδιαφέροντος, χρόνιων ή νέων, παγιωμένων ή έκτακτων αναγκών εργάστηκα, επισταμένα και συντονισμένα, και, μετά από μια έκδοση διακοσίων και πλέον σελίδων «σφιχτού» κειμένου και θεματικές που καλύπτουν, κάθε νευραλγικό τομέα και γεωγραφικά, όλη τη Μαγνησία και τις Βόρειες Σποράδες αντιλήφθηκα το μέγεθος του αγώνα, που έδωσα και συνεχίζω, να δίνω για τον τόπο μου. Χωρίς ίχνος κομπορρημοσύνης και διάθεση προσωπικής προβολής, έχω τη σιγουριά ότι τα έργα μιλούν από μόνα τους και, ίσως, κάποιες φορές αυτό που χρειάζεται είναι μια απλή υπενθύμιση.
Ο Βόλος, ο Αλμυρός, ο Δήμος Ρήγα Φεραίου, η Ζαγορά, το Νότιο Πήλιο, η Σκιάθος, η Σκόπελος, η Αλόννησος, ήταν οι περιοχές της βουλευτικής μου εμβέλειας και τα θέματα της Παιδείας, της Υγείας, των Υποδομών και Μεταφορών, της Ναυτιλίας και των Συγκοινωνιών, του Τουρισμού, του Πολιτισμού, του Περιβάλλοντος, του Πρωτογενούς Τομέα, της Ανάπτυξης και τα πλείστα θέματα που άπτονταν στις αρμοδιότητες του Υπουργείου Εσωτερικών ήταν οι καθημερινές απαιτητικές προτεραιότητες με τη μία να παίρνει τη σκυτάλη από την άλλη και να διεκδικεί χρόνο και προσωπική δουλειά.
Μέσα από τη συνεργασία με τους υπουργούς, υφυπουργούς, γενικούς γραμματείς και στελέχη της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας πετύχαμε πολλά, ανοίξαμε το δρόμο για ακόμα περισσότερα και ο κόσμος βλέπει, αποτιμά, εκτιμά και τιμά την προσπάθειά μας με την ψήφο εμπιστοσύνης του, να είναι το πράσινο φως που χρειαζόμαστε, για να συνεχίσουμε την πορεία μας δυνατά, μπροστά, τολμηρά.
–Αν εκλεγείτε σ’ αυτές τις εκλογές, ποιοι είναι οι άμεσοι στόχοι σας προς υλοποίηση για την επόμενη τετραετία για τον Ν. Μαγνησίας, καθώς και για την Π. Ε. Βορείων Σποράδων;
Η Μαγνησία είναι μία δραστήρια περιοχή, με πλούσιο ιστορικό παρελθόν, με ισχυρό πρωτογενή τομέα και με ενισχυμένη παρουσία στον τομέα των υπηρεσιών και ιδίως στον τουρισμό, ο οποίος είναι καθόλα ενεργός κατά την διάρκεια του έτους.
Πρωτίστως, όμως, ο δυναμισμός των ανθρώπων της Μαγνησίας είναι η βασική κινητήρια δύναμή της, που προδιαγράφει και το αισιόδοξο μέλλον ολόκληρης της περιοχής. Η ενδυνάμωση του αγροτικού κλάδου, η προώθηση νέων δυνητικών και καινοτόμων αγροτικών συνεργασιών για την διερεύνηση νέων παραγωγών, η ανάπτυξη περαιτέρω συγκοινωνιακών υποδομών, η αξιοποίηση του Λιμένος Βόλου και του αεροδρομίου της Νέας Αγχιάλου, που θα αναδείξουν την Μαγνησία σε διεθνή κόμβο μεταφορών, με έμφαση στη διακίνηση αγροκτηνοτροφικών και διατροφικών προϊόντων, η υλοποίηση του νέου δικαστικού μεγάρου, αλλά και του μεγάρου της πυροσβεστικής υπηρεσίας, η διαμόρφωση καλύτερων συνθηκών στην καθημερινότητα των πολιτών μέσα από την υγεία και την παιδεία – τομείς, που έχω υπηρετήσει – αλλά και την αξιοποίηση των ενισχυτικών ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων για τις αναπτυξιακές δυνατότητες των δημοτικών ενοτήτων, καθώς και η νησιωτική διασύνδεση, είναι μερικοί από τους στόχους που θα υπηρετήσω συντονισμένα και με συνέπεια, όπως άλλωστε πράττω όλα αυτά τα χρόνια που οι συμπολίτες μου με τιμούν με την ψήφο τους.
Το όραμά μου είναι σταθερά και με τόλμη, ο Νομός Μαγνησίας να μπει σε μία τροχιά αναδημιουργίας και προόδου, με εξωστρέφεια και με επάρκεια πόρων!
–Θα κάνετε εκλογές επιδιώκοντας την αυτοδυναμία;
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη αξίζει την αυτοδυναμία, η Ελλάδα αξίζει την πολιτική σταθερότητα, που θα την κρατήσει σε τροχιά ανάπτυξης και θα την οδηγήσει πιο ψηλά, πιο μπροστά, με πρόγραμμα, συνέπεια και τόλμη!
Ναι, η αυτοδυναμία είναι το ζητούμενο και η πεποίθησή μου είναι ότι οι Ελληνίδες και οι Έλληνες θα ψηφίσουν με σύνεση για το μέλλον της χώρας αποκλείοντας αποσταθεροποιητικές προσπάθειες διακυβέρνησης και παραπλανητικές πολιτικές.
Δείτε επίσης: Ο Δημήτρης Κούβελας από τις Συκιές θα θέσει το δίλημμα: «Δίνουμε δεύτερη ευκαιρία στην συμφορά ή νέα εντολή στην προκοπή;»