Κ. Καραμανλής: Μέχρι το 2023 θα έχει ολοκληρωθεί η οδική σύνδεση Ακτίου – Δυτικού Άξονα

Κ. Καραμανλής: Μέχρι το 2023 θα έχει ολοκληρωθεί η οδική σύνδεση Ακτίου – Δυτικού Άξονα

Μία προγραμματική δέσμευση της κυβέρνησης, η ολοκλήρωση των εργασιών της οδικής σύνδεσης του Ακτίου με τον Δυτικό Άξονα Βορρά-Νότου, υλοποιείται – και μέχρι το 2023 θα έχει ολοκληρωθεί. Τη διαβεβαίωση αυτή έδωσε στη Βουλή ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κωνσταντίνος Καραμανλής, τονίζοντας ότι πρόκειται για «ένα έργο σημαντικό για την ανάπτυξη της περιοχής και της ασφάλειας στις μετακινήσεις». 
 
Μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ο κ. Καραμανλής ανέφερε πως η σύμβαση του έργου είναι συνολικού προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου και του ΦΠΑ. Η έκπτωση είναι 39,63% και ουσιαστικά το ποσό του έργου θα κοστίσει 91 εκατ. ευρώ. Το έργο είναι συγχρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και η σύμβαση ολοκλήρωσής του έχει διάρκεια 30 μηνών. Με την συμπλήρωση των 15 μηνών, υπάρχει πρόβλεψη να δοθούν στην κυκλοφορία τα πρώτα 18 χιλιόμετρα του οδικού άξονα που θα παρακάμπτουν την πόλη της Αμφιλοχίας, καθώς και να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι αναγκαίες παρεμβάσεις ασφαλείας στο πιο επικίνδυνο τμήμα του υφιστάμενου οδικού δικτύου. Με άλλα λόγια, «βάζουμε σε τροχιά την υλοποίηση του Ακτίου – Αμβρακία», «ταυτόχρονα ξεπερνάμε τον κίνδυνο της δημοσιονομικής διόρθωσης από την Ε.Ε. δηλαδή να χαθούνε οι κοινοτικές χρηματοδοτήσεις» και «κάνουμε πραγματικότητα ένα πολύπαθο έργο που το έχει ανάγκη η δυτική Ελλάδα, ένα έργο που σημαίνει ανάπτυξη και πολύ μεγάλη ασφάλεια στις μετακινήσεις» υπογράμμισε ο υπουργός. 

   Ο κ. Καραμανλής εξήγησε το πώς «ξεκλείδωσε» η υλοποίηση του έργου, λέγοντας ότι στις αρχές του Ιανουαρίου του 2019, το έργο είχε παγώσει και όλα έδειχναν ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα το έθετε εκτός χρηματοδότησης, καθώς είχαν περάσει 24 μήνες από τον διαγωνισμό του 2018 και λόγω των δικαστικών εμπλοκών αλλά και λανθασμένων επιλογών που είχαν γίνει στο έργο, δεν είχε ακολουθηθεί το χρονοδιάγραμμα των 30 μηνών που προέβλεπε ο διαγωνισμός. Εάν γινόταν νέος διαγωνισμός, αυτός δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί έως το 2020, με αποτέλεσμα η Ε.Ε. να μας έθετε εκτός χρηματοδότησης. Έτσι, τον Ιούλιο του 2020 αποφασίσθηκε να κληθούν εκ νέου όλες οι εταιρείες που μετείχαν στον διαγωνισμό του 2018 και να υποβάλουν νέες προσφορές και ανανεωμένες εγγυητικές επιστολές. Η μόνη που προσήλθε ήταν η εταιρεία «Μυτιληναίος ΑΕ». Στις 16 Σεπτεμβρίου, είπε ο κ. Καραμανλής, ενέκρινα το Πρακτικό της Επιτροπής Διαγωνισμού για τον έλεγχο των δικαιολογητικών του προσωρινού αναδόχου – η διαδικασία δε, ήταν τόσο άψογη, που ακόμα και αυτοί που αναλώνονται στο να καταθέτουν προσφυγές για να καθυστερούν τα έργα, δεν το τόλμησαν. Στις 2 Νοεμβρίου λαμβάνουμε το τελικό πράσινο φως από τον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και σήμερα είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσει το έργο. 

   Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, επέρριψε τις ευθύνες για την καθυστέρηση του έργου στην επιλογή της προηγούμενης κυβέρνησης για τις κατατμήσεις των έργων που έκανε. Μάλιστα, αφού αναφέρθηκε το ιστορικό του έργου και των έκπτωτων εργολαβιών, σημείωσε πως «η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας παρέλαβε τον Ιούλιο του 2019 μόνο 15 χιλιόμετρα από τα 45 συνολικά – και με κόστος για τον έλληνα φορολογούμενο 6,1 εκ. ευρώ το χιλιόμετρο!». Εμείς με τις αποφάσεις μας για το ‘Ακτιο-Αμβρακία, «βάζουμε ένα τέλος στην λανθασμένη και πολύ προβληματική λογική των κατατμήσεων και των ‘σαλαμοποιήσεων’ μεγάλων έργων» είπε. 

   Ο τομεάρχης της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Νίκος Παππάς, χαρακτήρισε αναίτια και ανεξήγητη την επίθεση του υπουργού στον ΣΥΡΙΖΑ, λέγοντας ότι η επιλογή των 4 εργολαβιών για το έργο είχε γίνει το 2010 από τον Γιώργο Σουφλιά, και ουσιαστικά το προβληματικό στο έργο, ήταν ότι «καμία από τις τέσσερις αυτές εργολαβίες δεν προέβλεπε σύνδεση της Ιονίας Οδού με το αεροδρόμιο, ενώ ο τίτλος του έργου ήταν ακριβώς αυτός». Εμείς είπε, παραλάβαμε ένα σταματημένο έργο το οποίο είχε πρόγραμμα να ολοκληρωθεί το 2013. Το 2015 δεν είχαν συμπληρωθεί ούτε οι γεωτεχνικές μελέτες, και σήμερα συνεχίζετε τον διαγωνισμό τον οποίο εμείς είχαμε δρομολογήσει». 

   Ο υπουργός απάντησε στον Ν. Παππά, ότι «ο κ. Σουφλιάς ήταν ο υπουργός που ξεκίνησε τις συμβάσεις παραχώρησης. Την εποχή εκείνη πολλά έργα γίνονταν με κατατμήσεις. Επομένως, δεν καταλαβαίνω ποια είναι η μομφή και η ειρωνεία. Θα μπορούσα και εγώ να σας απαντήσω, κύριε Παππά, και σας πω να πάρετε κάποιον άλλον τηλέφωνο στο Πάτρα-Πύργος. Η αστική μου παιδεία όμως δεν μου το επιτρέπει να πέσω στο επίπεδό σας. Αυτό που δεν κάνατε εσείς για 4,5 χρόνια, εμείς το κάναμε σε 17 μήνες». 

   Ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ, Χρήστος Γκόκας, ζήτησε να πληροφορηθεί εάν προβλέπεται η σύμβαση προαίρεσης για το έργο σύνδεσης της απόληξης του άξονα με την Ιόνια Οδό, που δεν υπήρχε στην αρχική σύμβαση, και εαν υπάρχουν απαιτήσεις ή διεκδικήσεις από την πλευρά των προηγούμενων αναδόχων. Ο υπουργός του απάντησε ότι η προσφυγή που έχει γίνει, δεν ασκεί καμία επιρροή στη διαδικασία ολοκλήρωσης του έργου. «Το έργο θα είναι έτοιμο το 2023. Από τη στιγμή που συμβασιοποιούμε, ξεκινάει η εκτέλεση του έργου, το έργο θα γίνει και αυτός είναι ο στόχος».

   Ο βουλευτής του ΚΚΕ Νίκος Παπαναστάσης είπε ότι χωρίς καμία υπερβολή ο δρόμος αυτός αποτελεί το σύγχρονο γεφύρι της ‘Αρτας, στον οποίο έχουν χαθεί δεκάδες ζωές τα τελευταία δυόμισι χρόνια. Υπογράμμισε ότι η αιτία που δεν έγινε ο δρόμος ήταν οι εξωπραγματικές εκπτώσεις που έδιναν οι εργολάβοι και σημείωσε ότι εάν πραγματικά υπήρχαν μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα, ο δρόμος αυτός θα είχε τελειώσει. Ο υπουργός απάντησε για το θέμα των εκπτώσεων, λέγοντας ότι συμφωνεί πως αυτό είναι ένα τεράστιο ζήτημα το οποίο θέλουμε να θεραπεύσουμε, και πως είναι ανοιχτός να συζητήσει τις προτάσεις που κάνει η κυβέρνηση για να βρει τρόπο να το αντιμετωπίσει. 

   Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος, ζήτησε μεταξύ άλλων από τον υπουργό να πει ποια είναι η λογική και οι προτεραιότητες της κυβέρνησης για τα δημόσια έργα που πρέπει να γίνουν από εδώ και πέρα, λέγοντας ότι υπάρχουν δρόμοι που κοστίζουν πανάκριβα, όπως ο Ε65 και δεν θα πρέπει να αποτελούν προτεραιότητα. Επίσης διαφώνησε και με την μελέτη Πισσαρίδη που προτείνει σιδηροδρομικά έργα και ειδικά συνδέσεις με λιμάνια: Εμείς είπε, πιστεύουμε ότι θα ήταν καλύτερο να γίνουν άλλα έργα υποδομής πρώτα, όπως εγγειοβελτιωτικά έργα ή ο Βόρειος Οδικός Άξονας στην Κρήτη.

©Πηγή: amna.gr

Loading

Play