Κουτσούμπας: «Πανεπιστήμιο, ριζικά διαφορετικό, για την ικανοποίηση των αναγκών της κοινωνικής πλειοψηφίας»

Ομιλία στην εκδήλωση του ΚΚΕ στο Πάντειο Πανεπιστήμιο πραγματοποίησε ο γγ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, για την παρουσίαση της πρότασης του ΚΚΕ για τα πανεπιστήμια.

Αρχικά ανέφερε ότι: «η συζήτηση για το Πανεπιστήμιο των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων της εποχής μας, συνδέεται άμεσα με τα καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι, οι άνθρωποι του μόχθου, τα νέα παιδιά».

propoli

«Με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων, η ακίνητη περιουσία τους βρίσκεται στους καταλόγους του ΤΑΙΠΕΔ και αναμένει την εμπορική της εκμετάλλευση, με απλά λόγια: Τα κλειστά για τις νέες και τους νέους πανεπιστήμια, ανέδειξαν πιο ανάγλυφα τις προτεραιότητες και τις ιεραρχήσεις των κυβερνήσεων, οι οποίες είναι αναντίστοιχες των δυνατοτήτων που υπάρχουν. Διότι, πράγματι και οι δημόσιες υποδομές παραμένουν αναξιοποίητες και το υψηλής στάθμης επιστημονικό δυναμικό, είτε λιμνάζει, είτε αναζητά λύσεις στη φυγή στο εξωτερικό, αποδεικνύοντας έτσι στην πράξη πόσο νοιάζονται οι κυβερνήσεις για το φαινόμενο του “brain drain”» είπε στη συνέχεια.

Τόνισε, ακόμη οτι το μεγάλο θέμα είναι «γιατί δεν έχουν προχωρήσει οι αναγκαίες, επιστημονικά θεμελιωμένες έρευνες, για να αποτιμηθεί το βάθος των μορφωτικών κενών που έχουν δημιουργηθεί αυτή την περίοδο» θέτοντας το ερώτημα: «Πού σκοντάφτει η ικανοποίηση αυτής της ανάγκης, εφόσον υφίσταται μάλιστα και «εθνική αρχή» που αξιολογεί τα πανεπιστήμια; Έτσι, άραγε, εκφράζεται η διακήρυξη των κυβερνήσεων, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του ΟΟΣΑ, περί επένδυσης στο επιστημονικά εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό;».

Ο Δ. Κουτσούμπας είπε ότι οι κυβερνήσεις «παίρνουν νομοθετικές πρωτοβουλίες οι οποίες εκφράζουν την «αντικειμενική σχέση οικονομίας – πολιτικής και εκπαίδευσης». 

Υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ότι «παρά την ανάπτυξη της επιστήμης, στο μονοπωλιακό καπιταλισμό, διευρύνεται το χάσμα ανάμεσα στις επιστημονικές και τεχνολογικές δυνατότητες από τη μια, και στην ικανοποίηση των αναγκών της ίδιας της κοινωνίας από την άλλη. Να λοιπόν ποια είναι η καρδιά του προβλήματος. Ο καπιταλισμός αναπτύσσει την επιστήμη μόνο στο βαθμό που του δίνει «κέρδος», οικονομικό αλλά και πολιτικό» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο Δ. Κουτσούμπας ανέφερε επίσης ότι «η επιστήμη δεν αναπτύσσεται σε κοινωνικό κενό» και πρόσθεσε ότι «παρά την εμβέλεια, το βάθος και την πολυμορφία της ιδεολογικής κυριαρχίας της αστικής, άρχουσας τάξης σήμερα, υπάρχουν αντικειμενικά περιθώρια να εισχωρήσουν στα πανεπιστήμια οι επαναστατικές, μαρξιστικές ιδέες. Να συμπορευτούν ακόμα περισσότεροι επιστήμονες στην υπόθεση της κοινωνικής απελευθέρωσης, στην οποία η επιστήμη διαδραματίζει πρωτεύοντα ρόλο».

Αναφορικά με την αξιολόγηση τόνισε: «εφόσον οι στόχοι του πανεπιστημίου αντανακλούν τις προτεραιότητες μιας κοινωνίας, που θέτει στο επίκεντρό της την ικανοποίηση των αναγκών της κοινωνικής πλειοψηφίας, το πανεπιστήμιο έχει ουσιαστικό εξωστρεφή προσανατολισμό. Δηλαδή είναι ευαίσθητο στα κοινωνικά προβλήματα. Ένα τέτοιο πανεπιστήμιο, ριζικά διαφορετικό, δίνει τελικά νέα πνοή και ορισμό στις κακοποιημένες έννοιες της «εξωστρέφειας», της «αξιολόγησης», της «ελευθερίας». Γιατί απευθύνεται σε όλους και διαχέει τα αποτελέσματα της επιστημονικής έρευνας σε όλους και όλες. Και για αυτό τελικά αξιολογείται. Και γι’ αυτό τελικά είναι πραγματικά ελεύθερο. Είναι ελεύθερο από τις «δεσμεύσεις», τα «μυστικά» και τους «πολέμους» των καπιταλιστών».

Ο Δ. Κουτσούμπας είπε ότι «αν μια φορά λέμε ότι όλοι οι άνθρωποι πρέπει να έχουν ολόπλευρη μόρφωση, ανεξάρτητα από το επάγγελμα που ασκούν, στο σοσιαλισμό αυτό είναι ακόμα περισσότερο αναγκαίο. Για τη σοσιαλιστική κοινωνία, είναι κυριολεκτικά οξυγόνο η ενεργητική συμμετοχή των εργατικών – λαϊκών δυνάμεων στη διεύθυνση, στον έλεγχο, στην επέκταση, γενίκευση και εφαρμογή της επιστημονικής γνώσης σε όλους τους τομείς και στην αξιοποίηση των ανεπτυγμένων μέσων παραγωγής. Ακριβώς γι’ αυτό το λόγο γίνεται αναγκαίο από την πρώτη στιγμή, να ανεβαίνει ο πήχης των απαιτήσεων για το μορφωτικό επίπεδο όλων των εργαζομένων».

«Ο σοσιαλισμός είναι η κοινωνία της ουσιαστικής ελεύθερης επιλογής και του σεβασμού των κλίσεων. Γιατί καθαρίζει το έδαφος από την άνιση αφετηρία από την οποία ξεκινάνε οι νέοι τη ζωή τους. Είναι η κοινωνία που μπαίνουν οι βάσεις για την ελεύθερη και δημιουργική ανάπτυξη του κάθε ατόμου. Η κοινωνία όπου η ελεύθερη ανάπτυξη όλων, είναι προϋπόθεση για την ελεύθερη ανάπτυξη του καθενός. Έτσι μόνο η ελευθερία του ενός δεν είναι εμπόδιο στην ελευθερία του άλλου. Ο σοσιαλισμός της εποχής μας μπορεί να δώσει απάντηση στις νεανικές αναζητήσεις, στις αγωνίες, στη δημιουργικότητα, στην όρεξη για προσφορά στο κοινωνικό σύνολο» πρόσθεσε. Είπε ότι στη σοσιαλιστική κοινωνία «οι σπουδές είναι δωρεάν σε αποκλειστικά δημόσια πανεπιστημιακά ιδρύματα», ενώ στην πολιτική πρόταση του ΚΚΕ, το εργατικό κράτος «καλύπτει τις ανάγκες διαβίωσης και σπουδών, ώστε να μην επιβαρύνονται οικονομικά οι φοιτητές και οι οικογένειές τους. Για να μπορούν να αφοσιωθούν απρόσκοπτα στις σπουδές τους και να ανταπεξέλθουν στην ευθύνη που αναλαμβάνουν να τις ολοκληρώσουν». «Αυτό είναι διαμετρικά αντίθετο, στον αντίποδα από τους διάφορους «κόφτες» που επεξεργάζονται κατά καιρούς οι κυβερνήσεις» τόνισε.

Δείτε επίσης: Επίσημη ανακοίνωση από τον Παπανδρέου: «Χρειαζόμαστε μια Νέα Αλλαγή»

Ακολουθήστε το politic.gr Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Politic.gr

Loading