Σοβαρές αντιδράσεις έχει προκαλέσει η απόφαση της κυβέρνησης για συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων σε σχολικές μονάδες ΕΠΑΛ, με τον βουλευτή Ηλείας και υποψήφιο πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ Μιχάλη Κατρίνη, να καταθέτει σχετική ερώτηση στη Βουλή προς τον Υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη.
Η ερώτηση αναδεικνύει τις σοβαρές επιπτώσεις που έχουν αυτές οι αποφάσεις στην ποιότητα της εκπαίδευσης, καθώς και στη μαθησιακή εμπειρία των μαθητών, ιδίως σε απομακρυσμένες και αγροτικές περιοχές, όπου η ήδη προβληματική στελέχωση των σχολείων καθιστά την κατάσταση ακόμη πιο δύσκολη.
Οι συγχωνεύσεις τμημάτων στα ΕΠΑΛ, όπως επισημαίνει ο κ. Κατρίνης, υπονομεύουν το δικαίωμα των μαθητών στη δημόσια εκπαίδευση και στερούν από τους νέους την πρόσβαση σε ειδικότητες που είναι κρίσιμες για την επαγγελματική τους εξέλιξη.
Οργισμένες αντιδράσεις προέρχονται τόσο από την πλευρά των γονέων όσο και των εκπαιδευτικών, οι οποίοι επισημαίνουν ότι η κατάργηση τμημάτων αναγκάζει τους μαθητές να μετακινούνται σε άλλες περιοχές, ή ακόμη και σε άλλους νομούς, για να συνεχίσουν τις σπουδές τους στον τομέα της επιλογής τους.
Το παράδειγμα του 1ου ΕΠΑΛ Πύργου στην Ηλεία αποτυπώνει τη σοβαρότητα της κατάστασης. Από τους 11 μαθητές της Β’ Λυκείου στο τμήμα Ηλεκτρολογίας, οι έξι είχαν επιλέξει την ειδικότητα Ηλεκτρονικής και Ιατρικών Εργαλείων και οι πέντε την Ηλεκτρολογία για την Γ’ Λυκείου. Ωστόσο, με τις αποφάσεις του Υπουργείου, τα δύο αυτά τμήματα κλείνουν, αναγκάζοντας αριστούχους μαθητές να αλλάξουν νομό ή να επαναφοιτήσουν στη Β’ Λυκείου για να επιλέξουν μια άλλη, άσχετη ειδικότητα, που δεν συμβαδίζει με τα επαγγελματικά τους όνειρα.
Όπως επισημαίνει ο Ηλείος βουλευτής, οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων υπονομεύουν την ίδια την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση, αντί να την ενισχύουν, με αποτέλεσμα τη συρρίκνωσή της και τον αποκλεισμό μαθητών από εξειδικευμένες εκπαιδευτικές ευκαιρίες. Οι αποφάσεις αυτές, όπως τονίζεται στην ερώτηση του Μιχάλη Κατρίνη, δημιουργούν εκπαιδευτικά και κοινωνικά αδιέξοδα, ιδιαίτερα για μαθητές που ζουν σε αγροτικές και απομακρυσμένες περιοχές, για τους οποίους η μετακίνηση σε άλλη περιοχή είναι οικονομικά και πρακτικά αδύνατη.
Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ ζητά από τον υπουργό να αιτιολογήσει τις αποφάσεις αυτές, που φαίνεται να πλήττουν τους πιο ευάλωτους μαθητές και να εξετάσει το ενδεχόμενο να αναθεωρήσει τα μέτρα, λαμβάνοντας υπόψη τις έντονες αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας και την ανάγκη για στήριξη των μαθητών και των οικογενειών τους. Τέλος, θέτει το ερώτημα εάν υπάρχει σχεδιασμός για την ενίσχυση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και πώς αυτός συνάδει με τις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις τμημάτων που προωθεί η κυβέρνηση, οδηγώντας σε μια εκπαίδευση που αποξενώνει τους μαθητές από το μέλλον τους.