Για το εμβληματικό και αναπτυξιακό έργο, που θα αποτελέσει σημείο αναφοράς όχι μόνο για την Κρήτη, αλλά για όλη την Ελλάδα, μίλησε από τα Χανιά ο Κυριάκος Μητσοτάκης, αναλύοντας το σχεδιασμό για τον ΒΟΑΚ.
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει πλέον ένα εμβληματικό αναπτυξιακό έργο για την Κρήτη, αφού σήμερα από τα Χανιά ο πρωθυπουργός και η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, παρουσίασαν λεπτομερώς τον σχεδιασμό για τη δημιουργία του νέου Βόρειου Οδικού ‘Αξονα του νησιού.
Επίσης, ανέπτυξαν και τα τεχνικά του χαρακτηριστικά, ενώ το σχέδιο που παρουσιάστηκε στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου, στην παλιά πόλη των Χανίων, προβλέπει νέες χαράξεις, τούνελ- σήραγγες, γέφυρες και ανισόπεδους κόμβους.
Στην ομιλία του ο Έλληνας πρωθυπουργός έκανε αναφορά στη σπουδαιότητα αλλά και την αναγκαιότητα του έργου και ευχαρίστησε τις υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών, για την προσπάθεια που καταβλήθηκε ώστε να προχωρήσει το έργο.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτήρισε τον ΒΟΑΚ ως «το πιο σημαντικό αναπτυξιακό έργο για την Κρήτη τον επόμενο αιώνα».
Ταυτόχρονα, υπενθύμισε ότι η δημιουργία του ήταν μια από τις προσωπικές προεκλογικές δεσμεύσεις που είχε αναλάβει.
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην μεγάλη προσπάθεια που καταβλήθηκε προκειμένου μέρος της χρηματοδότησης του έργου να προέλθει από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Χαρακτηριστικά ανέφερε: «Διαθέτουμε τα χρηματοδοτικά εργαλεία για να υλοποιήσουμε ένα εργο, που θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ. Ο ΒΟΑΚ θα είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευασθεί στην Ευρώπη. Αν δεν προχωρήσουμε η Κρήτη θα μείνει αναπτυξιακά ακρωτηριασμένη. Για μένα ο ΒΟΑΚ είναι αδιαπραγμάτευτη αναπτυξιακή προτεραιότητα».
Ο ίδιος μίλησε για την εμπειρία του στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας που παρέχει ο υφιστάμενος ΒΟΑΚ και ανέφερε ότι, « ο νέος ΒΟΑΚ θα είναι ο δρόμος του μέλλοντος». Από τα Χανιά ο Πρωθυπουργός ζήτησε την συνεργασία όλων ώστε να ολοκληρωθεί το έργο, αναφέρθηκε στα μεγάλα αναπτυξιακά έργα που δρομολογούνται στο νησί τονίζοντας ότι «πρέπει να δουλέψουμε όλοι μαζί και να κάνουμε πράξη το αναπτυξιακό μας όραμα για το νησί».
Ταυτόχρονα, παρουσιάστηκε αισιόδοξος ότι πλησιάζει το τέλος της πανδημίας, ωστόσο ανέδειξε την ανάγκη να προχωρήσουν οι εμβολιασμοί και να μην υπάρχει εφησυχασμός.
Στο τέλος της ομιλίας του αναφέρθηκε στις συζητήσεις που είχε με τον πατέρα του Κωνσταντίνο και στο όραμα και εκείνου να αποκτήσει η Κρήτη ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.
Χρονοδιάγραμμα και κόστος από Καραμανλή
Από την πλευρά του, στην ομιλία του ο υπουργός Υποδομών Κώστας Αχ. Καραμανλής ανέφερε ότι στο τέλος του 2022 θα πιάσουν δουλειά τα πρώτα εργοτάξια του ΒΟΑΚ και μέσα στο 2024 θα εχουν αναπτυχθεί όλα τα εργοτάξια.
Όπως επεσήμανε, ο νέος ΒΟΑΚ θα είναι μήκους 300 χιλιόμετρων και το εκτιμώμενο κόστος του 2 δισ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή, υπογράμμισε ότι «έχουν εξασφαλισθεί οι πιστώσεις για το έργο, η ολοκληρωμένη χάραξη και προχωρά η μελετητική ωριμότητα».
Τα τεχνικά στοιχεία από Καραγιάννη
Τα τεχνικά στοιχεία παρουσίασε ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης.
Πιο ειδικά, για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο το έργο περιλαμβάνει: 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης με συνολικό πλάτος 21,5 μέτρα και κεντρική νησίδα.
Επίσης, 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 34 χιλιομέτρων, 10,80 χιλιόμετρα νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος, 20 νέους ανισόπεδους κόμβους και αναβάθμιση των υπαρχόντων ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.
Ο νέος ΒΟΑΚ που θα συνδέει την Δυτική με την Ανατολική Κρήτη, θα έχει σε όλο το μήκος του προστατευτικό διαχωριστικό ανά κατεύθυνση κυκλοφορίας, φωτισμό και με την ολοκλήρωση του θα αναβαθμίσει το επίπεδο ασφάλειας και μεταφορών στο νησί.
Οι πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης
Για την υλοποίηση του θα χρησιμοποιηθούν όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία, ενώ ποσό 427 εκατομμυρίων ευρώ θα διατεθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Η μελετητική ωριμότητα, η χάραξη του δρόμου, η κατάθεση Μελέτης Περιβαλλοντολογικών Επιπτώσεων και η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση των 427 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, δημιουργεί την αισιοδοξία για το πολύπαθο έργο.
Το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος, θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης, για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, η Β΄ φάση του διαγωνισμού ξεκίνησε και έχει κατατεθεί η μελέτη περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων στο αρμόδιο Υπουργείο, ενώ το τμήμα Νεάπολη – ‘Αγιος Νικόλαος, θα γίνει με ΣΔΙΤ.
Ταυτόχρονα, έχουν ανατεθεί και οι μελέτες για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά.
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, με την υλοποίηση του έργου αλλά και ολόκληρου του ΒΟΑΚ θα επιτευχθεί: Σημαντική μείωση των ατυχημάτων, που βαρύνουν τον σημερινό άξονα, ιδίως με θανατηφόρα ατυχήματα και σοβαρούς τραυματισμούς. Σημαντική μείωση στον χρόνο των μετακινήσεων μεταξύ των κύριων πόλων του βόρειου μετώπου της Κρήτης στο επιθυμητό επίπεδο, αλλά και θα βελτιώσει την άνεση των μετακινήσεων, προσφέροντας καλύτερο και ελκυστικότερο επίπεδο συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης στους χρήστες. Μείωση κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων και προϊόντων στο συνολικό οδικό δίκτυο της Κρήτης, του οποίου αποτελεί τον κορμό. Ανοδική πορεία της ανάπτυξης της Κρήτης μέσω της αυξημένης κινητικότητας και δυνατοτήτων αξιόπιστης προσπέλασης των τουριστικών και λοιπών οικονομικών πόλων, σύμφωνα με τις προβλέψεις των σχετικών προγραμμάτων. Ουσιαστική συνδρομή στην αειφόρο τουριστική ανάπτυξη της Κρήτης, μειώνοντας τις πιέσεις που προκαλούνται από τον υφιστάμενο οδικό άξονα στην ποιότητα του περιβάλλοντος στην βόρεια ακτή του νησιού, η οποία είναι αναπτυγμένη τουριστικά.
Το έργο θα είναι περιβαλλοντικά φιλικό στην ανάπτυξή και λειτουργία του, προσφέροντας την συνολικά επωφελέστερη συγκοινωνιακή λύση.
Ο υπάρχων σήμερα Βόρειος Οδικός ‘Αξονας Κρήτης άρχισε να κατασκευάζεται την δεκαετία του 1970 και παρά τις παρεμβάσεις βελτίωσης, σε πολλά σημεία του παρουσιάζει πολλά προβλήματα.
Στην παρουσίαση του νέου Βόρειου Οδικού ‘Αξονα παρόντες ήταν ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, ο υφυπουργός Αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης, υποδομων Γιάννης Κεφαλογιάννης βουλευτές, ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης που απεύθυνε σύντομο χαιρετισμό, δήμαρχοι και εκπρόσωποι φορέων από όλο το νησί.
Δείτε επίσης: ΕΟΔΥ: Τα σημεία δωρεάν δειγματοληπτικού ελέγχου την Κυριακή
©Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ