Νομοσχέδιο για την Παιδεία: Απορρίφθηκε η ένσταση αντισυνταγματικότητας (vids)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Νομοσχέδιο για την Παιδεία: Απορρίφθηκε η ένσταση αντισυνταγματικότητας (vids)

«Το Σύνταγμα καθορίζει την αρχή του αυτοδιοίκητου και της αυτοδιάθεσης των πανεπιστημίων» ανέφερε η υπουργός Παιδείας

Αρνητική ήταν η στάση της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας όσον αφορά το αν είναι αντισυνταγματικό ή όχι το νομοσχέδιο για την Παιδεία που έφερε στη Βουλή η Νίκη Κεραμέως, για το νέο μοντέλο διοίκησης των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, που είχε καταθέσει η αξιωματική αντιπολίτευση.

Την πρόταση αντισυνταγματικότητας καταψήφισε στη Βουλή η κυβερνητική πλειοψηφία, ενώ την υπερψήφισαν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, πλην της Ελληνικής Λύσης, που απείχε από την ψηφοφορία.

Απορρίπτοντας την ένσταση συνταγματικότητας, η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, υπεραμύνθηκε των αλλαγών, τονίζοντας ότι «το Σύνταγμα καθορίζει την αρχή του αυτοδιοίκητου και της αυτοδιάθεσης των πανεπιστημίων, ενώ τη θέσπιση κανόνων για την οργάνωση και λειτουργία των ΑΕΙ και ο τρόπος συγκρότησης και λειτουργίας τους ανήκει στη Βουλή».

«Το σύνταγμα δεν απαιτεί συγκεκριμένες ιδιότητες των οργάνων, αλλά αποκλείει μόνο την κρατική παρέμβαση. Αυτό που συζητάμε σήμερα, ως προς την ανάδειξη πρυτάνεων και κοσμητόρων έχει κριθεί με την απόφαση 519 της Ολομέλειας του ΣτΕ, η οποία αναφέρει ότι η έμμεση αυτοδιοίκηση είναι συνταγματικά θεμιτή», επεσήμανε.

Σχετικά με την ένσταση που κατατέθηκε για τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ, η υπουργός είπε πως «δεν υπάρχει μισή διάταξη που να επηρεάζει την υποχρέωση του κράτους για κρατική χρηματοδότηση, και αυτό που κάνει το νομοσχέδιο είναι να τους δίνει επιπλέον χρηματοδοτικά εργαλεία».

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι δύο κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι της ΝΔ, Κωνσταντίνος Καραγκούνης και Χάρης Θεοχάρης.

Αρχικά ο κ. Καραγκούνης θέλοντας να απαντήσει στην αντιπολίτευση υπογράμμισε πως «υπάρχει μία δομική άρνηση από αυτούς που βλέπουν τα πανεπιστήμια ως φέουδα και εναντιώνονται σε κάθε προσπάθεια εκσυγχρονισμού και εκδημοκρατισμού των ΑΕΙ».

«Το νομοσχέδιο με σειρά αντισυνταγματικών διατάξεων γκρεμίζει το δημόσιο, ελεύθερο δημοκρατικό πανεπιστήμιο. Για πρώτη φορά παραβιάζεται ευθέως το αυτοδιοίκητο και η αυτονομία των δημόσιων πανεπιστημίων», τόνισε από την πλευρά του ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ κ. Νίκος Φίλης ο οποίος άσκησε κριτική για τις ρυθμίσεις που σχετίζονται με τον τρόπο εκλογής πρυτάνεων και κοσμητόρων, και στην δυνατότητα οικονομικής ενίσχυσης των ΑΕΙ εκτός της κρατικής χρηματοδότησης.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Πάνος Σκουρλέτης έκανε λόγο για «κατάφωρη παραβίαση της αυτονομίας και του αυτοδιοίκητου των πανεπιστημίων» και κατέκρινε την κυβέρνηση ότι πρακτικά αυτό που θέλει να πετύχει είναι να αποφασίζει το Συμβούλιο διοίκησης των ΑΕΙ, ερήμην της πανεπιστημιακής αστυνομίας.

Υπέρ της αντισυνταγματικότητας του νομοσχεδίου τάχθηκε και η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Νάντια Κωνσταντοπούλου, σημειώνοντας ότι το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής εκφράζει τους έντονους προβληματισμούς και επιφυλάξεις του.

Θετική ψήφο στην ένσταση της αντισυνταγματικότητας έδωσε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Θανάσης Παφίλης τονίζοντας ότι είναι ευθέως αντισυνταγματική η εκλογή της νέας διοίκησης των ΑΕΙ.

Όσον αφορά την Ελληνική Λύση, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος κ. Κωνσταντίνος Χήτας είπε ότι η ένσταση που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ είναι προσχηματική, και σχολίασε ότι υπάρχουν πολλά πράγματα στο νομοσχέδιο τα οποία είναι λανθασμένα, ωστόσο ο χώρος της Παιδείας όπως είπε δεν πρέπει να γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης.

Η ειδική αγορήτρια του ΜεΡΑ25, Σοφία Σακοράφα, χαρακτήρισε βάσιμη την ένσταση συνταγματικότητας τονίζοντας ότι το νομοσχέδιο καταργεί το αυτοδιοίκητο ενώ εξωθούνται τα πανεπιστήμια στην ανεύρεση αλλότριων πόρων και δήλωσε ότι το κόμμα της την υπερψηφίζει.

Η διήμερη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια συνεχίζεται και θα ολοκληρωθεί αύριο με την ψήφιση του.

Δείτε επίσης: Νάντια Γιαννακοπούλου: «Το ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ έχει τεράστιες ιδεολογικές διαφορές με τον ΣΥΡΙΖΑ»

Loading