Aπό τον Φεβρουάριο 2021 θα αρχίσουν να εντάσσονται σταδιακά στην ΕΑΒ τα επόμενα αεροσκάφη F-16 προς μερική αναβάθμιση με έτος ολοκλήρωσης του προγράμματος αναβάθμισης των F-16 το 2027, ενώ το γραφείο της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ θα υποβάλει πρόταση για την επίτευξη της βέλτιστης διαλειτουργικότητας του συστήματος αυτοπροστασίας με το νέο Radar τύπου ΑΕSΑ, ώστε να αξιολογηθούν οι δυνατές επιλογές και να δρομολογηθεί η βέλτιστη λύση.
Αυτό γνωστοποίησε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, απαντώντας σε ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή οι βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής, Βασίλης Κεγκέρογλου και Γιώργος Φραγγίδης, με θέμα «Χρονοδιάγραμμα Υλοποίησης Προγράμματος Α/Φ F-16 σε έκδοση VIPER».
Όπως ανέφερε στην απάντηση του «στο πλαίσιο του προγράμματος αναβάθμισης των εν λόγω αεροσκαφών, την 07 Φεβρουαρίου 2020 εντάχθηκε στην ΕΑΒ το πρώτο αεροσκάφος (Α/Φ) (WJ:5) (flight test aircraft) για την εκτέλεση εργασιών μερικής αναβάθμισης. Ακολούθως, προγραμματίζεται, για το πρώτο τρίμηνο του 2021, από το αρμόδιο για τη σύμβαση Γραφείο Προγραμματισμού (Program Office) της κυβέρνησης των ΗΠΑ, η πτήση διαπεραίωσης (ferry flight) του συγκεκριμένου αεροσκάφους στο Fort Worth στο Texas, προκειμένου να εκτελεστούν σ’ αυτό εργασίες περαιτέρω αναβάθμισης αλλά και δοκιμές πιστοποίησης, εν συνεχεία δε θα επιστρέψει στη χώρα. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος, τα επόμενα αεροσκάφη θα αρχίσουν να εντάσσονται σταδιακά στην ΕΑΒ από τον Φεβρουάριο 2021, με προβλεπόμενο πέρας του προγράμματος το έτος 202».
Όσον αφορά στο ερώτημα που θέτουν οι εν λόγω βουλευτές σχετικά με το θέμα της συμβατότητας του νέου Radar τύπου ΑΕSΑ με το υφιστάμενο σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS των ελληνικών F-16, ο κ. Παναγιωτόπουλος, αφού υπενθύμισε ότι «το πρόγραμμα της αναβάθμισης των F-16 υλοποιείται μέσω διακρατικής συμφωνίας του υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας (ΥΠΕΘΑ) με την αρμόδια αρχή της κυβέρνησης των ΗΠΑ», επισήμανε τα εξής:
«Στο πλαίσιο της συμφωνίας αυτής και με σκοπό την επίτευξη της βέλτιστης διαλειτουργικότητας του συστήματος αυτοπροστασίας με το νέο Radar τύπου ΑΕSΑ το γραφείο της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, που διαχειρίζεται το πρόγραμμα, πραγματοποίησε σειρά συναντήσεων με τις εμπλεκόμενες εταιρείες και θα υποβάλει σχετική πρόταση, ώστε να αξιολογηθούν οι δυνατές επιλογές και να δρομολογηθεί η βέλτιστη λύση».