Τα έγγραφα που παρουσίασε ο τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ για θέματα Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Παππάς επιβεβαιώνουν τελικά ότι στην Λάρισα από τον Νοέμβριο του 2022 υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης και πως ήταν υποχρεωτικό για τους σταθμάρχες να προχωρούν σε αυτόματη χάραξη πορείας με την χρήση του ηλεκτρονικού πίνακα. Αυτό άλλωστε υπογράμμισε και ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης κατά την τοποθέτησή του στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου την Τετάρτη.
Συγκεκριμένα είπε πως από τον Νοέμβριο του 2022 στην Λάρισα λειτουργούσε πλήρως το σύστημα τηλεδιοίκησης και πως το μοιραίο βράδυ «έπρεπε να έχει γίνει αυτόματη χάραξη πορείας μέσω τηλεδιοίκησης. Αυτή είναι υποχρέωση που είχε επιβάλει ο ΟΣΕ στις 23.12.2022. Δεν έγινε. Προφανώς ήταν προσωπική επιλογή του σταθμάρχη» ενώ παράλληλα σημείωσε πως παραβιάστηκαν και οι 4 ασφαλιστικές δικλείδες:
· τους 2 επιπλέον σταθμάρχες που έπρεπε να είναι στις θέσεις τους και δεν ήταν,
· αυτόματη χάραξη που έπρεπε να γίνει και δεν έγινε,
· επιτόπιος έλεγχος κλειδιών και
· παρακολούθηση του πίνακα.
«Έπρεπε να είναι πάνω στον πίνακα. Αν ήταν θα είχε στη διάθεσή του 10 λεπτά, για να δει ότι το τρένο κατευθυνόταν σε λάθος γραμμή», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Υπουργός.
Τι αναφέρουν τα έγγραφα
Στο πρώτο έγγραφο που παρουσίασε ο κ. Παππάς , της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας Προγραμματισμού & Στήριξης Κυκλοφορίας του ΟΣΕ με ημερομηνία 3.11.2022 με θέμα «Διάθεση σε εκμετάλλευση των σηματοδοτικών εγκαταστάσεων των θέσεων: Ορφανά, Δοξαράς, Κραννών, Μεζούρλος, Λάρισα» αναφέρεται:
«Με τη συντέλεση της Διοικητικής Παραλαβής προς Χρήση των σηματοδοτικών εγκαταστάσεων των σταθμών και στάσεων Ορφανών (ΟΡ), Δοξαρά (ΔΞ), Κραννώνος (ΚΡ), Μεζούρλου (ΜΖ) και Λάρισας (ΛΑ) ορίζονται τα παρακάτω:
1. Διατίθενται από την 8.11.2022 στην εκμετάλλευση οι σηματοδοτικές εγκαταστάσεις των θέσεων ΟΡ, ΔΞ, ΚΡ, ΜΖ και ΛΑ. Αρχικά οι εγκαταστάσεις αυτές διατίθενται δοκιμαστικά για διάστημα μιας εβδομάδας και στη συνέχεια, την 15.11.2022, για κανονική χρήση»
Στο σημείο 3 το εγγράφου περιγράφονται οι όροι κανονικής λειτουργίας που ισχύουν από την 15η Νοεμβρίου 2022 και μετά. Συγκεκριμένα:
«3. Κανονική λειτουργία
Κατά την κανονική λειτουργία:
Α) Οι σταθμάρχες υποχρεωτικά θα χαράσσουν σηματοτεχνικά διαδρομές με χρήση κομβίων αφετηρίας – στόχου:
– Λάρισα προς νότο. Προς βορρά βλ. §2δ»
Ειδικά στην περίπτωση της πορείας «Λάρισας προς βορρά» σημειώνεται στο §2δ πως «Στις περιπτώσεις όπου οι σταθμάρχες αναγκάζονται να μεταθέσουν τις αλλαγές με τον κλειθροδιακόπτη κάθε αλλαγής χωριστά, απαιτείται η ιδιαίτερη προσοχή τους κατά τη διεξαγωγή αυτής της διαδικασίας».
Ωστόσο, το δεύτερο έγγραφο που προσκόμισε ο κ. Παππάς με 23.12.2022 αναφέρει ότι οι προβλέψεις του §2δ παύουν να ισχύουν και πως πλέον η χάραξη της διαδρομής Λάρισας – Θεσσαλονίκης θα γίνεται υποχρεωτικά με το αυτοποιημένο σύστημα.
Αναλυτικά:
«Στο πλαίσιο της κανονικής λειτουργίας των συστημάτων σηματοδότησης και μετά από αλληλογραφία και ενέργειες της ΕΡΓΟΣΕ, ορίζονται τα παρακάτω:
1. Σε συνέχεια του α’ σχετικού της ΕΡΓΟΣΕ, σας ενημερώνουμε ότι ο σχηματισμός διαδρομών εξόδου από τη Λάρισα προς Θεσσαλονίκη είναι δυνατός με χρήση κομβίων αφετηρίας – στόχου. Ως εκ τούτου η §2δ του δ σχετικού (μεμονωμένος χειρισμός καθεμίας αλλαγής τροχιάς) παύει να ισχύει. Οι σταθμάρχες Λάρισας, υποχρεωτικά, θα σχηματίζουν τη διαδρομή με τη χρήση κομβίων αφετηρίας – στόχου. Τα φωτόσημα εξόδου θα παραμένουν κλειστά και η υπέρβασή τους θα γίνεται με εντολή του Σταθμάρχη, αφού πρώτα βεβαιωθεί ότι σχημάτισε την κατάλληλη διαδρομή και ότι συντρέχουν οι συνθήκες ελευθερίας του τμήματος αποκλεισμού ως τον επόμενο εν υπηρεσία σταθμό».
Δείτε επίσης: Αύριο στις 11:00 οι ανακοινώσεις για τον κατώτατο μισθό από τον Κ. Χατζηδάκη