Το υπουργείο Εσωτερικών δίνει απάντηση και στον ΣΥΡΙΖΑ για το ζήτημα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι.
Διευκρινίσεις για το προτεινόμενο νομοσχέδιο της ψήφου των αποδήμων δίνει το υπουργείο Εσωτερικών μέσα από πέντε ερωταπαντήσεις. Σε αυτές, επισημαίνει τις αλλαγές σε σχέση με όσα ίσχυαν μέχρι πρότινος, αναφέρει ποιούς αφορά και αναλύει τον λόγο για τον οποίο αποτελεί ιστορική ευκαιρία η ψήφισή του.
Ακολουθούν οι ερωτήσεις και απαντήσεις σχετικά με το προτεινόμενο νομοσχέδιο
1. Τι αλλάζει με το νέο νομοσχέδιο σχετικά με τη ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού σε σχέση με όσα ίσχυαν μέχρι σήμερα;
Αίρονται όλοι οι περιορισμοί στην άσκηση εκλογικού δικαιώματος των Ελλήνων που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους και είτε ζουν μόνιμα στο εξωτερικό, είτε βρίσκονται στο εξωτερικό την ημέρα των εκλογών.
Το 2019 η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας εισηγείται νόμο σύμφωνα με τον οποίο για πρώτη φορά οι Έλληνες πολίτες που μόνιμα ή προσωρινά βρίσκονται στο εξωτερικό, αποκτούν το δικαίωμα εγγραφής σε ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εκλογέων εξωτερικού και άσκησης του εκλογικού τους δικαιώματος από το εξωτερικό. Προκειμένου να ισχύσει η ρύθμιση, έπρεπε να ψηφιστεί από τουλάχιστον 200 (εκ των 300) Βουλευτές. Στο πλαίσιο επίτευξης της απαραίτητης συναίνεσης 200 τουλάχιστον Βουλευτών, θεσπίσθηκαν – κατόπιν προτάσεων των κομμάτων της αντιπολίτευσης – επιπλέον προϋποθέσεις για την άσκηση του δικαιώματος ψήφου από το εξωτερικό, δηλαδή να έχουν διαμείνει συνολικά 2 έτη εντός της Ελληνικής Επικράτειας κατά το χρονικό διάστημα των τελευταίων 35 ετών και να έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση κατά το τρέχον ή το προηγούμενο φορολογικό έτος. Αυτοί οι περιορισμοί όμως κατέστησαν δυσχερή τη συμμετοχή στις εκλογές για τη μεγάλη πλειονότητα των εκλογέων, και ακριβώς γι’ αυτό προτείνεται η κατάργησή τους.
2. Ποιους αφορά αυτό το νομοσχέδιο;
Αφορά Έλληνες πολίτες οι οποίοι
– είτε είναι μόνιμοι κάτοικοι του εξωτερικού
– είτε τυγχάνει να βρίσκονται στο εξωτερικό κατά την ημερομηνία διεξαγωγής εκλογών
και οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους.
Δίνεται συνεπώς η δυνατότητα σε όλους αυτούς τους Έλληνες πολίτες να ασκήσουν το δικαίωμα της ψήφου από το εξωτερικό χωρίς περιορισμούς.
3. Γιατί είναι σημαντικό να μην υπάρχουν περιορισμοί στην άσκηση του δικαιώματος ψήφου των Ελλήνων που βρίσκονται στο εξωτερικό;
Για την ενίσχυση της ισότιμης μεταχείρισης των εκλογέων, ανεξαρτήτως του τόπου κατοικίας τους ή της πρόσκαιρης απουσίας τους από τη χώρα.
4. Το Σύνταγμα προβλέπει το να μην υπάρχουν περιορισμοί στην άσκηση του δικαιώματος ψήφου από το εξωτερικό;
Ναι. Το Σύνταγμα, στο άρθρο 54 παρ. 4, δίνει τη δυνατότητα αλλά όχι την υποχρέωση για τη θέσπιση περιορισμών στην άσκηση του εκλογικού δικαιώματος από το εξωτερικό. Επαφίεται συνεπώς στη Βουλή των Ελλήνων το κατά πόσο θα υπάρχουν ή όχι περιορισμοί στην άσκηση του δικαιώματος αυτού. Η πρόταση της Κυβέρνησης είναι να μην υπάρχουν πλέον περιορισμοί, ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο την ισότιμη μεταχείριση του συνόλου των μελών του εκλογικού σώματος. Εξάλλου, οι συμπολίτες μας αυτοί μπορούν να ταξιδέψουν στην Ελλάδα και να ψηφίσουν χωρίς κανένα περιορισμό. Πλέον, θα έχουν τη δυνατότητα να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα στο εξωτερικό δίχως περιορισμούς.
5. Γιατί πρόκειται για ιστορική ευκαιρία η ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου;
Γιατί είναι ζήτημα σεβασμού στο βασικό δημοκρατικό δικαίωμα της συμμετοχής στις εκλογές των Ελλήνων πολιτών που ζουν στο εξωτερικό. Οι απόδημοι Έλληνες είναι η ψυχή και η φωνή της Ελλάδας στο εξωτερικό. Έχουμε χρέος να τους διευκολύνουμε στην άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος. Πρόκειται για δημοκρατικό χρέος και ιστορική ευκαιρία, γι’ αυτό και είναι μεγάλη η ευθύνη που βαραίνει τον κάθε Βουλευτή. Είναι ζήτημα δημοκρατίας, πέρα και πάνω από κόμματα.
Η απάντηση στον ΣΥΡΙΖΑ
Παράλληλα, αναφορικά με το θέμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι που θέτει ο ΣΥΡΙΖΑ, σε σχέση με την ψήφο των αποδήμων, πηγές του υπουργείου Εσωτερικών αναφέρυν πως το αντικείμενο συζήτησης επί του παρόντος αφορά μία και μόνο πτυχή της διαδικασίας: αν θα υπάρχουν ή δεν θα υπάρχουν περιορισμοί στην ψήφο των αποδήμων και δεν ανοίγει η κουβέντα συνολικά για το εκλογικό σύστημα.
Εξάλλου το ισχύον εκλογικό σύστημα διασφαλίζει στους Έλληνες της Διασποράς το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι. Άλλωστε, όπως επισημαίνουν από το ΥΠΕΣ, το ερώτημα στο οποίο καλούνται τα κόμματα, και εν προκειμένω ο ΣΥΡΙΖΑ, να απαντήσουν είναι το εξής: θέλουν να ψηφίζουν μόλις 18.000 άνθρωποι ή θέλουν να ψηφίζει ένας σημαντικά μεγαλύτερος αριθμός;
Σχετικά με το ζήτημα χρόνου και χώρου διαλόγου που εγείρεται από τον ΣΥΡΙΖΑ, επισημαίνεται από το υπουργείο ότι το ίδιο αυτό νομοθέτημα έχει αποτελέσει αντικείμενο εκτενέστατης διαβούλευσης και κοινοβουλευτικής διαδικασίας τόσο το 2019 όσο και το 2021. Υπενθυμίζεται ότι αυτή είναι η τρίτη φορά τα τελευταία τέσσερα χρόνια που συζητείται το συγκεκριμένο ζήτημα.
Τέλος, σε ό,τι αφορά το θέμα των εκλογέων του εσωτερικού, από το υπουργείο Εσωτερικών αναφέρουν πως αυτό αποτελεί μία ξεχωριστή συζήτηση και δεν μπορεί να μπαίνει στο ίδιο πλαίσιο διαλόγου που διεξάγεται σήμερα και σχετίζεται αποκλειστικά με την άρση των περιορισμών στην ψήφο των απόδημων Ελλήνων.
Δείτε επίσης: Ν. Καραθανασόπουλος: Τυχοδιωκτική κίνηση της κυβέρνησης η ψήφος των αποδήμων χωρίς κανένα κριτήριο (vid)