Προτάσεις του Climate Action Network για ταξιδιωτικούς φόρους

Προτάσεις του Climate Action Network για ταξιδιωτικούς φόρους

«Φορολογήστε τους πλούσιους και κυρίως όταν ταξιδεύουν πολύ». Αυτή είναι η κεντρική ιδέα για το περιβάλλον, σχετικά με την επιβολή ενός φόρου στις αερομεταφορές που εισηγείται το Climate Action Network, καθώς θεωρεί ότι μόνο αν περιοριστεί η κίνηση στους αιθέρες θα μειωθούν αποτελεσματικά οι εκπομπές άνθρακα που ευθύνονται για την ορατή και αισθητή πλέον από όλους τους κατοίκους του πλανήτη κλιματική κρίση. Το Climate Action Network, ένα παγκόσμιο δίκτυο που εκπροσωπεί περισσότερους από 1.900 περιβαλλοντικούς οργανισμούς και ενώσεις της λεγόμενης «κοινωνίας των πολιτών» σε 130 χώρες και τις πέντε ηπείρους, σε μελέτη του που δημοσιοποίησε τη Δευτέρα θεωρεί ότι οι τεχνολογικές λύσεις, όπως η χρήση συνθετικών καυσίμων ή βιοκαυσίμων στις μεταφορές, «είναι ανεπαρκείς για να τηρηθεί η συμφωνία του Παρισιού που υπεγράφη το 2015 για τη συγκράτηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη».

«Το πλουσιότερο 20% των νοικοκυριών ευθύνεται για το 42% των εκπομπών ρύπων». Το ενδεδειγμένο μέτρο που πρέπει να ληφθεί για τον σκοπό αυτό είναι η υιοθέτηση και επιβολή ενός «Φόρου Τακτικών Αεροπορικών Επιβατών». Ένα μέτρο που θα λειτουργούσε αντίθετα από το σύστημα επιβράβευσης των «μιλίων», που ισχύει σήμερα – πρόκειται για το κίνητρο που δίνουν οι αερομεταφορείς στους πελάτες τους ώστε να ταξιδεύουν περισσότερο. Το Climate Action Network προτείνει με άλλα λόγια να υιοθετήσουμε έναν εκ διαμέτρου αντίθετο τρόπο σκέψης αναφορικά με το αεροπορικό ταξίδι. «Για να σωθεί ο πλανήτης θα πρέπει η τιμή του εισιτηρίου να αυξάνεται ανάλογα με την συχνότητα της χρήσης του μέσου και όχι να μειώνεται», σημειώνει.

Σύμφωνα με τα υπολογιστικά μοντέλα τα οποία χρησιμοποίησε το Climate Action Network και αφορούν τη Γαλλία, το μέτρο αυτό «θα καταστήσει δυνατή τη μείωση των εκπομπών από το γαλλικό τομέα των αερομεταφορών κατά 13,1%, ενώ ταυτόχρονα θα αποφέρει στην κυβέρνηση του Παρισιού πρόσθετα φορολογικά έσοδα 2,5 δισ. ευρώ». Τα έσοδα αυτά θα μπορούν να διατεθούν «για την περαιτέρω βελτίωση των σιδηροδρομικών υποδομών και για την επίτευξη μεγαλύτερης φορολογικής δικαιοσύνης μεταξύ των Γάλλων πολιτών».

Με βάση τις εκτιμήσεις ότι το αεροπορικό ταξίδι ευθύνεται για το 7% του συνόλου του άνθρακα που εκλύεται στην ατμόσφαιρα του πλανήτη, το παγκόσμιο δίκτυο περιβαλλοντικών οργανώσεων και κοινωνικών δράσεων θεωρεί ότι η ευθύνη γι’ αυτό βαρύνει ως επί το πλείστον τους «πλούσιους κατοίκους των πόλεων, που είναι μορφωμένοι, κοσμοπολίτες και σχετικά νέοι στην ηλικία, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να κάνουν διακοπές και να απολαύσουν εμπειρίες χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από τον τόπο της κατοικίας τους».

Έτσι, «το πλουσιότερο 20% των νοικοκυριών ευθύνεται για το 42% των εκπομπών ρύπων, ως επί το πλείστον για τις ψυχαγωγικές τους δραστηριότητες». Το Climate Action Network αναγνωρίζει βεβαίως και τη συμβολή της διοργάνωσης των περιβόητων επαγγελματικών ταξιδιών και συνεδρίων στη ρύπανση της ατμόσφαιρας και την υπερθέρμανση του πλανήτη. Όπως και ακόμα προκλητικότερες από περιβαλλοντικής απόψεως ταξιδιωτικές συνήθειες και «δράσεις» των υπερ-πλουσίων που είναι ιδιοκτήτες αεροσκαφών.

Οι ακτιβιστές προτείνουν την απαγόρευση των ιδιωτικών τζετ, την κατάργηση των σύντομων πτήσεων σε προορισμούς που οι επιβάτες μπορούν να μεταβούν με σιδηρόδρομο και τη θέσπιση ποσόστωσης ενός μετ’ επιστροφής ταξιδιού ανά έτος και ανά άτομο. Για τα επιπλέον υποστηρίζουν ότι θα πρέπει να επιβάλλεται ανελέητο «χαράτσι», σύμφωνα με τη λογική «ο ρυπαίνων πληρώνει».

Θα αντέτεινε βέβαια κανείς ότι τα «χοντρά πορτοφόλια» αντέχουν να πληρώνουν πολύ ακριβότερα το αεροπορικό ταξίδι. Η επιπλέον φορολόγηση του αεροπορικού ταξιδιού σε πολλές περιπτώσεις δεν θα πλήξει τον «πλούσιο ρυπαίνοντα», ούτε θα τον αποτρέψει από το να ταξιδέψει. Ωστόσο, για τους ακτιβιστές το αποτέλεσμα είναι σαφές: να πάψουν οι αερομεταφορές να επιβαρύνουν τόσο πολύ τον πλανήτη. Καθώς όλοι γνωρίζουν ότι ο πλούτος είναι ακαταμάχητος – όπως κι αυτοί που τον κατέχουν εξάλλου.

Loading