O Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, συμμετείχε σήμερα στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Υπουργών Περιβάλλοντος της Ε.Ε. που διεξήχθη στις Βρυξέλλες
Ο κ. Σκρέκας βρέθηκε στο συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος της ΕΕ, όπου και τόνισε ότι πραγματοποιείται σε μια εξαιρετικά κρίσιμη χρονική συγκυρία, λόγω των κολοσσιαίων ανατιμήσεων στο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου.
Επανέλαβε ότι είναι μονόδρομος η ανάληψη πρωτοβουλιών σε κεντρικό επίπεδο, με τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού μηχανισμού στήριξης των ευάλωτων νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από τις επιπτώσεις της διεθνούς ενεργειακής κρίσης.
Όπως ανέφερε, «εάν επαληθευθούν οι προβλέψεις των αγορών, οι Ευρωπαίοι πολίτες θα κληθούν να πληρώσουν πάνω από 350 δισ. ευρώ το 2022 εξαιτίας των αυξήσεων στις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου. Απέναντι σε αυτή την εξαιρετική κατάσταση δεν μπορούμε να μείνουμε αμέτοχοι.
Θα πρέπει να δημιουργηθεί ένας ευρωπαϊκός μηχανισμός σε κεντρικό επίπεδο, ώστε να στηρίξουμε τα ευάλωτα νοικοκυριά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις απέναντι σε αυτές τις μεγάλες ανατιμήσεις στο κόστος ενέργειας».
Στην παρέμβασή του στο Συμβούλιο, ο Έλληνας Υπουργός δήλωσε στους ομολόγους του ότι η χώρα μας στηρίζει πλήρως τη δέσμη μέτρων Fit for 55, για τον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030. Για την επίτευξη των κλιματικών στόχων, η Ελλάδα έχει θέσει σε δημόσιο διαβούλευση τον πρώτο Εθνικό Κλιματικό Νόμο με συγκεκριμένα μέτρα, όπως η απαγόρευση ταξινόμησης νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2030 και η απαγόρευση χρήσης καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης.
Σε ό,τι αφορά τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος της ναυτιλίας, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισήμανε ότι αποτελεί βασική προτεραιότητα για την Ελλάδα. Πρόσθεσε ότι έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση 250 εκατ. ευρώ για τη μείωση των εκπομπών στη ναυτιλία, στο πλαίσιο ολοκληρωμένου σχεδίου ύψους 625 εκατ. ευρώ για την απανθρακοποίηση των ελληνικών νησιών, το οποίο θα κατατεθεί το επόμενο διάστημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Για την υπαγωγή της ναυτιλίας στο σύστημα πλειστηριασμών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (ETS), ο κ. Σκρέκας υπογράμμισε ότι η Ελλάδα προτείνει τα εξής:
- Σε εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει», το κόστος άνθρακα θα πρέπει να επιβαρύνει τον ναυλωτή και όχι την πλοιοκτήτρια εταιρεία.
- Η κατανομή των δικαιωμάτων εκπομπών στη ναυτιλία να γίνεται στα κράτη – μέλη αναλογικά, λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των εκπομπών που αφορούν στη ναυτιλία.
- Το σύνολο των εσόδων από τα δικαιώματα εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου να επιστρέφεται στον ναυτιλιακό κλάδο για τη χρηματοδότηση δράσεων απανθρακοποίησης. Για τη στήριξη καινοτόμων λύσεων σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων της ναυτιλίας, η Ελλάδα υποστηρίζει τη δημιουργία Ευρωπαϊκού Ερευνητικού Κέντρου Εναλλακτικών Ναυτιλιακών Καυσίμων και Τεχνολογιών.
- Ο Έλληνας Υπουργός αναφέρθηκε και στην ανάγκη προστασίας της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών εξαγωγικών προϊόντων, με τη δημιουργία του μηχανισμού Διασυνοριακής Προσαρμογής Εκπομπών Διοξειδίου του Άνθρακα (Carbon Border Adjust Mechanism).
- Τέλος, για την υπαγωγή των μεταφορών και των κτιρίων στο ETS, o κ. Σκρέκας τόνισε ότι θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα προκειμένου να μην υπάρξουν απρόβλεπτες κοινωνικές επιπτώσεις οι οποίες δεν θα μπορούν να καλυφθούν από το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο.
Δείτε επίσης: Οικονόμου: «Μέγιστος στη μικροπολιτική αλλά ελάχιστος στα σπουδαία ο κ. Τσίπρας» (vid)
- Η Αρκτική ως κλειδί για την ειρηνική λύση του πολέμου στην Ουκρανία
- Αποφασιστική δράση κατά των Χούθι από τον Νετανιάχου
- Χριστούγεννα στην Ελλάδα: Κόστος διαμονής σε δημοφιλείς προορισμούς
- Λουτσέσκου: Μία ενδιαφέρουσα χρονιά γεμάτη προκλήσεις
- Χάρι και Μέγκαν Μαρκλ: Οι προκλήσεις της βασιλικής ζωής και η οικονομική αποτυχία τους