Το στοίχημα του υπουργείου Παιδείας για τη φιλαναγνωσία

Το στοίχημα του υπουργείου Παιδείας για τη φιλαναγνωσία

Στην τελική ευθεία φαίνεται να μπαίνει η υλοποίηση της εξαγγελίας για την εισαγωγή ολόκληρων λογοτεχνικών έργων σε όλες τις τάξεις της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει χαρακτηριστεί ως μία από τις 11 αλλαγές που θα δουν μαθητές και εκπαιδευτικοί στα σχολεία κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά, κάνοντας με αυτόν τον τρόπο ένα πρώτο βήμα προς το εξαγγελθέν για το 2025 πολλαπλό βιβλίο.

Ήδη, από τον Ιούλιο του 2024, ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, είχε ανακοινώσει ότι τα βιβλία με τα ολοκληρωμένα λογοτεχνικά έργα στο μάθημα της Λογοτεχνίας θα ενταχθούν στο ωρολόγιο πρόγραμμα κατά το δεύτερο μισό της σχολικής χρονιάς.

Πράγματι, πριν από λίγες ημέρες, το ΙΕΠ απηύθυνε πρόσκληση για την υποβολή προσφοράς σχετικά με την προμήθεια του περιεχομένου δεκαεννέα ολόκληρων λογοτεχνικών βιβλίων, με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης μέχρι το τέλος του χρόνου. Παράλληλα, έγιναν γνωστά τα βιβλία που θα μοιραστούν ανά τάξη και τα οποία έχει εγκρίνει το ΙΕΠ.

Η λίστα των λογοτεχνικών βιβλίων για τα σχολικά έτη 2024/25 και 2025/26, όπως αναγράφονται στην πρόσκληση του ΙΕΠ, είναι η εξής:

Παραμύθια – Επιλογή (Χανς Κρίστιαν ‘Αντερσεν)

Παραμύθια – Επιλογή (Αδερφοί Γκριμ)

Α’ τάξη: Ελληνική Μυθολογία

Β’ τάξη: Ο μικρός πρίγκιπας (Αντουάν ντε Σεντ-Εξιπερί)

Γ’ τάξη: Παραμύθι χωρίς όνομα (Πηνελόπη Δέλτα)

Ε’ τάξη: Μαύρη Καλλονή (‘Αννα Σιούελ)

ΣΤ’ τάξη: Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες (Ιούλιος Βερν)

Α’ τάξη: Οι περιπέτειες του Σέρλοκ Χολμς (‘Αρθουρ Κόναν Ντόιλ)

Τα λόγια της πλώρης (Ανδρέας Καρκαβίτσας)

Β’ τάξη: Το ημερολόγιο της ‘Αννας Φρανκ (‘Αννα Φρανκ)

Ο θάνατος του παλικαριού (Κωστής Παλαμάς)

Γ’ τάξη: Ο Βάνκας και άλλα διηγήματα (‘Αντον Τσέχωφ)

Α’ τάξη: Τα ρόδινα ακρογιάλια (Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης)

Περηφάνια και προκατάληψη (Τζέιν Ώστιν)

Β’ τάξη: Ιούλιος Καίσαρας (Ουίλιαμ Σαίξπιρ)

Η τιμή και το χρήμα (Κωνσταντίνος Θεοτόκης)

Γ’ τάξη: Το αμάρτημα της μητρός μου (Γεώργιος Βιζυηνός)

Η επιλογή των κειμένων, σύμφωνα με το ΙΕΠ, βασίστηκε στην υιοθέτηση συγκεκριμένων επιστημονικών και παιδαγωγικών κριτηρίων. Επιλέχτηκαν έργα αντιπροσωπευτικά του γενικότερου λογοτεχνικού αλλά και του σχολικού λογοτεχνικού κανόνα, εμβληματικών λογοτεχνών, για τους οποίους υπάρχει ήδη πολύχρονη εμπειρία από τη διδακτική τους αξιοποίηση.

Ο υπουργός Παιδείας αναφερόμενος στα λογοτεχνικά αυτά έργα σε τηλεοπτική του εμφάνιση, ανέφερε ότι είναι βιβλία χωρίς πνευματικά δικαιώματα, προκειμένου να διευκολυνθεί η γρήγορη διαχείρισή τους. Αυτός ο κατάλογος αποτελεί ένα πρώτο βήμα, καθώς μέσα στις επόμενες χρονιές θα εμπλουτίζεται. Ο κ. Πιερρακάκης δήλωσε ότι ο τελικός στόχος είναι «με την καθιέρωση του πολλαπλού βιβλίου, να υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερις εναλλακτικές σε κάθε τάξη, από τις οποίες κάθε εκπαιδευτικός μαζί με τους μαθητές θα επιλέγουν τα δύο που επιθυμούν».

Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Παιδείας, η αρχική λίστα της υπουργικής απόφασης για τη φετινή και την επόμενη σχολική χρονιά περιλάμβανε δύο επιπλέον βιβλία, ωστόσο δεν αναφέρονται στην πρόκληση του ΙΕΠ.

Επίσης, τα βιβλία αυτά θα ηχογραφηθούν, ώστε να είναι διαθέσιμα και ως audiobooks, «για να μπορούν τα παιδιά και να ακούν τα βιβλία στο σπίτι». Σύμφωνα με πηγές του ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι συμφωνίες με καλλιτέχνες έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, ενώ μένουν οι τυπικές υπογραφές προκειμένου να ανακοινωθούν τα ονόματα όσων θα δώσουν φωνή στα λογοτεχνικά κείμενα.

Το στοίχημα για την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι να καταστεί η ανάγνωση των λογοτεχνικών κειμένων πιο ελκυστική, με στόχο τη διεύρυνση των οριζόντων των μαθητών. Κορυφαίοι Έλληνες και ξένοι συγγραφείς θα βοηθήσουν τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο και να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα και σκέψη.

Η ανάγνωση του λογοτεχνικού κειμένου τελικά αφυπνίζει και προσφέρει απόλαυση, όπως τονίζεται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Η απολαυστική εμπειρία που θα αποκτήσουν τα παιδιά θα τα ωθήσει να αναζητήσουν λογοτεχνικά έργα και σε μεγαλύτερη ηλικία.

Loading

Play