«Ρηξικέλευθο νομοσχέδιο και τομή που ανοίγει δρόμους και διασφαλίζει ένα καλύτερο μέλλον για τους νησιώτες της πατρίδας μας» χαρακτήρισε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Γιάννης Βρούτσης το σχέδιο νόμου για την ολοκληρωμένη θαλάσσια και νησιωτική πολιτική. Συμβάλει, όπως είπε, στην νησιωτικότητα, δίνει κατευθύνσεις και διαμορφώνει ένα ενιαίο στρατηγικό πλαίσιο και περιβάλλον.
Ο κ. Βρούτσης κατηγόρησε την αξιωματική αντιπολίτευση ότι λέει «ένα καθολικό ‘όχι’ και πάλι» και αναρωτήθηκε εάν στον ΣΥΡΙΖΑ είναι ικανοποιημένοι από την παρούσα κατάσταση ή εάν θεωρούν πως έχουμε λύσει όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νησιώτες μας.
Αρνείστε, είπε ο κ. Βρούτσης, ένα νομοσχέδιο που ουσιαστικά βάζει σε ράγες έναν κεντρικό σχεδιασμό για την αντιμετώπιση των προβλημάτων. Δαιμονοποιείτε οτιδήποτε ιδιωτικό, όταν, παρά τα όσα λέγατε το 2015, δεν φέρετε – και ευτυχώς – την κρατική ακτοπλοΐα, ενώ μεταβιβάσατε για 99 χρόνια τη δημόσια περιουσία της χώρας και τα λιμάνια στο Υπερταμείο. Ο υπουργός υπενθύμισε πως η κυβέρνηση της ΝΔ το 2008 έβαλε τη νησιωτική πολιτική στο Σύνταγμα της χώρας. Ο εθνάρχης Κωνσταντίνος Καραμανλής, όταν έβαλε την Ελλάδα στην τότε ΕΟΚ, έθεσε ως κυρίαρχο ζήτημα τον μειωμένο ΦΠΑ για τα νησιά του Αιγαίου πελάγους, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν εκείνος που δεν ψήφισε την κατάργηση του ΕΝΦΙΑ για τα ακριτικά νησιά. Υπογράμμισε πως η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της νησιωτικότητας «δεν είναι μια απλή τυπική διαδικασία, αλλά είναι και εθνικό ζήτημα» και κάλεσε όλα τα κόμματα «να στηρίξουν το νομοσχέδιο και να μην επιδίδονται σε μια καταγγελτική ρητορεία λέγοντας ‘όχι’ σε όλα».
Κριτική σε υψηλούς τόνους άσκησε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Νεκτάριος Σαντορινιός, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι με το νομοσχέδιο «στήνει ένα γραφείο εξυπηρέτησης συγκεκριμένων συμφερόντων». Χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου ως «ασαφές και γενικόλογο» ενώ απέρριψε τις αιτιάσεις του υπουργού Ναυτιλίας, Γιάννη Πλακιωτάκη, ότι για τη νησιωτική πολιτική «βρήκε λευκό χαρτί από τη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ» αντιτείνοντας πως ο ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε στη ΝΔ «ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο με μεταρρυθμιστικές τομές για τη στήριξη της νησιωτικής Ελλάδας». Ο τίτλος του νομοσχεδίου είναι «καλός», είπε, όμως «δεν αποτελεί ένα σχέδιο εγρήγορσης αλλά ευχολογίων με γενικές ιδέες». Χρειάζονται, τόνισε, άμεσες πολιτικές λύσεις που θα επιλύουν τα προβλήματα. Δεν υπάρχει κανένας απολύτως εθνικός σχεδιασμός για τα νησιά. Το νομοσχέδιο δεν συμβάλλει στη διαμόρφωση μιας στρατηγικής ανάπτυξης της χώρας». Αυτό που κάνετε, είπε, είναι να δημιουργήσετε «ένα γραφείο εξυπηρέτησης πελατών και συγκεκριμένων συμφερόντων εξυπηρέτησης δημάρχων και περιφερειαρχών».
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, εξέφρασε την έντονη διαφωνία του κόμματός του για τις τροπολογίες που αφορούν τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων και τα απόβλητα, για τις οποίες έχει ζητήσει ονομαστική ψηφοφορία, χαρακτηρίζοντάς τις «κατάπτυστες». Όπως είπε, οι πλοηγοί σήμερα απεργούν, «όχι επειδή θα απολυθούν, αλλά επειδή η κυβέρνηση εξυπηρετεί τα συμφέροντα μικροεφοπλιστών, δημιουργώντας πρόβλημα ασφάλειας στα λιμάνια και κινδύνους για το περιβάλλον. Με αυτή την τροπολογία εξυπηρετείτε αυτό που πάντα ήθελε η COSCO. Υποβαθμίζετε την πλοηγική υπηρεσία, μειώνετε τα έσοδά της, με στόχο την ιδιωτικοποίησή της. Κάθε ατύχημα σε λιμάνι χωρίς πλοηγό, θα φέρει την δική σας υπογραφή. Κάνετε ένα μεγάλο στρατηγικό λάθος να τα εξαιρείτε από τη πλοήγηση».
Ο κ. Σαντορινιός εκτίμησε επίσης, πως «κανένα έργο δεν πρόκειται να χρηματοδοτηθεί από τα ευρωπαϊκά ταμεία αν δεν έχει περιβαλλοντική άδεια» Αντιτάχθηκε στις δύο υπουργικές τροπολογίες καθώς όπως είπε, με τη μία, ενώ «λέτε πως προστατεύει τα εργασιακά δικαιώματα, φέρνετε ένα σύστημα που παραβιάζει το ωράριο λειτουργίας και της εργασίας των ναυτικών, για να εξυπηρετήσετε συγκεκριμένα συμφέροντα καταστρατηγώντας την ευρωπαϊκή νομοθεσία». Όσο δε για την τροπολογία για τον επανακαθορισμό των αρμοδιοτήτων της ΡΑΛ «η κυβέρνηση δίδει πλήρως και άνευ όρων τα λιμάνια. Μετατρέπετε την Αρχή σε γνωμοδοτικό όργανο. Προσβάλλετε τους δημοκρατικούς θεσμούς. Πλήττετε την αξιοπιστία του κράτους». Η ΡΑΛ είπε ο κ. Σαντορινιός «ήταν έτοιμη να ελέγξει τις υποθέσεις για τα απόβλητα. Εσείς τώρα ανανεώνετε τις συμβάσεις. Σήμερα ο ΟΛΠ θα απολογούνταν στη Δικαιοσύνη, αλλά εσείς φέρνετε μια τροπολογία και καταργείτε το πλαίσιο κυρώσεων της Ε.Ε. παραβιάζοντας τον ευρωπαϊκό κανονισμό. Τα πρόστιμα που θα έρθουν στην Ελλάδα από την Ε.Ε. θα έχουν το όνομα σας. Γι’ αυτό κι εμείς καταθέσαμε αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας, για να πάρει ο καθένας προσωπικά την ευθύνη του».
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, απάντησε στον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ προσάπτοντάς του «προσπάθεια παραπλάνησης». Του επισήμανε ότι «η Ε.Ε., αυτό που λέει είναι ότι οι καταργήσεις μπορούν να γίνουν, εάν οι αρμοδιότητες αυτές ασκούνται από άλλη δημόσια Αρχή». Σε αντίθετη περίπτωση, του επισήμανε, «η ελληνική Πολιτεία θα είναι αυτή που θα ελεγχθεί για παραβίαση του Κανονισμού».
«Κινείστε πολύ μακριά από αυτή τη μεγάλη αλλαγή που έχει ανάγκη η νησιωτική Ελλάδα. Νομίζω ότι αυτό δεν είναι καλός οιωνός για τα επόμενα χρόνια για τα νησιά μας» ανέφερε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΙΝΑΛ, Κώστας Σκανδαλίδης. Χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «μνημείο κακής νομοθέτησης» και «διακήρυξη ιδεών και στόχων». Όλα είπε «μετατίθενται και ανατίθενται στον υπουργό και στην κυβέρνηση». Οι αυτοδιοικητικοί θεσμοί «βρίσκονται κυριολεκτικά έξω από τη λογική σας». Είναι ένα σχέδιο νόμου «συνυφασμένο με συντηρητικές δεξιές πολιτικές».
Εισάγετε, συνέχισε ο κ. Σκαναδλίδης «ένα μοντέλο που αδυνατεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες που υπαγορεύει η νησιωτικότητα. Δεν έχει περιφερειακή διάσταση». Επέκρινε σειρά διατάξεων του νομοσχεδίου λέγοντας ότι μ’ αυτές, «αποδιαρθρώνονται πάγιες πολιτικές που αφορούν την ασφάλεια των λιμανιών, την ασφάλεια των ναυτεργατών και των εργασιακών δικαιωμάτων, στο όνομα της επιλεκτικής πολιτικής της κυβέρνησης». Αναφερόμενος στην τροπολογία για την Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, υποστήριξε πως είναι «προκλητική και εσκεμμένη η αποδυνάμωσή της». Η νησιώτικη περιφέρεια της χώρας, ανέφερε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΙΝΑΛ «έχει απόλυτη ανάγκη μιας εθνικής στρατηγικής με κέντρο βάρους την ολική ποιότητα και την θεσμική διάρθρωση και κατανομή των διαθέσιμων πόρων. Εσείς αντίθετα προχωράτε στην κατανομή των πόρων κατά κλάδο και όχι σε βάση περιφερειακής κατανομής». Ο Κώστας Σκανδαλίδης κάλεσε τον υπουργό και την κυβέρνηση να υιοθετήσει την τροπολογία που κατέθεσε το ΚΙΝΑΛ για μείωση του ΦΠΑ σε όλα τα νησιά, με το σκεπτικό ότι «δεν είμαστε κάτω από τους δημοσιονομικούς περιορισμούς που υπήρχαν πριν από την πανδημία»
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Νίκος Καραθανασόπουλος, στηλιτεύοντας την αντιπαράθεση ανάμεσα σε ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, ανέφερε ότι κανείς δεν προώθησε μία ολοκληρωμένη νησιωτική πολιτική που να λύνει λαϊκά προβλήματα όπως οι ελλείψεις σε υποδομές, εξοπλισμό και μέσα, όσον αφορά την υγεία, την παιδεία, την αντισεισμική και αντιπλημμυρική θωράκιση των νησιών. Πρόσθεσε ότι και «τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία που προβλέπονται στο νομοσχέδιο, θα δοθούν για την ενίσχυση των εφοπλιστών και των επιχειρηματικών ομίλων», ενώ σχολίασε ότι είναι απαράδεκτο τον 21ο αιώνα να γίνεται λόγος για «άγονες γραμμές».
Η πραγματική αντιπαράθεση μεταξύ της κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ, είπε ο κ. Καραθανασόπουλος, «είναι το ποιος έδωσε περισσότερο ζεστό χρήμα στους ακτοπλόους εφοπλιστές, το οποίο βγαίνει από την άγρια φορολογία των εργαζομένων». Χαρακτήρισε ως ανεκδιήγητη τη ρύθμιση του νομοσχεδίου που μειώνει το πρόστιμο των πλοιοκτητών για την παραβίαση του κώδικα ασφαλούς διαχείρισης πλοίου, αλλά και τη ρύθμιση για την εξαίρεση πλοίων από την πλοήγηση. Σημείωσε ότι το νομοσχέδιο εξασφαλίσει περαιτέρω κερδοφορία για τους εφοπλιστές, όταν ήδη κερδίζουν αμύθητα κέρδη, ενώ για τους ναυτεργάτες προβλέπεται συνέχιση του καθεστώτος της αναστολής. Συνολικά, όπως επισήμανε, το νομοσχέδιο «είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα των συμφερόντων των εφοπλιστών».
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Χήτας, ανέφερε πώς εάν οι διατάξεις απηχούσαν στον τίτλο του νομοσχεδίου «θα το ψηφίζαμε και με τα δύο χέρια. Όμως άλλα πράγματα γράφετε στους τίτλους και άλλα κάνετε μέσα». Δεν υπάρχει είπε «ενίσχυση των πολύπαθων κατοίκων των νησιών μας, που είναι αυτοί που βάζουν πλάτη και λειτουργούν ως ‘κυματοθραύστες’ εδώ και τόσα χρόνια, κόντρα στις επεκτατικές πολιτικές της Τουρκίας». Το σχέδιο αυτό νόμου, δεν φέρει προγράμματα και δράσεις για να τονωθεί η τοπική κοινωνία και οικονομία, για να στηριχθούν οι αλιείς, να μειωθεί η ανεργία. Για να υπάρξει, είπε ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική, απαιτείται χάραξη αλιευτικών ζωνών. Αναρωτήθηκε γιατί στο σχέδιο νόμου υπάρχει αναφορά σε «Βόρειο Αιγαίο» και «Νότιο Αιγαίο» και δεν αναφέρεται καθόλου το «Ανατολικό Αιγαίο; Θα έπρεπε, πρόσθεσε, «να ενισχύσετε πραγματικά τις τοπικές κοινωνίες στα νησιά και σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς να δώσετε κίνητρα για να τονωθούν οι αγορές, οι ντόπιοι επιχειρηματίες, οι αλιείς μας, οι οποίοι βρίσκονται καθημερινά μπροστά στα τούρκικα σκάφη. Θα έπρεπε να απαιτήσετε ουσιαστική αλληλεγγύη από την Ευρωπαϊκή Ένωση».
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ελληνικής Λύσης, παράλληλα, αναφέρθηκε και στα θέματα της πανδημίας, στην οικονομία και το εμπόριο, λέγοντας πως «φέρνετε μέτρα στήριξης αλλά βάζετε μέσα τέτοια φίλτρα και τέτοιες προϋποθέσεις για να μπει ο άλλος, που οι μισοί και παραπάνω μένουν έξω».
Την κάθετη διαφωνία της με το νομοσχέδιο εξέφρασε η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΜέΡΑ 25, Φωτεινή Μπακαδήμα, λέγοντας πως «δεν πρόκειται για ένα μεγαλόπνοο» αλλά «για μεγαλομανές σχέδιο, όπου δεν βάζετε τα συμφέροντα των πολιτών πάνω από τα συμφέροντα των επιχειρηματιών». Χαρακτήρισε σωστό το πληροφοριακό σύστημα που θεσπίζεται, αλλά είπε ότι «είναι εξόχως προσχηματικός ο στόχος, καθώς η διασύνδεση θα γίνεται από την ΑΑΔΕ». Είναι επίσης ένα σχέδιο νόμου «ξεπουλήματος» στην COSCO, που «συνεχίζει να φέρεται ως ξεκάθαρος αποικιοκράτης» Αναφορικά με το «Πρόγραμμα νησιωτικής επιχειρηματικότητας», είπε πως «δεν βλέπουμε να γίνεται αναφορά στην ενίσχυση των υφιστάμενων υποδομών, όπως είναι τα σχολεία, τα κέντρα υγείας, οι υπηρεσίες – ή αναφορά στην προσβασιμότητα. Γαλάζια ανάπτυξη και ανάπτυξη νησιωτικής επιχειρηματικότητας δεν γίνεται με επικοινωνιακές διατάξεις εφησυχασμού των νησιωτών. Δεν υπάρχει στήριξη στους ναυτεργάτες. Δεν βλέπουμε καμία μέριμνα για τις καθυστερήσεις που έχουμε στη συνταξιοδότηση και μέριμνα για τις περιπτώσεις ναυτεργατών που είναι σε αναστολή. Χαρακτήρισε αρνητικές τις διατάξεις για το πιστοποιητικό εξαίρεσης από την πλοήγηση. Για την τροπολογία που αφορά τη μείωση των προστίμων για παραβιάσεις των εργατικών ορίων, είπε ότι «χτυπάτε την πλάτη και κλείνετε το μάτι, στους ολιγάρχες παραβάτες». Κατά, τάχθηκε η κ. Μπακαδήμα και στην τροπολογία για την ΡΑΛ.
ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ