Θετική αποτίμηση αλλά και προτάσεις βελτίωσης του νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών για την πάταξη της λαθρεμπορίας, τις διατάξεις για τις σχολάζουσες περιουσίες ιδρυμάτων και τα τέλη ταξινόμησης, εξέφρασαν οι προσκεκλημένοι από την Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, κοινωνικοί φορείς.
Ο διευθυντής της Δίωξης Ναρκωτικών και Λαθρεμπορίου του Λιμενικού Σώματος, πλοίαρχος Eυάγγελος Μπουλάκης, επισήμανε ότι το λαθρεμπόριο έχει αλλάξει μορφή, όχι μόνο ως προς τον τρόπο διεξαγωγής του αλλά και ως προς το μέγεθος και τον αντίκτυπό του στην οικονομία. Ανέφερε χαρακτηριστικά, πως οι διαφυγόντες δασμοί από τις υποθέσεις λαθρεμπορίας που στοιχειοθετήθηκαν από το Λ.Σ. την τελευταία δεκαετία, ανέρχονται σε περίπου 240 εκατομμύρια ευρώ. Χαρακτήρισε σημαντική την αναβάθμιση του Συντονιστικού Επιχειρησιακού Κέντρου, καθώς δεν λειτούργησαν στο παρελθόν ενωμένες όλες οι σχετικές αρχές, όπως τάχθηκε υπέρ της αυστηροποίησης των ποινών αλλά και της πιο σύντομης περιόδου για την κατάσχεση των καπνικών προϊόντων, καθώς έτσι θα δοθεί λύση σε ένα από τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ελεγκτικές αρχές.
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδας Δημήτριος Τριμπόνιας, είπε πως το νομοσχέδιο έρχεται να καλύψει ορισμένα κενά και είναι σε θετική κατεύθυνση, αλλά το βασικότερο είναι ότι πρέπει να εκδοθούν δεκάδες υπουργικές ή κοινές υπουργικές αποφάσεις ή αποφάσεις του διοικητή της ανεξάρτητης αρχής, που εκεί κυρίως υπάρχει πάντα το πρόβλημα. Υπογράμμισε πως τα διάφορα πληροφοριακά συστήματα, για να μπορέσουν να ολοκληρωθούν το συντομότερο δυνατό και να μπουν σε λειτουργία όλες αυτές οι διατάξεις του νομοσχεδίου, θα πρέπει να υπάρχει μεταξύ άλλων και ικανή χρηματοδότηση. Η τελωνειακή υπηρεσία θα πρέπει να ενισχυθεί με το ανάλογο προσωπικό, γιατί την τελευταία δεκαετία δεν έχουν γίνει προσλήψεις. Ανέφερε ότι το σύστημα εισροών και εκροών εδώ και 10 χρόνια δεν λειτουργεί, παρά μόνο σε τοπικό επίπεδο. Ζήτησε, όπως στην Ευρώπη, έτσι και εδώ, η διακίνηση των εμπορευμάτων που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης να γίνεται με την εμπορική σφραγίδα του αποστολέα. Σχετικά με τα καύσιμα είπε ότι οι διαφορετικοί συντελεστές είναι ένας βασικός κρίκος για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου. Πρότεινε το πρόβλημα στο υγραέριο να αντιμετωπιστεί με ένα συντελεστή, ή με δύο συντελεστές, ενοποιώντας τον συντελεστή θέρμανσης και εκείνον της βιομηχανίας. Τέλος, ο κ. Τριμπόνιας διαφώνησε με το άρθρο 20 του νομοσχεδίου, σχετικά με τις κατασχέσεις και την επιτροπή η οποία συστήνεται για τη κατάσχεση.
Καύσιμα
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας, Μιχάλης Κιούσης, παρατήρησε ότι το λαθρεμπόριο στα καύσιμα γιγαντώθηκε από τότε που αυξήθηκαν πολύ οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης. Χαρακτήρισε θετικό μέτρο την θέσπιση του μοριακού ιχνηθέτη σε όλα τα καύσιμα και στο υγραέριο, όπως και ότι επιτέλους δημιουργείται το ηλεκτρονικό μητρώο των δεξαμενών παντού. Ζήτησε να εφαρμοστεί το σύστημα εισροών-εκροών και στο υγραέριο, ιδίως στις φορολογικές αποθήκες, τα διυλιστήρια, τις εταιρείες που το διακινούν και στα πρατήρια. Σχετικά με τη αυστηροποίηση των ποινών έδειξε επιφυλακτικός για την αποτελεσματικότητά τους καθώς, όπως είπε, οι λαθρέμποροι δεν τα πληρώνουν ενώ έθεσε και το θέμα των «αχυρανθρώπων» που χρησιμοποιούν, Ζήτησε τέλος, στα μικρά βυτιάκα των πρατηρίων που διανέμουν καύσιμα να μην μπει GPS.
Ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος, Ανδρέας Πετριανίδης, ανέφερε πως το νομοσχέδιο γενικά είναι προς την σωστή κατεύθυνση σε όλα του τα άρθρα και μέσα σε αυτό το πλαίσιο χαιρέτισε την πρωτοβουλία του υπουργείου Οικονομικών να εκσυγχρονίσει και να κωδικοποιήσει το νομικό πλαίσιο και να ενισχύσει τις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες. Ανέφερε ότι πολλές από τις προτάσεις του Συνδέσμου που έγιναν στην διαβούλευση, τελικά ενσωματώθηκαν. Ο ίδιος εστίασε κυρίως στα άρθρα που αφορούν τις κυρώσεις και ζήτησε να γίνουν αποσαφηνίσεις στους ορισμούς των “μη κανονικών προϊόντων” σε σχέση με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχουν, και τα προϊόντα λαθρεμπορίου. Σχετικά με την εφαρμογή του συστήματος GPS, είπε ότι πριν κατασταλάξει η Πολιτεία για το τι κυρώσεις θα έχουμε, θα πρέπει να βγουν οι προδιαγραφές, ώστε να ξέρουμε ποιοι είναι υπόχρεοι για κάθε ενέργεια και ποιες είναι οι παραβάσεις του GPS σύμφωνα και με τις προδιαγραφές τους. Ζήτησε να ολοκληρωθούν οι εκκρεμότητες που υπάρχουν στο σύστημα εισροών – εκροών. Χαρακτήρισε τέλος θετικό το να εφαρμοστεί πλήρης και αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος σε όλα τα πρατήρια υγρών καυσίμων, φορολογικές αποθήκες, διυλιστήρια, σημειώνοντας ότι από το 2010 που ξεκίνησε όλη η διαδικασία έχουν επενδυθεί περίπου 200 εκατομμύρια στα συστήματα εισροών εκροών, τόσο στα πρατήρια, όσο και στις φορολογικές αποθήκες.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμου, Γιώργος Ασμάτογλου, δήλωσε πως η Ομοσπονδία είναι θετική στο νομοσχέδιο. Συμφώνησε με την θέσπιση του ηλεκτρονικού μητρώου των δεξαμενών ενεργειακών προϊόντων, αλλά είπε ότι δεν θα πρέπει να εμπίπτουν σ’ αυτό οι τελικοί καταναλωτές. Διαφώνησε στο εύρος των προβλεπόμενων προστίμων από 5.000 έως 15.000 ευρώ, καθώς όπως είπε, ο προσδιορισμός του ύψους του προστίμου πρέπει είπε να είναι σταθερός και νομοθετημένος. Ζήτησε όταν εντοπίζεται μία μη δανειοδοτημένη δεξαμενή να σφραγίζεται, όπως κατά την περίπτωση που σφραγίζεται όταν υπάρχει νοθευμένο καύσιμο ή λαθραίο καύσιμο. Πρότεινε οι εταιρείες εμπορίας να μην μπορούν να πωλούν σε όποιον δεν είναι εγγεγραμμένος στο ηλεκτρονικό μητρώο και δεν είναι έχει άδεια. Να γίνεται έλεγχος στα σημεία διάθεσης όλων των εισαγόμενων παραγόμενων ποσοτήτων υποκατάστατων βενζινών.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων, Θεμιστολής Κιούρτζης, ανέφερε ότι το νομοσχέδιο αυτό είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά ζήτησε να συμπληρωθεί και να μην υπάρχει αστοχία, καθώς είναι πολύ κρίσιμο για την επιβίωση των οικογενειακών πρατηριούχων. Ζήτησε να υπάρξει χρονοδιάγραμμα εφαρμογής και αυτό να υλοποιηθεί – και να μην συμβεί ότι με το σύστημα εισροών και εκροών. Ζήτησε μεταξύ άλλων, εκτός από το GPS στα βυτιοφόρα, να επιβληθεί η πιστοποιημένη ογκομέτρηση των διαμερισμάτων τους, όπως και η ηλεκτρονική σφράγιση αυτών. Για τα βυτιοφόρα που μεταφέρουν υγραέριο, είπε ότι θα πρέπει να εγκατασταθούν μετρητές που θα εκδίδουν άμεσα απόδειξη παράδοσης, όπου θα αναγράφεται η ποσότητα σε 15 βαθμούς, σε φυσική θερμοκρασία και το ειδικό βάρος. Να απαγορεύεται το ίδιο βυτιοφόρο να φορτώνει υγραέριο με διαφορετικούς ειδικούς φόρους κατανάλωσης. Επισήμανε ότι το σύστημα εισροών – εκροών έχει «σπάσει», όπως όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα ανά τον κόσμο και η ηλεκτρονική κλοπή έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις. Ανέφερε ότι τα πρατήρια που νοθεύουν, κλέβουν,θα πρέπει να κλείνουν για ένα χρόνο και να τοποθετείται πινακίδα στην είσοδό τους που να γράφει «Κλειστό λόγω λαθρεμπορίου, κλοπής, νοθείας κλπ». Στα δε βυτιοφόρα μεταφοράς καυσίμων Ι.Χ. και δημόσιας χρήσεως που υπάρχουν κρυφά διαμερίσματα, μηχανισμοί κλοπής και αλλοίωση αποτελεσμάτων, πρότεινε την αφαίρεση της άδειας και πινακίδων για τρεις μήνες τουλάχιστον, και σε ό,τι αφορά τα βυτία διανομής πετρελαίου θέρμανσης, η ποινή να ισχύει για την περίοδο διανομής.
Καπνικά
Ο πρόεδρος της Προστασίας Πνευματικών Δικαιωμάτων Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου Γιάννης Μαστροκώστας, εστίασε στα λαθραία αλκοολούχα ποτά και καπνικά προϊόντα, λέγοντας ότι κατά κανόνα αυτά είναι παράλληλα και απομιμητικά. Φέρουν, δηλαδή, χωρίς άδεια, σήματα τρίτων εταιρειών και νόμιμων παραγωγών. Ανέφερε ότι σύμφωνα με την πανευρωπαϊκή μελέτη KPMG, η Ελλάδα από το 2018, κατέχει το μεγαλύτερο ποσοστό παράνομων τσιγάρων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα κρατικά ταμεία χάνουν περισσότερα από 600 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο, θέτουν σε κίνδυνο χιλιάδες θέσεις εργασίας, και τα κυκλώματα αυτά συνδέονται ακόμα και με την τρομοκρατία και άλλες μορφές οργανωμένου εγκλήματος. Απαιτείται είπε, διεθνής συνεργασία για την καταπολέμησή του. Πρότεινε να διασυνδεθούν όλα τα μητρώα που θα δημιουργούν για τα καπνικά προϊόντα με το μητρώο του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης σχετικά με την καπνοκαλλιέργεια και συμφώνησε με την αυστηροποίηση των ποινών, λέγοντας ότι χρειάζεται να υπάρξει ένα στιβαρός έλεγχος.
Ο πληρεξούσιος δικηγόρος του Ελληνικού Συνδέσμου Καπνικών Εταιριών Ευρώπης, Ιωάννης Χατζηπροδρόμου, τόνισε ότι το παράνομο εμπόριο προϊόντων καπνού είναι από τα πιο απειλητικά προβλήματα. Στην Ελλάδα το παράνομο εμπόριο αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς – από το επίπεδο του 5% που υπολογιζόταν το 2009 έχει φτάσει το 22% το 2020. Σημείωσε ότι παράγοντες είναι η υψηλή φορολογία η οποία αγγίζει το 90%, η γειτνίαση με χώρες με σημαντική διαφορά τιμής και η γεωγραφική θέση της χώρας μας. Το νομοσχέδιο είπε, στο σύνολό του είναι στην σωστή κατεύθυνση και χαιρέτισε ιδιαίτερα την αυστηροποίηση των ποινών. Πρότεινε να υπάρξει εισαγωγή στον Τελωνειακό Κώδικα σημαντικών ορισμών σχετικά με τα κατασχεθέντα βιομηχανικά καπνικά προϊόντα, βελτίωση του πλαισίου λήψης δειγμάτων τον κατασχεθέντων καπνών, βελτίωση των προθεσμιών εντός των οποίων θα πρέπει να λαμβάνει χώρα η αποστολή των αποτελεσμάτων των εξετάσεων των δειγμάτων, καθαρότητα στην έννοια ορισμού της της εφοδιαστικής αλυσίδας, με τη συμπερίληψη, πέραν των καπνικών προϊόντων, και του εξοπλισμού παραγωγής, των υλικών συσκευασίας και των τύπων τσιγάρων.
Ο πρόεδρος των Εμπόρων Καπνικών Προϊόντων Β. Ελλάδος. Κωνσταντίνος Ιακώβου ανέφερε πως η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου θα πρέπει είναι μια ύψιστη προτεραιότητα και τόνισε πως θα πρέπει να αποφευχθούν λάθη του παρελθόντος. Οι υπερβολικές αυξήσεις φορολογίας στα τσιγάρα, είπε, δεν φέρουν έσοδα στα ταμεία αλλά αύξηση της λαθραίας πώλησής τους. Απαιτείται πολιτική βούληση, όχι να ψηφιστεί από την Βουλή ένας νόμος, αλλά στο να εφαρμόζεται στο 100% σε όλη την πυραμίδα. Ζήτησε εντατικούς ελέγχους από την αστυνομία και τις διωκτικές αρχές, καθώς και συνεργασίες με τους δήμους, τα Επιμελητήρια, τις Ομοσπονδίες και τον ιδιωτικό τομέα.
Αλκοολούχα ποτά
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου Γιώργος Σκούρας, ανέφερε πως από το νομοσχέδιο απουσιάζει η λαθρεμπορία κατά του οίνου, παρόλο που το ελληνικό κρασί, όπως και το ευρωπαϊκό κρασί, υπόκειται στον ειδικό φόρο κατανάλωσης. Οι επιχειρήσεις μας, είπε, καταβάλλουν φόρο, αλλά δεν μπορεί να μην υπάρχει μέριμνα για το λαθρεμπόριο που τις κλείνει. Ανέφερε ότι στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, υπάρχει ένα μητρώο αμπελοκαλλιεργητών: αυτό το μητρώο αμπελοκαλλιεργητών, κατά 70% κάνει μηδενική φορολογική δήλωση. Έχουμε ζητήσει, είπε, επανειλημμένα από το υπουργείου Οικονομικών και την ΑΑΔΕ να δει τι συμβαίνει, γιατί έτσι δημιουργείται το λαθρεμπόριο στον οίνο. Από εκεί, είπε, φεύγει όλη η σταφυλική παραγωγή και πηγαίνει σε όλους τους σκοτεινούς δρόμους… όπως και στα 300 φυσικά πρόσωπα που έχουν το δικαίωμα να αποστάζουν σαν «διήμεροι» αποστάκτες στην Ελλάδα. Εάν, τόνισε, συνδέσει κάποιος τα δεδομένα του υπουργείου Οικονομικών, της Διεύθυνσης Τελωνείων της ΑΑΔΕ, με εκείνα του ΥΠΕΞ, εκεί θα βρούμε πάρα πολύ πράγμα που αφορά την λαθρεμπορία του κρασιού. Πρόσθεσε ότι η λαθρεμπορία δεν είναι μόνο ένα πρόβλημα που αφορά τη μη καταβολή των φόρων: Αφορά και τα ΠΟΠ προϊόντα όπου κάποιοι σφετερίζονται την Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης
Καφές
Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, Παναγιώτης Μπενόπουλος, ανέφερε ότι το γεγονός ότι μιλάμε για λαθρεμπόριο στα προϊόντα καφέ, είναι γιατί για πρώτη φορά ο καφές εντάχθηκε στα προϊντα με ειδικό φόρο κατανάλωσης Η πάγια θέση της Ελληνικής Ένωσης Καφέ είπε, είναι η κατάργηση του φόρου, γιατί είναι γεγονός ότι από την επιβολή του υπάρχουν τρεις βασικές συνέπειες: Η επιβάρυνση των Ελλήνων καταναλωτών με περίπου 120 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Η ανάπτυξη του λαθρεμπορίου σε προϊόντα καφέ δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού και η σημαντική αύξηση του κόστους των εξαγωγών των προϊόντων καφέ, η επεξεργασία των οποίων γίνεται στην Ελλάδα. Ο ίδιος χαιρέτισε το γεγονός ότι ο καφές εντάσσεται στα είδη που θα παρακολουθεί το Συντονιστικό Κέντρο Ελέγχου και σημείωσε ότι δεν υπάρχει ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης, ούτε είναι δεδομένο ότι οι χώρες απ’ όπου κατ’ εκτίμηση εισέρχονται τα λαθραία προϊόντα, κυρίως, από βόρεια και από δυτικά, έχουν το κίνητρο να συνεργαστούν με τις ελληνικές αρχές. Γι’ αυτό ζήτησε να γίνονται συστηματικοί έλεγχοι στα σημεία εισόδου της χώρας.
Τέλη Ταξινόμησης
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δικύκλων, Γιώργος Βασιλάκης, συμφώνησε με τον νέο κοινοτικό τρόπο που υιοθετείται στα τέλη ταξινόμησης οχημάτων. Παρατήρησε όμως, ότι είμαστε η μοναδική χώρα στην Ευρώπη, η οποία δεν έχει κανενός είδους αντικίνητρο για την κυκλοφορία παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων. Ως εκ τούτου, είπε, αυτό είναι και ο λόγος που έχουμε τα παλαιότερα φορτηγά με μέση ηλικία 20 έτη και τα παλαιότερα Ι.Χ. με μέση ηλικία 16 έτη.
Ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου, Κωνσταντίνος Κόλλιας, συμφώνησε ότι το νομοσχέδιο αυτό είναι μια θετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης. Παρότρυνε και από την δική του πλευρά να είναι ταχείς οι διαδικασίες έκδοσης των υπουργικών αποφάσεων για την υλοποίηση του εν λόγω νομοσχεδίου. Αναφορικά με τις εγγραφές στο Μητρώο, εκτελεστών διαθηκών, εκκαθαριστών, διαχειριστών κοινωφελών περιουσιών ή ιδρυμάτων και κηδεμόνων σχολαζουσών κληρονομιών, ζήτησε να μπορούν να εγγραφούν σ’ αυτό και οι λογιστές φοροτεχνικοί οι οποίοι έχουν αποφοιτήσει από τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Σχετικά με τα φορολογικά κίνητρα σε όσους μεταφέρουν τη φορολογική κατοικία τους στην Ελλάδα, είπε ότι είναι καλή η πρόνοια για το brain drain, όμως θέλει μια προσοχή για να αποφευχθεί η δημιουργία εργαζομένων δύο ταχυτήτων.