Ο υφυπουργός Πολιτισμού, Ιάσων Φωτήλας, αναφέρθηκε στις πρόσφατες εξελίξεις που αφορούν την επιτροπή που θα γνωμοδοτήσει για την ελληνική υποψηφιότητα στην 97η διοργάνωση των βραβείων Όσκαρ, κατά τη διάρκεια έκτακτης συνέντευξης Τύπου που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο αμφιθέατρο του υπουργείου Πολιτισμού.
Ο υφυπουργός δήλωσε ότι δεν τηρήθηκε η νόμιμη διαδικασία στην επιλογή της επιτροπής και ότι έπρεπε να αλλάξει. Όπως επεσήμανε, δεν θα είχε πρόβλημα να δεχτεί την πρόταση με τα αρχικά μέλη της επιτροπής, εφόσον τηρούνταν οι σωστές διαδικασίες. «Η διαδικασία ήταν τόσο παράτυπη και μη επιτρεπτή, που δεν μπορούσα να χρησιμοποιήσω το προϊόν της. Δεν θα ήταν σωστό», υπογράμμισε. Προσέθεσε ότι «δεν υπήρχε κανένας λόγος να αμφισβητήσουμε την επιτροπή», η οποία αποτελούνταν από καλλιτέχνες «εγνωσμένου κύρους». Επεσήμανε επίσης ότι η μόνη επιτροπή που ισχύει είναι αυτή που έχει δημοσιευτεί στη Διαύγεια. «Δεν υπάρχει αντικατάσταση μελών της επιτροπής γιατί επιτροπή δεν είχε οριστεί. Μία φορά συστάθηκε επιτροπή, αυτή που υπάρχει στη Διαύγεια», επισήμανε.
Στη συνέχεια, ο υφυπουργός έκανε μια αναδρομή στα γεγονότα προκειμένου να ξεκαθαρίσει την υπόθεση. Σημείωσε ότι έμαθε τυχαία την Κυριακή 11 Αυγούστου πως εστάλη email από τη διεύθυνση Παραστατικών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΥΠΠΟ, που ενημέρωνε τους επτά καλλιτέχνες που είχε επιλέξει η Διεύθυνση να εισηγηθούν στον υφυπουργό για την επιτροπή, ότι αυτοί είναι οι οριστικοί επιλεγέντες. «Όριζε επίσης πρόεδρο και αντιπρόεδρο και έστελνε όλο το υλικό, δηλαδή τις ταινίες που θα έπρεπε να δουν προκειμένου να αποφασίσουν ποια θα ψηφίσουν, και στο τέλος τους έλεγε ότι απομένει μόνο η τυπική υπογραφή του αρμόδιου υπουργού. Όλα αυτά πριν καν φτάσει η εισήγηση στο γραφείο της γενικής γραμματέως και στο δικό μου για την τελική υπογραφή. Δηλαδή, για κάποιο λόγο που δεν γνωρίζω, ο συγκεκριμένος υπάλληλος αποφάσισε να αγνοήσει και να παρακάμψει όλη την ιεραρχική διαδικασία όπως την ορίζει ο νόμος», τόνισε.
Ο Ι. Φωτήλας πρόσθεσε ότι κανένας, πλην της υπαλλήλου που έστειλε το email, δεν γνώριζε για την πρωτοβουλία αυτή. Όταν ρωτήθηκε, η υπάλληλος δήλωσε ότι όλα έγιναν από υπερβάλλοντα ζήλο για να επιταχυνθούν οι διαδικασίες. «Η εισήγηση θα υπογραφόταν γιατί δεν υπήρχε κανένας λόγος να αμφισβητήσουμε την επιτροπή. Η υπογραφή ήταν τυπική διαδικασία κατά κάποιον τρόπο», συμπλήρωσε ο υφυπουργός, υπογραμμίζοντας την ανάγκη να δράσει γρήγορα, καθώς σε τρεις μέρες θα έπρεπε να ενημερωθεί η αμερικανική ακαδημία των Όσκαρ για τα μέλη της επιτροπής, αλλιώς θα έχανε τη διαδικασία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από τα επτά μέλη της αρχικής πρότασης, δεν συμπεριλήφθηκαν τρία. «Αν μπορούσα θα τους άλλαζα όλους -εκτός από τη νικήτρια των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου της περασμένης χρονιάς, γιατί ο νικητής είναι πάντα μέλος της επιτροπής- γιατί αυτό θα ήταν και το σωστό. Όμως δεν υπήρχε χρόνος. Διάλεξα καλλιτέχνες από τη λίστα του ΥΠΠΟ και όχι από το μυαλό μου», υπογράμμισε. Ενώ σημείωσε ότι είχε προσπαθήσει να επικοινωνήσει με κάποιους καλλιτέχνες που η διεύθυνση του ΥΠΠΟ είχε προσπαθήσει να εντοπίσει χωρίς επιτυχία.
Μετά από ερωτήσεις δημοσιογράφων, ο υφυπουργός τόνισε ότι ο νόμος 3905/2010 που αφορά την ενίσχυση και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης πρέπει να επικαιροποιηθεί. Ευελπιστεί ότι οι καλλιτέχνες που απέσυραν τις ταινίες τους από τη διαδικασία επιλογής των Όσκαρ και τα μέλη που παραιτήθηκαν από την επιτροπή θα επιστρέψουν. Αναφορικά με την πρόταση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (ΕΑΚ) να αναλάβει αυτή την ευθύνη επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας για το βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, δήλωσε ότι «κρατά κάποιες επιφυλάξεις γι’ αυτό» και ότι «πρέπει να δούμε τις διεθνείς πρακτικές».