Η οπτική γωνία ενός Χοροδιδασκάλου

«Ο μέτριος δάσκαλος μιλάει. Ο καλός δάσκαλος εξηγεί. Ο εξαιρετικός δάσκαλος δείχνει. Ο μεγάλος δάσκαλος εμπνέει.» William Arthur Ward (Αμερικανός συγγραφέας αυτοβοήθειας (1921-1994).

Η έννοια του χοροδιδασκάλου έχει εκτιμηθεί εσφαλμένα τόσο από κάποιους  που φέρουν την συγκεκριμένη ιδιότητα(είτε πτυχιούχοι, είτε εμπειρικοί) όσο και από το περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιούνται(σύλλογοι, διοικήσεις, χορευτές κτλ).

propoli

Η λέξη «χοροδιδάσκαλος» είναι μια σύνθετη λέξη, η οποία προέρχεται από την συνένωση των λέξεων χορός + δάσκαλος, κοινώς «ο δάσκαλος του χορού».

Προσπαθώντας να συνθέσω τις απόψεις μου για  αυτό το άρθρο αναρωτήθηκα πολλές φορές για το τι θα έπρεπε να γράψω και πώς να εκφραστώ και τι όχι.

Θα αναφέρω τα πράγματα όμως όπως τα έχω ζήσει βιωματικά, αλλά και αντλώντας πολλές πληροφορίες από τους πρωταγωνιστές της παραδοσιακής μας κληρονομίας( συναδέλφους, χορευτές, συλλόγους, καλλιτέχνες κτλ)

Ο χοροδιδάσκαλος για την πλειοψηφία του κόσμου, είναι ο άνθρωπος εκείνος στον οποίο έχει επωμιστεί τον ρόλο της εκμάθησης των παραδοσιακών χορών σε ενήλικες και παιδιά. Είναι όμως μόνο αυτό;

Φυσικά και  δεν είναι μόνο αυτή η δουλειά του!!

Θα πρέπει ο ίδιος να έχει την ικανότητα της διδασκαλίας, της γνώσης, της κοινωνικότητας και κοινωνικοποίησης την οποία θα καλλιεργήσει στους εν δυνάμει χορευτές μεγάλης και μικρής ηλικίας. Ο τρόπος που πρέπει να προσεγγίσει κυρίως τα παιδιά και όχι μόνο αυτά, διαφέρει  λόγω των ιδιαιτεροτήτων που υπάρχουν σε κάθε άνθρωπο πάνω σ αυτό τον πλανήτη.

Θα πρέπει να γνωρίζει παιδαγωγική ψυχολογία και να χρησιμοποιεί τα αντίστοιχα παραδείγματα και μουσικοκινητικά μοτίβα για να μπορέσει να μεταδώσει στα παιδιά τον χορό. Η συμπεριφορά του πρέπει να είναι αυτή που τα παιδιά δεν θα φοβούνται αλλά να προσμένουν την επόμενη φορά της χοροδιδασκαλίας. Αντίστοιχη κατάσταση θα πρέπει να υφίσταται για όλες τις ηλικιακές κατηγορίες ανθρώπων που επιζητούν την εκμάθηση των παραδοσιακών μας χορών.

Να μην ξεχνάμε πως η διαφορά του δασκάλου από τον χοροδιδάσκαλο είναι  πως ο πρώτος κάνει χρήση της  θεωρητικής  γνώσης(ως επί το πλείστων) ενώ ο δεύτερος τους μαθαίνει χορό( αμιγώς πρακτική εκμάθησης). Στα υπόλοιπα όλα θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι είναι το ίδιο, έχοντας τις ίδιες ευθύνες, υποχρεώσεις και απαιτήσεις.

Οι απαιτήσεις του χοροδιδασκάλου είναι συνήθως μικρές. Ενδεικτικά:

  • Θέλει η χορευτική ομάδα να βρίσκεται στην ώρα της για μάθημα.
  • Θέλει να υπάρχουν οι  αντίστοιχες παραδοσιακές φορεσιές για τους χορευτές  του, ενήλικες-ανήλικες.
  • Θέλει  να υπάρχει ο κατάλληλος χώρος διεξαγωγής των μαθημάτων του, καθώς και η κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή.
  • Θέλει να υπάρχει αλληλοσεβασμός μεταξύ του ίδιου και των μαθητών του. Ο σεβασμός και αλληλοεκτίμηση κερδίζεται και χτίζεται μέρα με την μέρα, ένθεν και ένθεν.
  • Θέλει να αμείβεται για τις υπηρεσίες του(όχι απαραίτητα χρήματα), η καλύτερη «ανταμοιβή» του είναι η κοινωνική επιβράβευση και το έργο παρακαταθήκη στην μουσικοχορευτική μας κληρονομιά.

Οι υποχρεώσεις του χοροδιδασκάλου ενδεικτικά είναι οι κάτωθι:

  • Να είναι συνεπής στην ώρα μαθημάτων του
  • Να είναι να είναι ευγενικός, καλός ομιλητής
  • Να έχει γνώση των χορών που διδάσκει και ρεαλιστής(ύφος, φυσιογνωμία, ρυθμό, ιστορία, συμβολισμοί κτλ)
  • Μεταδοτικότητα που για πολλούς είναι χάρισμα
  • Να μην ανακατεύεται σε θέματα του συλλόγου στον οποίο ανήκει
  • Να κρατά τις ισορροπίες μέσα στην ομάδα του. Να έχει μεγάλη υπομονή.
  • Να συζητά με το ΔΣ τυχόν θέματα που αφορούν την χορευτική ομάδα του
  • Να κάνει επαναλήψεις στα μαθήματά του, να είναι πρακτικός και πολυμήχανος.
  • Ρατσιστικές απόψεις, αφορισμοί και απαξιώσεις δεν θα πρέπει να γίνονται αποδεκτές και να έχουν και αποδέκτες. Ο χορός εξάλλου φέρνει κοντά τον κόσμο και δεν τον διαχωρίζει.

Εν κατακλείδι , ο χοροδιδάσκαλος παραδοσιακών χορών είναι ένα σημαντικό γρανάζι για την μετάδοση της παραδοσιακής μας κληρονομιάς.

Με τη σωστή  καθοδήγησή του, οι «χορευτικοί παραδοσιακοί θησαυροί», που παραλάβαμε από τις παλαιότερες γενιές, μπορούν πολύ εύκολα και σωστά να περάσουν στις νεότερες γενιές.

Φωτογραφία: από το προσωπικό αρχείο του Ιωάννη Παγκοζίδη(μουσικός)

Βασίλειος Κορσαβίδης Ο Βασίλειος Κορσαβίδης είναι Χοροδιδάσκαλος- Απόφοιτος ΤΕΦΑΑ με Ειδικότητα ‘’Παραδοσιακοί Χοροί’’.

Δείτε επίσης: Θάνος Πλεύρης για Τέμπη: «Oι συγγενείς μπορούν να ανοίξουν τα φέρετρα και να προχωρήσουν σε νέο τεστ DNA»

Loading