Το 6ο Διεθνές Φόρουμ Performance Art αναζητά την ουτοπία μέσα από την τέχνη

Το 6ο Διεθνές Φόρουμ Performance Art αναζητά την ουτοπία μέσα από την τέχνη

Κάθε Φθινόπωρο, τα τελευταία έξι χρόνια, η ακριτική πόλη της Δράμας υποδέχεται καλλιτέχνες, ακαδημαϊκούς και φοιτητές από την Ελλάδα, χώρες της Βαλκανικής και την υπόλοιπη Ευρώπη, σε μια μοναδική συνάντηση που συνδυάζει ιδανικά τον πολιτισμό, την εκπαίδευση, την τέχνη του περφόρμερ (performer) και καινοτόμες εικαστικές ομάδες έκφρασης και δημιουργίας.

Το αποτέλεσμα αυτή της σύμπραξης είναι μια Διεθνής Συνάντηση Performance Art (International Forum of Performance Art), μια τριήμερη διοργάνωση αφιερωμένη αποκλειστικά στην ερμηνευτική τέχνη (performance art).

Η φετινή διεθνής συνάντηση, που συμπληρώνει τον έκτο χρόνο, διοργανώνεται από 27 έως τις 29 Σεπτεμβρίου και φιλοξενείται σε δυο εμβληματικούς δημόσιους χώρους της Δράμας, το θεατράκι της Αγίας Βαρβάρας, στο ομώνυμο πάρκο, και στον χώρο πολιτισμού «Ελευθερία», στην «καρδιά» του παλιού εμπορικού κέντρου της πόλης.

Η θεματική της φετινής διοργάνωσης έχει τίτλο: «Ουτοπίες: Η τοπολογία του ανέφικτου», και βάση αυτής θα αναπτυχθούν οι ομιλίες του forum αλλά και οι performances που θα παρουσιαστούν στο κοινό.

Μια δραστήρια γυναίκα με όρεξη και νέες δημιουργικές ανησυχίες, η ιστορικός τέχνης Βίκυ Κωνσταντινίδου, βρίσκεται πίσω από αυτή τη διοργάνωση. Μαζί με τον καλλιτέχνη και θεωρητικό Γιάννη Μήτρου, κατάφεραν να κάνουν τη Δράμα το επίκεντρο μιας μοναδικής διεθνούς καλλιτεχνικής συνάντησης αυτού του είδους στην Ελλάδα και από τις ελάχιστες παγκοσμίως.

Η Διεθνής Συνάντηση Performance Art ανήκει στο παράλληλο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας και τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού. Διοργανώνεται από την ΑμΚΕ Emphasis και το εργαστήριο έρευνας παραστατικών τεχνών Alma Kalma.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η κ. Κωνσταντινίδου υπογραμμίζει πως η φιλοξενία μιας τέτοιας διοργάνωσης σε μια μικρή πόλη, όπως είναι η Δράμα, ήταν πρόκληση και στοίχημα μαζί, που φαίνεται πως κερδήθηκε. «Η τοπική κοινωνία», τονίζει, «ανταποκρίθηκε, και πλέον ο κόσμος συμμετέχει σε όλες τις δράσεις και τα εργαστήρια που γίνονται τα οποία είναι ανοιχτά. Ως έναν βαθμό, ο στόχος της διοργάνωσης είναι να εξιτάρει το κοινό, να κινητοποιήσει τον κόσμο, να του δώσει ερεθίσματα να παρακολουθήσει κάτι νέο και διαφορετικό και μέσα από αυτό να προβληματιστεί και να συμμετάσχει».

«Ομολογώ ότι ξεκινήσαμε πολύ δειλά το 2019», συνεχίζει η κ. Κωνσταντινίδου, «αλλά σήμερα, έξι χρόνια μετά, η Δράμα αποτελεί σημείο αναφοράς αυτής της μεγάλης κοινότητας των performers, που κάθε χρόνο έρχονται στην πόλη για να μοιραστούν καινούργιες ιδέες και εμπειρίες, να ανταλλάξουν σκέψεις, και το σημαντικότερο να αλληλοεπιδράσουν μέσα από την δουλειά τους με το κοινό. Νομίζω πως όλα αυτά τα χρόνια σχηματίστηκε μια μεγάλη οικογένεια που προσφέρει πολλά στα μέλη της».

Το πρόγραμμα και οι προσκεκλημένοι του φετινού IFPA

Κεντρικοί ομιλητές και καλεσμένοι του φετινού φόρουμ είναι ο ηθοποιός, σκηνοθέτης, συγγραφέας και μεταφραστής Mario Biagini, διευθυντής του Academia dell’incompiuto και co-director του περίφημου Workcenter of J. Grotowski and Th. Richards, η καλλιτέχνης και ακαδημαϊκός στο πανεπιστήμιο του Leeds, Gillian Dyson και ο καλλιτέχνης και συγγραφέας στο Λονδίνο Jack Catling.

Το τριήμερο πρόγραμμα αποτελείται επίσης από το forum εκπαιδευτικών ομιλιών των καλλιτεχνών και ακαδημαϊκών, την ζωντανή παρουσίαση των performances από τους καλλιτέχνες και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα φιλοξενίας φοιτητών. Στο πλαίσιο του IFPA υλοποιείται για μια ακόμη χρονιά πρόγραμμα φιλοξενίας (residency) φοιτητών σχολών Καλών Τεχνών, οι οποίοι παρακολουθήσουν εκπαιδευτικά εργαστήρια από καλλιτέχνες και ακαδημαϊκούς τέχνης.

O Γιάννης Μήτρου, με την ιδιότητα του καλλιτεχνικού διευθυντή του IFPA, στην πρόσκληση συμμετοχής που έχει συντάξει αναφέρει μεταξύ άλλων για την φετινή θεματολογία: «Πώς η τέχνη συλλαμβάνει την ουτοπία, αυτή την έλλειψη συγκεκριμένου τόπου; Πως το σώμα αναζητά την νέα του “χωρικότητα θέσης”; Στο έκτο φόρουμ με θεωρητική εμμένεια και καλλιτεχνική αναστοχαστική πρακτική θα συνομιλήσουμε με την οντολογία των μέσων αναζητώντας την υπαρξική αλήθεια του νέου υποκειμένου που η εποχή των ψηφιακών μέσων “κατασκευάζει” προκειμένου να παράγουμε μια κριτική σκέψη απέναντι στην καινούργια βιοπολιτική πραγματικότητα για την εύρεση μεθόδων σύγκρουσης με την βιο – εξουσία του νέοφιλελευθερισμού. Διότι μια άλλη ουτοπία είναι εφικτή».

«Το φετινό πρόγραμμα της Διεθνούς Συνάντησης Performance Art», συμπληρώνει η κ. Κωνσταντινίδου, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «είναι πλούσιο, με ζωντανές και ψηφιακές performances, ομιλίες αλλά και εργαστήρια για το κοινό. Παράλληλα, με το ζωντανό κομμάτι, το κοινό από όπου κι αν βρίσκεται έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει 45 έργα από digital performances και video art δημιουργών. Έργα τα οποία επιλέχθηκαν μέσα από ανοιχτή πρόσκληση και που το κοινό μπορεί να τα παρακολουθήσει στην επίσημη ιστοσελίδα www.ifpa.gr καθόλη τη διάρκεια της διοργάνωσης».

©

Loading

Play