Σε μία εξαιρετική πρωτοβουλία, που θα πρέπει να βρει μιμητές στον χώρο του ποδοσφαίρου, συμμετέχει από τις αρχές Νοεμβρίου, η Γιουβέντους. Πρόκειται για μία δράση της αμερικανικής ΜΚΟ «One Tree Planted», που αφορά στην φύτευση δένδρων σε όλες της ηπείρους, εκτός της Ευρώπης. Και η συμμετοχή της «γηραιάς κυρίας», είναι η χρηματοδότηση φύτευσης 200 δένδρων για κάθε γκολ που σημειώνουν οι παίκτες της ιστορικής ομάδας. Επί του πρακτέου, αυτό σημαίνει ότι μέχρι τώρα, η Γιουβέντους έχει συμβάλει με την φύτεση 3.600 δένδρων σε διάφορες περιοχές του πλανήτη.
Η ιδέα για την μαζική φύτευση δένδρων, πρωτοεφαρμόσθηκε στην Κένυα το 1977, από τον καθηγητή, Βανγκαρι Μαατάϊ, ο οποίος είναι ο εμπνευστής της και γι΄ αυτήν την επινόηση, βραβεύθηκε με το βραβείο Νομπέλ ειρήνης το 2004. Ο Μαατάι, ίδρυσε το κίνημα της Πράσινης Ζώνης στα τέλη της δεκαετίας του 1970 για να ενθαρρύνει τις γυναίκες της Κένυας να φυτέψουν δένδρα γύρω από πόλεις και χωριά. Στόχος του ήταν, να καταπολεμήσουν την αποψίλωση των δασών, να αποκαταστήσουν την κύρια πηγή καυσίμων τους, να παράξουν εισόδημα και να σταματήσουν διάβρωση του εδάφους. Και αξίζει να αναφερθεί, ότι μέχρι σήμερα, περισσότερα από 51 εκατομμύρια δένδρα έχουν φυτευτεί στην Κένυα.
Στην σχετική ανακοίνωση, οι διοικούντες την Γιουβέντους εξηγούν ότι «θέλουν να δημιουργήσουν θετικό αντίκτυπο για τον πλανήτη μας» και προσθέτουν: «Κάθε συνεισφορά είναι σημαντική και ουσιαστική. Και κάθε μήνα θα ανακοινώνουμε τα αποτελέσματα που προέκυψαν. Αποτελέσματα τα οποία, ελπίζουμε, πως θα είναι αποφασιστικά και σημαντικά, διότι θα μπορούσαν να αντιπροσωπεύουν μια σημαντική βοήθεια για τον πλανήτη».
«Έχουμε χάσει το ήμισυ της δασικής επιφάνειας στην Γη μας και το ποσοστό αποψίλωσης είναι ακόμη υψηλό, οπότε πρέπει να αποκαταστήσουμε ποιοτικά δάση, για ζητήματα σχετικά με τον άνθρακα, βιοποικιλότητας και ανθρώπινων αναγκών», αναφέρεται χαρακτηριστικά από την WWF. Στην έκθεση που είναι αφιερωμένη στο θέμα, «Δενδροφυτεύσεις από επιχειρήσεις», προκύπτει πως «Για την πλειονότητα των εταιρειών, υπάρχουν λίγα ή καθόλου αποδεικτικά στοιχεία ότι δίνεται επαρκής προσοχή στον τελικό στόχο της δενδροφύτευσης, του τοπίου στο οποίο πραγματοποιούνται αυτές οι προσπάθειες ή του ρόλου των δέντρων σε ευρύτερη προοπτική.
Στην έκθεσή της, η συγκεκριμένη ΜΚΟ, κάνει λόγο για «πράσινο πλύσιμο» σε ορισμένες περιπτώσεις, με «έργα που είχαν αρνητικό αντίκτυπο στα υπόγεια ύδατα, τη γη, τα χωριά, τις τοπικές θέσεις εργασίας». Και η WWF θέτει ερωτήσεις σχετικά με τη σοβαρότητα της προσέγγισης: «Το μάρκετινγκ του One Tree Planted είναι πολύ αποτελεσματικό. Επειδή η αποκατάσταση ενός δάσους ή η αναδάσωση, είναι μια μακροπρόθεσμη δέσμευση. Χρειάζονται περίπου δέκα χρόνια για να είμαστε σίγουροι ότι το δάσος είναι βιώσιμο και συλλαμβάνει άνθρακα. Πέρα από το να φυτέψετε ένα δένδρο και να ποζάρετε για τη φωτογραφία, πρέπει να είστε σίγουροι ότι θα εξακολουθεί να είναι εκεί σε δέκα ή δεκαπέντε χρόνια. Η ποιότητα και η αξιοπιστία του διαμεσολαβητή, είναι ουσιαστικής σημασίας για την διασφάλιση της παρακολούθησης και της υλοποίησης του έργου».
Στα συμπεράσματά της, η WWF καλεί επίσης τις εταιρείες που φυτεύουν δένδρα να αντισταθμίσουν «τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα».
Κάτι που επί της ουσίας, σημαίνει, πως για να είναι πραγματικά αποτελεσματική η φύτευση δένδρων, εκτός από την επιμελή παρακολούθηση, η «γηραιά κυρία» θα πρέπει να μειώσει τις εκπομπές της και ειδικά εκείνες που εκπέμπονται από τα αεροπορικά ταξίδια.
Γ. Διακογιάννης