Η αλκοολούχα μπύρα δεν θα πωλείται στα γήπεδα του Παγκοσμίου Κυπέλλου του Κατάρ, ανακοίνωσε την Παρασκευή η FIFA, μια ανατροπή της τελευταίας στιγμής που προκάλεσε ερωτηματικά σε ορισμένους υποστηρικτές σχετικά με την ικανότητα της διοργανώτριας χώρας να εκπληρώσει τις υποσχέσεις στους φιλάθλους
Η ανακοίνωση έρχεται δύο ημέρες πριν από την έναρξη του Παγκοσμίου Κυπέλλου της Κυριακής, το πρώτο που θα διεξαχθεί σε μια συντηρητική μουσουλμανική χώρα με αυστηρούς ελέγχους στο αλκοόλ, η κατανάλωση του οποίου απαγορεύεται στο κοινό.
“Μετά από συζητήσεις μεταξύ των αρχών της χώρας υποδοχής και της FIFA, ελήφθη απόφαση να επικεντρωθεί η πώληση αλκοολούχων ποτών στο Φεστιβάλ Φιλάθλων της FIFA, σε άλλους προορισμούς φιλάθλων και αδειοδοτημένους χώρους, αφαιρώντας τα σημεία πώλησης μπύρας από την περίμετρο του γηπέδου FIFA World Cup 2022 του Κατάρ.” δήλωσε εκπρόσωπος της FIFA σε δήλωση.
Η Ένωση Υποστηρικτών του Ποδοσφαίρου της Αγγλίας είπε ότι η απόφαση εγείρει ανησυχίες σχετικά με την ικανότητα του Κατάρ να εκπληρώσει τις υποσχέσεις του στους φιλοξενούμενους φιλάθλους για «θέματα διαμονής, μεταφοράς ή πολιτισμού».
Για χρόνια, οι διοργανωτές του τουρνουά του Κατάρ έλεγαν ότι το αλκοόλ θα ήταν ευρέως προσβάσιμο στους οπαδούς στο τουρνουά.
«Σε κάποιους οπαδούς αρέσει μια μπύρα στον αγώνα και σε άλλους όχι, αλλά το πραγματικό ζήτημα είναι η αναστροφή της τελευταίας στιγμής που μιλά για ένα ευρύτερο πρόβλημα — την παντελή έλλειψη επικοινωνίας και σαφήνειας από την οργανωτική επιτροπή προς τους οπαδούς.» ανέφερε η ένωση σε δήλωση στο Twitter.
Το Κατάρ, η μικρότερη χώρα που φιλοξενεί Παγκόσμιο Κύπελλο, προετοιμάζεται για την αναμενόμενη άφιξη 1,2 εκατομμυρίων φιλάθλων κατά τη διάρκεια του τουρνουά που διαρκεί ένα μήνα, περισσότερο από το ένα 3ο του πληθυσμού των 3 εκατομμυρίων του αραβικού κράτους του Κόλπου.
Η Budweiser, ένας μεγάλος χορηγός του Παγκοσμίου Κυπέλλου, που ανήκει στην εταιρεία παραγωγής μπύρας AB InBev, επρόκειτο να πουλήσει αποκλειστικά αλκοολούχα μπύρα εντός της περιμέτρου που περιείχε κάθε ένα από τα οκτώ στάδια 3 ώρες πριν και μία ώρα μετά από κάθε παιχνίδι.
«Ορισμένες από τις προγραμματισμένες ενεργοποιήσεις του γηπέδου δεν μπορούν να προχωρήσουν λόγω συνθηκών πέρα από τον έλεγχό μας», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η AB InBev.
Κάποιος στην εταιρεία είχε συνοψίσει την κατάσταση με πιο έντονο τρόπο. «Λοιπόν, αυτό είναι άβολο…» έγραφε μια ανάρτηση στον επίσημο λογαριασμό της Budweiser στο Twitter. Το σχόλιο, που στη συνέχεια διαγράφηκε, μεταδόθηκε ως λήψη οθόνης από το BBC.
Η Budweiser είναι χορηγός του Παγκοσμίου Κυπέλλου από το 1985, ένα έτος πριν από τη διεξαγωγή της διοργάνωσης στο Μεξικό. Για το 2022, ξεκίνησε τη μεγαλύτερη καμπάνια της ποτέ, με δραστηριότητες για την Budweiser και άλλες μάρκες σε περισσότερες από 70 αγορές και σε 1,2 εκατομμύρια μπαρ, εστιατόρια και καταστήματα λιανικής.
Το Παγκόσμιο Κύπελλο συνήθως ενισχύει την κατανάλωση μπύρας και ο κατασκευαστής εμπορικών σημάτων με έδρα το Βέλγιο όπως η Stella Artois και η Corona θέλει ξεκάθαρα να επωφεληθεί από τα εκατομμύρια δολάρια που πληρώνει για να είναι χορηγός.
Ωστόσο, είπε ότι αυτά τα κέρδη θα προέλθουν λιγότερο από την κατανάλωση στην τοποθεσία της εκδήλωσης αλλά από τους θαυμαστές που παρακολουθούν στην τηλεόραση.
«Οι διοργανωτές του τουρνουά εκτιμούν την κατανόηση και τη συνεχή υποστήριξη της AB InBev στην κοινή μας δέσμευση να εξυπηρετήσουμε όλους κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Κυπέλλου FIFA», ανέφερε η δήλωση.
ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΕΙΣ
Η ανατροπή του γηπέδου έρχεται μετά από μακροχρόνιες διαπραγματεύσεις μεταξύ του προέδρου της FIFA Gianni Infantino, της Budweiser και στελεχών της Ανώτατης Επιτροπής Παράδοσης και Κληρονομιάς του Κατάρ (SC), που διοργανώνει το Παγκόσμιο Κύπελλο, δήλωσε στο Reuters πηγή με γνώση των διαπραγματεύσεων υπό τον όρο ανωνυμία.
Το SC δεν απάντησε στο αίτημα του Reuters για σχόλιο και η FIFA δεν επιβεβαίωσε την εμπλοκή του Infantino.
«Ένας μεγαλύτερος αριθμός θαυμαστών παρευρίσκεται από όλη τη Μέση Ανατολή και τη Νότια Ασία, όπου το αλκοόλ δεν παίζει τόσο μεγάλο ρόλο στην κουλτούρα», είπε η πηγή.
«Η σκέψη ήταν ότι, για πολλούς θαυμαστές, η παρουσία αλκοόλ δεν θα δημιουργούσε μια ευχάριστη εμπειρία».
Το αλκοόλ θα συνεχίσει να ρέει ελεύθερα μέσα στις σουίτες VIP του σταδίου, τις οποίες ο ιστότοπος της FIFA διαφημίζει ότι προσφέρουν μια επιλογή από μπίρες, σαμπάνια, επιλεγμένα από τους σομελιέ κρασιά και ποτά υψηλής ποιότητας.
Η Budweiser θα πουλήσει τη μη αλκοολούχα μπύρα της σε όλους τους χώρους του γηπέδου για 8,25 $ ανά μισό λίτρο, ανέφερε η δήλωση.
Ερωτήματα έχουν στροβιλιστεί γύρω από τον ρόλο που θα έπαιζε το αλκοόλ στο φετινό Παγκόσμιο Κύπελλο από τότε που το Κατάρ κέρδισε τα δικαιώματα φιλοξενίας το 2010. Αν και δεν είναι ένα «στεγνό» κράτος όπως η γειτονική Σαουδική Αραβία, η κατανάλωση αλκοόλ σε δημόσιους χώρους είναι παράνομη στο Κατάρ.
Οι επισκέπτες δεν μπορούν να φέρουν αλκοόλ στο Κατάρ, ακόμη και από το τμήμα αφορολογήτων ειδών του αεροδρομίου, και οι περισσότεροι δεν μπορούν να αγοράσουν αλκοόλ στο μοναδικό κατάστημα ποτών της χώρας. Το αλκοόλ πωλείται σε μπαρ σε ορισμένα ξενοδοχεία, όπου η μπύρα κοστίζει περίπου 15 δολάρια το μισό λίτρο.
Η Budweiser θα εξακολουθεί να πουλά αλκοολούχα μπύρα στο κύριο Fan Fest της FIFA στο κέντρο της Ντόχα, είπε η πηγή, όπου προσφέρεται για περίπου 14 δολάρια ανά μισό λίτρο. Το αλκοόλ θα πωλείται επίσης σε ορισμένες άλλες fan zones, ενώ άλλες είναι χωρίς αλκοόλ.
“Οι οπαδοί μπορούν να αποφασίσουν πού θέλουν να πάνε χωρίς να αισθάνονται άβολα. Στα γήπεδα, αυτό δεν συνέβαινε στο παρελθόν“, είπε η πηγή.
Δείτε επίσης: FIFA: Μια μέρα πριν από το Παγκόσμιο Κύπελλο, το Κατάρ αντιμετωπίζει προβλήματα συνωστισμού