Τρία νέα υπό σχεδιασμό συγκοινωνιακά μέσα τα οποία μπορούν να αποτελέσουν σημαντικά δίκτυα μετακίνησης για τους τουρίστες στη Θεσσαλονίκη επεξεργάζεται μέσω του έργου της «Desti Smart», στο οποίο συμμετέχει η ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ, ως επικεφαλής εταίρος.
Την Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου πραγματοποιήθηκε στην έδρα της ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ, προπαρασκευαστική σύσκεψη ενόψει του επίσημου ευρωπαϊκού εναρκτήριου συνεδρίου στη Θεσσαλονίκη στις 27/9/2018 στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου «DESTI SMART», στο οποίο συμμετέχει η ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ, ως επικεφαλής εταίρος.
Τι προωθεί το έργο
Το έργο προωθεί την Τουριστική Ανάπτυξη σε συνδυασμό με αστικές βιώσιμες Συγκοινωνίες. Οι εταίροι του έργου είναι: το Περιφερειακό Συμβούλιο Τουρισμού Πάφου από την Κύπρο, η Περιφέρεια της Σαρδηνίας από την Ιταλία, ο Οργανισμός Τουρισμού του Μπρεμερχάβεν από την Γερμανία, ο Οργανισμό Συγκοινωνιών Φουντσάλ Μαδέρα από την Πορτογαλία, ο Δήμος Χέηστιγκς από τη Βρετανία, το Συμβούλιο της Μαγιόρκα από την Ισπανία, ο Αναπτυξιακός Οργανισμό της λίμνης Μπάλατον από την Ουγγαρία, ο Σύνδεσμος Πράσινων Διαδρομών από τη Λετονία και το Πανεπιστήμιο του Μπόρνμουθ από τη Βρετανία.
Ο προϋπολογισμός της ΜΑΘ για το έργο ανέρχεται σε 345.000 ευρώ, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου αγγίζει τα 1,9 εκ. ευρώ, με συγχρηματοδότηση κατά 85% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Το Σχέδιο Δράσης για τη Θεσσαλονίκη, πρόκειται να συνδέσει την στρατηγική της Αστικής Ανθεκτικότητας με 2 κρίσιμες παραμέτρους της:
• τον Τουρισμό ως δυναμικό – αναπτυσσόμενο αλλά και ευαίσθητο κλάδο Οικονομικής δραστηριότητας και επιχειρηματικής ανάπτυξης,
• τις Συγκοινωνίες και τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα γενικότερα, ως σημαντικό πεδίο ανάπτυξης των δημόσιων υποδομών και λειτουργιών μέσα από μοντέλα συνεργασίας του Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.
Αποδεχόμενοι την πρόσκληση της ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ για την προ-αναφερόμενη προπαρασκευαστική συνάντηση, εκπρόσωποι αρχών και φορέων της πόλης της Θεσσαλονίκης όπως η ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ, η Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων του Δήμου Θεσσαλονίκης, ο Αντιδήμαρχος Αστικής Ανθεκτικότητας και Αναπτυξιακών Προγραμμάτων του Δήμου Θεσσαλονίκης, το τμήμα Τουρισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης, ο ΟΣΕΘ, η ΔΕΠΘΕ, η Εγνατία Οδός Α.Ε., το ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ και εκπρόσωπος των 100 Ανθεκτικών Πόλεων, διερεύνησαν τους όρους της υφιστάμενης συνεργασίας τους και τις προοπτικές που το έργο DESTI-SMART αναδεικνύει για την πόλη της Θεσσαλονίκης.
Υπήρξε ανταλλαγή απόψεων για το πώς η Θεσσαλονίκη μπορεί να γίνει πόλη με φιλικές και κυρίως «πράσινες» αστικές μετακινήσεις ως εναλλακτικός τουριστικός προορισμός για όσους την επισκέπτονται, όσο και μέρη ενδιαφέροντος περιφερειακά αυτής.
Θάλασσα, σιδηρόδρομος και ποδήλατο
Η κύρια ιδέα ανάπτυξης του DESTI-SMART στη Θεσσαλονίκη αφορά ένα πλαίσιο εναλλακτικών συγκοινωνιακών υποσυστημάτων που διασυνδέουν τα σημαντικά συγκοινωνιακά hubs, αναδεικνύοντας τρία νέα υπό σχεδιασμό συγκοινωνιακά μέσα με περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά τα οποία μπορούν να αποτελέσουν σημαντικά δίκτυα μετακίνησης για τους τουρίστες.
Η Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία
Το πρώτο είναι η Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία τόσο στο σκέλος της Αστικής συγκοινωνίας, όσο και στο σκέλος της ανάδειξης της ως μέσο Τουριστικής ανάπτυξης για την πόλη, εφόσον η πρόβλεψη για τη διασύνδεση της με το αεροδρόμιο αλλά και η δυνατότητα ανάπτυξης εξωτερικών συνεργείων με τουριστικούς προορισμούς όπως η Χαλκιδική και η Πιερία, καθιστά το μεταφορικό μέσο της Θαλάσσιας Αστικής και Υπεραστικής συγκοινωνίας ένα ισχυρό εναλλακτικό μέσο μεταφοράς και τουριστικής μετακίνησης φιλικό στο περιβάλλον, με χρήση αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και αξιοποίηση εναλλακτικών μορφών ενέργειας όπως η ηλιακή, που ενδυναμώνει τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα και ταυτόχρονα δημιουργεί ένα ισχυρό μέσο τουριστικής ανάπτυξης της.
Ο Δυτικός Αστικός Σιδηρόδρομος
Το δεύτερο είναι ο Δυτικός Αστικός Σιδηρόδρομος που αφορά στην ανακατασκευή και επανάχρηση υφιστάμενου τμήματος μη ενεργού σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ και την κατασκευή νέων τμημάτων, για την λειτουργία Αστικής Σιδηροδρομικής Γραμμής για τη διασύνδεση περιοχών της Θεσσαλονίκης (το οποίο αποτελεί αφετηρία και κατάληξη ακτοπλοϊκών συνδέσεων με τη νησιωτική χώρα στη ΝΑ Μεσόγειο).
Σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων
Τρίτο και τελευταίο είναι το σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων, η αναβάθμιση του οποίου σε συνδυασμό με τη διαμόρφωση και δικτύωση διαδρομών τουριστικού ενδιαφέροντος, μπορεί να αποτελέσει βάση για την ήπια κινητικότητα των επισκεπτών μέσα στην πόλη και την περιήγηση τους στα σημαντικότερα σημεία συγκέντρωσης τουριστών, οδηγώντας ταυτόχρονα και στην αισθητική αναβάθμιση των περιοχών, σε πλήθος πόλεων με υψηλό επίπεδο τουριστικής εξυπηρέτησης, με την κινητικότητα των επισκεπτών βασίζεται σημαντικά στην εύρυθμη λειτουργία συστημάτων κοινόχρηστων ποδηλάτων.
Η προπαρασκευαστική συνάντηση αποτέλεσε την κοινή αποδοχή της σημασίας του έργου για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Οι φορείς τοποθετήθηκαν και παρουσίασαν τις θέσεις τους σχετικά με τις δυνατότητες συνδρομής τους στο τοπικό Σχέδιο Δράσης της Θεσσαλονίκης.
Η σύνοψη της συνάντησης και οι απόψεις των φορέων θα διατυπωθούν και κατά τη διάρκεια του εναρκτήριου συνεδρίου του έργου που θα πραγματοποιηθεί στις 27-28/9/2018 στη Θεσσαλονίκη, θα δομηθεί σε τέσσερις άξονες: 1) διατροπικότητα, 2)προσβασιμότητα, 3)συστήματα μεταφορών και ηλεκτροκίνηση, 4)ποδηλασία και πεζή μετακίνηση.
Το τοπικό Σχέδιο Δράσης της Θεσσαλονίκης στηρίζεται και στους τέσσερις Άξονες και προωθεί στο εταιρικό σχήμα τη σημασία της Αστικής Ανθεκτικότητας τουριστικών προορισμών της Ευρώπης.
Το σχέδιο Δράσης της Θεσσαλονίκης, θα ενεργοποιήσει και θα εξειδικεύσει το από 2017 ΣΥΜΦΩΝΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ (“THESSALONIKI RESILIENT MOBILITY SYSTEM”: ΕΝΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΣΤΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ και ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ στην ΕΥΡΥΤΕΡΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ) μεταξύ της ΜΑΘ AAE/OTA, του ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (νυν ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ), της ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ, και του ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟY ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ & ΔΙΚΤΥΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ του ΕΘΝΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΕΡΕΥΝΑΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, με τη διεύρυνση του και την ενσωμάτωση και άλλων φορέων σε αυτό όπως της ΕΡΓΟΣΕ, του Δήμου Θεσσαλονίκης, φορέων του Τουρισμού κ.α.