Τις επόμενες μέρες αναμένεται η έναρξη του μοντέλου – στόχου (target model) για τον μετασχηματισμό της ελληνικής αγοράς ηλεκτρισμού βάσει του ευρωπαϊκού μοντέλου, που αποτελείται από ενιαίους κανόνες για την ελεύθερη διακίνηση της ενέργειας με το μικρότερο δυνατό κόστος. Αυτό ανακοίνωσε η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, μιλώντας στο «Thessaloniki Helexpo Forum» που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη με θέμα «Πολιτική, Οικονομία & Κοινωνία, Αναζητώντας την Ισορροπία».
«Είμαστε στην τελική ευθεία για τον μετασχηματισμό της ελληνικής αγοράς» τόνισε η κ. Σδούκου και σημείωσε ότι αυτή τη στιγμή «γίνονται κάποιες δοκιμές προσομοίωσης ώστε όλοι οι συμμετέχοντες στην χονδρεμπορική αγορά να εξοικειωθούν με τη λειτουργία της». Η ίδια επισήμανε ότι αυτές οι δοκιμές ξεκίνησαν τον Αύγουστο και συνεχίζονται αυτές τις μέρες ώστε όλοι οι εμπλεκόμενοι να μπορούν να χειριστούν ορθολογικά τα καινούρια εργαλεία. Παράλληλα γνωστοποίησε ότι ο επόμενος στόχος είναι μέχρι το τέλος του χρόνου να ολοκληρωθεί η σύζευξη των αγορών μας με τις γειτονικές αγορές της Ιταλίας και της Βουλγαρίας, για να υπάρξει πολλαπλασιασμός του ανταγωνισμού και φθηνότερη τιμή στην αγορά ενέργειας.
Μεταξύ άλλων, επισήμανε ότι επιδιώκεται μεγαλύτερη διείσδυση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ώστε αυτές το 2030 να καλύπτουν το 35% της συνολικής κατανάλωσης και σε ό,τι αφορά την πορεία προς την απολιγνιτοποίηση προανήγγειλε πακέτο ειδικών φορολογικών και αναπτυξιακών κινήτρων για να γίνουν οι επενδύσεις που έχουν εξαγγελθεί. Μέχρι τότε, ανέφερε ότι στο διάστημα αυτό, 300 εκατομμύρια ευρώ θα δοθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης για την αποκατάσταση των ορυχείων, ώστε να απασχοληθούν εκεί εργαζόμενοι και εργολάβοι από την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας που σήμερα εργάζονται στη ΔΕΗ. “Η πρώτη εκτίμηση από το ήδη επενδυτικό ενδιαφέρον είναι πως αναμένουμε 8000 νέες θέσεις εργασίας” ανέφερε. Υπογράμμισε, τέλος, ότι σημαντικά κονδύλια θα δοθούν για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων και αναφέρθηκε ειδικά στην ηλεκτροκίνηση, με στόχο τη μείωση των ρύπων στο περιβάλλον.
Από την πλευρά του, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας του κόμματος, Σωκράτης Φάμελλος σχολίασε ότι «η μετάβαση στην απολιγνιτοποίηση αυτή τη στιγμή είναι αδίκη, βίαιη αλλά και παράλογη» και ανέφερε ότι «έχουμε αύξηση της εξάρτησης της χώρας από τα εισαγόμενα καύσιμα, αεριοποιείται η ηλεκτροπαραγωγή και δεσμεύεται η χώρα σε ιδιωτικό φυσικό αέριο». Εκτίμησε, άλλωστε, ότι η ΔΕΗ καταγράφει κέρδη και έχει περιθώριο να κάνει σήμερα έκπτωση στην ηλεκτρική ενέργεια και με φθηνότερα δικαιώματα. «Κάτι τέτοιο θα ήταν ένα μεγάλο στήριγμα για την ελληνική παραγωγή και για τον επιχειρηματία και για τα νοικοκυριά» πρόσθεσε. Σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση, επισήμανε ότι η χώρα δεν έχει ακόμη εθνικό σχέδιο ηλεκτροκίνησης.
Ο Διευθυντής του Γραφείου Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, Διονύσιος Παπαχρήστου ανέφερε ότι η ΡΑΕ, με γνώμονα την ασφάλεια εφοδιασμού, προχωράει τις διασυνδέσεις όλων των νησιών, με ένα εκτεταμένο πλάνο που υλοποιεί τη δεύτερη διασύνδεση των Κυκλάδων, τη διασύνδεση της Κρήτης και τη διείσδυση των ΑΠΕ και σε αυτά τα νησιωτικά συστήματα. «Ταυτόχρονα όμως και στις υποδομές του φυσικού αερίου προχωρούμε πάρα πολύ δυνατά και με το φυσικό αέριο Αλεξανδρούπολης και με τον αγωγό που θα συνδέσει την Ελλάδα με τη Βουλγαρία και με τον αγωγό ΤΑΡ» είπε και πρόσθεσε: «το ρυθμιστικό πλαίσιο το οποίο ήταν καινοτόμο, προχωράει πολύ δυνατά εξασφαλίζοντας φυσικό αέριο CNG σε απομονωμένες πόλεις. Δημιουργούνται τοπικά δίκτυα φυσικού αερίου και θα έχουμε πλήθος χιλιάδων νέων συνδέσεων για να μπορεί η τοπική κοινωνία κυρίως στη βόρεια Ελλάδα να έχει πρόσβαση σε φτηνή θέρμανση το χειμώνα».
Για την ηλεκτροκίνηση μίλησε, άλλωστε, ο Διευθυντής Πωλήσεων και Marketing Kosmocar – Volkswagen Νικόλαος Πρέζας, ο οποίος μεταξύ άλλων, έκανε λόγο για μια νέα φιλοσοφία που μπορεί να αφορά μια ακριβή τεχνολογία, ωστόσο προέβλεψε ότι θα συνοδευτεί από μια μείωση του κόστους της μπαταρίας τουλάχιστον κατά 75% τα επόμενα πέντε χρόνια.
Π.Γ. -Σ.Α.