Ανάγκη δημιουργίας ξεκάθαρου νομικού πλαισίου για την αξιοποίηση των προϊόντων σιδήρου/χαλυβουργίας σε επίπεδο ΕΕ

Ανάγκη δημιουργίας ξεκάθαρου νομικού πλαισίου για την αξιοποίηση των προϊόντων σιδήρου/χαλυβουργίας σε επίπεδο ΕΕ

Την ανάγκη να δημιουργηθεί ένα σαφές και ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο για την αξιοποίηση των προϊόντων που προκύπτουν από την παραγωγή χάλυβα (σκωριών) σε επίπεδο ΕΕ, αλλά και να καταστεί πιο άμεση και γρήγορη η επικοινωνία των ευεργετικών ιδιοτήτων των υλικών αυτών στην περιβαλλοντική τους επίδοση, υπογράμμισε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο επικεφαλής του ευρωπαϊκού συνδέσμου “Euroslag”, Thomas Reiche.
    Σε δηλώσεις του στο περιθώριο του 10ου Ευρωπαϊκού Συνεδρίου “EUROSLAG 2019”, Σιδήρου/Χαλυβουργίας και Κυκλικής Οικονομίας, που διεξάγεται από σήμερα μέχρι και την προσεχή Παρασκευή στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Reiche επισήμανε ότι “ετησίως στην Ευρώπη παράγονται 45 εκατ. τόνοι σκωρίας, με το 93% αυτών να αξιοποιείται. Τα υλικά του κλάδου μας, είναι πολύ καλό παράδειγμα για την κυκλική οικονομία και για την αποτελεσματικότητα των φυσικών πόρων και αυτό πρέπει να επικοινωνηθεί και να γίνει σαφές”,τόνισε.
    Όπως διευκρίνισε,τις τελευταίες δεκαετίες στην Γερμανία, “το ποσοσό αξιοποίησης των σκωριών φτάνει στο 95%, με την αντικατάσταση των φυσικών πόρων σε όλο αυτό το διάστημα, να υπολογίζεται σε άνω του ενός δισ. κυβικά μέτρα. Με την αξιοποίηση των σκωρίων γλυτώσαμε το προαναφερόμενο νούμερο των φυσικών πόρων, δηλαδή των υλικών που θα έπρεπε να εκσκαφούν από τα λατομεία και τα οποία έχουν αντικατασταθεί από την αξιοποίηση των σκωριών. Και αυτό μόνο στη Γερμανία”.
    Σε επίπεδο ΕΕ, ανέφερε ότι σύντομα ξεκινά μελέτη, με βάση τα στοιχεία της τελευταίας 20ετίας κι επισήμανε πως αν κάποιος αξιοποιεί το 90% των σκωριών που παράγει, τότε αντικαθιστά περίπου 40 εκατ. φυσικούς πόρους κάθε χρόνο”.
    Σημαντικότερα εμπόδια για την αξιοποίησή τους, σύμφωνα με τον επικεφαλής του Euroslag είναι η έλλειψη νομικού πλαισίου στην ΕΕ για τις σκωρίες, αλλά σε πολλές περιπτώσεις και σε επίπεδο κρατών/μελών. “Πρέπει να βρούμε,είπε, την ισσοροπία μεταξύ των υποχρεώσεων που έπονται της νομοθεσίας για την ποιότητα εδάφους και το υδροφόρο ορίζοντα και της ορθής αξιοποίησης των φυσικών πόρων στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας. Πρέπει να συνεχίσουμε να ασκούμε πιέσεις στην Κομισιόν και στους πολιτικούς, ώστε να κατανοήσουν τα οφέλη και να προβούν στις απαραίτητες αλλαγές και ρυθμίσεις”.
    Πρόβλημα είναι επίσης “η εικόνα και η αποδοχή των υλικών μας, κυρίως από τους ανθρώπους της δημόσιας διοίκησης που συνήθως είναι πιο καχύποπτοι από ότι θα έπρεπε. Πρέπει να παρουσιάσουμε με μεγαλύτερη σαφήνεια και καθαρότητα τη θετική πλευρά της αξιοποίησης των υλικών αυτών, δηλαδή των σκωριών, και να είμαστε πιο δραστήριοι σε ό,τι αφορά την επικοινωνία των ευεργετικών ιδιοτήτων των υλικών αυτών στην περιβαλλοντική τους επίδοση. Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις μας υποστηρίζουν και μάλιστα κάνουμε και από κοινού πρότζεκτς, είναι οι αρχές που διακατέχονται από καχυποψία” κατέληξε
    Ο Euroslag είναι ένας ευρωπαϊκός σύνδεσμος, που πλαισιώνει τις εταιρείες που επεξεργάζονται σκωρίες και σήμερα έχει 26 μέλη από 16 χώρες της ΕΕ. Μέλη του Euroslag είναι υνήθως εθνικοί σύνδεσμοι, αλλά όπου δεν υπάρχουν, ο σύνδεσμος δέχεται εταιρείες όπως την “Αειφόρο”, που αποτελεί θυγατρική του ομίλου Βιοχάλκο, στην οποία ανήκει και η Σιδενόρ”.

Στο 98% η αξιοποίηση σκωριών από τον όμιλο “Βιοχάλκο”

    “Στο 98% ανέρχεται η αξιοποίηση σκωριών που παράγονται από τη βιομηχανία χάλυβα”, επισήμανε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής βιώσιμης ανάπτυξης της Βιοχάλκο, Παναγιώτης Σκιαδάς, προσθέτοντας “η νομοθεσία στην Ελλάδα ακολουθεί αυτήν της ΕΕ και για αυτό συμφωνήσαμε ότι σε ευρωπαϊικό επίπεδο θα πρέπει να πιέσουμε έτσι ώστε να γίνει πιο απλή”.
    Οπως εξήγησε, “σε επίπεδο ΕΕ πρέπει να υπάρξει πιο γρήγορος και εύκολος τρόπος προκειμένου το υλικό αυτό, η σκωρία, να αποχαρακτηρίζεται από απόβλητο και να γίνεται προτεραιοποίηση των δευτερογενών πρώτων υλών.
    Στην Ελλάδα πάντως, “δεν έχουμε πρόβλημα. Και χωρίς την προτεραιοποίηση, το υλικό αξιοποιείται. Πρόβλημα αντιμετωπίζουν άλλες χώρες όπως η Βουλγαρία, όπου η σκωρία δεν αξιοποιείται σε χρήσεις προστιθέμενης αξίας όπως στην κατασκευή αντιολισθηρών ασφαλτοταπήτων. 
    Από την πλευρά του, ο γενικός διευθυντής της επεξεργασίας μετάλλων α.ε “Αειφόρος” Αντρέας Χασιώτης, σημείωσε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι η μέση ετήσια παραγωγή σκωρίας ηλεκτρικού κλιβάνου είναι περίπου στις 100.000-150.000 τόνους, και πρόσθεσε “εμείς ανακυκλώνουμε το 98%, της ετήσιας ποσότητας, οι πωλήσεις της οποίας αποτελούν το 10% περίπου του ετήσιου κύκλου εργασιών της εταιρείας”.
    Ο επίτιμος διευθυντής του συμβουλίου της ΕΕ για την κυκλική οικονομία, Γιώργος Κρεμλής, μιλώντας στο περιθώριο του συνεδρίου, επισήμανε μεταξύ άλλων στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι “για τις σκωρίες δεν προβλέπεται να θεσπιστούν ακόμη κριτήρια τέλους ζωής, δηλαδή πότε θα παύουν να θεωρούνται απόβλητα και υπό ποιες προϋποθέσεις”. Πρόσθεσε ότι “μέχρι το τέλος του 2019 πρόκειται να δημοσιευθεί η μελέτη της ΕΕ και μέσα από αυτήν θα καταγραφούν οι εμπειρίες των κρατών-μελών στο θέμα των σκωριών και θα δούμε τις καλές πρακτικές, έτσι ώστε μετά να βγάλουμε συμπεράσματα για το τι πρέπει να γίνει στο μέλλον”.
Έλενα Αλεξιάδου
 

©Πηγή: amna.gr

Loading