«Ανέστιοι Προσφεύγοντες»: Μια έκθεση για την ανθρώπινη διάσταση της προσφυγιάς στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού

«Ανέστιοι Προσφεύγοντες»: Μια έκθεση για την ανθρώπινη διάσταση της προσφυγιάς στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού

Το τραύμα που επέρχεται στο ανθρώπινο πρόσωπο με τη στέρηση της εστίας, την προσφυγιά, επιδιώκει να αναδείξει ο Γιώργος Κόρδης μέσα από το έργο «Ανέστιοι Προσφεύγοντες», μια εικαστική σύνθεση-εγκατάσταση που εγκαινιάστηκε το απόγευμα της Τρίτης στο αίθριο του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή.

Το έργο προσεγγίζει το θέμα της ανεστιότητας-προσφυγιάς, ως κοινωνικό-ιστορικό φαινόμενο ανιχνεύοντας τις υπαρξιακές, ψυχολογικές και ανθρωπιστικές διαστάσεις του.

«Το μεγάλο πρόβλημα της προσφυγιάς είναι η ανεστιότητα. Χάνεις την εστία σου, τις ρίζες σου, το έδαφος κάτω από τα πόδια σου», σημειώνει ο ζωγράφος, ο οποίος εστιάζει στο πως η αυτή η συνθήκη καταστρέφει την ανθρωπιά, καθώς ο ανέστιος άνθρωπος ζει με ανασφάλεια και φόβο. «Η προσπάθεια για επιβίωση σε κλείνει στον εαυτό σου και χάνεις την ικανότητά σου να συνδέεσαι», προσθέτει.

«Ο Γιώργος Κόρδης με τον πιο τρανταχτό τρόπο δηλώνει την πληγή που μπορεί να προκαλέσει η προσφυγιά», δήλωσε η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου, ενώ η προϊσταμένη του Μουσείου Αγαθονίκη Τσιλιπάκου, η οποία επιμελήθηκε την έκθεση, τόνισε τον ανθρωποκεντρικό και πανανθρώπινο χαρακτήρα των έργων του καλλιτέχνη.

Η εγκατάσταση αποτελείται από οκτώ επιμέρους αυτοτελή έργα, τα οποία συν-ενώνονται σε ένα ενιαίο έργο που δείχνει μια πομπή προσφύγων. Την πορεία ανθρώπων –«μια σειρά επιταφίων» όπως σημείωσε ο δημιουργός- που έχασαν με βία την εστία τους και πορεύονται υπό το κράτος του φόβου προς αναζήτηση νέας φιλόξενης γης για να στεγάσουν τη ζωή τους και τα όνειρά τους.

«Στο βάθος της σύνθεσης κι όταν μισοκλείσεις τα μάτια, ακούγεται θαμπά ένα μοιρολόι. Πάντα μια μάνα, μια πατρίδα χαμένη, ένας γιός νεκρός, ένα κορίτσι που δεν πρόλαβε ν’ αγαπηθεί. Οι ανέστιοι και οι προσφεύγοντες του κόσμου τούτου. Οι αδικημένοι από τους αδίστακτους», γράφει για την έκθεση ο ιστορικός τέχνης Μάνος Στεφανίδης.

Για την έκθεση, έγραψαν επίσης οι: Δημήτρης Κοσμόπουλος ποιητής, Κeri Wiederspahn, εικαστικός, διεθνής επιμελήτρια των εκθέσεων του Γιώργου Κόρδη.

Πρόκειται για μια εξ ολοκλήρου ψηφιακή δημιουργία η οποία παρουσιάζεται στο περιστύλιο του αιθρίου, τυπωμένη από το εργαστήριο Colour Consulting Group της Θεσσαλονίκης και τους αδελφούς Γράνη με τη μέθοδο Giclee σε fine art canvas Hahnemühle.

Ο Γιώργος Κόρδης, ένας σύγχρονος εικαστικός και θεωρητικός της βυζαντινής τέχνης έχει διαμορφώσει το προσωπικό του εικαστικό ιδίωμα, βασιζόμενος στις αρχές του βυζαντινού εικαστικού συστήματος και σε ανοικτό διάλογο με ρεύματα της αρχαίας και σύγχρονης τέχνης.

Παράλληλα με την έκθεση της εικαστικής εγκατάστασης, στο αμφιθέατρο “Μελίνα Μερκούρη” του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού προβάλλεται ένα video art, έργο της μουσικού και σκηνοθέτριας Φένιας Παπαδόδημα, βασισμένο στο πως έγινε το έργο, σε συνδυασμό με μαρτυρίες προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής.

Η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή έως τις 31 Αυγούστου. Η είσοδος είναι ελεύθερη. Ώρες λειτουργίας: Δεύτερα έως Κυριακή: 08:00 – 20:00.

Το Σεπτέμβριο θα μεταφερθεί στην Αθήνα στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων «Μελίνα Μερκούρη».

©Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Loading

Play