Είναι το 1979 όταν τρία νεαρά αδέλφια ανοίγουν τη μικρή επιχείρησή τους, ένα μηχανουργείο παραγωγής καλουπιών για πλαστικά εξαρτήματα, σε χώρο μόλις 40-45 τετραγωνικών στην Ηλιούπολη Θεσσαλονίκης. Σε ένα-δύο χρόνια οι δουλειές έχουν ήδη «ανοίξει» και η μικρή επιχείρηση μετακομίζει σε μεγαλύτερα γραφεία στον Εύοσμο. Σήμερα, 45 χρόνια αργότερα, η επιχειρηματική «μαγιά» που δημιουργήθηκε τότε έχει αποδώσει μια βιομηχανία πλαστικών με κτηριακές εγκαταστάσεις εμβαδού περίπου 50.000 τετραγωνικών σε Σίνδο (35.000 τμ) και Θήβα (13.000), πάνω από 350 εργαζόμενους και εξαγωγές προϊόντων σε περισσότερες από 70 αγορές, από τη Γαλλία μέχρι τις αραβικές χώρες, το Μεξικό και τις ΗΠΑ. Ο λόγος για τη βιομηχανία πλαστικών σωλήνων και εξαρτημάτων «Palaplast», με έδρα τη Θεσσαλονίκη, ηγέτιδα δύναμη στην ελληνική αγορά στα αρδευτικά και με περισσότερους από 4500 κωδικούς προϊόντων.
Για τους τρεις ιδρυτές της, Κωνσταντίνο, Παρασκευά και Αντώνη, η επαφή με το εμπόριο και τις συναλλαγές και η καταφυγή στην επιχειρηματικότητα ως μέσο βιοπορισμού και επιβίωσης ήρθε εξ απαλών ονύχων. Όπως διηγείται στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Κωνσταντίνος Παλατιανάς, ως παιδιά είχαν αποκτήσει εμπειρία γύρω από το εμπόριο χάρη στο περίπτερο και μετέπειτα ψιλικατζίδικο του πατέρα τους, στο Κρυονέρι Σοχού. Έκτοτε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι -ή μάλλον στους σωλήνες άρδευσης που παράγει η Palaplast- και τα τρία αδέλφια έφτασαν να ηγούνται μιας δυναμικής βιομηχανίας, της οποίας τα ηνία παραδίδονται πλέον στη δεύτερη γενιά, στα παιδιά τους. «Τα παιδιά μας βρίσκονται εδώ και χρόνια μέσα στην εταιρεία, ακόμα πιο ενεργά την τελευταία διετία και τώρα που η σκυτάλη πέρασε στη δεύτερη γενιά, νιώθουμε πολύ όμορφα, νιώθουμε υπερηφάνεια», σημείωσε ο κ. Παλατιανάς, στον απόηχο της εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα για τον εορτασμό των 45 ετών της Palaplast.
«Όταν ξεκινήσαμε το 1979, δεν είχαμε ιδέα για το πού θα φτάναμε, αλλά είχαμε αγάπη και αφοσίωση σε αυτό που κάναμε. Με την εμπιστοσύνη και το δέσιμο ανάμεσα σε εμένα, τον Παρασκευά και τον αείμνηστο Αντώνη, η Palaplast έγινε αυτό που είναι σήμερα. Πλέον το μέλλον της εταιρείας ανήκει στη νέα γενιά, που έχει τη γνώση και τη δύναμη να πάει την Palaplast ακόμα πιο μπροστά», επισήμανε ο Κωνσταντίνος Παλατιανάς, ενώ ο Παρασκευάς Παλατιανάς τόνισε ότι χωρίς την αφοσίωση και το πάθος των εργαζομένων στην εταιρεία, η Palaplast δεν θα είχε καταφέρει να γιορτάσει τα 45 χρόνια της. «Στη νέα γενιά εύχομαι να συνεχίσει με την ίδια ενότητα και αγάπη για την εταιρεία, ώστε να οδηγήσει την Palaplast σε ακόμα μεγαλύτερες διακρίσεις. Εμείς είμαστε δίπλα σας να στηρίζουμε κάθε σας βήμα», συμπλήρωσε.
Ως χρονιά-σταθμό για την Palaplast χαρακτήρισε το 2025 ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Νίκος Παλατιανάς, εξηγώντας ότι στόχος είναι να συνεχιστεί η επένδυση σε ανθρώπους, σε ρομποτικά συστήματα αιχμής, σε εκσυγχρονισμό παραγωγικών διαδικασιών και περαιτέρω αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ). Η στρατηγική για το νέο έτος παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης για τα 45 χρόνια της εταιρείας, η οποία έδωσε πιο «επίσημο» χαρακτήρα και στο πέρασμα της σκυτάλης στη νέα γενιά της οικογένειας Παλατιανά, τα παιδιά των ιδρυτών της, Νίκο (CEO), Γιώργο (υπεύθυνο για την ελληνική αγορά), Ζωή (εξαγωγές και μάρκετινγκ), Σταυρούλα (Έρευνα & Ανάπτυξη και παραγωγή) και Δημήτρη (στο εργοστάσιο της Θήβας, όπου η επένδυση έγινε το 2021, με την εταιρεία να εισέρχεται σε νέο κομμάτι της αγοράς, το κτηριακό, με την παραγωγή σωλήνων πίεσης, αποχέτευσης και υπονόμου).
Ο Κωνσταντίνος Παλατιανάς γνωστοποίησε ότι οι εξαγωγές της εταιρείας αντιστοιχούν σήμερα σε περίπου 45% του τζίρου της των 48 εκατ. ευρώ (2024) και κατευθύνονται κατά κύριο λόγο στα Βαλκάνια (στη Ρουμανία μάλιστα λειτουργεί κέντρο logistics της Palaplast), αλλά και σε Κεντρική Ευρώπη και Λατινική Αμερική. Σε ό,τι αφορά την παρουσία στην εγχώρια αγορά, κρίσιμο ρόλο παίζει η συμμετοχή της εταιρείας σε δημόσια έργα, όπου η δυνατότητά της να παράγει σωλήνες μεγάλου διαμετρήματος αποτελεί σημαντικότατο παράγοντα, όπως και η παραγωγή σωλήνα οπτικής ίνας. Κάποια από τα προϊόντα της, όπως ορισμένοι σωλήνες, δεν είναι εύκολο να εξαχθούν λόγω όγκου και βάρους, καθώς η μεταφορά τους θα είχε πολύ υψηλά κόστη logistics. Σε κάθε περίπτωση, η εταιρεία εξακολουθεί να βαδίζει προς το μέλλον με εξωστρέφεια. Τον Φεβρουάριο, για παράδειγμα, μέλη της νέας γενιάς διοίκησης της Palaplast θα συμμετάσχουν σε αγροτική έκθεση στην Κένυα, προκειμένου να ιχνηλατήσουν τις ευκαιρίες και τις προοπτικές για εξαγωγές στην αφρικανική χώρα. Η εκδήλωση για τα 45 χρόνια της Palaplast ήταν, όπως διευκρινίζεται, αφιερωμένη αποκλειστικά στους εργαζομένους της και περιλάμβανε γεύμα, κληρώσεις δώρων και κοπή βασιλόπιτας.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ