Αρχίζουν οι εξετάσεις PISA σε 245 σχολεία της Ελλάδας

Αρχίζουν οι εξετάσεις PISA σε 245 σχολεία της Ελλάδας

Από σήμερα και για τέσσερις εβδομάδες, έως τις 11 Απριλίου 2025, θα διεξαχθούν στην Ελλάδα οι φετινές εξετάσεις του προγράμματος PISA, για τη διεθνή αξιολόγηση μαθητών, του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ).

Συνολικά, στην Ελλάδα θα συμμετάσχουν 245 σχολεία, εκ των οποίων τα 230 δημόσια και τα 15 ιδιωτικά, και σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου Παιδείας, το σύνολο των μαθητών και των μαθητριών που αναμένεται να λάβουν μέρος ξεπερνά τις 9.000. Τα σχολεία του δείγματος επιλέχθηκαν με αυστηρές μεθόδους δειγματοληψίας, ώστε να εξασφαλιστεί η αντιπροσωπευτικότητά τους σε επίπεδο μαθητών/μαθητριών και σχολείων ανά τη χώρα.

Η έρευνα PISA φημίζεται διεθνώς για τα δεδομένα που παρέχει σχετικά με το επίπεδο των συμμετεχόντων και των εκπαιδευτικών συστημάτων των συμμετεχουσών χωρών. Τα βασικά γνωστικά αντικείμενα στα οποία εξετάζονται οι 15χρονοι μαθητές και μαθήτριες είναι τα μαθηματικά, η κατανόηση κειμένου και οι φυσικές επιστήμες, ενώ κατά τις τελευταίες εξετάσεις (PISA 2022) προστέθηκε και ένα πρόσθετο πεδίο, εκείνο της δημιουργικής σκέψης.

Στην έρευνα PISA 2025 θα αξιολογηθούν γνώσεις και δεξιότητες των 15χρονων μαθητών και μαθητριών σε περισσότερες από 80 χώρες και σε νέα πεδία, εκτός των τριών βασικών, όπως: τα αγγλικά και η μάθηση στον ψηφιακό κόσμο.

Οι επιδόσεις της Ελλάδας

Κατά τις τελευταίες αυτές εξετάσεις, PISA 2022, η Ελλάδα σημείωσε πτώση στη μέση επίδοσή της στα βασικά γνωστικά αντικείμενα, καταγράφοντας τα χαμηλότερα επίπεδα που έχει καταγράψει ποτέ στη συγκεκριμένη έρευνα. Η πτώση αυτή αποτελεί συνέχεια της ολοένα και χαμηλότερης επίδοσης των μαθητών στην κατανόηση κειμένου και τις φυσικές επιστήμες από το 2009.

Όσο για το πεδίο της δημιουργικής σκέψης, η Ελλάδα κατατάχθηκε στην ομάδα χωρών που σημειώνουν χαμηλότερες επιδόσεις από τον μέσο όρο της επίδοσης στις χώρες του ΟΟΣΑ. Πιο συγκεκριμένα, η Ελλάδα βρέθηκε στην 38η θέση, μεταξύ 64 χωρών, έχοντας επίδοση 27 μονάδες (μ.ο. ΟΟΣΑ: 33 μονάδες).

Νέες κατευθύνσεις και υποστήριξη σχολείων και εκπαιδευτικών

Τα αποτελέσματα της PISA 2022 δρομολόγησαν μία σειρά κινήσεων από πλευράς υπουργείου Παιδείας, με στόχο την προαγωγή της δημιουργικής σκέψης των μαθητών, αλλά και την υποστήριξη των σχολείων και των εκπαιδευτικών που εμπλέκονται στη διεξαγωγή της έρευνας.

Αναλυτικότερα, στη δέσμη μέτρων που είχε ανακοινωθεί εντάσσεται η συμπερίληψη λογοτεχνικών βιβλίων και η ανάπτυξη μίας τράπεζας θεμάτων στη λογική των ερωτήσεων και της φιλοσοφίας των εξετάσεων της PISA, καθώς επίσης και ο σχεδιασμός επιμορφώσεων για τους εκπαιδευτικούς σε παιδαγωγικές και διδακτικές πρακτικές που ενισχύουν τη δημιουργική σκέψη των μαθητών.

Ακόμη, το υπουργείο προχώρησε στην τεχνολογική αναβάθμιση των σχολικών μονάδων που θα συμμετάσχουν φέτος στις εξετάσεις PISA 2025, καθώς επίσης και στην οικονομική ενίσχυση των εκπαιδευτικών που θα συνδράμουν στη διεξαγωγή τους.

Ο κύριος PISA στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα βρέθηκε στις αρχές της περασμένης εβδομάδας ο αρχιτέκτονας του προγράμματος PISA και διευθυντής Εκπαίδευσης και Δεξιοτήτων του ΟΟΣΑ, Αντρέας Σλάιχερ.

Κατά τη διήμερη παραμονή του στην Αθήνα, ο κ. Σλάιχερ είχε συναντήσεις όχι μόνο με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, αλλά και με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, κάτι που καταδεικνύει τη σημασία που δίνεται ειδικά από ελληνικής πλευράς για τις συμβουλές του σχετικά με εκπαιδευτική καινοτομία.

Σύμφωνα με πληροφορίες από το Μέγαρο Μαξίμου, κατά τη διάρκεια της συνάντησης των κ.κ. Μητσοτάκη και Πιερρακάκη με τον κ. Σλάιχερ, επισημάνθηκε η σημασία των μεταρρυθμίσεων που έχουν υλοποιηθεί στην Ελλάδα την τελευταία πενταετία, όπως η ενσωμάτωση της τεχνολογίας στο μάθημα και η αυστηροποίηση του πλαισίου για την απαγόρευση χρήσης κινητού τηλεφώνου στο σχολείο.

Επιπλέον, κατά τη συνάντηση της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας με τον κ. Σλάιχερ, συζητήθηκαν τρόποι με τους οποίους μπορούν τα δεδομένα του ΟΟΣΑ να βελτιώσουν την εκπαιδευτική πραγματικότητα στην Ελλάδα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κ. Σλάιχερ βρίσκεται πίσω από τη δημιουργία και την επίβλεψη του προγράμματος PISA, με πολυετή εμπειρία στο πεδίο της ανάλυσης δεδομένων και συμβουλευτικής για εκπαιδευτικές πολιτικές. Μάλιστα, το 2018 εξέδωσε το βιβλίο World Class: Πώς οικοδομείται ένα σχολικό σύστημα 21ου αιώνα, το οποίο είναι διαθέσιμο δωρεάν ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα του ΟΟΣΑ.

Τον Δεκέμβριο του 2023, με αφορμή τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων της PISA 2022, σε άρθρο του σε ελληνική οικονομική ιστοσελίδα, ο κ. Σλάιχερ έκανε ανάλυση του πώς θεωρεί ότι θα πρέπει να σχεδιαστεί ένα εκπαιδευτικό σύστημα που θα ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα του 21ου αιώνα.

Ο κ. Σλάιχερ τόνισε τη σημασία της καινοτομίας στην εκπαίδευση και της ισότητας σε αυτή, υπογραμμίζοντας την ανάγκη των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων για περισσότερη αυτονομία για καλύτερα αποτελέσματα.

Loading

Play