Χαρισματικοί μαθητές σε ρόλο γενετιστών

Χαρισματικοί μαθητές σε ρόλο γενετιστών

Ο Οδυσσέας μόλις έχει τελειώσει την Α’ Λυκείου και προσανατολίζεται στην κατεύθυνση των ανθρωπιστικών σπουδών. Σκέφτεται να σπουδάσει νομικές επιστήμες, να γίνει δικηγόρος. Κι όμως αυτές τις μέρες, μαζί δεκάδες ακόμη μαθητές και μαθήτριες από Β΄ Γυμνασίου έως Β΄ Λυκείου, παρακολουθεί μαθήματα «Γενετικής», εξασκώντας ορισμένες τεχνικές που χρησιμοποιούν οι γενετιστές, για να εξερευνήσουν έννοιες, όπως η αλυσιδωτή αντίδραση πολυμεράσης (PCR), η ηλεκτροφόρηση γέλης και οι βακτηριακοί μετασχηματισμοί.

«Αν και σκέφτομαι να σπουδάσω νομική, μου αρέσει να βλέπω κι άλλα πράγματα, ώστε να μπορώ είτε να απορρίψω κάτι, είτε να διεισδύσω περισσότερο σε αυτό και να το εξερευνήσω», λέει ο Οδυσσέας, που σήμερα ανέλαβε έναν ακόμη ρόλο μαζί με τους συμμαθητές του στο θερινό πρόγραμμα του Κέντρου για Χαρισματικά – Ταλαντούχα Παιδιά/ Center for Talented Youth (CTY) Greece στη Θεσσαλονίκη: Να μεταδώσει κάποιες από τις γνώσεις γενετικής που απέκτησε αυτές τις μέρες, σε δημοσιογράφους που επισκέφθηκαν το Anna Papageorgiou STEM Center, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 10 χρόνων λειτουργίας του CTY στην Ελλάδα. 

«Σήμερα θα αναλάβετε τους ρόλους των γενετιστών εγκληματολόγων, συνεργαζόμενοι για να λύσετε μια σειρά από συναρπαστικούς γρίφους γενετικής.  Η πρώτη σας πρόκληση αφορά ένα μπέρδεμα που έχει γίνει στο νοσοκομείο. Δοκιμάζοντας (συνθετικά) δείγματα αίματος για να καθορίσετε τους τύπους αίματος και ακολουθώντας τις γενετικές αρχές κληρονόμησης θα αναγνωρίσετε ποια παιδιά ανήκουν σε ποιους γονείς.  Στο δεύτερο στάδιο θα προχωρήσετε στην ανάλυση καρυοτύπων, εξετάζοντας οκτώ καρυότυπους για χρωμοσωμικές ανωμαλίες. Έπειτα, θα αναλύσετε τα αποτελέσματα της ηλεκτροφόρησης πηκτής για να καθορίσετε τους γονότυπους διαφόρων δειγμάτων και θα αποκωδικοποιήσετε κάποιες αλληλουχίες που έχουν μεταγραφεί από DNA σε rΝΑ». 

Με τα λόγια αυτά ο Οδυσσέας, ο Μιχάλης και η Ζωή εισήγαγαν τους δημοσιογράφους- μαθητές τους στον συναρπαστικό κόσμο των έξι εκατομμυρίων ετών εξέλιξης και βήμα- βήμα τους βοήθησαν στην επίλυση των γρίφων.  Τους προέτρεψαν μάλιστα να μην τα παρατήσουν μπροστά στο άγνωστο, κάνοντάς τους κοινωνούς της δικής τους εμπειρίας στο θερινό πρόγραμμα του CTY: «Μπορεί οι απαιτήσεις να μας ζορίζουν σε κάποια σημεία αλλά πάντα βρίσκουμε τρόπο να τα καταφέρνουμε μέσα στα εργαστήρια. Σε αυτό η αλληλεπίδραση είναι πολύ σημαντική».

«Εδώ δε νοιώθω καθόλου παράξενος…»

Για την εμπειρία που ζούνε κάθε καλοκαίρι για τρεις εβδομάδες πάνω από 400 παιδιά τόσο στο πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης όσο και της Αθήνας μίλησε η διευθύντρια του Κέντρου για Χαρισματικά – Ταλαντούχα Παιδιά/ CTY Greece Γεωργία Τσουλφά.

«Τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ένα από τα καινοτόμα προγράμματα που δε βρίσκουν συνήθως στην τυπική τους σχολική τάξη. Μπορούν να κάνουν γενετική, διεθνείς σχέσεις, θεωρία παιγνίων, ψυχολογία, μηχανική και επιστήμη των υπολογιστών. Το διαφορετικό είναι ότι τα μαθήματα γίνονται με έναν βιωματικό και διαδραστικό τρόπο, έτσι ώστε τα παιδιά να μαθαίνουν πολλούς και διαφορετικούς τρόπους. Πολλές φορές υπάρχουν παιδιά που δεν έχουν το προφίλ του τυπικού άριστου μαθητή. Τα χαρισματικά παιδιά μπορεί να είναι και μαθητές που στην τυπική τάξη φαίνονται έως αδιάφοροι -ίσως γιατί αφομοιώνουν την ύλη πάρα πολύ γρήγορα, ίσως γιατί δεν τους ενδιαφέρει το αντικείμενο με το οποίο ασχολούνται στην τάξη, ή ο ρυθμός της τάξης είναι αργός. Εδώ βρίσκονται σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον με άτομα που έχουν τα ίδια ενδιαφέροντα και μαθησιακές ανάγκες να ικανοποιήσουν», ανέφερε, μεταφέροντας τα λόγια μαθητή που συμμετέχει στο πρόγραμμα: «Εδώ νοιώθω πάρα πολύ καλά γιατί δεν νοιώθω καθόλου παράξενος».

Το Κέντρο για Χαρισματικά Ταλαντούχα Παιδιά είναι το αποτέλεσμα της στρατηγικής συνεργασίας του πανεπιστημίου Johns Hopkins με το Κολλέγιο Ανατόλια στη Θεσσαλονίκη και του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Με την ιδρυτική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, το CTY Greece συστάθηκε το 2013, προκειμένου να εντοπίζει χαρισματικούς μαθητές και μαθήτριες από Β΄ Δημοτικού έως και Γ΄ Γυμνασίου, να σχεδιάζει και να υλοποιεί καινοτόμα και διαδραστικά προγράμματα που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες και στα ενδιαφέροντα παιδιών με ιδιαίτερες ακαδημαϊκές και αντιληπτικές ικανότητες, βάθος και εύρος σκέψης, καθώς και μεγάλη αγάπη για τη μάθηση. 

Για την επιλογή των μαθητών/τριών το CTY Greece διοργανώνει εξετάσεις σε όλη την Ελλάδα και στην Κύπρο. Μέχρι σήμερα περισσότερα από 7.500 παιδιά Δημοτικού, Γυμνασίου, και Λυκείου έχουν παρακολουθήσει τα μαθήματα και προγράμματα του CTY Greece, ενώ περισσότερα από 1.800 παιδιά έχουν λάβει υποτροφία με βάση το οικογενειακό τους εισόδημα για τα θερινά προγράμματα, ποσοστό μεγαλύτερο του 53% σε όλα τα χρόνια του προγράμματος.

Στη Θεσσαλονίκη το 19 Διεθνές Συνέδριο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για Άτομα με Υψηλές Ικανότητες/ ECHA2024

Το συνέδριο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για Άτομα με Υψηλές Ικανότητες/ European Council for High Ability (ECHA) θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά στην πόλη της Θεσσαλονίκης από τις 28 έως τις 31 Αυγούστου 2024 στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και στις εγκαταστάσεις του ACT (American College of Thessaloniki) του Κολλεγίου Ανατόλια. 

Το 19ο Διεθνές Συνέδριο ECHA 2024 συνδιοργανώνεται από το Κέντρο για Χαρισματικά και Ταλαντούχα Παιδιά/ CTY Greece και το ECHA. Πρόκειται για μία διοργάνωση μεγάλης κλίμακας, ένα συνέδριο το οποίο θα διαρκέσει τέσσερις ημέρες, με 15 παράλληλες αίθουσες που θα φιλοξενήσουν συνολικά 300 συνεδριάσεις και 500 συμμετέχοντες/ουσες από 30 χώρες παγκοσμίως.

«Έπειτα από μεγάλες προσπάθειες φέρνουμε στην Ελλάδα τον Αύγουστο για πρώτη φορά το  συνέδριο που γίνεται κάθε δύο έτη και θα συμμετέχουν όλοι οι μεγάλοι ερευνητές στον κλάδο των χαρισματικών παιδιών. Από τη συμμετοχή των ερευνητών βλέπω ότι θα μας δώσει τη δυνατότητα να παράγουμε και γνώση», δήλωσε ο Γιάννης Τσορμπατζόγλου, Chief Operating Officer for Planning & Innovation & Vice President for Cross Divisional Programs Κολλεγίου Ανατόλια.

Σμαρώ Αβραμίδου 
 

©Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Loading

Play