Διεθνής διάκριση για ταινία κινουμένων σχεδίων που δημιούργησαν μαθητές και μαθήτριες δημοτικού

Στη βασιλεία της Ελισάβετ Α’, κατά την οποία οι τέχνες, και κυρίως το θέατρο, γνώρισαν άνθηση, μια ταινία ντοκιμαντέρ κινουμένων σχεδίων ύψους δέκα λεπτών ταξιδεύει τους θεατές. Πρόκειται για έργο είκοσι νεαρών σκηνοθετών, ηλικίας 7 έως 11 ετών, από την Πέμπτη τάξη του 6ου Πειραματικού Διαπολιτισμικού Δημοτικού Σχολείου Ελευθερίου Κορδελιού στη Θεσσαλονίκη.

Χρησιμοποιώντας ιστορικές πληροφορίες, σχέδια, σκίτσα, εικόνες, καθώς και πολύχρωμες κούκλες όπως έτοιμες ή ξύλινες που ζωγράφισαν οι ίδιοι οι μαθητές, εξιστορούν πώς δημιουργήθηκαν τα πρώτα θέατρα στο Λονδίνο, πώς κέρδισαν το ενδιαφέρον του κοινού και ποιο ήταν το πλαίσιο μέσα στο οποίο εργάστηκε ο Γουίλιαμ Σαίξπηρ, ένας από τους μεγαλύτερους θεατρικούς συγγραφείς. Η ταινία με τίτλο «Elizabethan Theatre» διακρίθηκε από την ανεξάρτητη φιλανθρωπική οργάνωση Shakespeare Birthplace Trust ως η καλύτερη ταινία ή κινουμένων σχεδίων σχετικά με τον Σαίξπηρ από νεαρούς σκηνοθέτες ηλικίας 7-11 ετών, ενώ απέσπασε επίσης το «Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Animation» στο Διεθνές Φεστιβάλ Παιδικού Κινηματογράφου της Μόσχας.

«Ο διαγωνισμός πραγματοποιείται κάθε χρόνο ή κάθε δύο χρόνια από τον οργανισμό που διαχειρίζεται τα κληρονομικά και πολιτιστικά δικαιώματα του Σαίξπηρ στη γενέτειρά του. Σκοπός του διαγωνισμού είναι αποκλειστικά η δημιουργία ταινίας μικρού μήκους με βάση τον Γουίλιαμ Σαίξπηρ, και συμμετέχουν παιδιά από διάφορες ηλικιακές ομάδες από όλο τον κόσμο», δηλώνει η εκπαιδευτικός Αγγλικών των μαθητών, Χρύσα Νικολοπούλου. Εξηγεί ότι το βίντεο των παιδιών αρχικά επιλέχθηκε ως μία από τις τρεις καλύτερες συμμετοχές για την ηλικία κάτω των 11 ετών και αργότερα εμφανίστηκε στην κορυφή των φιναλίστ.

Το θέμα του ντοκιμαντέρ κινουμένων σχεδίων

Με ρόλο αφηγητή, τα παιδιά ενημερώνουν τους θεατές ότι το Ελισαβετιανό θέατρο πήρε το όνομά του από τη βασίλισσα Ελισάβετ Α’ και λειτούργησε από το 1562 έως το 1642. Σύμφωνα με την εξιστόρησή τους, η βασίλισσα είχε μεγάλο πάθος για το θέατρο και συχνά οργανώνοντας παραστάσεις με θρησκευτική θεματολογία, τις οποίες παρακολουθούσε ο κόσμος σε υπαίθριους χώρους. Ωστόσο, το πρώτο μόνιμο θέατρο στο Λονδίνο, που κατασκευάστηκε το 1576, προκάλεσε αντιδράσεις από τις συντηρητικές αρχές που θεωρούσαν ότι οι ηθοποιοί ήταν αλήτες και το θέατρο απέφερε εγκληματίες. Έτσι, τα θέατρα δημιουργήθηκαν έξω από τα τότε όρια της πόλης και, παρά τα εμπόδια, γνώρισαν αιχμή.

Η κατασκευή τους ήταν κυκλική, ξύλινη και ανοιχτή, με παραστάσεις να δίνονται τη διάρκεια της ημέρας. Μάλιστα, όλοι οι ηθοποιοί ήταν άνδρες. Ο ήχος μιας τρομπέτας από το ψηλότερο σημείο του θεάτρου σήμαινε την έναρξη της παράστασης, ενώ μια σημαία που ανυψωνόταν ανακοίνωνε το είδος του έργου: λευκή σημαία σήμαινε κωμωδίες, μαύρη τραγωδίες και κόκκινη ιστορικές παραστάσεις. Σημαντική αναφορά γίνεται και στον Γουίλιαμ Σαίξπηρ, του οποίου τα έργα εξετάζουν θέματα όπως η αγάπη, η ζωή και ο θάνατος, δημιουργώντας παράλληλα νέες λέξεις και εκφράσεις που χρησιμοποιούμε μέχρι σήμερα.

«Πνευματώδης, δημιουργική, ενημερωτική και εξαιρετικά εκτελεσμένη η ταινία»

Κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού, η εκπρόσωπος του οργανισμού «Shakespeare Birthplace Trust», Ρεμπέκα Ντομπς, χαρακτήρισε την ταινία πνευματώδη, δημιουργική, ενημερωτική και εξαιρετικά εκτελεσμένη, προσθέτοντας ότι πρόκειται για ένα «κινούμενο σχέδιο stop motion, που είναι απολαυστικό για παρακολούθηση και μας δίδαξε πολλά». Η ταινία θα προβάλλεται αυτό το καλοκαίρι στο Shakespeare’s New Place, την τελευταία κατοικία του Σαίξπηρ, ενώ ο διευθυντής του 6ου Πειραματικού Διαπολιτισμικού Δημοτικού Σχολείου Ελευθερίου Κορδελιού, Στέργιος Παπαδόπουλος, δηλώνει ότι πρόκειται για μια σημαντική διάκριση. «Είναι πολύ μεγάλη διάκριση να τιμάτε από το Ίδρυμα και να προβάλλεται η ταινία το καλοκαίρι. Είναι ζήτημα μεγάλης σημασίας για εμάς», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά.

Η αφορμή για την ταινία

Σε ό,τι αφορά την αφορμή για τη δημιουργία της ταινίας, η κ. Νικολοπούλου αναφέρει: «Η ιδέα δεν σχετίζεται με έναν διαγωνισμό. Διδάσκω αγγλικά και προσπαθώ να κινήσω το ενδιαφέρον των παιδιών με μη παραδοσιακό τρόπο. Είχα την επιθυμία να δημιουργήσουμε ένα βίντεο που να διερευνά τον Σαίξπηρ και την εποχή του, καθώς είναι κομμάτι της αγγλικής κουλτούρας και το αναλύουμε σε συνεργασία με τα παιδιά. Δυστυχώς, δεν μπορούσα να βρω ένα βίντεο κατάλληλο για την ηλικία τους που να περιλαμβάνει τα απαραίτητα στοιχεία, έτσι αποφάσισα να ρωτήσω αν ήθελαν να το φτιάξουμε μαζί. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό, που είναι ο κανόνας σε μαθήματα συμφωνημένα με τη μη παραδοσιακή προσέγγιση. Ξεκινήσαμε λοιπόν σιγά-σιγά, στοχεύοντας να δημιουργήσουμε κάτι που θα μπορούσε να χρησιμεύσει και στους άλλους δασκάλους που ασχολούνται με το θέμα.

Όσο για τη διαδικασία, τα παιδιά αρχικά συγκέντρωσαν πληροφορίες για την εποχή, εντόπισαν υλικό, ανάλυσαν και κράτησαν σημειώσεις, οδηγήθηκαν σε αφηγηματικές προσεγγίσεις, ζωγράφισαν τους χαρακτήρες σε ξύλο και στο τέλος δημιουργήθηκε μια αφήγηση και στα ελληνικά και στα αγγλικά.

Η είδηση της διεθνούς διάκρισης προκάλεσε χαρά στα παιδιά και στους εκπαιδευτικούς του 6ου Πειραματικού Διαπολιτισμικού Δημοτικού Σχολείου Ελευθερίου Κορδελιού, ενώ έγινε γνωστό ότι ένα επιτραπέζιο παιχνίδι, που προήλθε από την ίδια διαδικασία, διακρίθηκε σε διαγωνισμό που διοργάνωσε το Μουσείο Σχολικής Ζωής.

Η ταινία μπορεί να παρουσιαστεί στον ακόλουθο σύνδεσμο, στο χρονικό διάστημα 12:40 έως 20:15: https://www.youtube.com/watch?v=FsJPA71UVMY.

Φωτ.: 6ο Πειραματικό Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Ελευθερίου Κορδελιού Θεσσαλονίκης

©Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Loading