Τη “ χρυσή” τομή, ώστε να αντιμετωπιστεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα στη Θεσσαλονίκη και την ίδια στιγμή να μπορούν οι φορτοεκφορτωτές να εφοδιάζουν την αγορά με χαμηλότερο κόστος και χωρίς να δημιουργούν επιπλέον προβλήματα στους δρόμους, συνεπεία των περιορισμών που τους έχουν επιβληθεί, αναζητούν οι εμπλεκόμενοι φορείς της πόλης.
Οι περισσότεροι από τους εκπροσώπους των φορέων που συμμετείχαν σήμερα σε σύσκεψη, μετά από κάλεσμα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ), ανέφεραν πως επιθυμία τους αποτελεί η ευταξία και η σωστή λειτουργία της πόλης, προς όφελος των πολιτών και των επαγγελματιών, ενώ παρουσίασαν κοινή θέση “ως προς το τι πρέπει να γίνει”.
Συγκεκριμένα οι φορείς συγκλίνουν στο να χωριστεί το ιστορικό κέντρο στην πόλη σε ζώνες με διαφορετικά ωράρια φορτοεκφορτώσεων, να καταργηθεί άμεσα ο περιορισμός εισόδου των φορτηγών με ωφέλιμο φορτίο άνω του 1,5 tn στην πόλη και να γίνεται η διάκριση των φορτηγών με βάση τις διαστάσεις και όχι το βάρος.
Στην έναρξη της σύσκεψης, ο πρόεδρος του ΕΕΘ, Μιχάλης Ζορπίδης, σημείωσε ότι είναι πλέον επιτακτική ανάγκη να βρεθεί ένα “ ενιαίο πλάνο, μία φόρμουλα”, για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς στο πλαίσιο και της αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού προβλήματος στην πόλη. Υπογραμμίζοντας ότι είναι απαραίτητη η συνεργασία όλων των παραγωγικών φορέων με τον Δήμο και την Τροχαία, ο κ. Ζορπίδης ζήτησε να εκφραστούν λογικές απόψεις, που θα είναι “ προσοδοφόρες” για όλους στην πόλη. Ο ίδιος χαρακτήρισε “ ευχάριστο” που όλοι επιθυμούν να βρεθεί λύση θετική για όλους και κατέληξε λέγοντας ότι “αυτό που τελικά θα αποφασιστεί σε συνεργασία με το δήμο και την αστυνομία Θεσσαλονίκης, θα πρέπει να ακολουθείται πιστά από όλους”.
Ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας, στο δήμο Θεσσαλονίκης, Σωκράτης Δημητριάδης, επισημαίνοντας ότι “ πρέπει επιτέλους η Θεσσαλονίκη να λειτουργεί σωστά”, υποσχέθηκε ότι άμεσα θα βρεθεί λύση για ένα λειτουργικό ωράριο φορτοεκφορτώσεων, εκτιμώντας μάλιστα ότι αυτό θα μπορεί να ισχύσει ακόμη και από τις αρχές του 2020.
Για τα κολωνάκια που έχουν τοποθετηθεί και σε κάποια σημεία δημιουργούν μεγάλα λειτουργικά προβλήματα- και ατυχήματα σε ορισμένες περιπτώσεις- ο κ. Δημητριάδης απαντώντας σε ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ είπε ότι “ σε έναν, με ενάμισι μήνα, τα κολωνάκια θα φύγουν από αρκετούς δρόμους”, αναφέροντας μεταξύ άλλων την Λεωφόρο Στρατού και τις οδούς Λαμπράκη και Μητροπόλεως.
Σχετικά με το θέμα που προέκυψε, μετά το κλείσιμο, στο τμήμα μεταξύ Εγνατίας και Ερμού, συνεπεία των έργων του μετρό ο κ. Δημητριάδης σημείωσε ότι ήδη επιχειρείται με την τροχαία να βρεθούν λύσεις και ανάμεσα σ αυτές εξετάζεται και η αμφιδρόμηση της Ίωνος Δραγούμη.
Από την πλευρά του ο οικονομικός επόπτης του ΕΕΘ, Κώστας Ιακώβου, δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης, υπενθύμισε ότι η προηγούμενη δημοτική αρχή δεν έλαβε υπόψη της τις εισηγήσεις των παραγωγικών τάξεων της πόλης όταν αποφάσιζε το ωράριο φορτοεκφορώσεων.
Ο διευθυντής της Τροχαίας Θεσσαλονίκης, ταξίαρχος Θωμάς Γέρμενος, χαρακτήρισε μάλιστα το ωράριο φορτοεκφορτώσεων που ισχύει σήμερα στην αγορά, “ασύμφορο για τις επιχειρήσεις” σημειώνοντας ότι “ νοιώθω το άγχος τους για την επιβίωσή τους και με το ωράριο που ισχύει αναγκάζονται να πληρώνουν άτομα για να γίνονται φορτοεκφορτώσεις τη νύχτα”.
“ Επειδή οι βασικοί οδικοί άξονες της πόλης δεν παρουσιάζουν αυξημένη κίνηση, τις ίδιες ώρες της ημέρας, θα πρέπει το ωράριο να προσαρμοστεί σε ζώνες”, είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γέρμανος και τόνισε ότι η τροχαία έχει στη διάθεσή της στατιστικά στοιχεία για την κίνηση στους δρόμους της πόλης παρουσιάζοντας ως παράδειγμα ότι κατά τις πρωϊνές ώρες υπάρχει έντονος κυκλοφοριακός φόρτος σε Τσιμισκή και Βασ. Όλγας, ενώ η Λεωφόρος Νίκης “ φρακάρει” από τις 14.00 και μετά.
“ Για να κάνουμε ρεαλιστικές προτάσεις θα πρέπει να έχουμε στα χέρια μας μία κυκλοφοριακή μελέτη”, τόνισε ο αντιπρόεδρος του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), Μανώλης Βλαχογιάννης, σημειώνοντας ότι “ σε πρώτη φάση, αυτό που πρέπει να αλλάξει άμεσα είναι ο περιοριστικός όρος εισόδου των οχημάτων, βάρους άνω του 1,5 tn και θα έπρεπε να κοιτάζουμε το μήκος και τον όγκο των οχημάτων και όχι το βάρος”. Ο κ Βλαχογιάννης υπενθύμισε ότι οι φορείς είχαν προτείνει πριν τρία χρόνια, στο δήμο Θεσσαλονίκης, “ ζωνοποιημένο ωράριο φορτοεκφορτώσεων στο ιστορικό κέντρο”, αλλά όπως είπε “ η πρόταση είχε τότε απορριφθεί, χωρίς να δίνεται μάλιστα περιθώριο στη διαβούλευση”.
“ Το θέμα του τονάζ έχει επιβαρύνει με πρόσθετο κόστος τις επιχειρήσεις του ιστορικού κέντρου, που αναγκάζονται να πληρώνουν προσωπικό για να γίνονται οι εκφορτώσεις το βράδυ”, υπογράμμισε ο αντιπρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ), Μάριος Παπαδόπουλος ενώ για τα προβλήματα από τα διαχωριστικά κολωνάκια στους δρόμους εκτίμησε ότι “ η λύση σίγουρα υπάρχει και η εξεύρεση και η ισχύ της, θα βοηθήσουν την επιχειρηματικότητα”.
Ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Νίκος Ιωάννου ανέφερε πως πρέπει να τρέξουν οι διαδικασίες και να βρεθούν άμεσα λύσεις, καθώς “ δεν μπορούν οι υπάλληλοι να ξημερώνονται στα καταστήματα για να παραλαμβάνουν εμπορεύματα”.
Η θέση των φορτοεκφορτωτών
“ Να μπορούν να μπαίνουν στην πόλη της Θεσσαλονίκης, σε κατάλληλο ωράριο και τα φορτηγά μεγαλυτέρου τονάζ”, ζήτησε από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ένωσης Φορτηγών Ν. Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Μελεκιάν, σημειώνοντας ότι “ τα κέντρα αποθήκευσης, είναι πλέον μακριά από την πόλη, σε απόσταση ως και 40 χλμ, πράγμα που σημαίνει ότι για την εξυπηρέτηση της αγοράς κυκλοφορούν στην αγορά τριπλάσια σε αριθμό φορτηγά ωφέλιμου βάρους ως 1,5 τόνου”. Σύμφωνα με τον κ Μελεκιάν, “η διάκριση των φορτηγών που εισέρχονται στην πόλη της Θεσσαλονίκη με κριτήριο το βάρος, είναι λάθος και εξήγησε πως “ φορτηγά των ιδίων διαστάσεων μπορούν να μεταφέρουν από 800 κιλά ως και πέντε τόνους”.
Την ίδια θέση διατύπωσε και ο πρόεδρος του Σωματείου “ Άγιος Δημήτριος”, Παναγιώτης Κασαγιάννης, προσθέτοντας ότι “ τα νόμιμα δημόσιας χρήσης αυτοκίνητα 1,5 tn στο νομό Θεσσαλονίκης είναι 150 και δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες εφοδιασμού της αγοράς σε καθημερινή βάση. Παρότι δεν τηρείται αυστηρά το ωράριο φορτοεκφορτώσεων, με την ανοχή και ευελιξία που δείχνει η τροχαία, ωστόσο είναι σημαντική η οικονομική επιβάρυνση των επιχειρήσεων και των καταναλωτών στα προϊόντα που αγοράζουν. Πρέπει τουλάχιστον να διπλασιαστούν τα σημεία φορτοεκφόρτωσης κατέληξε ενώ διερωτήθηκε “ γιατί να μην ισχύει δακτύλιος και στην Θεσσαλονίκη όπως στην Αθήνα;”
Ε.Α.