Η ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναμένεται να «κλειδώσει» με την έγκριση του προεδρικού διατάγματος που αφορά το master plan του λιμένα από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Το σχέδιο για το master plan του λιμανιού, που περιλαμβάνει τη χωροταξική και περιβαλλοντική τακτοποίηση του, έχει ήδη υπογραφεί από την πλειονότητα των αρμόδιων υπουργών και αναμένεται να λάβει έγκριση από το Συμβούλιο της Επικρατείας έως το τέλος του χρόνου.
Ο προϋπολογισμός των υποχρεωτικών επενδύσεων ανέρχεται σε 160 εκατ. ευρώ. Σε αυτές περιλαμβάνονται η επέκταση της λιμενικής υποδομής στον 6ο προβλήτα, προϋπολογισμού 130 εκατ. ευρώ, ο μηχανικός εξοπλισμός του 6ου προβλήτα με κόστος 7 εκατ. ευρώ, καθώς και η αποκατάσταση του Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού, ύψους 23 εκατ. ευρώ.
Η επέκταση της 6ης προβλήτας συνιστά ένα από τα πιο σημαντικά και πολυαναμενόμενα έργα του λιμένα, επιτρέποντας την υποδοχή πλοίων κύριων γραμμών εμπορευματοκιβωτίων μέχρι 24.000 TEU.
Για το έργο αυτό, έχει δεσμευτεί το ελληνικό Δημόσιο, με την υπογραφή της σύμβασης, να διασυνδέσει το λιμάνι με το σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και με την ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό. Αυτό το τεχνικά απαιτητικό έργο έχει ολοκληρωθεί κατά 25%, ωστόσο έχει μπλοκαριστεί λόγω προβλημάτων απαλλοτρίωσης.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της ΟΛΘ Α.Ε., ο προσωρινός ανάδοχος του έργου «6ος Προβλήτας, Επέκταση Λιμενικής Υποδομής» είναι η «ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΜΕΤΚΑ – ΤΕΚΑΛ Α.Ε.».
Η χρηματοδότηση του έργου αναμένεται να προέλθει από τα ίδια κεφάλαια της ΟΛΘ Α.Ε. και από τραπεζικό δανεισμό.
Το προεδρικό διάταγμα προβλέπει επιπλέον τα επιτρεπόμενα όρια της ζώνης του λιμένα, τους όρους και περιορισμούς δόμησης στη χερσαία ζώνη, τις επιτρεπόμενες προσχώσεις και τα προγραμματιζόμενα έργα που εξυπηρετούν την επιβατική, εμπορική, τουριστική και βιομηχανική κίνηση, καθώς και κάθε αναγκαίο στοιχείο για τη λειτουργικότητα του λιμένα.
Σύμφωνα με το άρθρο 4 του σχεδίου του προεδρικού διατάγματος, καθορίζεται επίσης η ζώνη πλάτους 8 μέτρων εντός της χερσαίας ζώνης του Λιμένα Θεσσαλονίκης, όπου απαγορεύεται η δόμηση, ενώ επιτρέπεται η διατήρηση των υφιστάμενων κτισμάτων και εγκαταστάσεων, καθώς και η κατασκευή φυλακίων και κτιρίων ελέγχου και επιτήρησης.
Αναφορικά με το άρθρο 5, τροποποιείται το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο Θεσσαλονίκης, προκειμένου να αρθεί η αλληλοεπικάλυψη ορίων και να τακτοποιηθεί μια εκκρεμότητα που χρονολογείται από το 1920.
Επιπλέον, διευκρινίζεται ότι ο Οργανισμός Λιμένα Θεσσαλονίκης Α.Ε. αναλαμβάνει τις οικονομικές υποχρεώσεις του δήμου που προκύπτουν από τη ρυμοτομία λόγω της πολεοδομικής τακτοποίησης της περιοχής.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το master plan του λιμένα έχει ήδη λάβει θετική γνωμοδότηση από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων του Υπουργείου Ναυτιλίας, έγκριση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθώς και θετική γνωμοδότηση από τον δήμο Θεσσαλονίκης.
Η έγκριση του προεδρικού διατάγματος για το master plan του λιμένα αναμένεται να εξασφαλίσει νομολογιακά τον επενδυτή στο άμεσο μέλλον, απέναντι σε τυχόν αιτήσεις ακύρωσης ή δικαστικές προσφυγές.
Με αυτή την εξέλιξη, το λιμάνι Θεσσαλονίκης θα είναι το δεύτερο στην Ελλάδα, μετά τον Πειραιά, που θα αποκτήσει οργανωμένο σχέδιο ανάπτυξης, προς όφελος της τοπικής κοινωνίας και του επενδυτή.