Η 11χρονη Ιλάειρα γράφει στο τετράδιό της μια λέξη και ταυτόχρονα την προφέρει, ενώ η μητέρα της προσπαθεί να κατανοήσει τι λέει. «Είναι η λέξη “ καλημέρα” στα κορεατικά», της εξηγεί η μαθήτρια της έκτης δημοτικού από τη Δράμα, που ξεκίνησε να μαθαίνει την ασυνήθιστη αυτή ξένη γλώσσα με τη μέθοδο της αυτοοδηγούμενης εκπαίδευσης, ακολουθώντας τα χνάρια της μαμάς της, η οποία στο διάστημα των δύο λοκντάουν, «σάρωσε» πτυχία και πιστοποιήσεις.
Μαμά και κόρη, παραφράζοντας τη γνωστή φράση «ο χρόνος είναι χρήμα» σε …«ο χρόνος είναι γνώση», αξιοποίησαν τις πολλές ώρες παραμονής στο σπίτι εν μέσω καραντίνας για να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους.
Η Ελπινίκη Τσακμάκη, απόφοιτος νομικής στη Σορβόννη, μπορεί να μην εργάζεται, αλλά δεν χάνει ποτέ τη διάθεσή της για περισσότερη γνώση. Μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού/Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM» είπε ότι ακολουθεί τη φιλοσοφία των Κινέζων, οι οποίοι τη λέξη «κρίση» τη γράφουν με τα εξής δυο ιδεογράμματα: «κίνδυνος» και «ευκαιρία». Αποφάσισε, λοιπόν, ν’ αρπάξει την ευκαιρία μέσα στον κίνδυνο. «Από το καλοκαίρι μπήκα και πάλι στη διαδικασία της εκπαίδευσης, θυμήθηκα πώς είναι να είσαι φοιτήτρια και ανακάλυψα διαδικτυακές πλατφόρμες, όπου μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει δωρεάν μαθήματα σε διάφορα πανεπιστήμια όλου του κόσμου, μέσω προγραμμάτων του ΟΑΕΔ», εξηγεί.
Τον τελευταίο χρόνο, η κ. Τσακμάκη διαβάζει το ένα βιβλίο μετά το άλλο, κατάφερε να πάρει πτυχία, βεβαιώσεις και πιστοποιήσεις για σεμινάρια που παρακολούθησε. Το διάστημα αυτό τη βρίσκει ν’ ασχολείται με το Certificate in coaching-AC Accredited (Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών), ενώ παράλληλα ξεκίνησε σεμινάριο εξειδίκευσης στη «Διαχείριση χωρισμού- Διαζύγιο γονέων», επίσης του ΕΚΠΑ.
Από την αρχή της καραντίνας ολοκλήρωσε κύκλο μαθημάτων στη διαπολιτισμική επικοινωνία κι επίλυση συγκρούσεων (UCI), την επιστήμη της ευημερίας (Yale), ενώ παρακολούθησε το σεμινάριο «Μαθαίνοντας πώς να μάθετε: Ισχυρά ψυχικά εργαλεία για να σας βοηθήσουν να μάθετε δύσκολα αντικείμενα» (McMaster University UC San Diego), ένα σεμινάριο ψυχολογίας στη διαχείριση κρίσεων και ανανέωσε το πτυχίο υπολογιστών της. Μαθαίνει, παράλληλα, αραβικά και γερμανικά και παρά το φορτωμένο πρόγραμμά της δεν εγκατέλειψε την εθελοντική της δράση ως πρόεδρος εθελοντικού σωματείου στη Δράμα που ανήκει στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.
Η καθημερινότητα βρίσκει την κ. Τσακμάκη να… πηγαινοέρχεται διαδικτυακά από το ένα πανεπιστήμιο στο άλλο και οι εργασίες δίνουν και παίρνουν στο σπίτι. Έχει εξεταστική, παρακολουθεί διαλέξεις, την ώρα που στο διπλανό δωμάτιο του σπιτιού της, η 11χρονη, που επιθυμεί να σπουδάσει στη Νότιο Κορέα, κάνει από νωρίς την προετοιμασία. Διαβάζει και γράφει κορεατικά κι αναφωνεί εκφράσεις που δεν κατανοεί κανείς άλλος στο σπίτι, κάτι που την ικανοποιεί ιδιαίτερα. «Είναι ωραίο να έχεις γεμάτο πρόγραμμα και να κινητοποιείς τους μηχανισμούς της μάθησης», δηλώνει η δραστήρια μάνα, που, όπως λέει, δεν αφήνει το χρόνο να τρέχει πιο γρήγορα από την ίδια.
«Επέλεξα, αντί να γκρινιάζω, να γεμίσω τον χρόνο μου με τη μέθοδο της αυτοοδηγούμενης μάθησης. Ελέγχω το πρόγραμμα μου, το οργανώνω και ασχολούμαι περίπου δέκα ώρες τη μέρα», τονίζει, αποκαλύπτοντας ότι ξυπνάει νωρίς το πρωί για να προλάβει.
Μέσα από τις …σπουδές της καραντίνας, γνώρισε ανθρώπους που επίσης παρακολουθούν μαθήματα σε πανεπιστήμια παγκοσμίου φήμης και οι διαδικτυακοί συμφοιτητές της έδωσαν υπόσχεση να βρεθούν και διά ζώσης, όταν επανέλθει η κανονικότητα στις ζωές όλων.
Άλλη μια ξένη γλώσσα ακόμη και για 60ρηδες
Ο επιπλέον ελεύθερος χρόνος έκανε πολλούς να επιλέξουν την ταχύρρυθμη εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας. Σύμφωνα με την πρόεδρο ιδιοκτήτων φροντιστηρίων ξένων γλωσσών Βόρειας Ελλάδας, Βαρβάρα Καρακίτσου, έχει αυξηθεί το ενδιαφέρον, ειδικά των ενήλικων, είτε για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους στη γλώσσα που είχαν αφήσει στη μέση είτε για να μάθουν μια καινούργια ξένη γλώσσα. «Ουσιαστικά στόχευσαν στην απόκτηση πιστοποιητικού ή και γνώσεων κυρίως νεαροί ενήλικες, απόφοιτοι ή τελειόφοιτοι, για να εμπλουτίσουν το βιογραφικό τους. Μεγάλο ενδιαφέρον υπήρξε επίσης από ανθρώπους που κατοικούν σε τουριστικές περιοχές, αλλά και από επαγγελματίες μεγαλύτερης ηλικίας, που δεν είχαν την ευκαιρία να μάθουν νεότεροι μια ξένη γλώσσα και τώρα βρήκαν το χρόνο να το κάνουν», εξηγεί στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η κ. Καρακίτσου.
Ξένες γλώσσες μαθαίνουν και άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας. Εδώ και δύο χρόνια η ίδια διδάσκει σε τμήμα ενήλικων, όπου ο μέσος όρος ηλικίας είναι τα 60 έτη! «Είναι πέντε κυρίες από τη Θεσσαλονίκη, από 55 έως και 76 ετών, οι οποίες ξεκίνησαν εκμάθησή αγγλικής γλώσσας από το μηδέν και τώρα είναι σε πολύ καλό επίπεδο», δηλώνει η καθηγήτριά τους και αποκαλύπτει ότι το διαδικτυακό μάθημα μαζί τους είναι απολαυστικά, διότι οι γλυκύτατες κυρίες προσπαθούν να συζητούν και για «εξωσχολικά» θέματα στα αγγλικά.
Αναστασία Τελιανίδου