Μεγάλη βελτίωση στη γραφή διαπίστωσαν γονείς όταν το παιδί τους που αντιμετωπίζει μαθησιακές δυσκολίες άρχισε να χρησιμοποιεί έναν λευκό πίνακα μαρκαδόρου. Σε μικρό χρονικό διάστημα αντιλήφθηκαν ότι ο πίνακας διευκόλυνε το παιδί σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι το χαρτί και το τετράδιο, βοηθώντας το να τα καταφέρνει καλύτερα. Αντίστοιχη βελτίωση αλλά στην ανάγνωση είχαν τα παιδιά που χρονομετρούσαν τις προσπάθειές τους, παρατηρώντας σημαντική μείωση στον χρόνο ανάγνωσης στο τέλος της εβδομάδας. Σημαντικός παράγοντας για την ορθογραφία είναι η χρήση χρωματιστών μαρκαδόρων για τις λέξεις που γράφονται λάθος, ενισχύοντας έτσι την ικανότητα του παιδιού να τις ανακαλεί ευκολότερα.
Τα τεχνάσματα αυτά, αποτελέσματα της εμπειρίας των γονέων, παρουσιάζει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ η εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής, παιδαγωγός και ψυχολόγος Ελένη Κίμογλου, με αφορμή παρουσίαση που έκανε σε επιμορφωτική συνάντηση για γονείς που διοργάνωσαν πρόσφατα η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης και το 1ο και 2ο ΚΕΔΑΣΥ Β Θεσσαλονίκης.
Νοητικοί χάρτες, χρωματιστές παράγραφοι και κίνηση
Η κ. Κίμογλου εξηγεί ότι υπάρχουν τρόποι ενίσχυσης της μάθησης. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να δημιουργούν νοητικούς χάρτες, οργανώνοντας τις πληροφορίες με λέξεις, σχεδιαγράμματα και εικόνες. Προτείνει επίσης κατά την ανάγνωση, τα παιδιά να κυκλώνουν κάθε παράγραφο με μπογιά διαφορετικού χρώματος και να χρωματίζουν τις λέξεις-κλειδιά.
Πώς νιώθουν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες
Η κ. Κίμογλου τονίζει ότι τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες έχουν μεγάλη ανάγκη από επιβράβευση, καθώς ένα ‘μπράβο’ μπορεί να είναι κινητήρια δύναμη στην προσπάθειά τους. Η επιβράβευση ενισχύει την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθηση των παιδιών, ενώ οι φόβοι τους για την αποκάλυψη αδυναμιών οδηγούν σε δυσκολίες. Αυτές οι συναισθηματικές προκλήσεις μπορούν να επιβαρύνουν την αυτοεκτίμηση των παιδιών.
Σημαντικός παράγοντας είναι και τα συναισθήματα των γονέων, οι οποίοι πολλές φορές δεν αντιλαμβάνονται αρχικά την ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών. Όταν κατανοούν ότι το πρόβλημα δεν είναι ευθύνη του παιδιού, συνήθως αλλάζουν στάση και αρχίζουν να στηρίζουν τα παιδιά τους με θέρμη. Οι γονείς θα πρέπει να ενθαρρύνουν την προσπάθεια και να επιβραβεύουν τα επιτεύγματα, ενισχύοντας την αυτοεκτίμηση των παιδιών.
Η κ. Κίμογλου προτείνει στους γονείς να αποφεύγουν τις συγκρίσεις και να εστιάζουν στα θετικά χαρακτηριστικά των παιδιών, προσφέροντας στήριξη και καθοδήγηση για την ανάπτυξή τους.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ