Η μουσική αγωνίας που διακόπτει τη σιωπή μιας σκηνής σε μία ταινία τρόμου, προϊδεάζει το θεατή για αυτό που θα ακολουθήσει. Η μουσική και οι ήχοι στον κινηματογράφο μπορούν να δημιουργήσουν «γέφυρες» στο σενάριο, να «δείξουν» πράγματα που δεν εμφανίζονται στην οθόνη ή ακόμα και να παραπλανήσουν σκοπίμως. Ο Νίκος Κυπουργός, στο πλαίσιο του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παρουσίασε το masterclass με τίτλο «Μουσική σε κίνηση: Η τέχνη του film scoring».
Ο πολυβραβευμένος συνθέτης, ο οποίος έχει «ντύσει» με τη μουσική του δεκάδες κινηματογραφικές ταινίες, τόνισε σε ένα πολυπληθές κοινό, στην πλειοψηφία του νεανικό, ότι είναι απαραίτητη η αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ σκηνοθέτη και συνθέτη. «Οι φάσεις προετοιμασίας μιας ταινίας είναι αρχικά να γραφτεί το σενάριο, στη συνέχεια να γίνει η σκηνοθεσία, μετά τα γυρίσματα και τέλος το μοντάζ», εξήγησε, προσθέτοντας ότι το ιδανικό για έναν συνθέτη είναι να αρχίσει τη συνεργασία από το πρώτο στάδιο, ώστε να μπορεί να επιτρέψει στη μουσική να έχει έναν πιο δημιουργικό ρόλο στην ταινία.
Χαρακτήρισε «παγίδα» για τους μουσικούς να επιδιώκουν το μουσικό θέμα της ταινίας τους να είναι τόσο αναγνωρίσιμο που να στέκει αυτόνομο και εκτός ταινίας. «Υπάρχουν πολύ επιτυχημένες μουσικές που ο θεατής μετά την ταινία δεν τις θυμάται καν. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν ήταν καλή η μουσική», είπε χαρακτηριστικά.
Ο Νίκος Κυπουργός αποκάλυψε ότι «όπως ο σκηνοθέτης ελέγχει τα πάντα σε μία ταινία, έτσι και ο ίδιος θέλει να γνωρίζει τι ακριβώς συμβαίνει και γιατί συμβαίνει». «Κάνω έναν χάρτη και σημειώνω όλα τα λεπτά που διαρκεί η ταινία. Στη συνέχεια, χρωματίζω τα λεπτά που έχω βάλει μουσική, χρησιμοποιώντας διαφορετικό χρώμα για κάθε είδος μουσικής», τόνισε, υπογραμμίζοντας τη σημασία της δημιουργικότητας στη διαδικασία της σύνθεσης.
Τέλος, κάλεσε τους νέους μουσικούς να είναι «ανοιχτοί» σε αυτό που θα τους ζητήσει ο σκηνοθέτης με τον οποίο θα συνεργαστούν, τονίζοντας ότι «η μεταμόρφωση είναι σημαντική για έναν συνθέτη». Μετά την ολοκλήρωση του masterclass, ο Νίκος Κυπουργός συνέχισε τη συζήτηση με το κοινό, δείχνοντας το ενδιαφέρον του για την εξέλιξη της κινηματογραφικής μουσικής.