Η νέα διευθύντρια Τροχαίας Θεσσαλονίκης μιλάει στην Politic – «O κόσμος θέλει να βλέπει περισσότερους τροχονόμους στον δρόμο»

«Για μένα ήταν όνειρο ζωής να γίνω Αστυνομικός» δηλώνει με υπερηφάνεια η νέα διευθύντρια Τροχαίας Θεσσαλονίκης κα. Παρασκευή Παπαγεωργοπούλου που ανέλαβε τα νέα τη καθήκοντα στις 26 Ιανουαρίου 2023 σπάζοντας ένα ακόμη ανδροκρατούμενο κάστρο καθώς είναι η πρώτη γυναίκα που βρίσκεται στη Διεύθυνση της Τροχαίας Θεσσαλονίκης.

Συνέντευξη: Βαλάντου Γιαννακούδη

propoli

Επιμέλεια βίντεο: Βασίλης Δημόκας

Η κα. Παρασκευή Παπαγεωργοπούλου έχει αφιερώσει συνειδητά τη ζωή της στην Υπηρεσία καθότι από το 1995 που έδωσε Πανελλαδικές εξετάσεις και εισήχθη – από δική της επιλογή -στη Σχολή Αξιωματικών κατάφερε να βάλει το πρώτο λιθαράκι σε μια σπουδαία καριέρα που θα ακολουθούσε. Η ίδια, ούσα και μητέρα τριών παιδιών, κατάφερε να αποφοιτήσει από δύο ακόμη απαιτητικές σχολές (Κτηνιατρική και Ανώτατη Διακλαδική Σχολή Πολέμου Στρατού Ξηράς) και να διακριθεί στη δουλειά της από τα πρώτα κιόλας χρόνια της επαγγελματική της διαδρομής.

Αναλυτικά η συνέντευξη που παραχώρησε στην Politic:

Βρίσκεστε περίπου έναν μήνα στη θέση της διευθύντριας Τροχαίας Θεσσαλονίκης από υποδιευθύντρια που ήσασταν. Προσαρμοστήκατε στα νέα σας καθήκοντα ή αυτό γίνεται σταδιακά;

Δεν ήταν κάτι ξένο σε μένα, καθώς ήμουν υποδιευθύντρια στη Διεύθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης από το 2016. Ως εκ τούτου όποτε απουσίαζε με κάποια άδεια ο διευθυντής Τροχαίας τον αναπλήρωνα. Άρα το αντικείμενο είναι γνωστό, εξίσου γνωστά είναι τα θέματα που πονάει η πόλη και ο Νομός τροχονομικά. Και συνεχίζοντας το έργο των προκατόχων με τους συνεργάτες μου, προσπαθούμε να δώσουμε λύσεις στα προβλήματα που ανακύπτουν και έχουν να κάνουν με τη δική μας αρμοδιότητα.

Φυσικά να πούμε πως βρίσκεστε σε καίριες θέσεις όλα αυτά τα χρόνια, επομένως δεν είναι η πρώτη φορά που βρίσκεστε ενώπιων ευθυνών, απλώς τώρα μάλλον είναι οι περισσότερες. Πώς το διαχειρίζεστε ούσα γυναίκα σε θέση ευθύνης σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο;

Η εκπαίδευση που λάβαμε στη σχολή Αξιωματικών ήταν ίδια είτε ήσουν άνδρας είτε γυναίκα. Μας εκπαίδευσαν από πολύ νωρίς ότι δεν έχει σημασία το φύλο σου, έχουν σημασία οι ικανότητές σου. Λάβαμε, λοιπόν, την κατάλληλη εκπαίδευση όλοι μας και αργότερα η Υπηρεσία έκρινε ότι θα έπρεπε να υπηρετήσω σε θέσεις ευθύνης. Με χαρά και τιμή το έκανα και συνεχίζω να το πράττω.

Δε δέχτηκα ποτέ διάκριση ούτε από τους προϊσταμένους μου, ούτε από του υφισταμένους μου αλλά ούτε και από τους πολίτες. Μάλιστα, θα έλεγα πως ήταν θετικός ο απόηχος από τους πολίτες.

Έρχονται συχνά οι πολίτες στα γραφεία της Τροχαίας;

Ναι. Είναι ένα κομμάτι που έχει να κάνει με την καθημερινότητά μας. Έχουμε πολύ έντονη τροχονομική αστυνόμευση.

Υπάρχει πράγματα αυστηρή αστυνόμευση γιατί διαβάζουμε καθημερινά για πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων; Πολλά ευτυχώς έχουν μόνο υλικές ζημιές, ωστόσο υπάρχουν και τραυματισμοί και δυστυχώς ορισμένες φορές ερχόμαστε αντιμέτωποι με δυστυχήματα.

Ισχύει αυτό που λέτε. Υπάρχει έντονη αστυνόμευση. Ακολουθούμε πάντοτε τις διαταγές του αρχηγείου μας και ειδικά σε κάποιες μέρες όπως το τριήμερο που έρχεται. Αυτό βέβαια που δε μπορεί να κάνει η Τροχαία αλλά ούτε η Αστυνομία είναι να έχουμε έναν τροχονόμο δίπλα από κάθε οδηγό. Θα θέλαμε ο κάθε οδηγός να είναι συνεπής στις υποχρεώσεις του. Τι εννοούμε; Όταν οδηγεί να φοράει τη ζώνη ασφαλείας. Όταν οδηγεί το δίκυκλό του να φοράει το κράνος. Να μη μιλάμε στο κινητό τηλέφωνο, καθώς πολλές εκτροπές οχημάτων οφείλονται στο γεγονός ότι ο οδηγός δεν είχε 100% προσαρμοσμένη την προσοχή του στο οδικό δίκτυο. Βέβαια ο ΚΟΚ επιτρέπει στους οδηγούς να μιλούν στο κινητό τηλέφωνο εφόσον υπάρχουν δύο προϋποθέσεις. Είτε το κινητό να βρίσκεται σε σταθερό σημείο και να μην απασχολεί με αυτόν τον τρόπο τα χέρια του οδηγού είτε οι οδηγοί να χρησιμοποιούν ασύρματα ακουστικά.

Προσωπική μου αντίληψη είναι πως δεν πρέπει να μιλάμε καθόλου στο κινητό όταν οδηγούμε γιατί ακόμη και αυτό αποσπά το 100% της προσοχής μας. Θα πρέπει να έχουμε κατά νου ότι όταν κρατάμε στα χέρια μας το τιμόνι κρατάμε και τη ζωή όχι μόνο τη δική μας αλλά και των υπόλοιπων χρηστών της οδού αλλά και όσων ακόμη είναι συνεπιβάτες του δικού μας οχήματος.

Άρα λοιπόν είναι είναι πολύ σημαντικό ο τροχονομικός έλεγχος να εφαρμόζεται και μέσα και έξω από την πόλη και ειδικά όταν περιμένουμε να έχουμε μεγαλύτερο όγκο στο οδικό δίκτυο. Όσον αφορά την καθημερινότητα μέσα στην πόλη, θα μπορούσα να σας πω ότι δίνουμε κάποια βαρύτητα στην παράνομη στάθμευση. Δεν είναι εύκολο ίσως να το καταλάβουν κάποιοι συμπολίτες μας ότι δεν πρέπει να σταθμεύουν στην λεωφορειολωρίδα ούτε γενικά να διπλοπαρκάρουν.

Γίνονται έλεγχοι; Ή για να το θέσω καλύτερα, υπάρχει επαρκές προσωπικό για να διεξάγει τους ελέγχους;

Να σας πω την αλήθεια ο κόσμος θέλει να βλέπει περισσότερους τροχονόμους στο δρόμο. Εμένα αυτό με ευχαριστεί και με ικανοποιεί. Όταν υπάρχει δυνατότητα το κάνουμε. Υπολογίστε όμως ότι η Τροχαία δεν ασχολείται μόνο με τη ρύθμιση της τροχονομικής αστυνόμευσης. Θα πρέπει να ασχοληθεί και με το οδικό τροχαίο ατύχημα είτε αυτό είναι υλικών ζημιών είτε είναι με τραυματισμό είτε είναι με θανάσιμο τραυματισμό.

Αναλαμβάνετε όλη την προανάκριση.

Ακριβώς. Τη συλλογή στοιχείων, τη συλλογή καταθέσεων και όλες εκείνες τις προανακριτικές ενέργειες που πρέπει να γίνουν για να αποδοθεί δικαιοσύνη. Άρα λοιπόν δεν είναι μόνο το κομμάτι της ρύθμισης της κυκλοφορίες. Και αν θέλετε να συμπληρώσω έχουμε κάθε πρωί αιτήσεις και από σχολεία να προβαίνουνε σε ελέγχους των τουριστικών λεωφορείων που θα πραγματοποιήσουν τις εκδρομές των σχολείων. Και επιπλέον έχουμε έναν ακόμη τομέα που αφορά την οδική ασφάλεια και την κυκλοφοριακή αγωγή. Έχουμε ειδικά προγράμματα προσαρμοσμένα στην εκπαίδευση των πεζών και των οδηγών και προσπαθούμε να ανταποκριθούμε και στις αιτήσεις των σχολείων γιατί το πρόγραμμα που εφαρμόζουμε είναι πρότυπο και έχει βραβευθεί με το πρώτο βραβείο Οδικής Ασφάλειας ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ.

Υπάρχουν κάποια τροχαία περιστατικά που έχουν χαραχθεί στη μνήμη σας για κάποιον λόγο;

Ναι θα σας πω για ένα τροχαίο ατύχημα που είχαμε στην Περιφερειακή πριν από αρκετά χρόνια και αφορούσε σε ένα φορτηγό αυτοκίνητο το οποίο είχε εκτραπεί της πορείας του, είχε προσκρούσει στη διαχωριστική νησίδα και ακολούθως σε κολώνα φωτισμού της ΔΕΗ και ο οδηγός του είχε βρεθεί εκτός οχήματος γιατί δεν φορούσε ζώνη ασφαλείας. Είναι εκείνα τα τροχαία ατυχήματα που εμάς τους τροχονόμους μας σημαδεύουν και λέμε ότι αν αυτός ο άνθρωπος φορούσε ζώνη ασφαλείας, θα ήταν ζωντανός ή το πολύ πολύ θα είχε κάποιον τραυματισμό. Στην περίπτωσή του όμως νομίζουν και κάποιοι άλλοι οδηγοί λεωφορείων ή φορτηγών οχημάτων επειδή έχουν ψηλό αυτοκίνητο, θεωρούν πως δε θα πάθουν κάτι σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος. Εμείς ως τροχονόμοι τους εθιστούμε την προσοχή να φορούν ζώνη ασφαλείας γιατί τις συνέπειες τις έχουμε δει και τις έχουμε αντιμετωπίσει.

Πάμε λίγο στο κομμάτι των ασφαλτοστρώσεων. Όπου η Τροχαία έχει υπό την ευθύνη της να εκκενώσει τους δρόμους από τα σταθμευμένα οχήματα προκειμένου να προχωρήσει η ασφαλτόστρωση. Αν δε κάνω λάθος, έχετε και τώρα μια ανάλογη επιχείρηση. Σε ποια περιοχή;

Είμαστε στην Επιδαύρου, στην περιοχή της Τούμπας. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ενώ έχουν τοποθετηθεί αντίστοιχα ενημερωτικά σημειώματα για τους κατοίκους που σταθμεύουν τα οχήματά τους στον συγκεκριμένο δρόμο που πρόκειται να γίνουν οι εργασίες, κάποιοι οδηγοί δε συμμορφώνονται. Ως εκ τούτου για να προχωρήσει το έργο μας ενημερώνει ο δήμος που είναι υπεύθυνος για τις εργασίες προκειμένου να προβούμε στην άρση των οχημάτων.

Πείτε μας τρία προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν αύριο στην Τροχαία Θεσσαλονίκης.

Το βασικό πρόβλημα για εμένα είναι ότι θα πρέπει ο αστυνομικός να είναι κοντά στον πολίτη. Όταν δέχεται την κλήση από το Κέντρο να μεταβεί ο αστυνομικός είτε για μια απλή καταγγελία παράνομης στάθμευσης, είτε για μια καταγγελία που έχει να κάνει με στάθμευση σε ράμπα ΑμεΑ, είτε για ένα τροχαίο ατύχημα θα πρέπει για μένα να υπάρχει άμεση ανταπόκριση στον πολίτη.

Άρα πιο γρήγορα αντανακλαστικά.

Ναι θέλουμε πιο γρήγορα αντανακλαστικά. Είμαστε ικανοποιημένοι βέβαια με τον τρόπο που δουλεύομε μέχρι στιγμής. Αλλά εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Και είναι αυτό που ζήτησα και στην πρώτη συγκέντρωση που έκανα με τους συναδέλφους δικυκλιστές της Υπηρεσίας, γιατί αυτοί έχουν την ευελιξία να κινούνται πιο εύκολα.

Επίσης, θέλουμε στον Περιφερειακό της Θεσσαλονίκης να έχουμε όσο το δυνατόν καλύτερα αντανακλαστικά είτε από τις οδικές βοήθειες. Και βέβαια σε αυτό όταν βλέπουμε πως δεν υπάρχει αντίστοιχη ανταπόκριση, μεταβαίνει γερανός της Τροχαίας.

Θα ήθελα το σχόλιό σας για το Flyover.

Είναι ένα έργο που θα δώσει σίγουρα νέα πνοή και στην ποιότητα ζωής των πολιτών αλλά θα χρειαστεί ένας πάρα πολύ καλός σχεδιασμός όταν ξεκινήσουν οι διαδικασίες. Ήδη βλέπουμε ότι ο Περιφερειακός έτσι όπως είναι δεν μπορεί να αντέξει την κυκλοφορία οχημάτων σε ώρες αιχμής. Το Flyover θα βοηθήσει ιδιαίτερα μία μαζική μετακίνηση των εργαζομένων από και προς τις εργασίες τους.

Η αλήθεια είναι πως το οδικό δίκτυο έτσι όπως έχει διαμορφωθεί και όπως υπάρχει μέχρι σήμερα, έχει σχεδιαστεί για τις ανάγκες που υπήρχαν τουλάχιστον μισό αιώνα πριν. Όταν είχαμε ουσιαστικά το 1/10 της κυκλοφορίας των οχημάτων. Άρα λοιπόν κάποια έργα υποδομής όπως το Flyover είναι απαραίτητα και χρειάζονται αλλά με πολλή προσοχή για να γίνει έτσι ο σχεδιασμός και η υλοποίησή του που να μην επιβαρύνουν περισσότερο την κυκλοφορία.

Κυρία Παπαγεωργοπούλου υπηρετείται στην Αστυνομία από το 1995. Τι σας οδήγησε να πάρετε αυτήν την απόφαση;

Να πω ότι στην οικογένειά μου δεν υπάρχει κανένας αστυνομικός. Ως εκ τούτου, ήταν κάτι το οποίο προέκυψε σε μένα βλέποντας τον τρόπο που λειτουργούν οι αστυνομικοί. Τους θαύμαζα να σας πω την αλήθεια από μικρή. Οι γονείς μου βέβαια δε συνηγορούσαν σε αυτό. Επέλεξα να δώσω Πανελλαδικές εξετάσεις το 1995, μόλις είχαν εισαχθεί οι σχολές της Αστυνομίας στις Πανελλαδικές εξετάσεις από την πρώτη δέσμη και εγώ πέρασα επιτυχώς στη Σχολή Αξιωματικών.

Τέλος, θα ήθελα να αναφέρουμε κάπου εδώ ότι είστε και μητέρα 3 παιδιών. Όλα αυτά τα χρόνια επαναλαμβάνω ότι έχετε αναλάβει διάφορες νευραλγικές θέσεις. Χρειάστηκε να θυσιάσετε κάτι και να αφήσετε κάτι πίσω σας;

Ήταν πολύ δύσκολο για μένα όταν έπρεπε να φύγω από το σπίτι και είχα τις διαμαρτυρίες των παιδιών μου όταν ήταν στη νηπιακή ηλικία. Αυτό ήταν το πιο επίπονο κομμάτι για μένα.

Δείτε επίσης: Η παιδίατρος – λοιμωξιολόγος Ελ. Παπαδημητρίου στην Politic για τον στρεπτόκοκκο: «Μικρόβιο που απασχολεί έντονα την Ευρώπη»

Loading