Η προπαγάνδα στον αιώνα της γεννητικής τεχνητής νοημοσύνης

Η προπαγάνδα στον αιώνα της γεννητικής τεχνητής νοημοσύνης

Πολύ πιο πειστική και διαδραστική έχει γίνει η προπαγάνδα στην εποχή της γεννητικής ή δημιουργικής Τεχνητής Νοημοσύνης (GenAI), ενώ πλέον δεν διαχέεται μόνο από κράτη και κυβερνήσεις, που ελέγχουν τα μέσα μαζικής επικοινωνίας, όπως συνέβαινε στο παρελθόν, αλλά μπορεί να παραχθεί από οποιονδήποτε έχει έναν λογαριασμό στα μέσα μαζικής δικτύωσης. Την εκτίμηση αυτή διατύπωσε στο 10ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών η ερευνήτρια Ρενέ ΝτιΡέστα, από τις κορυφαίες ειδικούς παγκοσμίως στην on-line χειραγώγηση, την εσκεμμένη παραπληροφόρηση (disinformation), τα scams και τα trolls, η οποία έχει διατελέσει σύμβουλος της αμερικανικής Γερουσίας, του Λευκού Οίκου και μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων.

«Στο παρελθόν τα propaganda bots (ρομπότ προπαγάνδας) χρησιμοποιούσαν αργκό, η οποία δεν ήταν εγγενής στην κοινότητα που στόχευε η προπαγάνδα. Οι όροι ξεχώριζαν, επειδή ήταν λανθασμένοι. Με τη GenAI, αυτό δεν συμβαίνει πλέον. Η γλώσσα συντονίζεται πολύ καλά, ανάλογα με τους ανθρώπους στους οποίους στοχεύει η προπαγάνδα. Και έτσι είναι πολύ δυσκολότερο να την εντοπίσουμε. Επιπλέον, τα ρομπότ προπαγάνδας είναι πλέον διαδραστικά, οπότε μπορούν να συμμετάσχουν σε έναν διάλογο με τους ανθρώπους. Δημιουργείται λοιπόν πολύ διαφορετική δυναμική (…) Ενώ στην εποχή της ραδιοτηλεόρασης αυτά τα πράγματα ελέγχονταν σε μεγάλο βαθμό από κρατικούς φορείς, σήμερα στην εποχή των social media και της GenAI, η διαδικασία έχει εκδημοκρατιστεί (…) Ο οποιοσδήποτε μπορεί να χρησιμοποιήσει τη GenAI για να βελτιώσει την πειστικότητα του λόγου του.

Η συλλογική αλήθεια και οι δήθεν «κλεμμένες» εκλογές του 2020 στις ΗΠΑ

Τα τελευταία χρόνια γινόμαστε μάρτυρες της δύναμης της λεγόμενης «Συλλογικής Αλήθειας» και της συμμετοχικής δημιουργίας περιεχομένου, στην οποία ιδίως η Γενιά Ζ συμμετέχει ενεργά. Αποτελεί αυτό κίνδυνο για τη δημοκρατία; Και αν ναι, πώς θα μπορούσε να θεραπευτεί; «Η ιδέα ότι η πραγματικότητα είναι κάτι που καθορίζεται στην κοινωνία από όλους τους συμμετέχοντες είναι πολύ παλιά. Αυτό που συμβαίνει στην εποχή των social media όμως, είναι ότι οι άνθρωποι κινούνται σε πολύ πιο κατακερματισμένες πραγματικότητες, οι οποίες καθορίζονται σε μεγάλο βαθμό από την ιδεολογική ομοιογένεια. Οι άνθρωποι που ανήκουν στην ίδια κοινότητα μοιάζουν πολύ μεταξύ τους. Έτσι, ενώ στη γεωγραφική γειτονιά σας μπορεί να έχετε έναν γείτονα διαφορετικό από εσάς, αυτό που βλέπετε στο Διαδίκτυο είναι ότι οι άνθρωποι ταξινομούνται αλγοριθμικά σε κοινότητες, στις οποίες οι συμμετέχοντες είναι πολύ ίδιοι μεταξύ τους.

Ένα από τα αποτελέσματα αυτής της τάσης είναι ότι η πραγματικότητα, η αλήθεια της κάθε κοινότητας, βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις πηγές που τα μέλη της θεωρούν καλές, οι οποίες καθορίζονται από τους πολιτικούς που εμπιστεύονται και τις απόψεις των ομοϊδεατών τους. «Κι όλο αυτό συμβαίνει συχνά σε μεγάλη απομόνωση, χωρίς κανείς έξω από την κοινότητα να συμμετέχει στη συζήτηση. Κι έτσι έχουμε αυτόν τον κατακερματισμό, τον οποίο μπορείτε να δείτε αρκετά καθαρά στις ΗΠΑ», τόνισε και χρησιμοποίησε ένα εύγλωττο παράδειγμα: «Πάνω από το 30% του αμερικανικού κοινού εξακολουθεί να πιστεύει ότι οι εκλογές του 2020 ήταν κλεμμένες…

Loading

Play