Η καρδιά των ελληνικών μεταφορών «χτυπά» στην Βόρεια Ελλάδα και η Θεσσαλονίκη, υπό προϋποθέσεις, δύναται να καταστεί ο πιο ανταγωνιστικός διεθνής διαμετακομιστικός κόμβος στη ΝΑ Ευρώπη, επισήμανε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος (ΟΦΑΕ), Απόστολος Κενανίδης, εκφράζοντας την ίδια στιγμή την ανησυχία του για την έλλειψη επαγγελματιών οδηγών βαρέων οχημάτων και την…φυγή πολλών Ελλήνων σε χώρες της Βόρειας Ευρώπης.
Μιλώντας στο συνέδριο που διοργάνωσε η ΟΦΑΕ στο πλαίσιο της πρώτης έκθεσης Logistics & Transports EXPO, που «τρέχει» ταυτόχρονα με την Freskon στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης και αποτελεί διοργάνωση της «Ο.ΜΙΝD Creatives», ο κ. Κενανίδης ανέφερε ότι το πρόβλημα της έλλειψης των επαγγελματιών οδηγών βαρέων οχημάτων είναι ήδη πολύ μεγαλύτερο στην Ελλάδα έναντι της υπόλοιπης ΕΕ. «Ήδη πολλοί Έλληνες επαγγελματίες οδηγοί βαρέων οχημάτων φεύγουν για δουλειά σε χώρες της Βόρειας Ευρώπης όπου πληρώνονται πολύ υψηλότερα, οι συνθήκες εργασίας είναι καλύτερες και οδηγούν τελευταίας τεχνολογίας βαρέα οχήματα», τόνισε ο ίδιος. Λέγοντας δε, ότι το 20% του ανενεργού στόλου στην Ελλάδα είναι απόρροια έλλειψης οδηγών, ζήτησε την παροχή κινήτρων από την πολιτεία αλλά και να μπορεί κάποιος από τα 18 του έτη να αποκτά επαγγελματικό δίπλωμα οδήγησης.
Τη θέση του προέδρου της ΟΦΑΕ για το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Βόρεια Ελλάδα στις συνδυασμένες μεταφορές, συμμερίστηκαν και οι συμμετέχοντες στο συνέδριο. Όπως επισημάνθηκε, την εικόνα της Θεσσαλονίκης στον τομέα των διεθνών μεταφορών, θα αλλάξουν το εμπορευματικό κέντρο (logistic center) που θα κατασκευαστεί στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου και η επέκταση του 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ ΑΕ).
Για την κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου στο στρατόπεδο Γκόνου, μίλησε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων-ΣΕΒΕ, Συμεών Διαμαντίδης. Όπως είπε, το έργο θα προκηρυχθεί στο δεύτερο εξάμηνο του 2024 και θα αφορά σε μια επένδυση άνω των 200 εκατ. ευρώ, που η ολοκλήρωσή της θα σημάνει τη δημιουργία περισσότερων από 3000 νέων θέσεων εργασίας. Πρόσθεσε ότι οι μελέτες του έργου προχωρούν και έχουν ήδη δοθεί 2 εκατ. ευρώ για τη μετακίνηση των αρτοποιείων.
«Το πρώην στρατόπεδο Γκόνου αποτελεί σημαντικό σημείο αναφοράς, με το έναυσμα να δόθηκε από τη Σαουδική Αραβία ζητώντας να γίνει η Ελλάδα πύλη εισόδου των εμπορευμάτων της προς την Ευρώπη. Η Αίγυπτος και η Ινδία έχουν εκδηλώσει ήδη το ενδιαφέρον τους. Θα είναι ένα τεράστιο διαμετακομιστικό κέντρο, που θα ενισχύσει τόσο τη Θεσσαλονίκη, όσο και την ευρύτερη περιοχή», τόνισε ο κ. Διαμαντίδης.
Αναγνωρίζοντας τη σημασία της επένδυσης στο πρώην στρατόπεδου Γκόνου, ο ‘Α αντιπρόεδρος του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), Μανώλης Βλαχογιάννης, σημείωσε ότι ο κύριος όγκου του εμπορίου γίνεται δια θαλάσσης, υπογράμμισε την σημασία του να επιταχυνθούν τα έργα στο λιμάνι της πόλης και πρόσθεσε ότι απαιτούνται καλές σιδηροδρομικές συνδέσεις και προς την ενδοχώρα, όπως και μεγάλες αποθήκες. «Πρέπει να μειωθεί το χάσμα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τον σιδηρόδρομο», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σε αναμονή του Προεδρικού Διατάγματος για την επέκταση του 6ου προβλήτα
Σε αναμονή της έκδοσης του Προεδρικού Διατάγματος βρίσκεται ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ ΑΕ) προκειμένου να «τρέξει» την επένδυση που αφορά την επέκταση του 6ου προβλήτα, είπε ο υπεύθυνος Πωλήσεων και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της ΟΛΘ ΑΕ, Κωνσταντίνος Αγαίτσης.
Τόνισε ότι με την έναρξη των εργασιών του Project θα δημιουργηθούν 3.900 θέσεις εργασίας και γύρω στα 230 εκατ. ευρώ έσοδα για το σύστημα των logistics. «Όσοι ασχολούνται με τις μεταφορές στη Βόρεια Ελλάδα και στα Βαλκάνια, πρέπει να κατανοήσουνε τη σημασία του έργου το οποίο θα αλλάξει τελείως την εικόνα των logistics στη Βόρεια Ελλάδα, δίνοντας στη Θεσσαλονίκη τον ρόλο που της αξίζει», τόνισε.
Αναφορικά με τα οφέλη της υλοποίησης του έργου, ο ίδιος μίλησε για αύξηση της χωρητικότητας από τους 600.000 σημερινούς κύβους στους 1.800.000, ενώ όπως πρόσθεσε «το κύριο πλεονέκτημα που θα αναβαθμίσει τις εμπορευματικές μεταφορές στην περιοχή, αφορά στο βύθισμα νερού, καθώς από τα 12 μέτρα μεταβαίνουμε στα 17,7 μέτρα με αποτέλεσμα η Θεσσαλονίκη να υποδέχεται πλέον πλοία μεγαλύτερης χωρητικότητας, που αντιστοιχούν σε 24.000 κύβους. Θα είμαστε το δεύτερο λιμάνι με τέτοιο βύθισμα στην Ελλάδα και ένα από τα λίγα στα Βαλκάνια».
Στο μεταξύ, παράλληλα, με την ολοκλήρωση του έργου, θα επεκταθεί το δίκτυο των συνδυασμένων μεταφορών του λιμανιού και όπως είπε ο κ. Αγαίτσης, «στοχεύουμε σε αγορές της ευρύτερης αγοράς των Βαλκανίων και ΝΑ Ευρώπης. Θα εξάγουμε πιο γρήγορα αλλά και φθηνότερα».
Για τον ρόλο των οδικών εμπορευματικών μεταφορών στην ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου στα Βαλκάνια με κέντρο την Βόρεια Ελλάδα, μίλησαν, ο πρόεδρος του Οργανισμού Μεταφορών της περιοχής της Μαύρης Θάλασσας, Έντουαρτ Κάζα και ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Οδικών Μεταφορών της Σερβίας, Αλεξάντερ Σπάσιτς. Αμφότεροι υπογράμμισαν την ανάγκη να αρθούν άμεσα όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί μεταφορείς εμπορευμάτων κατά την είσοδό τους στην Ελλάδα, λέγοντας ότι «αν δεν ανοίξουν οι δρόμοι για τους οδηγούς βαρέων οχημάτων, τότε πολύ δύσκολα θα λειτουργήσει ο ευρασιατικός διάδρομος».
Αναφερόμενοι στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί βαρέων οχημάτων στην Ελλάδα, και οι δύο υπέδειξαν τη γραφειοκρατία, τις καθυστερήσεις στα σύνορα και το ότι η Ελλάδα δεν δέχεται τις άδειες μεταφοράς από τρίτες χώρες.
«Χρειαζόμαστε πιο απλές διαδικασίες για τα σύνορα, που αμέσως θα σημάνουν και μείωση του χρόνου παραμονής των οδηγών βαρέων οχημάτων στα σημεία, τη μέτρηση καυσίμων και καλύτερες εγκαταστάσεις για τους οδηγούς», ανέφεραν αμφότεροι. «Πρέπει να φερθούμε έξυπνα, να εφαρμόσουν οι κυβερνήσεις καλές πρακτικές και να λυθούν αυτά τα προβλήματα στην Ελλάδα, αλλιώς δεν μπορεί να λειτουργήσει ο ευρασιατικός διάδρομος», υποστήριξαν.
ΑΠΕ-ΜΠΕ