Κυριακή Ουδατζή: «Η Θεσσαλονίκη οφείλει και αξίζει να αναδειχθεί σε πρότυπο τουριστικής ανάπτυξης»

Κυριακή Ουδατζή: «Η Θεσσαλονίκη οφείλει και αξίζει να αναδειχθεί σε πρότυπο τουριστικής ανάπτυξης»

-Κ. Ουδατζή αν η Θεσσαλονίκη ήταν μελωδία θα ήταν…;

«Μια συμφωνική μελωδία που θα συνδύαζε παραδοσιακά όργανα με σύγχρονες εκτελέσεις σε μια μοναδική ενορχήστρωση, που θα σε πλημμύριζε με ιστορικές μνήμες, πολυπολιτισμικότητα, αγάπη, ερωτισμό αλλά και αισιοδοξία για ένα μέλλον που έχει δυνατές βάσεις σε ένα ένδοξο παρελθόν».

Αν ήταν μυρωδιά θα ήταν

«Ένας κήπος με πολύχρωμα αγριολούλουδα όπου θα μεθούσες από την ομορφιά και τα αρώματα, μαγεμένος από την πανδαισία των χρωμάτων».

Αν ήταν εικόνα…

-«Ένα πολύχρωμο ψηφιδωτό πολιτισμών, μνημείων και συλλογικής μνήμης, ένας ιστορικός καμβάς που σε καλεί να ανακαλύψεις μια μακραίωνη ιστορία 24 σχεδόν αιώνων ζωής».

Με φόντο την 39η Έκθεση Τουρισμού «Philoxenia Hotelia» που ξεκινά σήμερα στην πόλη μας, η Ειδικός Σύμβουλος Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης, Δρ. Κυριακή Ουδατζή, η οποία φέρει επίσης τον τίτλο της διευθύντριας του Ολυμπιακού Μουσείου Θεσσαλονίκης, μας μιλά για το πού «το πάει» τουριστικά η Θεσσαλονίκη.

Διαβάστε τη συνέντευξη:

Πριν λίγες ημέρες παρουσιάσατε το στρατηγικό σχέδιο για τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης καθώς και το πλάνο δράσεων για την υλοποίηση αυτού. Προς τα πού το πάει λοιπόν τουριστικά η Θεσσαλονίκη;

Η πόλη προχωράει γοργά, σε ρυθμούς οργανωμένης τουριστικής ανάπτυξης. Φαίνεται πως ήρθε το πλήρωμα του χρόνου να συνταχθούμε όλοι οι φορείς και οι επαγγελματίες του χώρου προς μια κατεύθυνση, με σχέδιο, στρατηγική, σύμπνοια και εν τέλει επιτυχία. Η Θεσσαλονίκη είναι μια ‘’αδικημένη’’ – τολμώ να πω – τουριστικά πόλη, αφού μόλις τα τελευταία χρόνια προσελκύει τουρίστες. Αυτό από μόνο του ακούγεται οξύμωρο αν λάβει κανείς υπόψη του το πλούσιο πολιτιστικό της απόθεμα, ειδικά αν συγκριθεί με άλλες πόλεις που έχουν λιγότερο ενδιαφέρον, αλλά σφύζουν από τουριστική κίνηση. Ο τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία της χώρας μας αλλά μόνον τελευταία αντιμετωπίζεται ως σημαντικό εργαλείο οικονομικής ανάπτυξης από τους φορείς της πόλης μας. Ας αξιοποιήσουμε αυτή την καθυστέρηση προς όφελος μας, αφού μας δίνει την πολυτέλεια αξιολόγησης άλλων παραδειγμάτων τουριστικής ανάπτυξης, προς μίμηση ή προς αποφυγή. Αυτό στο οποίο πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι, είναι πως για να πετύχει ο κοινός μας στόχος, χρειάζεται στρατηγικό σχέδιο, οργανωμένο πλάνο δράσης και συμπόρευση. Η Θεσσαλονίκη, αυτό το άγνωστο ‘’διαμαντάκι’’, οφείλει και αξίζει να αναδειχθεί σε πρότυπο τουριστικής ανάπτυξης.

Ο Οργανισμός Τουρισμού συμμετείχε το τριήμερο 5-7 Νοεμβρίου σε μια από τις μεγαλύτερες επαγγελματικές εκθέσεις τουρισμού στον κόσμο την «World Travel Market». Ποιες οι αξιώσεις σας από αυτή την συμμετοχή;

Ο ΟΤΘ συμμετείχε σε μια από τις σημαντικότερες για τον χώρο διεθνείς εκθέσεις, που φέτος φιλοξένησε πάνω από 4.000 εκθέτες, που εκπροσωπούν τουριστικές επιχειρήσεις, εταιρίες αερομεταφορών, κοκ, μια ολοκληρωμένη δηλαδή παρουσία της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς. Παράλληλα, καταγράφηκε σημαντική αύξηση στις συμμετοχές προορισμών μέσω Εθνικών Οργανισμών Τουρισμού αλλά σε μεμονωμένες συμμετοχές περιοχών και πόλεων. Αυτό αποδεικνύει την τεράστια δυναμική αυτής της έκθεσης αλλά παράλληλα καταδεικνύει και την ανάγκη ισχυρής παρουσίας μας, προκειμένου να διεκδικήσουμε το τμήμα της τουριστικής κίνησης που μας αναλογεί. Αρχής γενομένης από την συνεργασία με επαγγελματίες του παγκόσμιου τουρισμού και την προσέλκυση επισκεπτών, στοχεύουμε στην καλλιέργεια συνεργιών, στην δικτύωση και στην διείσδυση σε νέες αγορές.

Από την εμπειρία σας από τις προηγούμενες συμμετοχές του ΟΤΘ στην ίδια έκθεση, προς τα που θα λέγατε ότι προσανατολίζεται το μεγαλύτερο ενδιαφέρον των επισκεπτών;

Το ενδιαφέρον των επισκεπτών εξελίσσεται, όπως και η προσδοκία της ταξιδιωτικής εμπειρίας. Κάποτε ο τουρίστας ερχόταν στην χώρα μας μόνον για τον ήλιο και την θάλασσα, αλλά τώρα την επιλέγουν ευρύτερων ενδιαφερόντων επισκέπτες που προσελκύονται και από άλλα είδη τουρισμού. Δεν είναι τυχαία η καταγραφή ανοδικής πορείας από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού για εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως για παράδειγμα μουσειακού, πολιτιστικού, θρησκευτικού, αθλητικού, κ.ο.κ. Εκεί στοχεύουμε και εμείς, στην ανάδειξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού που πλουσιοπάροχα διαθέτει η πόλη μας, όχι μόνον σε επίπεδο αστικού κέντρου αλλά και ευρύτερης περιφέρειας.

Ποιες είναι οι αγορές στόχοι σας, εκτός από την βρετανική; Επίσης, τελικά θέλουμε ποιότητα ή ποσότητα;

Οι αγορές στόχοι μακροπρόθεσμα είναι πολλές, αλλά ακολουθώντας το επικαιροποιημένο Σχέδιο Δράσης μας, δίνεται αρχικά βαρύτητα στην ενίσχυση των υφιστάμενων, όπως για παράδειγμα της Τουρκίας και της Βουλγαρίας – κάτι που ήδη ξεκίνησε ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης και Πρόεδρος του ΟΤΘ κος Αγγελούδης, με τις πρόσφατες επισκέψεις του στην Κωνσταντινούπολη και στην Σόφια. Παράλληλα, έχει ήδη ξεκινήσει η διαμόρφωση πρόσφορου εδάφους για νέες συνεργασίες, όπως για παράδειγμα με την LOT και άλλες αεροπορικές εταιρίες, αλλά και με ‘’νέες’’ αγορές, όπως της Ιρλανδίας, της Ρουμανίας, κ.ά.
Απώτερος στόχος είναι η προσέλκυση τουριστών καθόλη τη διάρκεια του έτους, αναδεικνύοντας την πόλη μας σε ιδανικό city break προορισμό. Επειδή όμως κάθε σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης για να πετύχει χρειάζεται συνέργειες τοπικών παραγόντων και επαγγελματιών, αλλά και σύμμαχο τον μόνιμο κάτοικο του τόπου, οφείλουμε να έχουμε ως προτεραιότητα την διασφάλιση της ποιότητας στην καθημερινότητα μας, η οποία όμως θα συμβαδίζει ειρηνικά με την ολοένα μεγαλύτερη αλλά ελεγχόμενη ροή τουριστών.

Μεγάλο μέρος των αφίξεων στο αεροδρόμιο Μακεδονία κατευθύνονται στη Χαλκιδική χωρίς να «περάσουν» από τη Θεσσαλονίκη. Πως θα μπορούσαμε να κάνουμε «ένα» το τουριστικό προϊόν της Θεσσαλονίκης με αυτό της Χαλκιδικής;

Αυτό είναι ένα υφιστάμενο αλλά τολμώ να πω εύκολα διαχειρίσιμο πρόβλημα που ήδη επιλύουμε, αρχής γενομένης με την κοινή παρουσία του ΟΤΘ με τον Οργανισμό Τουρισμού Χαλκιδικής, σε διεθνείς εκθέσεις και Β2Β συναντήσεις. Στόχος η δημιουργία ενός ελκυστικού τουριστικού πακέτου που θα ξεκινάει με διαμονή στην Θεσσαλονίκη και θα ολοκληρώνεται με διακοπές στην Χαλκιδική. Είναι πραγματικά κρίμα να προσγειώνεται ένας τουρίστας στην πόλη μας και να την προσπερνά χάνοντας την μοναδική εμπειρία γνωριμίας με την ιστορία της. Ζούμε στην εποχή της επικοινωνίας και της τεχνολογίας, οπότε το στοίχημα θα το κερδίσουμε μέσα από κοινές και στοχευμένες προωθητικές ενέργειες, τόσο με την Χαλκιδική όσο και με την Πιερία, τους πιο κοντινούς μας για αρχή παραθαλάσσιους προορισμούς.

Δεν είναι τυχαίο το παράδειγμα διεθνών προορισμών που επιλέγουν οι τουρίστες για ολιγοήμερες ημέρες διακοπών, συνδυαστικά με τις καλοκαιρινές τους διακοπές, αρκεί να έχει τουριστικό ενδιαφέρον η πόλη που θα προσγειωθούν, κάτι που σίγουρα διαθέτει η Θεσσαλονίκη μας, η πόλη με το τεράστιο πολιτιστικό απόθεμα.

Σύμφωνα με έρευνες το 89% των σημερινών τουριστών βασίζουν τις επιλογές τους στο περιεχόμενο των κριτικών που έχουν δημοσιεύσει άλλοι, αλλά και στα σχόλια στα κοινωνικά δίκτυα. Ποια η στρατηγική της πόλης μας πάνω στις ψηφιακές καμπάνιες.

Ο ΟΤΘ έχει ήδη αναπτύξει μια δυναμική παρουσία στο διαδίκτυο, με αξιοποίηση των σύγχρονων εργαλείων επικοινωνίας μέσω των ψηφιακών καναλιών και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Στόχος είναι η οργανωμένη διείσδυση σε όλο και μεγαλύτερο ποιοτικά και ποσοτικά κοινό, ποικίλων ενδιαφερόντων και ηλικιακών ή κοινωνικών ομάδων, σύμφωνα με την πολιτική ανάπτυξης του τουρισμού στην πόλη μας.

Υπάρχει ένα τσιτάτο που λέει: ‘«Στον τουρισμό του μέλλοντος όλα αρχίζουν με τους ντόπιους, την ποιότητα ζωής τους, τον σεβασμό στην γη που ζουν. Ο τουρίστας μετά θα βρει τον δρόμο του». Συμφωνείτε;

Συμφωνώ στον στόχο διασφάλισης της ποιότητας των ντόπιων και του σεβασμού στον τόπο μας, έναντι της εντροπίας που θα επιφέρει η άναρχη τουριστική μάζα, αλλά θα επιμείνω στην άποψη πως τα καλύτερα αποτελέσματα τα πετυχαίνεις συνδυαστικά με πρόληψη και στόχο και εδώ θα πρέπει να συνθέσουμε από την αρχή έναν καμβά συλλογικής αποδοχής, συμμετοχής και δράσης, όπου όλα θα σχεδιάζονται και θα αναπτύσσονται παράλληλα, προσεκτικά, με αλληλεπίδραση και ισορροπία.

Loading