«Είναι συναρπαστικό που μπορέσαμε όλοι να καταφέρουμε κάτι τόσο μεγάλο, χωρίς καν να συναντηθούμε», εξηγεί στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο 18χρονος, απόφοιτος του 6ου Γενικού Λυκείου Καλαμαριάς, Γιώργος Μαρωνίδης, ο μοναδικός νέος Έλληνας μουσικός που συμμετείχε στο διεθνές, διαδικτυακό, εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Make MusiCoviT!» (Φτιάξε Απ’ αυτό Μουσική).
Θυμάται τον εαυτό του από πέντε χρονών να πηγαίνει στη δουλειά του -μουσικού σε φιλαρμονική- πατέρα του, να κάθεται δίπλα στην κλαρινετίστα και να απολαμβάνει τη μουσική. Ένα χρόνο αργότερα, ξεκίνησε μαθήματα κλαρινέτου.
Ο 18χρονος χαρακτηρίζει «μοναδική εμπειρία» τη συμμετοχή του στο «Make MusiCoviT!», αναφέροντας χαρακτηριστικά πως «όταν συνεργάζεσαι με συνομήλικούς σου από όλο τον κόσμο, μαθαίνεις πάρα πολλά πράγματα: από την κουλτούρα τους έως και τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους γράφουν και παίζουν μουσική».
Το μεγαλύτερο κέρδος που είχε από τη συμμετοχή του είναι οι βασικές γνώσεις για να μπορεί να γράφει τη δική του μουσική. «Μου έμαθε να μπορώ να γράφω αυτό που σκέφτομαι και πιστεύω πως αυτό είναι πολύ σημαντικό», σημειώνει.
Τα όνειρά του 18χρονου φτάνουν μέχρι… τον ουρανό αφού εκτός από τη μουσική λατρεύει τα αεροπλάνα και θα ήθελε να αποκτήσει δίπλωμα πιλότου. Σχεδιάζοντας, ωστόσο, το ιδανικό σενάριο για τη ζωή του, βλέπει σε δέκα χρόνια τον εαυτό του «στη Σουηδία όπου και θα πάω να σπουδάσω, με μια δουλειά στην ορχήστρα της Στοκχόλμης».
Νέοι απ’ όλο τον κόσμο
Το διαδικτυακό, διεθνές εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Make MusiCoviT!» με άξονα τη μουσική σύνθεση, εκτέλεση και παραγωγή, σχεδίασε και υλοποίησε ο διεθνώς καταξιωμένος πιανίστας και συνθέτης Γιώργος Εμμανουήλ Λαζαρίδης – έχει διατελέσει Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μεγάρου Θεσσαλονίκης, διευθυντής του Φεστιβάλ Δημητρίων και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης- μαζί με την πιανίστα, μαέστρο και αρχιμουσικό του El Sistema Greece, Ζαφείρα Αντζούς Ράμος. Κάθε πτυχή του υλοποιήθηκε αποκλειστικά στο διαδίκτυο, έφερε κοντά 20 νέους και νέες, 8-18 ετών, μουσικούς από κάθε γωνιά της γης (Κίνα, Αμερική, Ιαπωνία, Καναδά, Αυστραλία και Ευρώπη) ώστε μαζί να συνθέσουν, να ερμηνεύσουν, να ηχογραφήσουν και να βιντεοσκοπήσουν ένα νέο πρωτότυπο μουσικό έργο.
Οι μαθητές -οι οποίοι δεν συναντήθηκαν ποτέ μεταξύ τους, ή με τους καθηγητές τους, παρά μόνο διαδικτυακά- εκπαιδεύτηκαν και οδηγήθηκαν από μία μικρή ομάδα πρωτοπόρων της μουσικής. «Κατορθώσαμε κάτι που ενδεχομένως δεν έχει ξαναγίνει: την από κοινού σύλληψη, σύνθεση, ηχογράφηση, βιντεοσκόπηση και εκτέλεση ενός νέου μουσικού έργου, καθώς και την παραγωγή μίας συναυλίας εικονικής πραγματικότητας, σε μορφή συνόλων μουσικής δωματίου, αποκλειστικά στο διαδίκτυο», σημειώνει ο κ. Λαζαρίδης.
Δημιουργία και συνεργασία με αφορμή την πανδημία
Κατά τη διάρκεια της καραντίνας, που προκάλεσε η πανδημία την περασμένη Άνοιξη, ο 18χρονος Γιώργος Μαρωνίδης, ενώ στην αρχή δεν ένιωθε δημιουργικός, γρήγορα κατάλαβε ότι πρέπει να προσαρμοστεί στη νέα κατάσταση και έτσι σταδιακά άρχισε να ασχολείται με καινούργια πράγματα. Εκείνη την εποχή, έμαθε για το «Make MusiCoviT!», το οποίο «γεννήθηκε» με έναυσμα την πανδημία.
«Ήταν απάντησή μας στην ανάγκη να νιώσουμε κοντά ο ένας στον άλλο, να κρατήσουμε τη μουσική ζωντανή, καθώς ξαφνικά, οι πρακτικές επιβίωσης της μουσικής, πρακτικές που διήρκεσαν αιώνες, είναι αδύνατο να συνεχιστούν, εξηγεί ο Γιώργος – Εμμανουήλ Λαζαρίδης.
Το πρόγραμμα άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά μετά την επικοινωνία του με τη διακεκριμένη πιανίστα Μαρία Αστεριάδου, η οποία ζει στη Νέα Υόρκη. Εκείνη του σύστησε την Κινέζα επιχειρηματία Jennifer B. Dong «μια σημαντική υποστηρίκτρια εκπαιδευτικών προγραμμάτων», όπως σημειώνει ο ίδιος.
Η κ. Dong έγινε η παραγωγός και χρηματοδότης του προγράμματος με συμπαραγωγό την κ. Αστεριάδου, με τη δεύτερη να έχει παίξει κομβικό ρόλο στη δημιουργία της ομάδας εργασίας καθώς και στην υλοποίηση σημαντικού τμήματος της διαδικτυακής εκπαιδευτικής διαδικασίας, σε συνεργασία με τον βιολιστή Kurt Nikkanen, τον μαέστρο Julien Benichou και τον ηχολήπτη της εταιρίας BIS, Hans Kipfer. Όλοι μαζί, από την 1η Ιουνίου 2020 που άρχισε ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του προγράμματος, μέχρι και την παραμονή της διαδικτυακής πρεμιέρας, στις 20 Σεπτεμβρίου 2020, έζησαν έναν «δημιουργικό πανικό». Το βίντεο από την πρεμιέρα της πρώτης εκδοχής του προγράμματος, σε μορφή ντοκιμαντέρ και συναυλίας εικονικής πραγματικότητας, παραμένει διαθέσιμο online (https://www.youtube.com/watch?v=mfU2kex_mcw&feature=youtu.be), ενώ σύμφωνα με τον κ. Λαζαρίδη οι δυνατότητες εξέλιξής του «είναι αμέτρητες» και θα ήθελε κάποια στιγμή να το δει μπαίνει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.