«Οι “ ρίζες” του καθενός είναι θύλακας εθνικής αυτογνωσίας» υπογράμμισε ο υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας και Θράκης), Θεόδωρος Καράογλου, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ενόψει της αυριανής εκδήλωσης (στις 11 το πρωί στην αίθουσα τελετών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης) για τη βράβευση των σχολείων, που διακρίθηκαν στον 3ο πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό, με θέμα “Ποντιακός Ελληνισμός: Μνήμες και όνειρα, παρελθόν, παρόν και μέλλον”.
Τον διαγωνισμό συνδιοργανώνουν η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών, το Υπουργείο Εσωτερικών (Τομέας Μακεδονίας και Θράκης) και το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, με την υποστήριξη της Έδρας Ποντιακών Σπουδών του ΑΠΘ και του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών. Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε μαθητές όλων των τάξεων νηπιαγωγείων, δημοτικών σχολείων, γυμνασίων και λυκείων της Ελλάδας, της Κύπρου και της Ομογένειας.
Το ΥΜΑΘ μαζί με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών και το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων διοργανώνει και φέτος δύο πανελλήνια προγράμματα. Το πρώτο είναι αυτό που αφορά στον Πόντο και βρίσκεται στον τέταρτο χρόνο υλοποιήσής του και έως σήμερα συμμετείχαν σε αυτό περισσότερα από 400 σχολεία από όλη την Ελλάδα και την ομογένεια και περίπου 25.000 μαθητές. Τη φετινή σχολική χρονιά (2019-2020) το πρόγραμμα επεκτείνεται και στις σχολικές μονάδες της Κύπρου.
«Το άνοιγμα αυτό αποτέλεσε το ερέθισμα για να επικοινωνήσουμε και ένα δεύτερο πρόγραμμα που βρίσκεται σε εξέλιξη με τίτλο “ Κύπρος, Ελλάδα, ομογένεια: εκπαιδευτικές γέφυρες” που υλοποιείται για έκτη συνεχόμενη χρονιά» είπε ο κ. Καράογλου, προσθέτοντας ότι τα προηγούμενα πέντε χρόνια υλοποίησης του προγράμματος συμμετείχαν 1.500 σχολεία από την Ελλάδα, την Κύπρο και την ομογένεια και περισσότεροι από 120.000 μαθητές, οι οποίοι ολοκλήρωσαν και παρέδωσαν 12.000 δημιουργίες για την Κύπρο.
Από την πλευρά του, ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών, Ξενοφώντας Παπασταμόπουλος, παρουσίασε τους θεματικούς άξονες του προγράμματος, επισημαίνοντας την ιδιαίτερη σημασία του για την εκπαιδευτική κοινότητα, ενώ ο υπεύθυνος σχολικών δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Σερρών Ιωάννης Πούλιος, που είναι και ο σχεδιαστής του προγράμματος μίλησε για τη σημασία δημιουργίας ελκυστικών προγραμμάτων στα σχολεία που -όπως είπε- “αγγίζουν το συναίσθημα των μαθητών μας”. Μάλιστα, ως παράδειγμα έδωσε το γεγονός ότι μαθήτρια από το 2ο δημοτικό σχολείο Πετρούπολης, που είχε επιλεκτική αλαλία, συγκινήθηκε τόσο πολύ από μια συνέντευξη που άκουσε (στο πλαίσιο του προγράμματος για τον Πόντο) που μετά από χρόνια μίλησε.
«Ο ποντιακός ελληνισμός είναι για παράδειγμα, όπως λέμε πολύ συχνά στους μαθητές, ίσως η απάντηση στο πώς μπορεί η χώρα να βγει από τη σημερινή κρίση. Εμείς λέμε συνέχεια στους μαθητές “ τί είναι ο Πόντιος;”, Είναι η ντομπροσύνη του, η εργατικότητά του, ο τρόπος με τον οποίο συνεργάζονται για να πάνε μπροστά, είναι η ειλικρίνειά του και η αλληλεγγύη του. Τι χρειάζεται η χώρα για να ξεπεράσει τα προβλήματα; Όλες αυτές τις αρχές και τις αξίες» ανέφερε ο κ. Πούλιος.
Σε σχέση με το πρόγραμμα για την Κύπρο, ο κ. Πούλιος είπε πως από μια μικρή έρευνα που έκαναν στα σχολεία του νομού Σερρών όταν ξεκίνησε το πρόγραμμα για να δουν τι γνωρίζουν οι μαθητές, προέκυψε ότι «τα παιδιά των μεγάλων τάξεων των δημοτικών σχολείων (…) δεν γνωρίζουν κατά το 1/3 ότι είναι μέλος της ΕΕ, πιστεύουν ότι το Κυπριακό έχει λυθεί – οι μισοί μαθητές των μεγάλων τάξεων – ξέρουν την Κύπρο από την Αννα Βίσση και το χαλούμι και θεωρούν ότι η παρουσία τουρκικών στρατευμάτων στην κατεχόμενη Κύπρο είναι αποτέλεσμα πρόσκλησης. Δεν χρειαζόμαστε άλλα κίνητρα για να δημιουργήοσυμε κάτι. Αυτά τα προγράμματα και τα δύο, και της Κύπρου και του Πόντου, ξεκίνησαν από αυτή τη συνειδητοποίηση».
Διετές πιλοτικό πρόγραμμα εισαγωγής της διδασκαλίας της ποντιακής διαλέκτου σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών εργάζεται για να κάνει το φθινόπωρο του 2020 το πρώτο πανελλήνιο συνέδριο για την διδακτική προσέγγιση του ποντιακού ελληνισμού και όπως είπε ο κ. Πούλιος, «θα κληθούν εκατοντάδες κπαιδευτικοί από την Ελλάδα και την ομογένεια ώστε να παρουσιάσουν καλές πρακτικές διδασκαλίας του ποντιακού ελληνισμού σε όλες τις βαθμίδες».
Το πιο σημαντικό – συνέχισε ο κ. Πούλιος – «είναι ότι σε συνεννόηση και σε συνεργασία και με την Εδρα Ποντιακών Σπουδών του ΑΠΘ, με το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, με τον Πανελλήνιο Σύλλογο Ποντίων Εκπαιδευτικών πάντα υπό την ομπρέλα του ΥΜΑΘ θέλουμε και θα ξεκινήσουμε φέτος να σχεδιάζουμε ένα διετές πιλοτικό πρόγραμμα εισαγωγής της διδασκαλίας της ποντιακής διαλέκτου σε σχολείσ ητς πρωοτβάθμιας εκπαίδευσης».
«Θέλουμε να δημιουργήσουμε κάποιους εκπαιδευτικούς ομίλους διδασκαλίας της ποντιακής σε ένα δίκτυο πενήντα έως εκατό σχολείων κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα» τόνισε ο κ. Πούλιος και εξήγησε ότι « στα σχολεία οι μαθητές, προαιρετικά θα διδάσκονται Σάββατο πρωί ή απόγευμα στη διάρκεια ενός δίωρου την ποντιακή διάλεκτο».
Ετσι – είπε ο κ. Πούλιος – « θα δημιουργήσουμε ένα πρώτο δίκτυο πενήντα έως εκατό σχολείων στα οποία θα δοκιμαστεί, ώστε αυτό το πρόγραμμα μαζί με τα αποτελέσματα του πρώτου συνεδρίου για τη διδασκαλία (της ποντιακής διαλέκτου) να παράξουν αυτά τα αποτελέσματα που θα μας επιτρέψουν να πάμε και στο υπουργείο Παιδείας και να τους προτείνουμε μια εισαγωγή όλων αυτών των θεματικών πεδίων στα σχολικά εγχειρίδια και στο ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης».
Ε.Σ