Μία γίδα εισχωρεί στους κύκλους μιας οικογένειας, όχι για να βοσκήσει το χορτάρι στην αυλή, ούτε για να προσφέρει το γάλα της . Άθελά της, καταφέρνει να ταράξει τα γαλήνια νερά της ευτυχισμένης ζωής των μελών της, καθώς ο σύζυγος και πατέρας της οικογένειας την ερωτεύεται σφόδρα. Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σε συνεργασία με την Πολιτεία Πολιτισμού, θα παρουσιάσει την ισοπεδωτική, μαύρη κωμωδία του Έντουαρντ Άλμπι «Η Γίδα», με στόχο να αναστατώσει το θεατρόφιλο κοινό της Θεσσαλονίκης.
Το έργο αυτό διαφέρει από τις προηγούμενες δουλειές του Αμερικανού θεατρικού συγγραφέα, καθώς δεν παρουσιάζει από την αρχή μια προβληματική συνθήκη, αλλά το αντίθετο . «Συνήθως ο Άλμπι αναδεικνύει κατεστραμμένες σχέσεις και οικογένειες από την αρχή. Εδώ όμως είναι όλα τέλεια. Όχι φαινομενικά, αλλά ουσιαστικά», δηλώνει ο σκηνοθέτης της παράστασης Παύλος Δανελάτος. Μιλά για τη σχέση του ανδρόγυνου, η οποία είναι καταπληκτική, και για το παιδί τους, το οποίο, αν και είναι γκέι και κατά βάθος δεν το εγκρίνουν, το έχουν αποδεχθεί ως μοντέρνοι και συζητήσιμοι γονείς. Επιπλέον, είναι οικονομικά ευκατάστατοι και ο άντρας, αρχιτέκτονας, έχει μόλις βραβευτεί με το βραβείο Πρίτσκερ, ενώ έχει αναλάβει τον σχεδιασμό μιας παγκόσμιας πόλης που κοστίζει δισεκατομμύρια δολάρια.
Η πιο ακραία ερωμένη αποδομεί σε χρόνο ρεκόρ την οικογενειακή ευτυχία
Ξαφνικά, μέσα στην τελειότητα και την επιτυχία του 50χρονου Μάρτιν, αποκαλύπτεται ότι έχει ερωτευτεί μια γίδα, με έναν έρωτα απίστευτα δυνατό και συνάμα βασανιστικό. «Καταλαβαίνετε ότι όταν μέσα στην τελειότητα συμβαίνει κάτι τέτοιο, δεν πρόκειται για ένα βότσαλο στη λίμνη, αλλά για ένα ολόκληρο βουνό μέσα σε μία λίμνη που κοιμάται», σχολιάζει ο κ. Δανελάτος.
Στο σημείο αυτό, όλα φαίνονται να γκρεμίζονται και όλοι νιώθουν να οδηγούνται στην καταστροφή. «Ο αρχιτέκτονας, ως τραγικό πρόσωπο, προκαλεί την κατάρρευση των γύρω του και όλοι νιώθουν ότι βυθίζονται εξαιτίας του», εξηγεί ο σκηνοθέτης. Αυτό δίνει την αφορμή στον συγγραφέα να μιλήσει για την ελευθερία του αισθήματος. «Δεν νομίζω ότι ο Άλμπι μας θέτει μπροστά σε ηθικά διλήμματα, αλλά σε διλήμματα απόλυτης ελευθερίας», προσθέτει.
Το πιο προκλητικό έργο του Άλμπι θίγει το θέμα των ακραίων επιλογών του ανθρώπου ισορροπώντας μεταξύ γελοίου και τραγικού
Το πολυβραβευμένο έργο «Η Γίδα ή ποια είναι η Σύλβια» του Έντουαρντ Άλμπι, που γράφτηκε το 2000, θεωρείται σήμερα πιο επίκαιρο από ποτέ. «Μία τέτοια κουβέντα το 2000 δεν θα υπήρχε. Σήμερα, συζητάμε πολύ για τις ακραίες επιλογές των ανθρώπων και το αν πρέπει να γίνουν αποδεκτές», αναφέρει ο Δανελάτος.
Ο Άλμπι τοποθετεί τους ήρωές του μεταξύ γελοίου και τραγικού, αναδεικνύοντας τα όρια του ανθρώπου και τις δυνατότητές του. «Ο Άλμπι δεν βιάζει ποτέ το κωμικό. Η κωμικότητα προκύπτει από την τραγικότητα των ηρώων», προσθέτει ο σκηνοθέτης.
«Τα έργα του Άλμπι είναι έργα ηθοποιών»
Ο Παύλος Δανελάτος δηλώνει ότι ο Έντουαρντ Άλμπι είναι ένας από τους αγαπημένους του μοντέρνους συγγραφείς και αναφέρεται στη χρονική σύμπτωση μεταξύ τους. «Κάθε έργο του Άλμπι απαιτεί εξαιρετικούς ηθοποιούς. Αν δεν είναι καλοί, τα έργα του δεν μπορούν να αποδώσουν. Χρειάζονται ηθοποιούς που να ξεπεράσουν τον εαυτό τους», καταλήγει.
Η «Γίδα» του Έντουαρντ Άλμπι κάνει πρεμιέρα στο «Artbox Fargani» την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου, στις 21.00, και είναι κατάλληλη για θεατές άνω των 16 ετών. Οι παραστάσεις θα δίνονται από Πέμπτη έως Σάββατο στις 9 και τις Κυριακές στις 8 το βράδυ.
*Πηγή φωτογραφιών: ΚΘΒΕ