Μια ημέρα φτιαγμένη από το «υλικό των ονείρων» των τελειόφοιτων της Πολυτεχνικής του ΑΠΘ, αφιερωμένη στα «πρωτάκια» της Σχολής

Μια ημέρα φτιαγμένη από το «υλικό των ονείρων» των τελειόφοιτων της Πολυτεχνικής του ΑΠΘ, αφιερωμένη στα «πρωτάκια» της Σχολής

Μία ημέρα αφιερωμένη στους νέους φοιτητές, διοργανωμένη από φοιτητές, για φοιτητές. Αυτός ήταν ο τίτλος της εκδήλωσης υποδοχής των πρωτοετών φοιτητών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, συνοδευόμενος από την υπόσχεση της …συμπυκνωμένης πείρας: «Αυτά που κάθε παλιός θα ήθελε να τα γνωρίζει από το πρώτο έτος».
Περισσότεροι από χίλιοι είναι οι νέοι φοιτητές, που μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων πέρασαν φέτος στα επτά Τμήματα της Πολυτεχνικής Σχολής, μίας σχολής με δεκάδες κτίρια, αμφιθέατρα, βιβλιοθήκες και νησίδες, όπου ένας χάρτης τους είναι σίγουρα χρήσιμος (https://www.eng.auth.gr/gr/ypodomes/chartis-scholis.html). Η προσαρμογή τους, όμως, δεν αφορά μόνο την εξοικείωση με τους χώρους ή την εκπαιδευτική διαδικασία, αφορά τη γνωριμία τους με ανθρώπους, με πανεπιστημιακές δομές υποστήριξης, με ομάδες ερευνητικές και την εμπλοκή τους με διαδικασίες που θα δώσουν περιεχόμενο στην ιδιότητα του φοιτητή- ενεργού μέλους της Σχολής, ως θεμέλιο για τον αυριανό χρήσιμο πολίτη, πετυχημένο επαγγελματία, επιφανή επιστήμονα.
Οι ήπιες δεξιότητες, που ανέπτυξαν κατά τη φοίτησή τους στην Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ, μέσα από τη συμμετοχή τους σε ομάδες και δράσεις του πανεπιστημίου, υπήρξαν πολύτιμο εφόδιο για τελειόφοιτους φοιτητές, που θέλησαν …όσα εκείνοι κατέκτησαν σταδιακά σε μια διαδρομή χρόνων, να τα προσφέρουν ως προοπτική στους νεότερούς τους.
«Με το καλημέρα η ανησυχία για το …μετά το Πανεπιστήμιο»
Ο Γιάννης Ουρανός είναι τεταρτοετής φοιτητής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και βασικός συντελεστής της εκδήλωσης υποδοχής των πρωτοετών φοιτητών, που διοργάνωσε η αποτελούμενη από φοιτητές και καθηγητές Επιτροπή Φοιτητικών Θεμάτων της Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ.
«Η εκδήλωση ξεκίνησε από μία συζήτηση που είχαμε στην Επιτροπή, ότι μπαίνει ένας πρωτοετής φοιτητής σε αυτό το κτίριο και είναι ένα αφιλόξενο κτίριο, γιατί δε γνωρίζει κανέναν, έρχεται από άλλη πόλη ή και από την ίδια πόλη σπάνια θα έχει περάσει ένας φίλος του στην ίδια σχολή. Σκεφτήκαμε μέσα σε μία εκδήλωση να δώσουμε στους πρωτοετείς όλα αυτά τα ερεθίσματα, τα οποία εμείς πήραμε σε βάθος χρόνου, με σκοπό να τους ευαισθητοποιήσουμε, ώστε να δραστηριοποιηθούν και μελλοντικά να δώσουν κι εκείνοι με τη σειρά τους ένα ερέθισμα προς τους νέους φοιτητές», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Εκατοντάδες ήταν οι φοιτητές που ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση γνωριμίας με τη Σχολή. «Είμαι απίστευτα εντυπωσιασμένος από την ανταπόκριση που είχαμε, καθώς επειδή η εκδήλωση διοργανώθηκε πρώτη χρονιά είχαμε μία ανησυχία ως προς τη συμμετοχή, που όμως ξεπέρασε κάθε προσδοκία μας», προσθέτει, ενώ σε ό,τι αφορά αυτό που εισέπραξε ως αγωνία των νέων φοιτητών παρατηρεί: «Είναι πάρα πολύ ευρύ το πεδίο των αποριών. Ο κάθε φοιτητής έχει τους δικούς του προβληματισμούς, ανάλογα με τα δικά του ερεθίσματα και περιβάλλοντα. Περισσότερο υπάρχει ανησυχία για την εξέλιξη, τι μπορεί να κάνει κανείς μέσα στο πανεπιστήμιο, ώστε να προετοιμαστεί για το έξω, όχι απαραίτητα να μαζέψει χαρτιά για το βιογραφικό του, αλλά να αναπτύξει τις δεξιότητές του. Υπάρχει δυστυχώς ένα πολύ μεγάλο κενό στο πλαίσιο των πανεπιστημίων -των ελληνικών πανεπιστημίων τουλάχιστον- σε ό,τι αφορά τα λεγόμενα soft skills, δεξιότητες όπως να μιλάει κανείς μπροστά σε κοινό και να σκέφτεται πιο κριτικά».
«Μου λένε πως έχω κάνει καταπληκτικά πράγματα για την ηλικία μου»
Ο Παναγιώτης Λαμψίδης -επίσης εκ των διοργανωτών της τελετής υποδοχής- είναι φοιτητής στο 5ο έτος, στο Τμήμα Τοπογράφων Αγρονόμων Μηχανικών. «Μας ήλθε η ιδέα να κάνουμε υποδοχή πρωτοετών, σκεπτόμενοι ότι όταν εμείς μπήκαμε στο πολυτεχνείο και το πανεπιστήμιο και δεν ξέραμε τίποτα, ενώ δεν υπήρχε κάποιος να μας καθοδηγήσει. Θεωρήσαμε πολύ καλή ιδέα για τους φετινούς πρωτοετείς αυτός ο κάποιος να είμαστε εμείς -ούτως ή άλλως οι περισσότεροι στην επιτροπή είμαστε φοιτητές- και έχοντας την υποστήριξη της Κοσμητείας ήταν μια πολύ καλή ευκαιρία να το οργανώσουμε», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για την πρωτοβουλία.
Ερωτηθείς για τη δική του εμπειρία και τα οφέλη που αποκόμισε μέσα από τη δραστηριοποίησή του σε φοιτητικές ομάδες απαντά: «Το καλό είναι ότι δίνουν την ευκαιρία στους φοιτητές να εξελίξουν κομμάτι του εαυτού τους, που δε γνωρίζουν ότι έχουν και να κερδίσουν πάρα πολλά πράγματα σε δεξιότητες. Εγώ πριν μπω δεν ήξερα καν ότι μπορούσα να κάνω αυτά τα πράγματα με τον χρόνο μου. Βοηθάνε, όχι μόνο στη σχολή αλλά και μετά, δίνοντας συνεντεύξεις για πρακτικές και δουλειές. Σε συνεντεύξεις που έδωσα υπήρξαν πολλοί άνθρωποι που μου είπαν ότι αυτά που έχω κάνει για την ηλικία μου είναι καταπληκτικά. Αυτό που θέλουμε είναι να παροτρύνουμε τα νέα παιδιά να ασχοληθούν με τις ομάδες, με όποια ομάδα κι αν είναι. Στο πολυτεχνείο έχουμε πάρα πολλές, κάποιες κάνουν αυτοκίνητα ή αεροχήματα, κάποιες σεμινάρια. Είναι πολύ καλή ευκαιρία».
«Η παρότρυνση του δασκάλου»
Ο κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής, καθηγητής Κωνσταντίνος Κατσιφαράκης, ήταν από τους εμπνευστές της εκδήλωσης υποδοχής και εργάστηκε μαζί με τους φοιτητές για να μετουσιωθεί η ιδέα σε διοργάνωση. Ερωτηθείς από το ΑΠΕ-ΜΠΕ ποια είναι η συμβουλή του δασκάλου προς τα νέα παιδιά απαντά: «Να αξιοποιήσουν όλες τις δυνατότητες που τους δίνει η Πολυτεχνική Σχολή και το πανεπιστήμιό μας που είναι μεγάλο. Να έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους. Να έχουν καλή σχέση με τους διδάσκοντες, να μην τους βλέπουν ως κριτές, αλλά ως συμβούλους. Να αναπτύξουν έναν τρόπο σκέψης τεχνικό, που θα τους βοηθήσει σε ό,τι και να κάνουν στη ζωή τους».
«Η ιδέα για την εκδήλωση υποδοχής», διευκρινίζει, «ήταν να κάνουμε μία συνολική παρουσίαση της Πολυτεχνικής Σχολής, κυρίως τις παράπλευρες δραστηριότητες, όπως τις φοιτητικές ομάδες που δραστηριοποιούνται και είναι καλό οι πρωτοετείς φοιτητές να τις ξέρουν, ώστε να πάνε στην ομάδα που τους ταιριάζει καλύτερα, να προσφέρουν στη Σχολή και να κοινωνικοποιηθούν».
Στα βλέμματα των πρωτοετών φοιτητών αναγνωρίζει κανείς πως η υποδοχή πέτυχε τον στόχο της. Ο Θωμάς, πρωτοετής στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών παραδέχεται στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως τις πρώτες μέρες στη σχολή ένοιωθε χαμένος και μπερδεμένος: «Προσαρμόζομαι με τον καιρό. Όμως ήταν πολύ χρήσιμη η σημερινή εκδήλωση. Ενημερώθηκα για πολλές ομάδες του ΑΠΘ. Άλλες τις ήξερα, άλλες δεν τις ήξερα. Μας είπαν πολλά ενδιαφέροντα πράγματα σχετικά με δράσεις του ΑΠΘ γενικότερα, πολλά ενδιαφέροντα πράγματα που δεν τα ήξερα και με τα οποία σίγουρα θα ήθελα να ασχοληθώ». Ο συνάδελφός του Χάρης, ήλθε από την Αθήνα: «Χαίρομαι πολύ για αυτή την υποδοχή. Πολλά πράγματα ενδιαφέροντα δεν τα ήξερα, ας πούμε για την υποστήριξη των φοιτητών στο ψυχολογικό κομμάτι. Η προσαρμογή θα έλθει σταδιακά, αρχικά πρέπει να ψάχνεται κανείς και λίγο για το θέμα του διαβάσματος, γιατί δεν είναι όπως στο λύκειο, είναι ένα καινούριο περιβάλλον», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν και χαιρέτισαν ο πρύτανης του ΑΠΘ, καθηγητής Νίκος Παπαϊωάννου, ο αντιπρύτανης Οικονομικών, Προγραμματισμού και Ανάπτυξης, καθηγητής Χαράλαμπος Φείδας, ο Αντιπρύτανης Έρευνας και Διά Βίου Εκπαίδευσης, ο αν. καθηγητής Ευστράτιος Στυλιανίδης, ο κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής, καθηγητής Κωνσταντίνος Κατσιφαράκης και ο καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ, Κωνσταντίνος Κατσάμπαλος.
«Οι εκδηλώσεις υποδοχής των προπτυχιακών φοιτητών είναι πάρα πολύ σημαντικές, διότι η μετάβαση του πρωτοετή από τη δευτεροβάθμια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι πολύ δύσκολη, καθώς περνάει ουσιαστικά σε έναν νέο κόσμο, με εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά, πόσο μάλλον αν έχει αλλάξει και πόλη στην οποία ζει. Η ενημέρωσή του είναι δύσκολη και τον πρώτο ρόλο που παίζουν αυτές οι εκδηλώσεις είναι να ενημερωθούν οι φοιτητές για τις απαραίτητες διαδικασίες που πρέπει να ακολουθήσουν, για να προσαρμοστούν και να παρακολουθήσουν τις σπουδές τους στο πρώτο έτος, αλλά κυρίως να εξοικειωθούν με τον νέο χώρο στον οποίο θα σπουδάσουν. Πλέον ο καθηγητής δεν είναι ο εκπαιδευτικός του σχολείου, οι χώροι του πανεπιστημίου δε λειτουργούν όπως οι σχολικές μονάδες. Θα πρέπει να ενημερωθούν για τη φοιτητική μέριμνα και πώς να αξιοποιήσουν όλες τις δυνατότητες που υπάρχουν, για όλες τις διαδικασίες που είναι πολλές φορές και διαδικασίες δήλωσης μαθημάτων και συγγραμμάτων με συγκεκριμένες προθεσμίες που είναι απαιτητικές και αυτές οπότε αν τις χάσουν πολλές φορές θα αντιμετωπίζουν προβλήματα στις σχολές τους», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Φείδας.
Σημειώνει, δε, ότι φέτος για πρώτη φορά οργανώθηκαν ομάδες υποδοχής των φοιτητών σε σημεία της πανεπιστημιούπολης, πρωτοβουλία που αγκαλιάστηκε από την πανεπιστημιακή κοινότητα και θα καθιερωθεί. «Είμαστε προς αυτή την κατεύθυνση, να αλλάξει η εικόνα του πανεπιστημίου», τονίζει.

Σμαρώ Αβραμίδου
 

©Πηγή: amna.gr

Loading

Play