Μια μικρή καφετέρια στην Τεργέστη της Ιταλίας, που δημιουργήθηκε από μια οικογένεια σε συνθήκες δύσκολες, λίγα χρόνια μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, ασχολήθηκε με πάθος με τον καφέ, αφουγκράστηκε την αγάπη των Ιταλών για τον εσπρέσσο και αποφάσισε να εφαρμόσει την καινοτομία στην πράξη. Σε αυτήν την καφετέρια δημιουργήθηκε η πρώτη αυτόματη καφετιέρα που αντικατέστησε τον πεπιεσμένο αέρα με ατμό ενώ αναπτύχθηκε μια καινούρια συσκευασία, χωρίς οξυγόνο, αλλά με άζωτο, για να μην αλλοιώνεται ο καφές.
Στα 85 χρόνια που ακολούθησαν, νέες εφευρέσεις, ευρεσιτεχνίες και έρευνες πάνω στον καφέ, έκαναν τη μικρή καφετέρια μια εταιρεία καφέ που εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο, ισχυροποιώντας και καθιερώνοντας το όνομά της στην παγκόσμια αγορά. «Πρόκειται για ένα εξαιρετικό παράδειγμα ισχυρού branding, για την επικράτηση ενός ονόματος, ενός συμβόλου που ταυτίζεται με ένα προϊόν, όμως είναι πολλά περισσότερα από μια διαφήμιση ή ένα λογότυπο. Το branding έχει από πίσω του μια ιστορία, μια ποιότητα, δυναμική τεχνογνωσία, καλό προϊόν, σεβασμό στο περιβάλλον αλλά και στις χώρες στις οποίες παράγεται ο καφές αραβικής προέλευσης. Δεν είναι τυχαίο ότι για τις χώρες αυτές, όπου γενικά τα εισοδήματα είναι χαμηλά, η ιταλική εταιρεία σύναψε συμβάσεις με τους καλλιεργητές στους οποίους διασφαλίζει υψηλά εισοδήματα», σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Σταύρος Μαντζανάκης, τεχνικός υπεύθυνος του One Stop Liaison Office, το οποίο λειτουργεί στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, στο πλαίσιο του Μηχανισμού Υποστήριξης Οικοσυστήματος Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας.
Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι υπάρχουν περιθώρια καινοτομίας στον τομέα του branding με στόχο να δημιουργηθούν ισχυρές ονομασίες ταυτότητας και στα προϊόντα αλλά και στις επιχειρήσεις της κεντρικής Μακεδονίας. Ήδη, όπως επισημαίνει, εντυπωσιάζουν τον καθέναν οι συσκευασίες ελιάς και ελαιολάδου που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα και δίνουν προστιθέμενη αξία στο πρωτογενές προϊόν.
«Ενδιαφερόμαστε πολύ για καινοτόμες διαδικασίες marketing και branding, είτε όσον αφορά τα social media, είτε τη χρήση ψηφιακών μέσων, τρισδιάστατων απεικονίσεων, pods και άλλων μέσων ώστε να χτίσουμε καλύτερα την ταυτότητα των επιχειρήσεων, των προϊόντων και της περιοχής», τονίζει. Προσθέτει, άλλωστε, ότι παράγοντες όπως η συσκευασία, η χρήση νέων καινοτόμων τεχνολογιών και το marketing, αυξάνουν την προστιθέμενη αξία ενός προϊόντος αλλά και την ανταγωνιστικότητά του. Στο πλαίσιο αυτό, το δημιουργικό και καινοτόμο branding αποτελεί το ένα από τα πέντε ψηφιακά θεματικά εργαστήρια που διοργανώνει το One Stop Liaison Office, με στόχο τη διερεύνηση και καταγραφή των προσδοκιών του οικοσυστήματος καινοτομίας της κεντρικής Μακεδονίας αλλά και των προτάσεων για την ενίσχυση της θέσης της περιφερειακής οικονομίας ως προς τις επιδόσεις της καινοτομίας, παραγωγικότητας και εξωστρέφειας.
Το προηγούμενο διάστημα, η Περιφέρεια κατάφερε, μέσα από τα Εργαστήρια Επιχειρηματικής Ανακάλυψης, να αποτυπώσει τις βασικές τάσεις της επιχειρηματικότητας για τα επόμενα χρόνια. Έτσι η διατροφή, ο τεχνολογικός μετασχηματισμός της βιομηχανίας, η κυκλική οικονομία και η υγεία και ευεξία ενσωματώθηκαν στη θεματολογία των εργαστηρίων που θα γίνουν ως τα τέλη Φεβρουαρίου και απευθύνονται σε επιχειρηματίες, ανθρώπους που θέλουν να κάνουν επιχειρήσεις, ερευνητές, ακαδημαϊκούς, ακόμη και δημόσιους φορείς που ενδιαφέρονται να εφαρμόσουν καινοτόμες υπηρεσίες για τους πολίτες.
«Τα αποτελέσματα θα είναι δύο ειδών. Αρχικά θα ελέγξουμε αν οι προκλήσεις που έχουμε βρει εμείς, ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα της αγοράς και της επιχειρηματικότητας. Στη συνέχεια θα ζητήσουμε τη γνώμη των συμμετεχόντων αλλά και τις προτάσεις τους ενώ θα διερευνήσουμε τυχόν επενδυτικό ενδιαφέρον στους κλάδους που προτείνονται», σχολιάζει ο κ. Μαντζανάκης. Γνωστοποιεί, παράλληλα, ότι τα αποτελέσματα της διαδικασίας αυτής θα γίνουν γνωστά στα τέλη Μαρτίου.
Π. Γιούλτση