Roadcoex ονομάζεται είναι η εφαρμογή για κινητά και tablets που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου «Ο Δρόμος είναι η Συνύπαρξη» από την περιβαλλοντική οργάνωση «Καλλιστώ», με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των κατοίκων της Δυτικής Μακεδονίας, ώστε να περιοριστεί το φαινόμενο της οδικής θνησιμότητας και οι επιπτώσεις των οδικών αξόνων σε προστατευόμενα είδη άγριας πανίδας και κυρίως στο είδος της καφέ αρκούδας.
Στην εκπαιδευτική εφαρμογή που θα είναι τον επόμενο μήνα διαθέσιμη στην τελική της μορφή, περιλαμβάνεται πληροφοριακό υλικό χωρισμένο σε διαφορετικές ενότητες, το φαινόμενο των τροχαίων ατυχημάτων, οι επιπτώσεις των τροχαίων ατυχημάτων και οι κίνδυνοι που αυτές ενέχουν για τη βιοποικιλότητα, ποια είδη κινδυνεύουν, τα έργα και οι μέθοδοι παρέμβασης για την αποτροπή και μείωση του φαινομένου, δηλαδή τα μέτρα που έχουν ληφθεί και οι παρεμβάσεις που έχουν γίνει, καθώς και οδηγίες για την οδική ασφάλεια για την πρόληψη των τροχαίων.
Το υλικό συνοδεύουν φωτογραφίες και ντοκιμαντέρ, στο οποίο προβάλλονται τα επιστημονικά αποτελέσματα του Life Safe Crossing – διεθνούς έργου (Ελλάδα, Ιταλία, Ρουμανία και Ισπανία) με στόχο τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων που επιφέρουν οι οδοί σε είδη προτεραιότητας, και του Life Amybear με δράσεις στους δήμους Αμυνταίου και Φλώρινας για τη βελτίωση των συνθηκών συνύπαρξης ανθρώπου-αρκούδας στην περιοχή.
Η εφαρμογή Roadcoex και το ντοκιμαντέρ, παρουσιάστηκαν στην τελική εκδήλωση του έργου «Ο Δρόμος είναι η Συνύπαρξη» με θέμα «Αποτρέποντας τροχαία ατυχήματα με άγρια ζώα», που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά με τη συμμετοχή όλων των συνεργαζόμενων εταίρων του.
Για την εφαρμογή και την ιστοσελίδα της, ένωσαν τις δυνάμεις τους, το τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΤΗΜΜΥ) και το τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών (ΤΕΕΤ) του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Διοργανώθηκαν επίσης εργαστήρια συμμετοχικής αξιολόγησης, δύο με φοιτητές από τα συνεργαζόμενα τμήματα του Πανεπιστημίου και ένα με τοπικούς φορείς και επαγγελματίες της Φλώρινας, της Καστοριάς και της Κοζάνης.
Το ντοκιμαντέρ είναι παραγωγής της ΚΟΙΝΣΕΠ Alterthess.
Οι δραστηριότητες γύρω από την αντιμετώπιση των επιπτώσεων των οδικών έργων και των συγκοινωνιακών υποδομών, αποτελούν ένα από τα αντικείμενα με τα οποία ασχολείται η «Καλλιστώ» εδώ και χρόνια, τόνισε ο διευθυντής της οργάνωσης Σπύρος Ψαρούδας.
Οι δρόμοι κρύβουν απειλές και προβλήματα, τα οποία έχουν να κάνουν με την επέμβαση που γίνεται στο περιβάλλον σε αρκετές περιπτώσεις.
Ειδικά όταν δεν σχεδιαστούν σωστά, δημιουργούν προβλήματα στην άγρια πανίδα και στη φύση, ανέφερε ο κ. Ψαρούδας, σημειώνοντας ότι αφαιρούν ζωτικό χώρο από τα είδη της άγριας ζωής και με τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν αιτία θανάτωσης των ζώων. Οι οδικοί άξονες και τα συγκοινωνιακά έργα, μπορεί να αποτελέσουν παράγοντα κατακερματισμού των οικοσυστημάτων και των βιοτόπων – ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί, υπογράμμισε.
Στις παρεμβάσεις που έχουν γίνει τα τελευταία 10 χρόνια για την πρόληψη των ατυχημάτων στην Εγνατία Οδό και κυρίως στον κάθετο άξονα Α29, όπου το 2009-2013 καταγράφηκαν 19 θανατηφόρα ατυχήματα από σύγκρουση οχήματος με αρκούδες, αναφέρθηκε ο Γιώργος Μερτζάνης, δρ. βιολογίας, ιδρυτικό μέλος, εταίρος και επιστημονικός υπεύθυνος της οργάνωσης «Καλλιστώ».
Εκτός από την τοποθέτηση πινακίδων που ενημερώνουν τους οδηγούς, στο τσιμεντένιο διαχωριστικό του αυτοκινητοδρόμου τοποθετήθηκαν οπτικοί ανακλαστήρες, οι οποίοι αποτρέπουν τα ζώα να διασχίσουν το οδόστρωμα και αντικαταστάθηκε ο παλιός φράχτης, από υπερυψηλό ενισχυμένο.
Τα ατυχήματα στην Εγνατία Οδό ελαττώθηκαν δραματικά έως και μηδενίστηκαν, τόνισε, προσθέτοντας ότι από 45 ειδικές κάμερες που έχουν τοποθετηθεί σε υπόγεια περάσματα, μεταδίδονται πληροφορίες σε real time. Η Εγνατία Οδός ΑΕ, εταίρος στο έργο Life Safe Crossing, θα βελτιώσει τα περάσματα που χρησιμοποιούνται περισσότερο από τα ζώα για τη διασφάλιση του ενδιαιτήματος.
Ένα σύνθετο σύστημα θα τοποθετηθεί στην παλιά και νέα Ε.Ο. Αμυναταίου – Φλώρινας όπως είπε, θα λειτουργεί προειδοποιητικά με ηχητικό σήμα προς τα είδη, και θα παρέχει οπτική ειδοποίηση στον οδηγό τη στιγμή που προσεγγίζει σε σημείο όπου κάποιο ζώο ετοιμάζεται να διασχίσει το οδόστρωμα. Το σύστημα AVC/PS θα δοκιμαστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 2022.
Για τη συμμετοχή του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στο έργο και τα τεχνικά χαρακτηριστικά της εφαρμογής, μίλησαν ο επίκουρος καθηγητής του, Νίκος Πλόσκας και ο Χρήστος Κράλης, υποψήφιος διδάκτορας. Στην εκδήλωση που συντόνισε ο Περικλής Χατζηνάκος, εταιρικό μέλος της οργάνωσης «Καλλιστώ» και συντονιστής εξωστρέφειας του έργου «Ο Δρόμος είναι η Συνύπαρξη», μίλησαν επίσης ο διευθυντής του Πράσινου Ταμείου, Γιώργος Πρωτόπαπας και ο Λάζαρος Γεωργιάδης, βιολόγος και συνεργάτης της Εγνατίας Οδού Α.Ε..
- Μέχρι το 2100 η Ελλάδα θα έχει λιγότερους κατοίκους από το 1950
- Πάτρα: Μάχη για τη ζωή της δίνει η 43χρονη που ξυλοκοπήθηκε από τον πρώην σύντροφό της στην Πάτρα
- Η Ελλάδα το 2100: Μείωση πληθυσμού σε επίπεδα του 1950
- Η Ελλάδα το 2100: Πληθυσμιακή συρρίκνωση σε σύγκριση με το 1950
- Ματ Λε Μπλανκ: Ο θρήνος για τον Μάθιου Πέρι και η επαγγελματική του στροφή