Τρεις ελληνικές εταιρείες παιχνιδιών εκφράζουν την αγάπη τους για την ελληνική ιστορία και στοχεύουν στο να την κάνουν γνωστή μέσω της ψυχαγωγίας. Σχεδίασαν επιτραπέζια και βιντεοπαιχνίδια με πρωταγωνιστές τους ήρωες του ’21 και οι παίκτες αναβιώνουν τις μάχες της Ελληνικής Επανάστασης στο ταμπλό ή στην οθόνη.
Κατευθύνοντας στη μάχη τον Κολοκοτρώνη
Αν …κατηύθυνες εσύ τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, θα μπορούσες να διοικήσεις τα ελληνικά στρατεύματα με τον ίδιο ευφυή τρόπο και να καταφέρεις να τον ανακηρύξεις ήρωα της επανάστασης του 1821; Έχεις μία ευκαιρία να το διαπιστώσεις, κινώντας τη μινιατούρα του πάνω στο σχετικό ταμπλό, που απεικονίζει το πεδίο της μάχης.
Απαραίτητη προϋπόθεση για να τα καταφέρεις είναι η καλή γνώση της ιστορίας της εποχής εκείνης, κάτι που θα τσεκάρεις μπαίνοντας σε ένα «Κυνήγι Ερωτήσεων», από το οποίο σίγουρα θα βγεις κερδισμένος. Θα ήταν επίσης χρήσιμο να συγκρίνεις τα …«ατού» των Ελλήνων, Τούρκων και Φιλελλήνων, προσωπικοτήτων που επηρέασαν την Επανάσταση, στην τακτική και τις ηγετικές ικανότητές τους.
Το «1821 Η Μάχη», το «Κυνήγι Ερωτήσεων: 1821» και το «ΥΠΕΡΑΤΟΥ: 1821» είναι μόνο τρία από τα πέντε παιχνίδια σχετικά με την Ελληνική Επανάσταση, που κυκλοφόρησε πρόσφατα μία ελληνική εταιρεία, η οποία μετρά σαράντα χρόνια στην κατασκευή -κυρίως εκπαιδευτικών- επιτραπέζιων παιχνιδιών.
«Αυτή η σειρά παιχνιδιών σχεδιάστηκε με αφορμή την επέτειο των διακοσίων χρόνων από την εθνική παλιγγενεσία, τελεί υπό την αιγίδα του Πολεμικού Μουσείου και έχει να κάνει με όλες τις πτυχές του αγώνα του 1821», λέει στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού/Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM» ο εμπορικός διευθυντής της εταιρείας «Παιχνίδια Δεσύλλας», Χρήστος Τζαφόλιας. Όπως εξηγεί, «μικροί και μεγάλοι …παίζοντας, θα αποκτήσουν ή θα φρεσκάρουν τις γνώσεις τους σε θέματα πατριδογνωσίας, ενώ τα ίδια τα παιχνίδια θα αποτελέσουν ένα εργαλείο μάθησης και διδασκαλίας για τους εκπαιδευτικούς».
Η γνώση της Επανάστασης μέσα από παιχνίδια
Παιχνίδια στην ελληνική αγορά που αφορούν στο 1821, κυκλοφορούν ήδη από τις αρχές του 2019. Πρόκειται για δύο τίτλους της εταιρείας «50 50 games», που σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη της, Ανέστη Κουτρόπουλο, βρίσκονται στην κορυφή των πωλήσεων. «Η αγάπη μας για την ελληνική ιστορία, αλλά και η άποψή μας ότι ένα παιδί μπορεί να αποκτήσει γνώσεις διασκεδάζοντας, μας οδήγησαν στη δημιουργία αυτών των παιχνιδιών», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Πρόκειται για τα επιτραπέζια παιχνίδια «1821 η μεγάλη επανάσταση» και «1821 οι ήρωες της επανάστασης», στα οποία ο παίκτης κινεί τα πιόνια όταν απαντά σωστά σε σχετικές ερωτήσεις και στο πρώτο προσπαθεί να κερδίσει την επανάσταση, ενώ στο δεύτερο να βοηθήσει τους ήρωες του ’21.
Η συγκεκριμένη εταιρεία είναι μόλις δύο ετών, ωστόσο οι άνθρωποί της μετρούν τρεις δεκαετίες στο χώρο του παιχνιδιού, καθώς αντιπροσωπεύουν διάφορους ξένους οίκους στη χώρα μας. «Από τότε που ιδρύθηκε η «50 50 games», σχεδιάζουμε επιτραπέζια που έχουν να κάνουν με την Ελλάδα, την ιστορία και τη μυθολογία της», τονίζει ο κ. Κουτρόπουλος.
Βιντεοπαιχνίδι …της Ελληνικής Επανάστασης
Για τους λιγότερο παραδοσιακούς παίκτες, που αντί ταμπλό αναζητούν οθόνη, φρόντισε μία παρέα νεαρών αγοριών ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του ’90. Το βιντεοπαιχνίδι «1821 Αγώνας για την Ελευθερία» σήμερα διατίθεται δωρεάν.
«Ως gamers, με μία αρκετά καλή γνώση προγραμματισμού, δημιουργούσαμε παιχνίδια που θέλαμε οι ίδιοι να παίξουμε, αλλά δεν υπήρχαν. Δύο από τις ιδέες που μας ώθησαν να ιδρύσουμε την εταιρεία μας, ήταν το world basketball manager, το οποίο είναι το μόνο που εκμεταλλευόμαστε έως τώρα εμπορικά και το παιχνίδι για την ελληνική επανάσταση», λέει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Θανάσης Τριανταφύλλου, ιδρυτικό μέλος της εταιρείας «Icehole».
«Κατεβάζεις το παιχνίδι στον υπολογιστή και παίζεις εναντίον του. Εσύ έχεις τους Έλληνες και προσπαθείς με λιγότερο στρατό, να αναπτύξεις την στρατηγική για να κερδίσεις τους Τούρκους», εξηγεί ο κ. Τριανταφύλλου, τονίζοντας ότι βασίζεται σε πολλά ιστορικά στοιχεία. «Το παιχνίδι αρχίζει τον Απρίλιο του 1821 και ο παίκτης βοηθά τους οπλαρχηγούς να οργανώσουν στρατεύματα, να απελευθερώσουν περιοχές και παράλληλα να αντιμετωπίσουν τους νέους τουρκικούς στρατούς που καταφθάνουν από τη Βόρεια Ελλάδα. Υπάρχει επίσης μία ενότητα που την ονομάσαμε «κρυφό σχολειό» το οποίο, μέσα από οκτακόσια διαφορετικά λήμματα, αναφέρει τα πάντα για τους οπλαρχηγούς, τα γεγονότα και τις μάχες εκείνης της περιόδου».
Το συγκεκριμένο βιντεοπαιχνίδι πούλησε 10.000 κομμάτια την πρώτη χρονιά κυκλοφορίας του, στα τέλη του 2000. Συνεχίζει να είναι στις πρώτες θέσεις των download στις διάφορες ιστοσελίδες όπου διατίθεται πλέον δωρεάν. Το ίδιο όμως, όπως και οι δημιουργοί του, έχουν πλέον μεγαλώσει κι αυτό αποτελεί πρόβλημα, διότι ο παλιός κώδικας δεν λειτουργεί καλά στα πρόσφατα windows. Γι’ αυτό και η εταιρεία αναζητά τους πόρους και τον χρόνο να το αναβαθμίσει, με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση.
Βαρβάρα Καζαντζίδου